Με «σπασμένα φρένα» τρέχει η τιμή του diesel κίνησης, παρά την αποκλιμάκωση στις διεθνείς τιμές τις τελευταίες ώρες: Μάλιστα, μετά και την κατάργηση της έκπτωσης των 25 λεπτών το λίτρο από την 1η Οκτωβρίου ξεπέρασε η τιμή του και επισήμως για πρώτη φορά την τιμή της αμόλυβδης. Η τιμή του diesel ενισχύεται γιατί έχει μεγαλύτερη ζήτηση από τη βενζίνη, μιας και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων σε συστήματα θέρμανσης, πλοία, φορτηγά και γεωργικό εξοπλισμό, αλλά και στη βιομηχανική παραγωγή!
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Όπως φαίνεται από το παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων, η μέση τιμή στο diesel κίνησης σε ολόκληρη τη χώρα τη Δευτέρα 10/10 έφθασε τα 2,053 ευρώ/λίτρο, όταν η αντίστοιχη τιμή της αμόλυβδης ήταν στα 2,017 ευρώ/λίτρο.
Ανοδική πορεία σημειώνει πάντως, σύμφωνα με το enikonomia.gr, η τιμή της βενζίνης, καθώς μέσα σε μια μέρα αυξήθηκε από τα 2,010 στα 2,017 ευρώ/λίτρο αλλά και το υγραέριο (0,991 ευρώ/λίτρο από 0,987ευρώ/λίτρο μια μέρα πριν).
Στον νομό Κυκλάδων καταγράφηκε η μεγαλύτερη τιμή στο πετρέλαιο κίνησης, φτάνοντας στα 2,208 ευρώ/λίτρο.
Η «περίεργη» συμπεριφορά του diesel κίνησης
Το diesel λοιπόν έχει εξελιχθεί σε καύσιμο που «κλέβει την παράσταση» με την «συμπεριφορά» του σε επίπεδο τιμών: Η απόσταση στις τιμές του πετρελαίου και της αμόλυβδης, που πάντα ήταν φθηνότερη από το diesel, όχι μόνο περιορίστηκε θεαματικά το τελευταίο διάστημα, αλλά το πετρέλαιο κίνησης έχει για πρώτη φορά στην ιστορία του υψηλότερη τιμή από την αμόλυβδη!
Είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι τον Οκτώβριο η αμόλυβδη κόστιζε 1,735 και το πετρέλαιο 1,469 ευρώ. Δηλαδή η διαφορά μεταξύ των εν λόγω καυσίμων ήταν 26 λεπτά το λίτρο, με το diesel κίνησης να είναι φθηνότερο φυσικά.
Σήμερα η αμόλυβδη είναι στο 2,017 και το diesel στο 2,053 ευρώ, με το πετρέλαιο να είναι πλέον ακριβότερο έστω και … οριακά κατά 3 λεπτά το λίτρο!
Η «περίεργη» συμπεριφορά του πετρελαίου κίνησης άρχισε να καταγράφεται κυρίως την περίοδο κατά την οποία οι διεθνείς τιμές έπεφταν.
Είναι ενδεικτικό ότι το διάστημα από τις 9 Ιουνίου έως και 26 Σεπτεμβρίου οπότε και οι διεθνείς τιμές υποχώρησαν κατά 30% στα εγχώρια πρατήρια καυσίμων η τιμή του diesel έπεσε από 1,96 ευρώ μόλις στα 1,82 €/lt. Μια μείωση δηλαδή της τιμής του της τάξης του 7%! Το ίδιο διάστημα η τιμή της αμόλυβδης είχε πέσει κατά 18% !
Γιατί αυξάνονται οι τιμές του diesel και το αντίκτυπο στα μεταφορικά
Η μεγάλη αύξηση στην τιμή του πετρελαίου έχει φέρει ντόμινο αυξήσεων και στις μεταφορές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι περισσότεροι μεταφορείς στα συμβόλαια που κλείνουν προσθέτουν και ρήτρες καυσίμου με αποτέλεσμα οι αυξημένες τιμές να μετακυλίονται στο προϊόν και άρα στην τσέπη του καταναλωτή.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Γερμανίας, όπου μετά το τέλος της επιδότησης στα καύσιμα, η τιμή του diesel είναι κατά 17 λεπτά υψηλότερη από τη βενζίνη (2,148 ευρώ έναντι 1,979 ευρώ) βάσει των επίσημων στοιχείων για τις 5/9/2022.
Η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος προμηθευτής diesel στην Ευρώπη. Μετά, όμως τις δυτικές κυρώσεις στη Μόσχα λόγω της στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία, δημιουργήθηκε έλλειψη στο diesel γεγονός που ανάγκασε τα ευρωπαϊκά κράτη να στραφούν σε άλλες πετρελαιοπαραγωγές χώρες, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις τιμολογούν το προϊόν τους ακριβότερα.
Αξίζει, επίσης, να αναφερθεί ότι το diesel έχει μεγαλύτερη ζήτηση από τη βενζίνη, μιας και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων σε συστήματα θέρμανσης, πλοία, φορτηγά και γεωργικό εξοπλισμό.
Παράλληλα, σε αντίθεση με τη βενζίνη, το diesel χρησιμοποιείται και στη βιομηχανική παραγωγή. Πολλές βιομηχανίες, μάλιστα, που χρησιμοποιούσαν φυσικό αέριο, λόγω του αυξημένου κόστους του, το εγκαταλείπουν και στρέφονται στο diesel, αυξάνοντας τη ζήτηση για το συγκεκριμένο καύσιμο, χωρίς όμως να υπάρχουν τα αναγκαία αποθέματα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται σημαντικά η τιμή του diesel, κάτι που αποτυπώνεται και στα πρατήρια υγρών καυσίμων, με μεγάλους ζημιωμένους τους καταναλωτές.