Turkaegean: Η αλήθεια για την προκλητική καμπάνια της Τουρκίας και οι επιδιώξεις της Άγκυρας

Μέχρι τις 16 Ιουλίου του 2031 και μόνο στην Ευρώπη, θα μπορεί η Τουρκία να χρησιμοποιεί το εμπορικό σήμα (brand name) Turkaegean, το οποίο  διαφημίζει τις τουρκικές παραλίες στο Αιγαίο με στόχο την προσέλκυση τουριστών.

Η Τουρκία υπέβαλε δύο διαφορετικές αιτήσεις για την κατοχύρωση του εν λόγω εμπορικού σήματος, μία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μία στις ΗΠΑ. Το αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση έγινε δεκτό στις 15 Δεκεμβρίου του 2021, με βάση την απόφαση της Επιτροπής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Ο όρος σημαίνει “Τουρκο-αιγαίο” και είναι προφανές ότι πρόκειται για όρο που σκοπό έχει να προσελκύσει τουρίστες.

Ωστόσο υπάρχει και η άποψη ότι ο όρος αποτελεί ένα βήμα τώρα κι ένα λιθαράκι, στο οικοδόμημα της Τουρκίας που θέλει την οικειοποίηση του μισού, αν όχι όλου του Αιγαίου. Αυτό που γράφεται είναι ότι η Τουρκία αργότερα ενδεχομένως θα “πατήσει” στην συγκεκριμένη απόφαση για να συνεχίσει τις προκλήσεις της και τις αμφισβητήσεις της ελληνικότητας του Αιγαίου.

Με βάση την συγκεκριμένη άποψη, σκοπός του βίντεο και της διαφημιστικής εκστρατείας είναι να κατοχυρώσει έστω εμμέσως ή τουλάχιστον στη συνείδηση των τουριστών από όλο τον κόσμο, ότι το Αιγαίο είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την Τουρκία και παράλληλα να καρπωθεί για εμπορικούς λόγους, την αίγλη του.

Τι επιδιώκει η Τουρκία με την τουριστική καμπάνια

Το σίγουρο είναι ότι με την καμπάνια και με τον συγκεκριμένο τίτλο η Τουρκία προσπαθεί να ανατρέψει την πάγια εικόνα που υπάρχει διεθνώς ότι τα ελληνικά νησιά στο Αιγαίο είναι μαγευτικά και μοναδικά. Η τουρκική καμπάνια έχει τίτλο “Τουρκοαιγαίο, η ακτή της ευτυχίας”. Και περιέχει εικόνες που θυμίζουν ελληνικά νησιά, (τα χρώματα είναι ίδια) και που εύκολα θα μπορούσαν να μπερδέψουν κάποιον υποψήφιο τουρίστα.

Οι εικόνες θυμίζουν έντονα Ελλάδα. Το κείμενο στο βίντεο αναφέρει: “Η Türkiye φιλοξενεί άπειρες τοποθεσίες που ξεπερνούν τα πιο τρελά σας όνειρα! Γεμάτη αρχαίες τοποθεσίες, μοναδική ομορφιά και απαράμιλλους προορισμούς, η επίσκεψη στην Τουρκία είναι μια αξέχαστη εμπειρία.”

Το αίτημα στις ΗΠΑ

Αντίστοιχο αίτημα η Τουρκία υπέβαλε και στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά εισέπραξε ένα ηχηρότατο “ΟΧΙ”. Η αίτηση απορρίφθηκε. Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ απέρριψε τη σχετική αίτηση της Τουρκίας, που αφορούσε τη χρήση του όρου “Τουρκοαιγαίο” για διαφημίσεις στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση, το Διαδίκτυο και αλλού, για την ενοικίαση τουριστικών ακινήτων, αυτοκινήτων, αλλά και την παροχή νομικών και άλλων υπηρεσιών.

Η αίτηση κατατέθηκε στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εμπορίου των ΗΠΑ (United States Patent and Trademark Office-USPTO) για την κατοχύρωση του όρου Turkaegean για ευρεία χρήση διαφημιστικών και τουριστικών δραστηριοτήτων. Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ, την αίτηση υπέβαλε η εταιρεία Destek Patent, που έχει έδρα την Προύσα και την υπέβαλε εκ μέρους του φορέα TÜRKIYE TURIZM TANITIM VE GELISTIRME AJA ETC.

Οι λόγοι της απόρριψης

Σύμφωνα πάντα με το ίδιο ρεπορτάζ η απορριπτική απόφαση των ΗΠΑ ήρθε στις αρχές Ιουνίου και είναι πλήρως αιτιολογημένη. Μάλιστα αναφέρει τέσσερις λόγους για τους οποίους απορρίπτεται η αίτηση. Ωστόσο και οι τέσσερις είναι τυπικοί , λόγοι. Που σημαίνει ότι ούτε το αμερικανικό υπουργείο εμπορίου έχει επί της ουσίας αντιρρήσεις στην προσπάθεια παραπλάνησης των τουριστών και στις όποιες ενέργειες πολιτικής και διπλωματικής φύσεως θα μπορούσαν να στηριχτούν στο μέλλον στον συγκεκριμένο όρο.

Το σκεπτικό της απόρριψης αναφέρει ότι κανονικά “πρέπει να γίνει ακριβής περιγραφή της χρήσης του όρου, ότι δεν επιτρέπεται η χρήση παρένθεσης και εισαγωγικών -με αυτόν τον τρόπο είχε γίνει η καταχώρηση του όρου- καθώς και ότι στην αίτηση δεν υπάρχει επισυναπτόμενη η ηλεκτρονική διεύθυνση αλληλογραφίας του αιτούντος. Φυσικά επισημαίνεται ότι τέτοιου είδους αιτήματα πρέπει να υποβάλλονται από αμερικανικά δικηγορικά γραφεία, πράγμα που δεν έγινε.

Η Τουρκία μπορεί να ζητήσει αναθεώρηση της συγκεκριμένης απόφασης. Έχει περιθώριο να το κάνει ως τις 3 Δεκεμβρίου του 2022.

Για την καμπάνια της Τουρκίας “TurkAegean” ρωτήθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, στη συνέντευξη που παραχώρησε στον Realfm 97,8 και τον Νίκο Χατζηνικολάου. “Η Τουρκία έχει απομονωθεί σε επίπεδο διεθνές, έχει απέναντί της όλη την ΕΕ και η μεγάλη διαφορά με τα προηγούμενα χρόνια είναι ότι η Ελλάδα έχει καταφέρει με την κυβέρνηση Μητσοτάκη από αξιόπιστος εταίρος να γίνει ισχυρός εταίρος”, απάντησε.

“Όποια προσπάθεια κι αν κάνει η Τουρκία, εμείς δεν φοβόμαστε, είμαστε ψύχραιμοι και έτοιμοι να προασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα” σχολίασε.

«Υπό συνθήκες ακραίας αμφισβήτησης της κυριαρχίας μας στο Αιγαίο το εμπορικό σήμα turkaegean είναι επιθετικό και απαράδεκτο ότι έγινε αποδεκτό από την ΕΕ. Η κυβέρνηση οφείλει εξηγήσεις για τις ενέργειες ή παραλείψεις της», τονίζει από την πλευρά του ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Γιώργος Κατρούγκαλος σε ανάρτησή του στο Twitter, με αφορμή και σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Ναυτεμπορική” σχετικά με την έγκριση του όρου «Turkaegean» από την ΕΕ .

Σε έγγραφο που αναρτήθηκε στην EUTM,  αρμόδια ευρωπαϊκή υπηρεσία για την κατοχύρωση εμπορικών σημάτων και δημοσίευσε η Ναυτεμπορική φαίνεται ότι  ο όρος έχει γίνει δεκτός, ήδη από τις 15 Δεκεμβρίου του 2021, με ημερομηνία λήξης την 16 Ιουλίου του 2031.

Μοιράσου το:
σχολίασε κι εσύ
Ροή
Lifestyle
Κοινωνία
Πολιτική

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.