Πώς χάθηκαν τα 8 εκατ. ευρώ που είχαν δεσμευτεί το 2014 για εργασίες στήριξης στις μεταλλικές κατασκευές του ΟΑΚΑ. Στα στέγαστρα του διάσημου αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα, στο Ολυμπιακό Στάδιο και στο ποδηλατοδρόμιο, μέχρι και τουλάχιστον το 2014, δεν μπορούσαν καν να μπουν σκαλωσιές.
Των Δ. ΠΑΝΑΝΟΥ, Α. ΚΟΝΤΗ – ΠΗΓΗ: Realnews
Αν και αποτέλεσαν τις πιο εμβληματικές κατασκευές των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, επί σχεδόν είκοσι χρόνια η πολιτεία δεν κατάφερε να βρει τον τρόπο για να τις συντηρήσει. Στα στέγαστρα του διάσημου αρχιτέκτονα Σαντιάγο Καλατράβα, στο Ολυμπιακό Στάδιο και στο ποδηλατοδρόμιο, μέχρι και τουλάχιστον το 2014, δεν μπορούσαν καν να μπουν σκαλωσιές, καθώς δεν διέθεταν τις απαραίτητες πολεοδομικές άδειες και για χρόνια ήταν αυθαίρετα.
Την περασμένη εβδομάδα, υπό το βάρος του πορίσματος του ΤΑΙΠΕΔ που ξεκαθαρίζει ότι οι μεταλλικές κατασκευές Καλατράβα και τα πολυκαρβονικά στέγαστρά τους δεν πληρούν ακόμη και το ελάχιστο όριο στατικής επάρκειας, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης, αναγκάστηκε να βάλει προσωρινό λουκέτο στις εγκαταστάσεις, έως ότου κριθούν και πάλι ασφαλείς για κοινό, αθλητές και εργαζομένους.
Πώς και γιατί, όμως, φτάσαμε στο κλείσιμο των εγκαταστάσεων; Η πρώτη και τελευταία προσπάθεια συντήρησης των στεγάστρων έγινε το 2014. Τότε το έργο της συντήρησης είχε λάβει χρηματοδότηση 8 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, δεν είχε κατατεθεί ποτέ η απαραίτητη μελέτη για την εκπόνηση των έργων συντήρησης, με αποτέλεσμα τα χρήματα να χαθούν!
Σε δηλώσεις του, εκείνη την εποχή, ο υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Γιάννης Ανδριανός, είχε υποστηρίξει ότι δεν υπήρχε θέμα ασφάλειας των στεγάστρων. «Υπό την πίεση του χρόνου έγιναν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες εγκαταστάσεις χωρίς να τηρηθούν διαδικασίες για τη νομιμοποίησή τους. Αυτές τις εκκρεμότητες, έστω και με καθυστέρηση, πρέπει να τις λύσουμε», είχε δηλώσει.
Χρηματοδότηση
Στις 26 Αυγούστου του 2014, με δελτίο Τύπου, είχε ανακοινωθεί η έγκριση της χρηματοδότησης της επισκευής-συντήρησης των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ. Κατόπιν συνεργασίας του Γ. Ανδριανού με τον περιφερειάρχη Αττικής Γιάννη Σγουρό, είχαν εξασφαλιστεί από το πρόγραμμα δημοσίων έργων της περιφέρειας οι αναγκαίοι πόροι, συνολικού ύψους 8 εκατ. ευρώ, για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων συντήρησης και επισκευής των στεγάστρων και μεταλλικών κατασκευών Καλατράβα. Ενώ, παράλληλα, είχαν εγκριθεί και 600.000 ευρώ από την έκτακτη χρηματοδότηση του 2014.
Τι απέγιναν αυτά τα κονδύλια και γιατί δεν προχώρησε το έργο; Ο Γ. Ανδριανός δηλώνει στη Realnews ότι «προκειμένου να πραγματοποιηθούν τα ως άνω έργα στις μεταλλικές κατασκευές του ΟΑΚΑ, όπου από το 2004 δεν είχαν γίνει εργασίες συντήρησης, πέραν της εξασφάλισης των αναγκαίων πόρων έπρεπε να γίνει και η τακτοποίηση των εγκαταστάσεων, οι οποίες παρέμεναν αυθαίρετες, με συνέπεια να μην μπορούν να εκδοθούν οι απαραίτητες άδειες από την Πολεοδομία». Το πρόβλημα, που αφορούσε σε πολλές αθλητικές εγκαταστάσεις σε όλη τη χώρα, επιλύθηκε οριστικά με τη διάταξη του άρθρου 29 του νόμου 4178/2013 (ΦΕΚ 174/Α/8-8-2013) «Αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης – Περιβαλλοντικό ισοζύγιο και άλλες διατάξεις». «Κινητοποίησα τις υπηρεσίες, έγιναν συσκέψεις και αναζήτησα πόρους. Είχαμε στείλει ειδικούς σε μεταλλικές κατασκευές μηχανικούς αλλά και τους υπαλλήλους της τεχνικής υπηρεσίας να κάνουν ελέγχους. Είδαμε ότι έπρεπε να γίνει μια σοβαρή μελέτη αποκατάστασης. Ήρθα σε επαφή με τον Γιάννη Σγουρό και δεσμεύσαμε αυτά τα κονδύλια, ελπίζοντας ότι το έργο θα προχωρούσε. Μεσολάβησαν οι αυτοδιοικητικές εκλογές. Είδα στο γραφείο μου τη νέα περιφερειάρχη Αττικής, Ρένα Δούρου, την ενημέρωσα και της τόνισα ότι έπρεπε να συνεχιστεί το έργο με τα κονδύλια που είχαν συμφωνηθεί. Η ίδια είχε καταλάβει την ανάγκη. Τον Ιανουάριο του 2015 άλλαξε η κυβέρνηση και δεν υπήρξε συνέχεια», τονίζει ο Γ. Ανδριανός.
«Δεν κατατέθηκε»
Ο διάδοχος του Γ. Ανδριανού, πρώην υφυπουργός Αθλητισμού Σταύρος Κοντονής, μιλώντας στην «R» σημειώνει ότι, όταν ανέλαβε, πολλές εγκαταστάσεις δεν είχαν ακόμη άδεια. «Βγάλαμε οικοδομικές άδειες για το κολυμβητήριο, για το ποδηλατοδρόμιο που δεν είχαν. Το κολυμβητήριο ήταν κλειστό από το 2012, γιατί κανένας δεν πήγαινε να κάνει έργα καθώς δεν είχε οικοδομική άδεια. Υπήρχε μια προέγκριση για τα 8 εκατ. ευρώ από την Περιφέρεια Αττικής, αλλά ποτέ δεν κατατέθηκε μελέτη από την προηγούμενη κυβέρνηση. Πέρασε το οικονομικό έτος και μπήκαμε από το 2014 στο 2015. Τα χρήματα αυτά δεν απορροφήθηκαν εντός του έτους, επέστρεψαν στον κρατικό Προϋπολογισμό και αναδιανεμήθηκαν», τονίζει ο Στ. Κοντονής σχολιάζοντας παράλληλα ότι έπεσαν πάνω σε έναν κυκεώνα γραφειοκρατίας και αβλεψιών. «Δεν βρισκόταν ούτε ο φάκελος του έργου. Τελικά αποδόθηκε στο ελληνικό κράτος το 2018, όταν είχα αποχωρήσει από το υπουργείο Αθλητισμού. Αναγκαστήκαμε να ζητήσουμε τον φάκελο από το γραφείο του Καλατράβα στην Ισπανία».
Έκτοτε, οι κυβερνήσεις που ακολούθησαν, γνώριζαν για τα προβλήματα των στεγάστρων Καλατράβα και για το γεγονός ότι δεν είχε γίνει καμία απολύτως συντήρηση. Αποτέλεσμα ήταν πριν από λίγες ημέρες να ληφθεί η απόφαση για το κλείσιμο των εγκαταστάσεων, καθώς τίθεται θέμα στατικότητας των στεγάστρων, με ό, τι αυτό συνεπάγεται και για την «εκτόξευση» των κονδυλίων που απαιτούνται σήμερα για την αποκατάσταση των φθορών και τη συντήρησή τους.
Ο ολυμπιονίκης και πρώην πρόεδρος του ΟΑΚΑ, Πέτρος Γαλακτόπουλος, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα το 2011 και παρέμεινε στη θέση για περίπου 4,5 χρόνια, θυμάται ότι από την πρώτη κιόλας ημέρα οι τεχνικοί τον ενημέρωσαν ότι είχε λήξει η σύμβαση ελέγχου του στεγάστρου Καλατράβα.
Βιασύνη και προχειρότητα
«Το στέγαστρο Καλατράβα δεν έπρεπε να παραληφθεί ποτέ»
Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος καλείται να δώσει τη λύση για τα προβλήματα στατικότητας που διαπιστώθηκαν στα στέγαστρα του ΟΑΚΑ, με αποτέλεσμα να μπει λουκέτο τόσο στο κεντρικό στάδιο όσο και στο ποδηλατοδρόμιο. Η πολυσέλιδη έκθεση του ΤΑΙΠΕΔ, που εντόπισε κατασκευαστικές αστοχίες, βρίσκεται στα χέρια των μηχανικών του ΤΕΕ, οι οποίοι θα την αξιολογήσουν και θα προτείνουν τις ενέργειες που θα πρέπει να προγραμματιστούν, σε συνεργασία με επιστήμονες από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Την ίδια στιγμή, όμως, το πρόβλημα φαίνεται πως έχει τις ρίζες του στην προχειρότητα και τη βιασύνη που χαρακτήρισε την περίοδο της κατασκευής των νέων εγκαταστάσεων στο ΟΑΚΑ για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες της «R», στην έκθεση του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνονται και απόψεις πραγματογνωμόνων και μηχανικών, οι οποίοι εργάστηκαν για την ανέγερση των στεγάστρων. Σύμφωνα με κάποιες από αυτές, τα στέγαστρα που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Σαντιάγο Καλατράβα δεν έπρεπε να παραληφθούν ποτέ! Η αιτία αυτών των γνωμοδοτήσεων ήταν διπλή.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι μηχανικοί έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους για τον βαθμό στατικής επάρκειας που απέρρεε από τον αρχικό σχεδιασμό, αλλά και για τη μεθοδολογία που εφαρμόστηκε για την κατασκευή των στεγάστρων. Ως εκ τούτου, δεν ήταν λίγοι οι μηχανικοί που είχαν σημειώσει ότι το έργο του στεγάστρου Καλατράβα στερείτο τις απαραίτητες προδιαγραφές για να χαρακτηριστεί ασφαλές. Αξίζει να σημειωθεί ότι η υπόθεση διερευνάται πλέον και από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, η οποία ζήτησε έρευνα σχετικά με τις εισηγήσεις του κατασκευαστή του έργου για τη συντήρησή του, αλλά και αν υπήρχαν άλλες εισηγήσεις για την περιοδική συντήρηση των στεγάστρων. Σε αυτό το πλαίσιο, η Εισαγγελία ερευνά τη διάπραξη των αδικημάτων της έκθεσης σε κίνδυνο και της παραβίασης κανόνων οικοδομικής ασφάλειας.