Ανησυχία για την Γέφυρα Σερβίων: Οι νέες ΦΩΤΟ από τις ρωγμές και τα χαμένα σχέδια που εντοπίστηκαν στην Ιταλία

Ιστορία ελληνικής τρέλας θυμίζει η υψηλή γέφυρα Σερβίων στην Κοζάνη.  Mε μήκος 1.372 μέτρα, η γέφυρα που διασχίζει την τεχνητή λίμνη Πολυφύτου ενώνοντας τη δυτική Μακεδονία με τη Θεσσαλία, παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα, καθώς από τους ελέγχους αποκαλύφθηκαν μεγάλη ρωγμή στον έκτο σπόνδυλο και οξείδωση του οπλισμού μέσα στο τσιμέντο. Εδώ και λίγες μέρες έχει κλείσει για φορτηγά άνω των 3,5 τόνων προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες εργασίες ενίσχυσης.

Ρικάρντο Μοράντι: Ποιος ήταν ο Ιταλός μηχανικός που σχεδίασε την Γέφυρα των Σερβίων – Τολμηρός και αμφιλεγόμενος

Της Στεφανίας Κασίμη

Η ανησυχία είναι μεγάλη καθώς πίσω από τη γέφυρα που δόθηκε στην κυκλοφορία το 1974, βρίσκεται ο Ιταλός μηχανικός Ρικάρντο Μοράντι που σχεδίασε και την γέφυρα της Γένοβα, η οποία ως γνωστό κατέρρευσε το 2018.

Κοζάνη: Σοβαρότερο το πρόβλημα στην υψηλή γέφυρα Σερβίων – Μέχρι το τέλος Απριλίου οι εργασίες αποκατάστασης

Ας δούμε όμως τι προηγήθηκε πριν φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση. Είναι ενδεικτικό ότι ο τελευταίος έλεγχος της γέφυρας, πριν από τον τωρινό, είχε γίνει το 1995. Επίσης, τα σχέδια της γέφυρας είχαν χαθεί και κανείς δεν γνώριζε πού βρίσκονταν.  Χρειάστηκε τελικά να ζητηθούν αντίγραφα από την Ιταλία, τα οποία κόστισαν ακριβά και έφτασαν  στη χώρα μας πριν από έναν χρόνο. Μέχρι τότε, όλα γίνονταν στο… περίπου.

«Το 1995 είχε γίνει ένας έλεγχος μετά τον σεισμό, που δεν διαπίστωσε κάτι ανησυχητικό. Όμως δεν υπήρχε έκθεση με τα συμπεράσματα του ελέγχου, ούτε αρχείο με όσα είχαν γίνει τα χρόνια που είχαν προηγηθεί» λέει στο enikos.gr ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης, ο οποίος ενημερώθηκε για τα προβλήματα όταν ανέλαβε το 2019, οπότε και τον ενημέρωσε για τα προβλήματα ο αρμόδιος διευθυντής.

Γέφυρες… στον αέρα: Ποιες ελέγχονται και ποιες όχι – Ο ίδιος Ιταλός μηχανικός σε Γένοβα και Κοζάνη

«Προσπαθούσαν από το 2012 με αλληλογραφία, να προκαλέσουν το ενδιαφέρον του υπουργείου Μεταφορών προκειμένου να κάνει τη μελέτη, θεωρώντας ότι η συντήρηση της γέφυρας είναι δική του ευθύνη. Όμως, μετά τον Καλλικράτη, η αρμοδιότητα της γέφυρας πέρασε στην περιφέρεια. Όταν αναλάβαμε εμείς, διαπιστώσαμε ότι η γέφυρα ως προς τη συντήρηση ανήκει στην Περιφέρεια. Είχε εν τω μεταξύ προκύψει και ένα ζήτημα με μια γέφυρα της Αττικής, για την οποία το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους γνωμοδότησε ότι ανήκει στην Περιφέρεια Αττικής», λέει ο κ. Κασαπίδης.

Τα σχέδια της γέφυρας των Σερβίων ήταν στα κρατικά αρχεία της Ιταλίας

Με απλά λόγια μέχρι τότε η αλληλογραφία γινόταν στο… κενό.  Κάπως έτσι λύθηκε το μυστήριο με τις αρμοδιότητες.  Όμως υπήρχε ένα πρόβλημα. Δεν υπήρχαν πουθενά τα σχέδια της γέφυρας.

«Κάναμε αίτηση στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, πήραμε τη χρηματοδότηση για τη μελέτη, τη δημοπρατήσαμε με τεχνικό σύμβουλο για να οριστούν οι απαραίτητες προδιαγραφές, και σχηματίστηκε επιτροπή παρακολούθησης.   Όμως είχαν χαθεί τα σχέδια της γέφυρας. Ως εκ τούτου, ελλείψει αυτών των σχεδίων, η προσέγγιση γινόταν στα τυφλά. Ουσιαστικά δεν ξέραμε τι μελετούσαμε. Δύο χρόνια ψάχναμε τα σχέδια και τα βρήκαμε τελικά στην Ιταλία. Όταν ο διευθυντής της περιφέρειας μου είπε ότι την γέφυρα την είχε κατασκευάσει ο ίδιος μηχανικός που είχε φτιάξει την γέφυρα της Γένοβα, ανησύχησα. Μάθαμε ότι ο γιος του παραχώρησε τα σχέδια του πατέρα του, μετά τον θάνατό του, στα κρατικά αρχεία της Ιταλίας», τονίζει ο κ. Κασαπίδης.

«Σε συνεργασία με το ΑΠΘ και την Εγνατία προχωρήσαμε σε οπτική επιθεώρηση της Γέφυρας – η πρώτη, μετά το 1995 – με ειδικό καλαθοφόρο μηχάνημα που δανειστήκαμε από ξένη εταιρεία. Από τον έλεγχο, μετά το καλοκαίρι του 2021, εντοπίστηκε η ρωγμή στη γέφυρα, στο σημείο όπου υπάρχει η ένωση του καταστρώματος με τον πρόβολο που στηρίζει το κατάστρωμα. Εξαιτίας της ρωγμής, οι μηχανικοί είπαν ότι πρέπει να γίνουν επισταμένοι έλεγχοι. Έτσι μπήκαν ειδικά μηχανήματα, για να διαπιστωθεί εάν η γέφυρα μετακινείται έστω και ένα χιλιοστό, ενώ έγινε ξανά τοπογραφική απεικόνιση. Αυτή λοιπόν η ρωγμή οδήγησε σε νέες εργασίες, και ταυτόχρονα γινόταν η μελέτη για τη συντήρηση της γέφυρας. Όμως επειδή υπήρχαν τα νέα ευρήματα, περιμέναμε να ενσωματωθούν στα στοιχεία και τα νέα ευρήματα», συμπληρώνει ο κ. Κασαπίδης.

Η μελέτη ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2022, οπότε και -επιτέλους -εντοπίστηκαν τα σχέδια της γέφυρας. Τότε «χαρτογραφήθηκε» στην πραγματικότητα η γέφυρα και οι μηχανικοί μπόρεσαν να κάνουν πιο ακριβείς μετρήσεις. «Εφόσον πλέον ξέρουμε με ακρίβεια πού είναι οι τένοντες και ο οπλισμός, θα κάνουμε τις απαραίτητες εργασίες για να «δέσουμε τη γέφυρα». Δηλαδή με έναν εξωτερικό τένοντα θα γίνει ενίσχυση των μερών της γέφυρας, μεταξύ των οποίων υπάρχει ρωγμή. Στις εργασίες της περασμένης εβδομάδας, τα συνεργεία, καθαρίζοντας το τσιμέντο και ψάχνοντας να βρουν τους εσωτερικούς τένοντες για να μην τους “πληγώσουν”, όταν βιδώσουν τον εξωτερικό, διαπίστωσαν ότι 2 από τους 4 ήταν οξειδωμένοι σε μεγάλο βαθμό. Και αυτό ήταν που ανάγκασε τους μηχανικούς να προτείνουν να διακόψουμε τη κυκλοφορία για βαρέα οχήματα άνω των 3,5 τόνων για να μην επιβαρύνεται περαιτέρω, μέχρι να υπάρξει επιπλέον ενίσχυση της γέφυρας, με δύο εξωτερικούς τένοντες και μια επιπλέον θωράκιση που θα λειτουργεί σαν “νάρθηκας».

Κασαπίδης

«Πλέον έχουμε φτάσει στην τεχνική λύση του προβλήματος, με το οποίο όλα αυτά τα χρόνια δεν είχε ασχοληθεί σοβαρά κανείς. Τουλάχιστον τώρα έχουμε γνώση της κατάστασης, ξέρουμε τι έχουμε να αντιμετωπίσουμε και έστω και αυτή τη στιγμή ερχόμαστε να το θεραπεύσουμε.  Παίρνουμε όλα τα αναγκαία μέτρα, για να μην υπάρχει κίνδυνος για τα οχήματα. Κάνουμε κι άλλες μετρήσεις για να παρακολουθήσουμε τη συμπεριφορά της γέφυρας και να είμαστε σίγουροι ότι ελέγχεται η κατάσταση» αναφέρει ο κ. Κασαπίδης.

Σύμφωνα με με τον ίδιο υπάρχει ένα μικρό ενδεχόμενο να κλείσει εντελώς η γέφυρα, όμως αυτό θα γίνει γνωστό το επόμενο χρονικό διάστημα και θα εξαρτηθεί από τις μετρήσεις που θα γίνουν. «Επειδή έχει βρεθεί αυτή η ρωγμή, ψάχνουν να βρουν από πού προκλήθηκε. Με ειδικές τεχνικές παρακολουθούν τη συμπεριφορά της γέφυρας σε όλο τον χώρο, για να δουν εάν υπάρχει κάποιο φαινόμενο βύθισης. Αν δεν διαπιστωθεί μετακίνηση στις επόμενες δέκα μέρες, αυτό σημαίνει ότι έχει σταθεροποιηθεί», καταλήγει.

Δείτε τις φωτογραφίες από τη Γέφυρα Σερβίων

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ