Φάκελος C-130: Αγώνας δρόμου για τις μεταγωγικές ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων – ΦΩΤΟ

Η επαναφορά στη ζωή των C-27J Spartan (που πρωταγωνίστησαν στις επιχειρήσεις απελευθέρωσης των Ελλήνων στο Σουδάν) έφερε στο προσκήνιο το μεγάλο πρόβλημα με τις διαθεσιμότητες των C-130H της Πολεμικής Αεροπορίας. 

Του Χρήστου Μαζανίτη

«Τα μέσα ήταν λειτουργικά από την πρώτη στιγμή, ενώ οτιδήποτε άλλο γράφεται είναι πραγματικά θλιβερό. Από εκεί και πέρα πρέπει να γίνει γνωστό ότι για μία επιχείρηση είναι πολύ σημαντικό να έχεις όλα τα δεδομένα. Και μία επιχείρηση είναι μία σκακιέρα όπου πρέπει να βλέπεις τα δικά σου πιόνια, τα πιόνια του αντιπάλου σου και ανάλογα να κινείσαι. Οτιδήποτε άλλο είναι φληναφήματα, δικαιολογίες και μία προσπάθεια να αμαυρωθεί μία επιχείρηση, η οποία απέδειξε τον επαγγελματισμό και το μεγάλο αίσθημα ευθύνης όλων των στελεχών των ενόπλων δυνάμεων που συμμετείχαν σε αυτήν την αποστολή» ανέφερε ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Χαρδαλιάς, σε δηλώσεις του προς τα ΜΜΕ, στο περιθώριο της άσκησης ΗΝΙΟΧΟΣ.

Ο υφυπουργός ήταν εμφανώς εκνευρισμένος με αναφορές εναντίον της ελληνικής αποστολής στο Σουδάν για την διάσωση των Ελλήνων, και την παραφιλολογία ότι το C-130 ήταν καθηλωμένο στο Ασουάν της Νότιας Αιγύπτου, αδυνατώντας να επιχειρήσει.

Τα γεγονότα βεβαίως διέψευσαν κάθε τέτοια φημολογία ενώ η αδυναμία να φέρει σε πέρας αντίστοιχη αποστολή ομάδα Τούρκων με C-130 το οποίο βλήθηκε από εχθρικά πυρά ενώ τραυματίστηκε και ένα μέλος του πληρώματος κατέδειξε όχι μόνο την επικινδυνότητα και πολυπλοκότητα της κατάστασης αλλά και τον βαθμό επιχειρησιακής ικανότητας των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Και η αλήθεια είναι ότι επιχειρησιακά η επιτυχής έκβαση του σχεδίου «ΚΟΣΜΟΣ» με τις «Σκιές του Αιγαίου», της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, φέρει την σφραγίδα του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου.

Όμως, η επιστροφή του C-130 στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα, έφερε στο προσκήνιο ένα πρόβλημα που πρέπει άμεσα να λυθεί.

Η ΕΜΑΚ

Οι φονικοί σεισμοί στην Τουρκία αποκάλυψαν με εκκωφαντικό τρόπο το μεγάλο πρόβλημα της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), για τις μεταγωγικές της δυνατότητες. Από τα συνολικά 13 C-130 που διαθέτει πετούν… ενάμισυ.

H (ΠΑ) διέθετε 15 τετρακινητήρια μεταγωγικά αλλά τα 2 χάθηκαν σε δυστυχήματα. Η ΕΑΒ που είναι η καθ’ ύλην αρμόδια για την συντήρησή τους, όχι μόνο εισπράττει επί σειρά ετών δεκάδες εκατομμύρια για την συντήρησή τους, που όμως δεν έγινε ποτέ. Απεναντίας, έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ των υπερπολύτιμων μεταγωγικών.

Η προμήθειά τους έγινε ώστε εν καιρώ κρίσεων να μπορούν να μεταφερθούν τουλάχιστον 700 καταδρομείς με τον εξοπλισμό τους καθώς και άλλες 3 ομάδες ειδικών επιχειρήσεων επιχειρήσεων με τα οχήματά τους. Το κάθε “C” μπορεί να μεταφέρει περίπου 75 καταδρομείς με όλο τον εξοπλισμό τους για ελεύθερη πτώση ή 90 με 100 άτομα ή 40 άτομα ομάδων ειδικών επιχειρήσεων με 1 έως 2 οχήματα.

Στις 8 Φεβρουαρίου, τρίτη ημέρα των φονικών σεισμών στην Τουρκία, η Ελλάδα έστελνε και 2η Ομάδα της ΕΜΑΚ από την Θεσσαλονίκη. Το “C” απογειώθηκε από την 112 Πτέρυγα Μάχης, στην Ελευσίνα, πήγε στην 113 ΠΜ στην Μίκρα, παρέλαβε την ΕΜΑΚ και τον εξοπλισμό της – με ένα ειδικό όχημα – και εν πτήσει παρουσίασε τεχνικό πρόβλημα, με αποτέλεσμα την αναγκαστική προσγείωση στην 112 ΠΜ. Τελικά, στις 6.00 το απόγευμα της ίδιας ημέρας, η Β’ ΕΜΑΚ αναχώρησε για την Τουρκία με το μικρότερο μεταγωγικό C-27J Spartan, στο οποίο δεν μπορούσαν να φορτώσουν το όχημά τους. Εκείνη την ημέρα αποκαλύφθηκε ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας δεν είχαν ούτε ένα “C” σε πτήσιμη κατάσταση. Ένα θέμα για το οποίο γράφαμε λεπτομερώς στο enikos.gr.

Το τηλεφώνημα

Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το enikos.gr, επικοινώνησε με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ Στρατηγό Κωνσταντίνο Φλώρο, δίνοντάς του το ελεύθερο για την άμεση προμήθεια 4 μεταχειρισμένων και σε δεύτερο χρόνο την αγορά επιπλέον 4 καινούργιων. Αυτή τη στιγμή η ΠΑ διαθέτει δύο τύπους “C”. Τα παλαιά C-130B και τα νεότερα C-130H.

Τα “B” θεωρούνται πλέον… πεθαμένα. Κι αυτό γιατί είναι 10 χρόνια παρκαρισμένα στην ΕΑΒ εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες. Τα αεροσκάφη «πονούν» στο «ριζοπτέρυγο» όπως λένε το σημείο στο άνω μέρος της ατράκτου όπου ενώνονται τα φτερά. Μία πλήρης αποκατάστασή τους κοστίζει 20 εκατ., κάτι που κρίνεται οικονομικά ασύμφορο δεδομένου ότι έχουν παλαιού τύπου ηλεκτρονικά και κοκ-πιτ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr η εξέταση μεταχειρισμένων των τελευταίας γενιάς C-130J (σ.σ. το 30% κατασκευάζεται στην ΕΑΒ) φαίνεται ότι βρίσκεται σε πολύ δύσκολη συγκυρία. Οι κυριότερες χώρες που μπορούσαν να προμηθεύσουν “J” είναι η Αυστραλία, η Μ. Βρετανία, η Ιταλία και οι ΗΠΑ. Η Αυστραλία θα αργήσει τελικά το πρόγραμμα απόσυρσης, όπως και η Ιταλία που θα διαθέσει τα πρώτα 2 σε 2 χρόνια κι άλλα 4 μετά από επιπλέον 2 χρόνια. Τα Βρετανικά έχουν ήδη εξεταστεί από την ΠΑ και θεωρούνται «λιωμένα». Οι ΗΠΑ δεν έχουν διαθέσιμα και η πίεση που ασκείται από το ΓΕΕΘΑ είναι η άμεση παραχώρηση τουλάχιστον 2 “H” από τις ΗΠΑ και μάλιστα στην τελευταία τους έκδοση με αντίμετρα και γυάλινο πιλοτήριο (glass cockpit). 

Ταυτόχρονα, έχει σταλεί προς τις ΗΠΑ επιστολή P&A (Price and Availability) για το τελικό κόστος προμήθειας 4 νέων “J”, με σύμβαση υποστήριξης και – το κυριότερο – χρόνο παράδοσης. Κατά προσέγγιση, το κόστος προμήθειας ενός νέου “J” φτάνει τα 110 εκατ.

Στο συνεργείο

Αυτή τη στιγμή, μετά από προσπάθειες των τεχνικών της ΠΑ, υπάρχουν 2 διαθέσιμα C-130, ενώ ακόμα ένα βρίσκεται στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπορίας (ΚΕΑ) στην 112 ΠΜ. Ένα έχει σταλεί μέσω του NSPA του ΝΑΤΟ για επαναφορά στην Πορτογαλία. Υπολογίζεται στο τέλος του χρόνου, που θα έρθει το «πορτογαλικό», να φύγει ένα από τα διαθέσιμα για εκεί.

Ταυτόχρονα, η ΕΑΒ αναμένεται να βγάλει στους επόμενους 2-3 μήνες ένα “C” μετά από 4 χρόνια. Με κυβερνητική εντολή μπήκε στην ΕΑΒ να βοηθήσει για επιπλέον 2 “C” η ιδιωτική ελληνική AMS AERO, η οποία έχει στείλει προσωπικό, όμως ορισμένες από τις εργασίες προχωρούν με αργό ρυθμό διότι δεν υπάρχει βασική ροή ανταλλακτικών (ακόμη και σε βίδες και ροδέλες), η ΕΑΒ έχει μείνει πίσω στην παραγγελία ανταλλακτικών ενώ και οι κινητήρες (8 το σύνολο) δε θα είναι έτοιμοι τους επόμενους μήνες. Αν αποκατασταθεί η ροή, ως του χρόνου τέτοια εποχή θα έχουν παραδοθεί και αυτά.

Σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν σε σχετικό ρεπορτάζ της Realnews της Κυριακής, εξετάζεται σοβαρά η περίπτωση των 5 C-130J του Κατάρ, τα οποία έχουν μεν λίγες ώρες πτήσης, όμως υπάρχει ανησυχία για «κρυφά προβλήματα», αφού οι καταριανοί πιλότοι δεν φημίζονται για τις ομαλές προσγειώσεις τους.

Όπως έγινε γνωστό προ ημερών, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ ενέκρινε την παραχώρηση 2 μεταγωγικών του τύπου από το απόθεμα των ενόπλων δυνάμεων. Σε αυτό αναμφισβήτητα έπαιξε μεγάλο ρόλο η συνεχής πίεση του ΓΕΕΘΑ, ενώ η παραχώρηση θα γίνει με διακρατική συμφωνία έναντι χαμηλού τιμήματος και με ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής.

C-130
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του C-130 είναι ότι μπορεί να προσγειωθεί ακόμη και σε χωμάτινο διάδρομο ενώ χρειάζεται μόλις 2.000 πόδια πίστας για να απογειωθεί.

Τα C-130J

Θα λυθεί το πρόβλημα; Σίγουρα όχι. Κι αυτό γιατί πρέπει να ξεκινήσει η σταδιακή αντικατάσταση με νεότερα, τα οποία θα προσφέρουν τις δυνατότητες που λείπουν αυτή τη στιγμή.

Τα μικρότερα C-27J Spartan που διαθέτει η ΠΑ είναι ιδανικά για τις ανάγκες σε εσωτερικό επίπεδο. Η βιβλιογραφία που – όπως είχε αποκαλύψει το enikos.gr – απέκτησε η ΠΑ με πρωτοβουλίες του ΓΕΕΘΑ για να μπορούν να χρησιμοποιούνται οι «Σπαρτιάτες» σε ρίψεις αλεξιπτωτιστών και φορτίων, απάλλαξε τα C-130 από την εντατική τους χρήση.

Όμως, σε περιόδους θερμών επεισοδίων – επιχειρησιακά τα C-130 είναι τα μόνα που μπορούν να φέρουν σε πέρας τις απαιτητικές αποστολές μεταφοράς δυνάμεων στο πεδίο.

Και στην περίπτωση των νέων “J” δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος, που ταλαιπωρούν πολλά οπλικά συστήματα, χωρίς την υπογραφή σύμβασης για Εν Συνεχή Υποστήριξη (Follow on Support). Όπως επίσης, τα νέα αεροσκάφη θα πρέπει να έχουν οπωσδήποτε συστήματα αυτοπροστασίας. Δεν νοείται στρατιωτικό αεροπλάνο να ενεργεί με όρους… πολιτικής αεροπορίας.

Σε ότι αφορά τις δυνατότητες των “J”, μπορεί εμφανισιακά να μοιάζει με το προηγούμενο μοντέλο, όμως πρόκειται για ένα εντελώς νέος αεροπλάνο.

το enikos.gr βρέθηκε στο εργοστάσιο κατασκευής τους, στην Marietta της Georgia στις ΗΠΑ. Εκεί όπου φθάνει το 30% της ατράκτου για συναρμολόγηση, η οποία κατασκευάζεται στην ΕΑΒ, από ελληνικά χέρια

Όπως εξηγούσε ο Tim German, Διευθυντής Ανάπτυξης της κατασκευάστριας εταιρείας το “J” μπορεί να μεταφέρει 40% περισσότερο φορτίο εν σχέσει με το παλαιότερο “H”. Αυτό μεταφράζεται σε 90 έως 128 στρατιώτες και περισσότερες παλέτες.

Το enikos.gr στην ξενάγηση στο εργοστάσιο κατασκευής των C-130. Το “J” φέρει 40 μίλια καλωδίων, που συνδέονται με αισθητήρες οι οποίοι δίνουν πλήρη ενημέρωση στον πιλότο για την κατάσταση του αεροσκάφους.
(Lockheed Martin Photography by Thinh D. Nguyen)

Στα «συν» του νέου αεροπλάνου, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται οι νέοι ισχυρότεροι κινητήρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε περίπτωση που πάθει βλάβη ο ένας από τους 4, η πτήση με τους 3 είναι εφάμιλλη επιδόσεων με τους 4 του παλαιότερου “H”.

Με τον υπεύθυνο δοκιμών πτήσεων Kevin Koyama στον προσομοιωτή πτήσης του C-130J, στον οποίο εκπαιδεύονται όλοι οι πιλότοι.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ