Οι κακές συνήθειες ύπνου που μπορεί να οδηγήσουν σε διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με μελέτη

Σύμφωνα με νέα μελέτη, άτομα που προτιμούν να κοιμούνται αργά το βράδυ και να ξυπνούν αργά το επόμενο πρωί διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, ενώ παράλληλα τείνουν να υιοθετούν πιο ανθυγιεινές συνήθειες.

7 κοινές αιτίες που καταστρέφουν τον ύπνο σας και πώς να τις αντιμετωπίσετε

«Διαπιστώσαμε ότι τα άτομα που κοιμούνται αργά έχουν αυξημένο κίνδυνο για διαβήτη κατά 72% μέσα στην οκταετία της μελέτης μας», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Sina Kianersi, ερευνητής στο Νοσοκομείο Brigham and Women’s και την Ιατρική Σχολή του Harvard στη Βοστώνη.

Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ισχυρές διασυνδέσεις ανάμεσα στην συνήθεια πολλών να κοιμούνται πολύ αργά τη νύχτα και να ξυπνούν αργά, με ορισμένες ανθυγιεινές συνήθειες. Όλες αυτές οι συνήθειες αποτελούν παράγοντες κινδύνου για χρόνιες ασθένειες, όπως ο διαβήτης τύπου 2.

Η ποιότητα του ύπνου μπορεί να προβλεφθεί από τον τρόπο που περπατάτε – Τι αποκαλύπτει μελέτη

Σύμφωνα με τον Kianersi τα άτομα που ξενυχτούν είχαν περισσότερες πιθανότητες:

  • να ακολουθούν κακή διατροφή,
  • να είναι λιγότερο σωματικά δραστήρια,
  • να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες αλκοόλ,
  • να έχουν μη υγιεινό ΔΜΣ (Δείκτη Μάζας Σώματος),
  • να καπνίζουν και
  • να κοιμούνται λιγότερο ή περισσότερο από τις συνιστώμενες 7 έως 9 ώρες κάθε βράδυ.

Όταν ο Kianersi και η ομάδα του απέκλεισαν τις ανθυγιεινές συνήθειες από τα δεδομένα, ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 σε άτομα που κοιμούνται αργά μειώθηκε στο 19% σε σύγκριση με άτομα που προτιμούν να ξυπνούν και να κοιμούνται νωρίς.

«Ακόμα και μετά τη λήψη υπόψη όλων των παραγόντων του τρόπου ζωής, υπάρχει ένας ελαφρώς αυξημένος κίνδυνος για διαβήτη, γεγονός που υποδηλώνει ότι μπορεί να υπάρχει κάποια γενετική προδιάθεση που ευθύνεται τόσο για τον διαβήτη όσο και για την προτίμηση για βραδινή δραστηριότητα ή πιθανώς για άλλους παράγοντες που δεν έχουν ληφθεί υπόψη», δήλωσε ο Dr. Bhanu Prakash Kolla, ειδικός ιατρός ύπνου στο Κέντρο Ιατρικής Ύπνου της Mayo Clinic στο Rochester της Minnesota. Δεν συμμετείχε στη μελέτη.

«Το κύριο συμπέρασμα είναι ότι τα άτομα που προτιμούν ξεκάθαρα τη βραδινή δραστηριότητα θα πρέπει να γνωρίζουν αυτούς τους κινδύνους,

  • να περιορίσουν την κατανάλωση αλκοόλ,
  • να διακόψουν το κάπνισμα,
  • να αυξήσουν τη σωματική δραστηριότητα,
  • να κοιμούνται περισσότερο και
  • να διαχειρίζονται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο κάποιους από αυτούς τους κινδύνους», δήλωσε ο Kolla.

Ποιος είναι ο τύπος του ύπνου σας

Όλοι έχουμε έναν εσωτερικό ρολόι 24 ωρών ή αλλιώς κιρκαδικό ρυθμό, που ρυθμίζει την έκκριση της μελατονίνης, της ορμόνης του ύπνου. Θεωρείται ότι ο τύπος ύπνου μας είναι κληρονομικός, ωστόσο με λίγη προσπάθεια, μπορούμε να τον αλλάξουμε.

Πρωινός τύπος ή κουκουβάγια;

  • Πρωινός τύπος: Αν ανήκετε στους ανθρώπους που ξυπνούν με τις πρώτες ακτίνες του ηλίου, ο κιρκάδιος σας ρυθμός απελευθερώνει μελατονίνη πολύ νωρίτερα από το συνηθισμένο, δίνοντάς σας την απαραίτητη ενέργεια για να είστε πιο δραστήριοι το πρωί.
  • Κουκουβάγια: Αν είστε νυχτόβιοι, το εσωτερικό σας ρολόι παράγει μελατονίνη πολύ αργότερα, κάνοντας τα πρωινά δύσκολα και μεταφέροντας την κορύφωση της δραστηριότητας και εγρήγορσης σας αργότερα το απόγευμα και το βράδυ.

Όχι μόνο ύπνος:

Αξίζει να σημειωθεί πως κάθε κύτταρο στο σώμα διαθέτει τον δικό του κιρκάδιο ρυθμό – από το πότε πεινάμε, πότε πηγαίνουμε τουαλέτα, πότε έχουμε αρκετή ενέργεια για άσκηση μέχρι και τη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Όταν ο ύπνος διαταράσσει αυτούς τους ρυθμούς, το σώμα μας αποσυντονίζεται.

«Η έκκριση ορμονών μπορεί να αλλάξει επειδή ξενυχτάμε, η ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος μας μπορεί να διαταραχθεί και ο μεταβολισμός μας μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά», δήλωσε ο Kianersi. «Αυτό δημιουργεί ένα είδος ντόμινο, το οποίο μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, καρδιαγγειακών παθήσεων και άλλων χρόνιων ασθενειών».

Προσαρμόστε το πρόγραμμά σας με βάση τις ανάγκες ύπνου

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Annals of Internal Medicine, έδειξε πιθανή σχέση μεταξύ του τύπου του ύπνου και του κινδύνου εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Η μελέτη παρακολούθησε σχεδόν 64.000 νοσηλεύτριες, που συμμετείχαν στην Nurses’ Health Study II, μια από τις μεγαλύτερες έρευνες για τους παράγοντες κινδύνου χρόνιων ασθενειών στις γυναίκες.

Η μελέτη συνέλεξε δεδομένα από το 2009 έως το 2017, συμπεριλαμβανομένου:

  • του χρονότυπου ύπνου,
  • της ποιότητας της διατροφής,
  • του βάρους και του ΔΜΣ,
  • του χρόνου ύπνου,
  • του καπνίσματος,
  • της κατανάλωσης αλκοόλ,
  • της φυσικής δραστηριότητας και
  • του οικογενειακού ιστορικού διαβήτη.

Στη συνέχεια, τα δεδομένα αυτά συσχετίστηκαν με ιατρικούς φακέλους για να προσδιοριστεί ποιος ανέπτυξε διαβήτη.

Ενώ οι ερευνητές βρήκαν σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ της ανάπτυξης διαβήτη σε άτομα που κοιμούνται αργά και εργάζονται κατά τη διάρκεια της ημέρας, δεν βρήκαν συσχέτιση για άτομα που κοιμούνται αργά αλλά εργάζονται αργότερα την ημέρα ή σε νυχτερινές βάρδιες. «Όταν ο χρονότυπος ύπνου δεν ταιριάζει με τις ώρες εργασίας, παρατηρήσαμε αύξηση του κινδύνου για διαβήτη τύπου 2», δήλωσε σε ανακοίνωση ο συνεργάτης συγγραφέας Tianyi Huang, επίκουρος καθηγητής Ιατρικής στο Ιατρικό Σχολείο του Harvard και Συνεργαζόμενος Επιδημιολόγος στο Brigham and Women’s Hospital. «Αυτό ήταν ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον εύρημα που υποδηλώνει ότι ένας πιο εξατομικευμένος προγραμματισμός εργασίας θα μπορούσε να είναι ωφέλιμος».

Η μελέτη δεν είναι η πρώτη που βρίσκει σύνδεσμο μεταξύ του χρονότυπου ύπνου και των ανθυγιεινών συνηθειών που μπορεί να οδηγήσουν σε ασθένειες. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο έδειξε ότι τα άτομα που κοιμούνται αργά ήταν πιο πιθανό να πεθάνουν πρόωρα, κυρίως λόγω κακών συνηθειών που ανέπτυξαν όταν ξενυχτούσαν, όπως το αλκοόλ και το κάπνισμα.

Μια μελέτη του 2022 διαπίστωσε ότι τα άτομα που κοιμούνται αργά:

  • ακολουθούσαν καθιστική ζωή,
  • είχαν χαμηλότερα επίπεδα αερόβιας ικανότητας και
  • έκαιγαν λιγότερο λίπος κατά την ηρεμία και την άσκηση σε σύγκριση με τα άτομα που ξυπνούν νωρίς.

Επίσης, τα άτομα που πήγαιναν για ύπνο αργά ήταν πιο πιθανό να παρουσιάσουν αντίσταση στην ινσουλίνη, που είναι πρόδρομος του διαβήτη. Τα άτομα αυτά έχουν υψηλότερα επίπεδα σπλαγχνικού λίπους στην κοιλιακή χώρα, έναν βασικό παράγοντα κινδύνου για διαβήτη τύπου 2 και καρδιαγγειακά νοσήματα.

«Ένα σημαντικό μέρος του κινδύνου ανάπτυξης διαβήτη οφείλεται στον τρόπο ζωής», είπε ο Kianersi. «Ωστόσο, επειδή ο χρονότυπος διαμορφώνεται τόσο από τη γενετική μας όσο και από το περιβάλλον, γνωρίζουμε ότι οι ξενύχτηδες μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο διατηρώντας έναν υγιεινό τρόπο ζωής».

 

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ