Νέα εποχή στις «Σκιές του Αιγαίου» με ρίψεις στατικού ιμάντα από τους «Σπαρτιάτες» της Πολεμικής Αεροπορίας

Χρήστος Μαζανίτης
Δημοσιογράφος

Η αξιοποίηση όλων τα διαθέσιμων μέσω αποτελεί πρώτη προτεραιότητα του ΓΕΕΘΑ ταυτόχρονα με τα προγράμματα εκσυγχρονισμού των Ενόπλων Δυνάμεων και βέβαια την συνεχή αναβάθμιση των «Σκιών του Αιγαίου», της Ελίτ των Ειδικών Δυνάμεων της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Συχνά μέσα από το enikos.gr ενημερώνεστε για τα εν εξελίξει αλλά και υπό σκέψη ή προγραμματισμό προγράμματα ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων.

«Ενίσχυση» είναι η λέξη – κλειδί στα προγράμματα απόκτησης διαφόρων αμυντικών συστημάτων. Διότι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις διαθέτουν ένα από τα ισχυρότερα και ποιοτικότερα οπλοστάσια παγκοσμίως.

Όμως, η οικονομική κρίση και νωρίτερα οι λάθος σχεδιασμοί με τους οποίους πραγματοποιούντο προμήθειες αρκετών συστημάτων έφεραν σε τραγική κατάσταση αρκετές μονάδες, που σε θεωρητικό επίπεδο θα έπρεπε να έχουν υψηλές διαθεσιμότητες. Τέτοια είναι η περίπτωση των μεταγωγικών αεροσκαφών C-27J Spartan ή «Σπαρτιάτες της Πολεμικής Αεροπορίας», με την υπόθεση των οποίων έχουμε πολλές φορές ασχοληθεί στο enikos.gr.

 

Αποκτήθηκαν 8 μεταγωγικά του τύπου το 2005 από την ιταλική Leonardo. Πρόκειται για μεταγωγικά που έχουν χαρακτηριστεί κι ως «μινι C-130» αφού είναι σαφώς μικρότερα, με δύο αντί για τέσσερις κινητήρες, ιδιαίτερα χρήσιμα όμως για τις αποστάσεις του ελλαδικού χώρου και τις ανάγκες των ΕΔ.

Μετά, λοιπόν την ενεργοποίηση – μέσα από την Βουλή – του πολυπόθητου προγράμματος της Εν Συνεχεία Υποστήριξης των αεροσκαφών του τύπου (Follow on Support – FOS) αρχίζουν σταδιακά να αυξάνουν οι διαθεσιμότητες, από 1 μόλις αεροσκάφος που είχε η 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών (ΜΤΜ) κάποιο διάστημα.

 

Όμως, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ είχε κάποιες απορίες σχετικά με την περαιτέρω αξιοποίηση των C-27 τις οποίες έγκαιρα είχε μοιραστεί με τους Επιτελείς του, πριν δηλαδή περάσει από την Βουλή η FOS. Η κυριότερη ήταν «γιατί δεν χρησιμοποιούνται τα C-27J σε ασκήσεις για ρίψεις αλεξιπτωτιστών και φορτίων». Η απάντηση, όσο απίστευτη κι αν ακούγεται, ήταν διότι όταν αποκτήθηκαν κανείς δεν πρόβλεψε να υπάρξει και η ανάλογη βιβλιογραφία καθώς και οι πιστοποιήσεις των πληρωμάτων για τέτοιες αποστολές.

Με απλά λόγια, είχαμε 8 μεταγωγικά, που χρησίμευαν μόνο για μεταφορικές ανάγκες.

Κάπως έτσι, λοιπόν, έφτασε η λύση στην… Ρουμανία. Οι Ρουμάνοι διαθέτουν περισσότερα χρόνια από την Πολεμική Αεροπορία τα συγκεκριμένα αεροσκάφη τα οποία χρησιμοποιούν για όλες τις «δουλειές». Μεταξύ των οποίων και για ρίψεις στατικού ιμάντα αλεξιπτωτιστών και φορτίων.

Έτσι, στις 26 Μαΐου, περίπου έναν μήνα πριν τα εγκαίνια του Διοικητηρίου της ΔΕΠ, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ με αφορμή την επίσημη επίσκεψη του Αρχηγού Άμυνας της Ρουμανίας General Daniel Petrescu, βρήκε την ευκαιρία για να ζητήσει το κομμάτι που έλειπε στο παζλ της πλήρους αξιοποίησης των μεταγωγικών μέσων. Την βιβλιογραφία καθώς και τις πιστοποιήσεις των πληρωμάτων για ρίψεις στατικού ιμάντα.

Ο Ρουμάνος Αρχηγός όχι μόνο δέχθηκε να βοηθήσει τον Έλληνα ομόλογό του αλλά επιτάχυνε τις διαδικασίες ώστε όλα να γίνουν το συντομότερο.

Έτσι, όταν ο Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος ανακοίνωνε στις 30 Ιουνίου, την ίδρυση της Μοίρας Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, των «σκιών του Αιγαίου» όπως είναι το παρατσούκλι τους, είχε κατά νου και τις νέες δυνατότητες οι οποίες δρομολογούντο, για τις οποίες όμως ακόμη δεν έλεγε το παραμικρό. Τότε όλοι πίστευαν ότι θα επιχειρεί μόνο με ειδικά διαμορφωμένα ελικόπτερα, κυρίως ΝΗ-90. Τελικά αποδεικνύεται ότι υπήρχε όραμα και προγραμματισμός και τα πρώτα αποτελέσματα φάνηκαν πριν μερικές ημέρες.

Στην άσκηση Balkan Shield για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε ελεύθερη πτώση αλεξιπτωτιστών σε άσκηση από C-27J.

Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr, οι Ρουμάνοι όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα δεν μας προμήθευσαν απλά με όλη την απαραίτητη βιβλιογραφία αλλά προχώρησαν και στην πιστοποίηση των ελληνικών πληρωμάτων.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές ενημέρωσης του enikos.gr ήδη έχουν πραγματοποιηθεί και μάλιστα με ιδιαίτερη επιτυχία και δοκιμαστικές ρίψεις με στατικό ιμάντα, κάτι που σημαίνει ότι είναι θέμα χρόνου πλέον η ένταξη των συγκεκριμένων μεταγωγικών στην διάθεση της ΔΕΠ, κάτι που εκτοξεύει τις επιχειρησιακές της δυνατότητες.

Όπως έχουμε γράψει εκτενώς στο enikos.gr, η ΔΕΠ αποτελούσε το προσωπικό όραμα του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ (από το χρονικό διάστημα που ήταν Διοικητής στην 13η Διοίκηση Ειδικών Επιχειρήσεων, 11 χρόνια πριν) και η ίδρυσή της την καθιστά επί της ουσίας ένα ξεχωριστό Κλάδο των Ενόπλων Δυνάμεων, δίνοντας υπόσταση στον όρο «Ελληνικό Πεντάγωνο», που πλέον έχει υιοθετηθεί από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία.​

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ