SOS από σταθμάρχες της Θεσσαλονίκης – Τα απαρχαιωμένα συστήματα, τα ποντίκια και η λειτουργία… με το μάτι

Σημαντικές ελλείψεις σε ζητήματα ασφαλείας, ανεπάρκεια στην αντιμετώπιση σοβαρών ζητημάτων που αφορούν στην τηλεδιοίκηση και τη φωτοσήμανση αλλά και συστήματα που εν έτει 2023  λειτουργούν «χειροκίνητα» και «με το μάτι» περιγράφουν εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο στη Θεσσαλονίκη εντείνοντας τον προβληματισμό για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτουργούν τα τρένα στη χώρα.

Τέμπη: Έφοδος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων στα γραφεία του ΟΣΕ και της Hellenic Train – Πήραν έγγραφα και απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες

Συγκεκριμένα, εργαζόμενοι του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζουν την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο «πολύ κατώτερη των περιστάσεων» και τουλάχιστον «άθλιες» τις συνθήκες εργασίας σε παλαιωμένα κτίρια γεμάτα ποντίκια.

Τρανή απόδειξη των όσων υποστηρίζουν αποτελεί το απαρχαιωμένο σύστημα φωτοσήμανσης και τηλεδιοίκησης που είτε δεν λειτουργεί, είτε αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα με το βάρος της ευθύνης να πέφτει στους κατά τόπους σταθμάρχες, οι οποίοι καλούνται να διαχειριστούν πολλές φορές αυξημένη κυκλοφορία χωρίς να έχουν τα απαραίτητα μέσα. Λογικό επόμενο είναι οι άνθρωποι αυτοί να εργάζονται «με την ψυχή στο στόμα», όπως τόνισε χαρακτηριστικά σταθμάρχης σε σταθμό της Θεσσαλονίκης.

«Υπάρχουν παντού ποντίκια»

Τις άθλιες συνθήκες εργασίας με τα απαρχαιωμένα συστήματα που υπολειτουργούν στον σταθμό ΤΧ1 στη Θεσσαλονίκη, επιβεβαιώνει στο politic.gr o Παύλος Πετσάβας, σταθμάρχης Θεσσαλονίκης.

Συγκεκριμένα, ο σταθμάρχης καταγγέλλει ότι μέσα στο παλαιωμένο κτίριο όπου γίνεται ο έλεγχος διέλευσης των τρένων υπάρχουν παντού ποντίκια ενώ μέσα στον πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας υπάρχει ποντικοφάρμακο καθώς έχουν εισέλθει μέσα σε αυτόν και καταστρέφουν τα καλώδια.

Ο σταθμάρχης σημειώνει στο politic.gr ότι τίποτα δεν λειτουργεί σωστά, ενώ έχουν γίνει άπειρες αναφορές για τα προβλήματα που έχει το δίκτυο στη συγκεκριμένη περιοχή, χωρίς όμως να έχει γίνει κάποια κίνηση για την επίλυση των προβλημάτων.

Tρεις παρεμβάσεις για την επίτευξη ασφαλείας

Όπως σημειώνει ο σταθμάρχης Θεσσαλονίκης, πρέπει άμεσα να φτιαχτεί η φωτοσήμανση και να δοθεί σε λειτουργία το σύστημα ασφαλείας ATCS για να υπάρξει το επιθυμητό επίπεδο ασφαλείας.

Παράλληλα, η σωστή εκπαίδευση και εξειδίκευση του προσωπικού, είναι πολύ σημαντικός παράγοντας επίτευξης της ασφάλειας, καθώς όπως ο ίδιος αναφέρει παρά την πενταετή εμπειρία του στα συστήματα, υπάρχουν φορές που δεν μπορεί να διαχειριστεί την πίεση και το άγχος που δημιουργείται από την διαχείριση των συστημάτων αυτών.

 

 

Σταθμάρχης που υπηρετεί στην περιοχή της Θεσσαλονίκης εδώ και περίπου 5 χρόνια, δήλωσε στο GRtimes πως είχε εκπαιδευτεί για τη θέση του περίπου 1,5 χρόνο και πως στην αρχή βρισκόταν πάντοτε δίπλα σε έμπειρα στελέχη για να αποκτήσει την απαιτούμενη εμπειρία.

Παρόλα αυτά, όπως δήλωσε στο τοπικό μέσο, είχε πάθει στο παρελθόν τρεις φορές κρίση πανικού και είχε ζητήσει να τον αλλάξουν, καθώς φοβόταν μήπως συμβεί κάποιο ατύχημα, δεδομένου ότι δεν υπήρχε κάποιο αυτόματο σύστημα που να «συγχωρούσε» σε ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους.

Χειροκίνητη λειτουργία ή «με το μάτι»

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για την κατάσταση που επικρατεί στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, ο ΤΧ-1, ο Τοπικός Χειρισμός 1 όπως είναι η πλήρης ονομασία του, που είναι ένας τοπικός σταθμός ελέγχου κίνησης έξω από τη Θεσσαλονίκη.

Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο σημείο είναι καίριας σημασίας για τη σωστή και ασφαλή διαχείριση των δρομολογίων, οι εργαζόμενοι εκεί καλούνται να υπηρετήσουν όλον αυτόν τον φόρτο εργασίας με μηχανήματα δεκαετιών, χωρίς να έχουν δηλαδή την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή.

Ο Ανδρέας Διοδώνης, σταθμάρχης στον ΤΧ-1, περιέγραψε στην κάμερα του GRtimes τη λειτουργία του συγκεκριμένου Τοπικού Χειρισμού, εξηγώντας πως μέρος της δουλειάς γίνεται «με το μάτι» και χειροκίνητα, καθώς δεν υπάρχουν (είτε υπάρχουν αλλά δεν λειτουργούν) σύγχρονα συστήματα παρακολούθησης και χειρισμού.

Αναφέρθηκε επίσης στη λειτουργία της τηλεδιοίκησης, αλλά και στα άλλα προβλήματα όπως οι συχνές βλάβες που μπορεί να προκαλούνται είτε από τις καιρικές συνθήκες, είτε από τις κλοπές υλικού, η αποκατάσταση των οποίων μπορεί να αργήσει πολύ, λόγω έλλειψης προσωπικού.

Εδώ κι έναν χρόνο οι εργαζόμενοι εκπέμπουν SOS

Ένα ιδιαίτερα αποκαλυπτικό έγγραφο προς τη διοίκηση του οργανισμού με ημερομηνία 29-4-2022 και θέμα «Δυσλειτουργία συστήματος ΙΝΤΕΡΛΟΚΙΝΓΚ ΤΧ1» αποκαλύπτει σωρεία προβλημάτων και βλαβών που αντιμετωπίζει ο ΤΧ1.

Συγκεκριμένα,  πρόκειται για σοβαρά ζητήματα στο σύστημα τηλεχειρισμού που θέτουν σε κίνδυνο «την ασφαλή κυκλοφορία σε ένα από τα πιο κομβικά σημεία της Ελλάδος».

Στο έγγραφο είναι καταγεγραμμένα αναλυτικά τα σημεία που δεν λειτουργούν τα φωτοσήματα και τα ελιγμοσήματα, ενώ τονίζεται μεταξύ άλλων πως κάποιες φορές το σύστημα τηλεχειρισμού κλειδώνει διαδρομές που δεν του έχει ζητήσει ο χειριστής, πως η λειτουργία των αιχμών μπλοκάρεται πολλές φορές από τις συχνές κλοπές καλωδίων αλλά και πως συχνά δεν λειτουργεί το ηχητικό σύστημα προειδοποίησης απώλειας ελέγχου.

Μπορεί να έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από τότε, ωστόσο, όπως είπαν εργαζόμενοι δεν άλλαξε τίποτα σε σχέση με τα παραπάνω προβλήματα με τους κινδύνους να παραμένουν.

Δείτε  αναλυτικά το έγγραφο:

έγγραφο

έγγραφο

Πηγή: GRtimes, Politic.gr

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ