ΠΑΣΟΚ: Συνεδριάζει η Κοινοβουλευτική Ομάδα – 7+1 σημεία διαφωνίας με το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια

Η στάση που θα κρατήσει το ΠΑΣΟΚ στην συζήτηση και ψηφοφορία του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση αναμένεται να καθοριστεί στην σημερινή προγραμματισμένη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος.

Δημοσκόπηση Pulse: Μπροστά η ΝΔ, στη δεύτερη θέση ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ – Αποδυναμωμένοι Κασσελάκης και Τσίπρας μετά το συνέδριο

Μέχρι στιγμής φαίνεται ότι δεν υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις και το ΠΑΣΟΚ θα κατέλθει πιθανότατα με ενιαία θέση την καταψήφιση του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, το οποίο θα εισαχθεί την Τετάρτη στην Ολομέλεια.

Μετά την τοποθέτηση του Γιώργου Παπανδρέου, ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, φαίνεται ότι κάμφθηκαν οι όποιες ενστάσεις υπήρχαν. Γι’ αυτό και στην Χαριλάου Τρικούπη εκτιμούν ότι δεν θα χρειαστεί να τεθεί ζήτημα κομματικής πειθαρχίας.

Ανδρουλάκης σε πρυτάνεις: «Θα είμαστε δίπλα σας ως παράγοντες προόδου»

«Θα καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια»

Στο θέμα του νομοσχεδίου για τα μη κρατικά πανεπιστήμια αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής, Θανάσης Γλαβίνας, με αφορμή και τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας.

Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, δήλωσε στην ΕΡΤ ότι: «Eίναι δεδομένο ότι θα καταψηφίσουμε, είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν καλύπτει τις προϋποθέσεις που εμείς έχουμε θέσει, ώστε πραγματικά να συνυπάρξουν ισχυρά δημόσια πανεπιστήμια, παράλληλα με έναν χάρτη μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών, στα οποία μέσα από ισχυρές ρυθμίσεις θα λειτουργούν, όπως είπα, συμπληρωματικά και προς ενίσχυση τόσο της εκπαιδευτικής διαδικασίας όσο φυσικά και της έρευνας.

Βουλή: Δεκτό από την αρμόδια Επιτροπή το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια – Ψηφίζεται την Παρασκευή

Ο τρόπος που φέρνει η Νέα Δημοκρατία αυτό το νομοσχέδιο, αφενός χωρίς διαβούλευση, αφετέρου με έναν αμφισβητήσιμο τρόπο σε σχέση με το Σύνταγμα

Νομίζω και ο ίδιος ο υπουργός, ο κ. Πιερρακάκης, το ανέφερε και κατά τρίτον με έναν τρόπο, ο οποίος κάνοντας ένα κακό ξεκίνημα μπορεί να δημιουργηθούν τέτοιες στρεβλώσεις στην πορεία, οι οποίες θα δημιουργήσουν περισσότερα προβλήματα από αυτά που πάνε να λύσουν. Νομίζω αυτό είναι το μείζον, γι’ αυτό και εμείς είμαστε αντίθετοι, γι’ αυτό και θα καταψηφίσουμε».

«Δεν είμαστε ο πράσινος ΣΥΡΙΖΑ»

Συνέχισε λέγοντας πως: «Είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο έχει ραφτεί με τέτοιο τρόπο το οποίο ταιριάζει σε συγκεκριμένες διευθετήσεις τις οποίες θέλει να κάνει η Νέα Δημοκρατία. Εμείς έχουμε καταθέσει την πρότασή μας, εμείς κάναμε διαβούλευση, την κάναμε μόνοι μας, κάτι που δεν έκανε η κυβέρνηση. Όταν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Ανδρουλάκης, συνάντησε χθες πρυτάνεις από όλα τα πανεπιστήμια της χώρας, ουσιαστικά άκουσε αυτό το οποίο λέμε κι εμείς, ότι δεν συζητήθηκαν μείζονα ζητήματα, ότι δεν άκουσαν, δεν άκουσε η κυβέρνηση τι λένε οι φορείς, τα πανεπιστήμια, οι φοιτητές, ακόμα και οι φορείς οι οποίοι ασχολούνται, είναι μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία για το πώς πρέπει αφενός να θωρακίσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο και κατά δεύτερον εμείς μπαίνουμε στη συζήτηση.

Δεν είμαστε αναχρονιστές, λέμε ναι γιατί μας κατηγορούν ότι είμαστε πράσινος ΣΥΡΙΖΑ. Εμείς λέμε ναι. Να δούμε πώς θα βάλουμε τα μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά, πώς θα αναθεωρήσουμε το άρθρο 16 με έναν τρόπο που θα διασφαλίζει την προτεραιότητα του δημοσίου πανεπιστημίου».

Επίσης ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, επισήμανε πως: «Θα ήταν πολύ πιο σίγουρο και ασφαλές βήμα να πηγαίναμε σε μια διαβούλευση ενός χρόνου αν θυμάστε το νόμο της κυρίας Διαμαντοπούλου ήταν και χθες σε συζήτηση με τον κύριο Μανιάτη που είχε πολύ ενδιαφέρον, κάναμε δεκατέσσερις μήνες διαβούλευση.

Θα ξεκινούσε συνταγματική αναθεώρηση το Νοέμβριο του 25 και θα πηγαίναμε σε άμεσο χρόνο, σε μια, αν θέλετε, συναινετική διαδικασία αναθεώρησης του άρθρου 16, χαρτογραφώντας, ιχνηλατώντας το τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, της μη κρατικής, που πράγματι θέλει ρύθμιση με τα ιδιωτικά κολλέγια κλπ με τα επαγγελματικά τους δικαιώματα, τι κάνουμε με τα ακαδημαϊκά.
Να φτάσουμε σε ένα, σε ένα σύνολο αποφάσεων, κοινή συναίνεση, κρατάει εις μάκρος, αλλά τι να κάνουμε, έχουμε μια συνταγματική διαδικασία, δεν οφείλουμε να το σεβαστούμε; Γιατί να ρισκάρουμε μια προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ένα προδικαστικό ερώτημα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτά θα γίνουν έτσι κι αλλιώς. Δεν τα λέω κακοπροαίρετα. Θέλω να αποτυπώσω την πραγματικότητα».

«Δεν μας καλύπτουν οι προϋποθέσεις του νομοσχεδίου»

Ο κ. Γλαβίνας ανέφερε ότι: «Η αναθεώρηση του άρθρου 16, όπως γνωρίζετε, απαιτεί κατ’ αρχήν δύο Βουλές και απαιτεί κάποια στιγμή μια ειδική πλειοψηφία των 180. Εκεί λοιπόν όλοι θα κάνουμε τους απαραίτητους συμβιβασμούς, τους οποίους δεν θέλει να κάνει τώρα κυβέρνηση. Επειδή διάβασα το νομοσχέδιο δεν έχω δει τις αυστηρές προϋποθέσεις. Αν οι αυστηρές προϋποθέσεις είναι μια υψηλή εγγυητική επιστολή, συγνώμη, αλλά δεν νομίζω ότι καλύπτονται.

Η απάντηση ότι θα έρθει το οποιοδήποτε ιδιωτικό πανεπιστήμιο σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου, γιατί δεν μιλάμε μόνο για Ευρώπη το οποίο θα έρθει, θα ιδρύσει στην Ελλάδα, ένα μη κρατικό, μη κερδοσκοπικό, σε συνεργασία με ένα κερδοσκοπικό fund, μπορεί αυτό να διασφαλίσει τις προϋποθέσεις για ένα μη κερδοσκοπικό πανεπιστήμιο; Η Παιδεία, δεν το λέω από, δεν το λέω από στερεότυπο, είναι ένα κοινωνικό αγαθό. Και στα δημόσια φυσικά και στα μη κρατικά οφείλει να παρέχεται με ένα τρόπο αξιακό, ας το πούμε έτσι, όπου θα διασφαλίζει ότι υπάρχει ένα επίπεδο σπουδών.

Εμείς λοιπόν, μέσα από αυτές τις προϋποθέσεις, όπως έχει θέσει η Δημοκρατία και προσέξτε και τι λέει το νομοσχέδιο; Ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου. Αυτός είναι τίτλος, αυτός τι κάνει; Μεταφέρει κάποια τμήματα από το Διεθνές Πανεπιστήμιο, πρώην ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, στο Δημοκρίτειο, στην Καβάλα και στη Δράμα. Αυτό είναι η ενίσχυση του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου. Δεν είναι κάτι άλλο. Και κατά δεύτερον, τι κάνει Αλλάζει 85 άρθρα του νόμου Κεραμέως. Η Νέα Δημοκρατία ήταν στην κυβέρνηση το καλοκαίρι του 2022. Αλλάζει η Νέα Δημοκρατία το νόμο της τον βαφτίζει με παπά και με κουμπάρο ενίσχυση του δημοσίου Πανεπιστημίου. Οι πρυτάνεις δεν μας είπαν καμία τέτοια προϋπόθεση. Καμία τέτοια προοπτική. Και στα 20 άρθρα στο τέλος κρύβει, επίτηδες ας το πούμε έτσι, με μια κουτοπονηριά θα την πω, τα άρθρα για τα μη κρατικά πανεπιστήμια.

Τα άρθρα αυτά είναι οι αλλαγές του νόμου της Νέας Δημοκρατίας. Δεν ήταν το ΠΑΣΟΚ, δεν είναι το 22, δεν είναι Δημοκρατία.
Η Νέα Δημοκρατία θα παραδεχτεί ότι η κυρία Κεραμέως 88 άρθρα του νόμου της δεν τα έφτιαξε σωστά;»

Δεν άλλαξε θέση το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

Παράλληλα επισήμανε πως: «Οφείλουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης ό,τι φέρνει η ΝΔ να το ασπάζονται και να το υπερψηφίζουν;
Κάνουμε μια αξιολόγηση. Εμείς λέμε από θέση αρχής ότι είμαστε θετικοί, αποδεχόμαστε, δεν θέλουμε απαγορεύσεις θέλουμε μεταρρυθμίσεις.

Δεν νομίζω ότι αλλάξαμε στάση. Η στάση μας εξ αρχής ήταν το ΠΑΣΟΚ είναι θετικό, αποδέχεται την ίδρυση μη κρατικών.
Καταλαβαίνουμε ότι αυτή η εξαίρεση που υπάρχει στη χώρα, η οποία λέει ότι μόνο η Ελλάδα δεν έχει μη κρατική πανεπιστημιακή εκπαίδευση, είναι κάτι το οποίο είναι εύλογο.

Πρέπει να το προχωρήσουμε, πρέπει να το λύσουμε, αλλά πρέπει να δούμε τον τρόπο, αφενός να διασφαλίσουμε το ισχυρό δημόσιο πανεπιστήμιο. Οι ίδιοι οι πρυτάνεις, τα ίδια τα πανεπιστήμια, μιλάνε ότι έχουν χαμηλή χρηματοδότηση, ανεπαρκείς υποδομές.
Η αναλογία μελών ΔΕΠ είναι η χειρότερη στην Ευρώπη.

Ακόμη και χώρες οι οποίες θεωρητικά δεν θα έπρεπε να τις ανταγωνιζόμαστε, η Βουλγαρία, η Ρουμανία μας έχουν ξεπεράσει στο κομμάτι αυτό είμαστε πολύ του μέσου όρου χρηματοδότηση των πανεπιστημίων στην Ευρώπη.

Άρα όλα αυτά είναι ζητήματα τα οποία πρέπει να τεθούν σε μια βάση συζήτησης. Να ισχυροποιήσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο, το οποίο σε όλη την Ευρώπη το ξέρετε ότι εκεί πηγαίνουν οι φοιτητές. Και επειδή ακούμε νούμερα, 40.000 Έλληνες φοιτητές σπουδάζουν, να δούμε πού σπουδάζουν, Σε ποια πανεπιστήμια. Καλό.

Αφενός καλώς κάποιοι πηγαίνουν, έτσι δεν είναι. Θέλουμε να πηγαίνουν στο εξωτερικό, να κάνουν τα μεταπτυχιακά τους, να γνωρίζουν τις εκπαιδευτικές κοινότητες και φυσικά να δούμε και το ζήτημα που λέει ότι κάποιοι από τους φοιτητές πηγαίνουν στο μοντέλο της Κύπρου, στη Βουλγαρία, στη Σλοβακία για να σπουδάσουν συγκεκριμένες σχολές. Να δούμε πώς θα το αντιμετωπίσουμε με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις.

Να δούμε λοιπόν πώς αυτά τα κολέγια θα γίνουν θα πανεπιστημιοποηθούν πράγματι, γιατί τώρα, όπως καταλαβαίνουμε, δίνουν μόνο επαγγελματικά δικαιώματα αμφιβόλου ποιότητας πολλές φορές δυστυχώς. Στον ευρωπαϊκό νόμο που κουβεντιάζαμε πριν και σε μια συγκεκριμένη οδηγία και σε αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, τα οποία αναγνώρισαν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.

Εμείς δεν λέμε να μπει μια τάξη σε αυτό, να μπει, αλλά να δούμε πώς θα γίνει έτσι όπως πάει να γίνει, εμείς έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις ότι δυστυχώς θα δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα. Δεν θα λυθεί το πρόβλημα. Εδώ είμαστε φυσικά να το συζητήσουμε, αν το ΠΑΣΟΚ θα έχει δίκιο στα επόμενα χρόνια, όταν φτάσουμε στο αποτέλεσμα ή θα έχει Νέα Δημοκρατία».

Οι επιπτώσεις στο δημογραφικό

Απαντώντας σε ερώτηση αν η φυγή φοιτητών επηρεάζει το δημογραφικό, όταν αρκετοί εξ αυτών παραμένουν σε άλλες χώρες και μετά τις σπουδές, απάντησε πως: «Θα συμφωνήσω για το δημογραφικό, αλλά όσοι πηγαίνουν ως επί το πλείστον πηγαίνουν σε χώρες Κύπρο, Βουλγαρία, Σλοβακία, οι οποίοι η επιστροφή τους είναι σχεδόν ας το πούμε έτσι, αυτονόητη σε πολλούς.

Όσοι πηγαίνουν στη Γαλλία, στη Γερμανία να σπουδάσουν, εκείνοι μένουν, αλλά είναι πολύ λιγότεροι. Νομίζω και αυτοί έτσι και αλλιώς θα πάνε σε αυτές τις χώρες γιατί το κάνουν από επιλογή να σπουδάσουν σε κάποια σπουδαία πανεπιστήμια της Ευρώπης και από δυνατότητα, μιλάμε γι’ αυτούς που ως επί το πλείστον δεν περνάνε στην Ελλάδα, στη σχολή που επιθυμούν.

Νομίζω ότι αυτή η συζήτηση και πάνε στην Κύπρο να σπουδάσουν Νομική, να σπουδάσουν ιατρική, να σπουδάσουν. Φαρμακευτική, ή στη Βουλγαρία, στη Σλοβακία παλαιότερα ίσως το θυμάστε που κι εκεί υπήρχε μεγάλη κοινότητα Ελλήνων φοιτητών. Αυτούς θέλουμε να προσελκύσουμε. Οι διαφορές λοιπόν, ενδεχομένως να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις.

Η θέση αρχής είναι για όλους ίδια, αλλά επίσης η στρατηγική είναι για όλους ίδια και η στρατηγική είναι ενιαία και λέει ότι το ΠΑΣΟΚ, στο είπα στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο, δεν καλύπτεται από τις προϋποθέσεις και τους όρους που έχει θέσει η Νέα Δημοκρατία αφενός και από τον τρόπο που το φέρνει χωρίς διαβούλευση με ένα αμφισβητήσιμο συνταγματικό τρόπο θα το κρίνουν τα δικαστήρια.
Σεβαστές οι απόψεις όλων των συνταγματολόγων. Νομίζω οφείλουμε να τους ακούσουμε όλους και σε κάθε περίπτωση τα δικαστήρια είναι αυτά που κρίνουν».

Η στάση των βουλευτών στην ψηφοφορία

«Το ΠΑΣΟΚ θα πάει σε συντεταγμένο και ενιαίο τρόπο στην καταψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου. Δεν μπορώ να προβλέψω την ψήφο κάθε βουλευτή, όπως ξέρετε είναι ελεύθερη την ώρα της διαδικασίας.

Από κει και πέρα εμείς σήμερα συνεδριάζει το ΠΑΣΟΚ, επιμένω στη θέση ότι θα πάει συντεταγμένα και με μία ενιαία φωνή. Θεωρώ λοιπόν ότι όλοι, ακόμα και αν υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, θα συνταχθούν με την απόφαση της πλειοψηφίας και την εισήγηση του Προέδρου.

Το ΠΑΣΟΚ έκανε μια ημερίδα 8 ωρών αν θυμάμαι καλά και την παρακολούθησα όλη σε σχέση με το πώς πιστεύει ότι πρέπει να γίνουν τα μη κρατικά μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια. Έχει παρουσιάσει σε πάρα πολλές πλατφόρμες και με αρθρογραφία το μοντέλο του, το οποίο εδράζεται σε ένα πλαίσιο που εφαρμόζεται στις χώρες της Σκανδιναβίας για το πώς λειτουργούν συμπληρωματικά τα δημόσια. Πανεπιστήμια.

Όταν λέμε εμείς ναι στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και φυσικά μέσα από μια συζήτηση η οποία όπως ξέρετε είναι μέσα σε διαβούλευση και απαιτεί ειδικές πλειοψηφίες, άρα υποχωρήσεις.

Κάτι θα πω, κάτι θα πεις, κάπου θα βρούμε την κοινή συνισταμένη και θα προχωρήσουμε. Δεν νομίζω ότι είχε σχέση αυτό με τον ΣΥΡΙΖΑ, ο ΣΥΡΙΖΑ λέει όχι και είναι αφοριστικό. Εμείς δεν ήμασταν αφοριστικοί, καθόλου. Ίσα ίσα να δούμε πώς θα το πώς θα το αντιμετωπίσουμε, αλλά με έναν διαφορετικό τρόπο. Δεν είναι κακό να διαφωνούμε στη δημοκρατία. Κάθε άλλο». 

ΠΑΣΟΚ: 7+1 σημεία διαφωνίας με το νομοσχέδιο Πιερρακάκη

«Η κυβέρνηση τσουβαλιάζει νομοτεχνικές τροποποιήσεις σε προβληματικά άρθρα του νόμου Κεραμέως και μεταφέρει τμήματα από το ΔΙΠΑΕ στο ΔΠΘ χωρίς καμία αξιολόγηση προσωπικού, υποδομών και χρηματοδότησης για να μας πει ότι το 70% του νομοσχεδίου αφορά το δημόσιο πανεπιστήμιο», αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. Παιδείας ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Στέφανου Παραστατίδη σχετικά με τα μη κρατικά πανεπιστήμια. Πρόκειται, σύμφωνα με την ανακοίνωση για «αντισυνταγματικά αμφιλεγόμενο ζήτημα», ενώ απαιτείται «ξεκάθαρη διάκριση μεταξύ εμπορικού-επιχειρηματικού κέρδους και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης».

Ολόκληρη η ανακοίνωση:

1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Το ζήτημα είναι στην καλύτερη περίπτωση συνταγματικά αμφιλεγόμενο κάτι που δημιουργεί ένα περιβάλλον ανασφάλειας δικαίου. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι υπάρχει διχογνωμία μεταξύ συνταγματολόγων και ειδικών του ευρωπαϊκού δικαίου, αλλά υπάρχει και μία παγιωμένη νομολογία του ΣτΕ, που ποτέ δεν αμφισβήτησε την συμφωνία του άρθρου 16 με το Ενωσιακό Δίκαιο. Σε ένα τόσο κρίσιμο θέμα θα έπρεπε να προχωρήσουμε με απολύτως στέρεα βήματα. Γιατί εν τέλει την συμφωνία του νόμου με το Σύνταγμα θα την κρίνουν ανώτατοι δικαστές (ΣΤΕ) και θα ήταν εγκληματικά επιπόλαιο να βάλουμε σε μια περιπέτεια νέα παιδιά , οικογένειες αλλά και όσους αποφασίσουν να εμπλακούν. Η δική μας θέση είναι ότι η ρητή απαγόρευση που μπήκε στο Σύνταγμα, πρέπει να βγει και από το Σύνταγμα. Όχι από την κυβέρνηση, ως μεσάζοντα του Συντάγματος.

ΤΙ ΛΕΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ: Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι το σχέδιο νόμου είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα. Επικαλείται γνωμοδοτήσεις συνταγματολόγων και αλλαγή του Ενωσιακού Δικαίου. Η Κυβέρνηση βασίζει τη φερόμενη συμφωνία προς το Σύνταγμα του νομοσχεδίου σε 3 πυλώνες:

  • Μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας
  • Διασυνοριακότητα (Παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων)
  • Ισχυρό πλαίσιο εποπτείας και διασφάλισης ποιότητας

Οι πυλώνες αυτοί αποδεικνύονται σαθροί.

  1. ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ.

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ : Ο πρώτος πυλώνας της πολιτικής μας εστιάζει στον υποχρεωτικά μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα για όλα τα μη κρατικά ιδρύματα. Για εμάς θεμελιώδης και μη διαπραγματεύσιμη αρχή αποτελεί η σαφής και ξεκάθαρη διάκριση μεταξύ εμπορικού-επιχειρηματικού κέρδους και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μόνον αυτή η προσέγγιση μπορεί να εγγυηθεί την ακαδημαϊκή εγκυρότητα και ελευθερία.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Αρκείται στην γραμματική διατύπωση του μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα χωρίς να εισάγει οποιαδήποτε ρύθμιση που να αποτρέπει την νόθευση του χαρακτήρα αυτού.

  • Επιτρέπει α) την ίδρυση μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων από κερδοσκοπικά πανεπιστήμια του εξωτερικού σε συνεταιρικά σχήματα με επιχειρηματικά funds, β) την ίδρυση παραρτημάτων από επιχειρηματίες, εγχώριους ή ξένους, χωρίς απολύτως καμία συμμετοχή του μητρικού πανεπιστημίου μέσω εμπορικών συμφωνιών (franchise/validation), συμφωνίες που έχει “βαπτίσει” ως ειδικές ακαδημαϊκές συμφωνίες.
  • Δεν περιέχει καμία απαγόρευση outsourcing υπηρεσιών (μάνατζμεντ, εκτύπωσης βιβλίων, real estate), σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα διασυνδεδεμένα με τους εταίρους του παραρτήματος, με αποτέλεσμα να αφήνει ανοικτό το πεδίο για έμμεση διανομή εσόδων του παραρτήματος.
  1. ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Η αδειοδότηση των μη κρατικών ιδρυμάτων και των σχολών/τμημάτων τους θα πρέπει να συνδέεται με την αντίστοιχη στάθμη αξιολόγησης και διεθνούς κατάταξης των σχολών/τμημάτων των δημοσίων ιδρυμάτων.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη στο Νομοσχέδιο. Η όλη διαδικασία αξιολόγησης απλά ανατίθεται στην ΕΘΑΑΕ που επιφορτίζεται με επιπλέον αρμοδιότητες, ελέγχου και πιστοποίησης των νέων δομών, χωρίς να ενισχύεται θεσμικά και λειτουργικά, την στιγμή που ήδη περίπου 1000 προγράμματα σπουδών εκκρεμούν στην ΕΘΑΑΕ προς έγκριση.

  1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Ενίσχυση δημοσίου πανεπιστημίου σημαίνει αύξηση χρηματοδότησης, βελτίωση κρίσιμων δεικτών ποιότητας, στρατηγικός σχεδιασμός, σοβαρός ακαδημαϊκός χάρτης, κατοχύρωση πραγματικού αυτοδιοίκητου και ισόρροπη στήριξη των περιφερειακών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στη χώρα μας.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Τίποτε από όλα αυτά δεν κάνει το παρόν νομοσχέδιο. Η κυβέρνηση τσουβαλιάζει νομοτεχνικές τροποποιήσεις σε προβληματικά άρθρα του νόμου Κεραμέως και μεταφέρει τμήματα από το ΔΙΠΑΕ στο ΔΠΘ χωρίς καμία αξιολόγηση προσωπικού, υποδομών και χρηματοδότησης για να μας πει ότι το 70% του νομοσχεδίου αφορά το δημόσιο πανεπιστήμιο. Αντί ουσιαστικών δεσμεύσεων για αύξηση της χρηματοδότησης παραθέτει κατάλογο ήδη υφιστάμενων χρηματοδοτήσεων. Αντί ενός οδικού χάρτη και σαφούς χρονοδιαγράμματος σύγκλισης του ελληνικού πανεπιστημίου με την Ευρώπη σε κρίσιμα πεδία όπως το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης ή την αναλογία εκπαιδευτικών/φοιτητών στα οποία η χώρα είναι ουραγός, πανηγυρισμοί για αύξηση μόλις κατά 11 εκ από τον εθνικό προϋπολογισμό. Αντί χάραξης ενός ακαδημαϊκού χάρτη εισάγει άναρχα και χωρίς διάλογο στο πεδίο της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αμφιβόλου συνταγματικότητας και ποιότητας ιδιωτικά ΑΕΙ.

  1. ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ : Το σύστημα εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα, ανεξαρτήτως χαρακτήρα, δημοσίου ή μη κρατικού, οφείλει να είναι κοινό και ενιαίο. Το ζήτημα αυτό δεν αφορά μόνο την αυτονόητη ανάγκη εφαρμογής κανόνων ισότητας και αξιοκρατίας αλλά και το επίπεδο και την ποιότητα των σπουδών.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Οι διατάξεις του νομοσχεδίου κινούνται στα όρια του εμπαιγμού:

  • Ως κατώφλι πρόσβασης ορίζεται: α) Απολυτήριο Λυκείου και βαθμολογία στις Πανελλαδικές με μ.ο. μεγαλύτερο ή ίσο με την μικρότερη ελάχιστη βάση εισαγωγής των επιστημονικών πεδίων πολλαπλασιαζόμενη με τον συντελεστή 0,8 και όχι της σχολής. Για τους μεν αποφοίτους δημοσίων λυκείων της χώρας το κατώφλι εισόδου θα είναι πολύ χαμηλό ειδικά στις σχολές υψηλής ζήτησης.
  1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Ένταξη των μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων στον ευρύτερο ακαδημαϊκό χάρτη με κριτήρια γεωγραφικά, οικονομικά και κατανομής επιστημονικών πεδίων.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Στον ορατό κίνδυνο εξαφάνισης των περιφερειακών δημοσίων πανεπιστημίων και στην παντελή απουσία κρατικής ρύθμισης και στρατηγικού χωρικού σχεδιασμού ώστε τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να υπηρετούν τον σκοπό της περιφερειακής ανάπτυξης το Υπουργείο απαντάει με ένα “σκόντο” (50%) στα ήδη χαμηλά ποσά των εγγυητικών επιστολών (1.000.000 αντί 2.000.000 ευρώ) και αντίστοιχων παραβόλων (300.000 αντί 600.000 ευρώ) για ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα έχουν έδρα εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης. Είναι νομοτελειακό ότι πολλά τμήματα της περιφέρειας θα οδηγηθούν σε κλείσιμο, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των φοιτητών τους προέρχονται από την Αττική, όπου προβλέπεται ότι θα εγκατασταθούν οι νέες εκπαιδευτικές δομές.

  1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΕΣΜΕΥΣΗ ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΗΣ ΠΑΡΑΜΟΝΗΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΟΜΩΝ ΣΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Είναι κρίσιμο ότι για να λειτουργήσουν στην Ελλάδα, τα μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια θα πρέπει να προβλέπεται συγκεκριμένη ρήτρα διασφάλισης της μακροπρόθεσμης εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού σχεδίου. Ώστε να διασφαλίζεται ότι δεν θα εγκαταλείψουν το πλάνο παροχής ποιοτικών εκπαιδευτικών υπηρεσιών και θα αφήσουν ξαφνικά τους φοιτητές τους μετέωρους.

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Δεν υπάρχει καμία σχετική πρόβλεψη. Αντίθετα ο χαμηλός πήχης στο ύψος της επένδυσης (εγγυητική επιστολή 2.000.000 για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, 1.000.000 για τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και παράβολο 600.000 και 300.000ευρώ αντίστοιχα) δεν συνιστά σοβαρή δέσμευση μακροχρόνιας παραμονής στη χώρα.

  1. ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΗΣ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΑ ΜΗ ΚΡΑΤΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ.

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ: Προστασία των δικαιωμάτων των πανεπιστημιακών και διασφάλιση ότι οι συνθήκες εργασίας τους θα είναι σύμφωνες με τις εγγυήσεις ανεξαρτησίας και ακαδημαϊκής ελευθερίας που ισχύουν για το δημόσιο πανεπιστήμιο

ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ: Διαμορφώνεται ένα δυστοπικό περιβάλλον εργασίας με πολλές ώρες διδασκαλίας, συμπιεσμένους μισθούς, αρνητικό για την παραγωγή έρευνας που δημιουργεί συνθήκες εγκλωβισμού και εξάρτησης από την ιδιοκτησία σε βάρος της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Δεν προβλέπονται βαθμίδες για τα μέλη ΔΕΠ, ούτε ορίζεται κατώτατο όριο αμοιβών για τα μέλη ΔΕΠ και ΕΔΠ σε αντίθεση με τη διεθνή πρακτική.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ