Γιατί ο σιδηρόδρομος στην Γερμανία είναι τόσο ασφαλής; – Τι εξηγεί Έλληνας ειδικός

«Η Δυτική Ευρώπη έχει πολύ ασφαλή σιδηροδρομική συγκοινωνία» δήλωσε στην ΕΡΤ ο Μανώλης Ψυρίδης, ηλεκτρολόγος μηχανικός, ειδικός σε θέματα λειτουργικής ασφάλειας αποκαλύπτοντας ότι στην Γερμανία όπου εργάζεται δίνεται έμφαση στην εκπαίδευση των μηχανοδηγών και των σταθμαρχών η οποία διαρκεί τρία χρόνια.

Μιλώντας για την εμπειρία που έχει αποκομίσει από τον τρόπο λειτουργίας των τρένων στη Γερμανία ο κ. Ψυρίδης δήλωσε ότι η ασφάλεια των μετακινήσεων οφείλεται στην εξέλιξη της τεχνολογίας και στην εξέλιξη των αναγκών που έχει οδηγήσει τώρα να είναι όλα ψηφιακά. «Με τα συστήματα ασφαλείας εκμηδενίζεται η συνέπεια του ανθρώπινου σφάλματος» επεσήμανε, μεταξύ άλλων, στην ΕΡΤ.

Όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη

Η βάση, ωστόσο, τόνισε πως είναι ο άνθρωπος, ο χειριστής, ο μηχανοδηγός και ο σταθμάρχης οι οποίοι «οφείλουν να έχουν υπευθυνότητα στη δουλειά τους. Οφείλουν να έχουν μια πάρα πολύ καλή εκπαίδευση. Στη Γερμανία είναι τρία χρόνια η εκπαίδευση» είπε υπογραμμίζοντας ότι «όλοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη».

Ερωτηθείς για το εάν στην Γερμανία υπάρχει κλειδούχος ο κ. Ψυρίδης απάντησε ότι η εργασία αυτή δεν γίνεται χειροκίνητα αλλά δίνεται ηλεκτρονικά εντολή από τον σταθμάρχη με το πάτημα ενός κουμπιού.

Σημείωσε, μάλιστα, ότι «δεν είναι ένας άνθρωπος, αλλά δυο – τρεις άνθρωποι που συμμετέχουν στην όλη διαδικασία».

Αναφορικά με το σύστημα τηλεδιοίκησης και της τηλεματικής που μπορεί να εντοπίσει ένα λάθος και να αποτρέψει ένα μοιραίο δυστύχημα, όπως αυτό των Τεμπών, ο κ. Ψυρίδης το παρομοίασε με το ραντάρ που έχει η αεροπορία.

«Υπάρχει ένας πολύ μεγάλος ηλεκτρονικός πίνακας, ψηφιακός, επίτοιχος, ο οποίος παρακολουθεί όλο το δίκτυο και μέρος του δικτύου αν είναι μικρότερος ο σταθμός (τηλεδιοίκησης)» είπε και πρόσθεσε ότι ο σταθμός τηλεδιοίκησης παρακολουθεί όλη την κίνηση των τρένων σε πραγματικό χρόνο.

Με το σύστημα τηλεδιοίκησης όλοι ξέρουν που βρίσκεται το κάθε τρένο και το πώς κινείται.

«Όλοι ξέρουν πού βρίσκεται το κάθε όχημα, ποιο είναι εμπορευματικό, τι έχει το εμπορευματικό, ποιοι είναι οι αριθμοί του, προς τα πού κινείται και πώς κινείται. Ουσιαστικά ο σταθμός τηλεδιοίκησης φτιάχνει το δρόμο που θα κινηθεί το τρένο. Δεν είναι ένας άνθρωπος επάνω, αλλά μια ομάδα ανθρώπων πολύ καλά εκπαιδευμένοι, οι οποίοι είναι σε συνεχή επικοινωνία» εξήγησε ο ειδικός σε θέματα λειτουργικής ασφάλειας.

Ειδική αστυνομία σιδηροδρόμων

Όπως αποκάλυψε «στη Γερμανία υπάρχει ειδική αστυνομία σιδηροδρόμων η οποία είναι υπεύθυνη για την φυσική ασφάλεια του δικτύου, να μη γίνονται κλοπές, να μη γίνονται σαμποτάζ, να μη γίνονται βανδαλισμοί».

Ο κ. Ψυρίδης αναφέρθηκε στον ανθρώπινο παράγοντα λέγοντας ότι όσο σύγχρονα και αν είναι τα συστήματα ο ανθρώπινος παράγοντας υπάρχει ακόμα και αν δεν τον βλέπουμε με αφορμή τον τρόπο αντίδρασης των υπευθύνων σε ένα πρόβλημα που τυχόν θα παρουσιαστεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ