ΗΠΑ εναντίον Google: Νέα μεγάλη αντιμονοπωλιακή αγωγή κατά της εταιρείας – Γιατί επηρεάζεται το μέλλον των διαδικτυακών διαφημίσεων

Η δεύτερη δίκη της Google για παραβίαση των κανόνων ανταγωνισμού αναμένεται να καθορίσει το μέλλον της διαδικτυακής διαφήμισης, με την εταιρεία να αντιμετωπίζει ξανά ομοσπονδιακούς εισαγγελείς. Η δίκη ξεκινά σήμερα Δευτέρα στην Αλεξάνδρεια της Βιρτζίνια και πιθανότατα θα διαρκέσει αρκετές εβδομάδες. Πρόκειται για την πρώτη αντιμονοπωλιακή δίκη για την τεχνολογία με βάση μήνυση που κατατέθηκε από τη κυβέρνηση Μπάιντεν, ενώ η προηγούμενη μήνυση είχε κατατεθεί το 2020, κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Ντόναλντ Τραμπ.

Η Google κατηγορείται ότι κατέχει μονοπώλιο στην αγορά των διαφημίσεων, επιβαρύνοντας τους διαφημιστές και δημιουργώντας τεχνητά υψηλότερες τιμές. Η εταιρεία αντιμετωπίζει παραβίαση των Άρθρων 1 και 2 του Νόμου Sherman, που απαγορεύουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό. Όπως υποστηρίζει το Υπουργείο Δικαιοσύνης, η Google «κλείδωσε» διαφημιστές και εκδότες στο διαφημιστικό της οικοσύστημα, ενώ οι ιστοσελίδες έπρεπε να βρουν λύσεις για να ξεπεράσουν τα εμπόδια αυτά. Μάλιστα, αρκετές Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων της Καλιφόρνιας, του Κολοράντο, και της Νέας Υόρκης, στηρίζουν την υπόθεση.

Η νέα δίκη επικεντρώνεται στα εργαλεία διαφήμισης της Google, που ανέρχονται σε έναν κλάδο 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι κατηγορίες εστιάζουν στο Google Ad Manager, μια πλατφόρμα που χρησιμοποιείται από ιστότοπους παγκοσμίως για την πώληση διαφημίσεων, με τη χρήση αυτόματων δημοπρασιών κάθε φορά που ένας χρήστης φορτώνει μια σελίδα. Αυτή η τεχνολογία έχει καταστήσει τη Google ηγέτη στην αγορά και τώρα την οδηγεί ενώπιον του δικαστηρίου. Όπως δήλωσε ο δικαστής Leonie Brinkema, η εταιρεία κατηγορείται ότι έκανε κατάχρηση αυτής της κυριαρχίας.


Η Lee-Anne Mulholland, αντιπρόεδρος της Google για θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης, δήλωσε ότι το υπουργείο Δικαιοσύνης «επιλέγει νικητές και ηττημένους σε μια άκρως ανταγωνιστική αγορά». Σύμφωνα με την ίδια, «οι τιμές των διαφημίσεων πέφτουν και ο αριθμός των διαφημίσεων αυξάνεται, κάτι που δείχνει ότι η αγορά λειτουργεί», ενώ προειδοποίησε ότι η μήνυση του υπουργείου Δικαιοσύνης «κινδυνεύει να οδηγήσει σε αναποτελεσματικότητες και υψηλότερες τιμές – το τελευταίο που χρειάζεται η αμερικανική οικονομία ή οι μικρές επιχειρήσεις».

Παράλληλα, η Google αντιμετωπίζει και άλλες νομικές προκλήσεις. Τον Αύγουστο, ένας άλλος ομοσπονδιακός δικαστής αποφάσισε ότι η Google διατηρούσε παράνομα μονοπώλιο στις διαδικτυακές αναζητήσεις, μια σημαντική νίκη για το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

Αν η κυβέρνηση κερδίσει τη δίκη, ενδέχεται να απαιτηθεί η διάσπαση του διαφημιστικού τεχνολογικού τμήματος της Google, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων που απέκτησε μέσω της εξαγοράς της DoubleClick το 2008, έναντι 3,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η τεχνολογία της DoubleClick έχει ενσωματωθεί σε ένα σύνολο εργαλείων που χρησιμοποιούνται για τις διαφημιστικές συναλλαγές στο διαδίκτυο, και το υπουργείο Δικαιοσύνης υποστηρίζει ότι η Google ελέγχει το 87% της Αμερικανικής αγοράς διαφήμισης για τους εκδότες.

Αυτό σημαίνει ότι η δίκη μπορεί να επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η διαδικτυακή διαφήμιση στο σύνολό της. Όπως δήλωσε ο Doug Melamed, πρώην βοηθός γενικού εισαγγελέα στο Τμήμα Αντιμονοπωλιακής Δικαιοσύνης, «τα ζητήματα τεχνολογίας διαφήμισης αναδεικνύουν τις πιο σημαντικές αντιμονοπωλιακές προκλήσεις που σχετίζονται με την Google», καθώς μπορεί να οδηγήσουν σε διάσπαση της εταιρείας.

Η Google υποστηρίζει ότι έχει επιτύχει λόγω της ανώτερης τεχνολογίας της και ότι οι μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις επιλέγουν το σύστημά της επειδή λειτουργεί. Επίσης, η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η μήνυση του υπουργείου Δικαιοσύνης εστιάζει πολύ σε διαφημίσεις που προβάλλονται σε ιστοσελίδες, ένα παλαιότερο κομμάτι της αγοράς, το οποίο έχει πλέον επεκταθεί σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εφαρμογές.

Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου, William Kovacic, η πιθανή διάσπαση της τεχνολογίας DoubleClick από την Google θα αλλάξει ριζικά τη δομή της βιομηχανίας, καθιστώντας την λιγότερο ισχυρή. Όπως σημειώνει, «η διαδικτυακή διαφήμιση είναι το θεμέλιο ολόκληρου του σύγχρονου, δωρεάν ίντερνετ».

Με πληροφορίες από: New York Times, CNBC

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ