Οι ΗΠΑ προχωρούν αποφασιστικά για τη μετατροπή της Ελευσίνας σε Hub συντήρησης του 6ου Στόλου, ταυτόχρονα με την πιστοποίηση των φρεγατών Constellation. Πλήρης επιβεβαίωση των πληροφοριών του enikos.gr, που στις 19 Μαΐου, με αφορμή την επίσκεψη του Αμερικανού Πρέσβη Τζορτζ Τσούνη στα Ναυπηγεία αποκαλύπταμε την πρόθεση των ΗΠΑ για απευθείας κρατική χρηματοδότηση ύψους 125 εκατ. για επενδύσεις.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Οι Ηνωμένες Πολιτείες εμβαθύνουν την Στρατηγική τους Συνεργασία με την Ελλάδα και με επενδύσεις ετοιμάζονται να μετατρέψουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε Hub συντήρησης του 6ου Στόλου.
Ο αμερικανικός κρατικός οργανισμός επενδύσεων, DFC (U.S. government’s development finance institution) αξιολόγησε τον φάκελο με τα οικονομικά στοιχεία που έχει στην διάθεσή του και διαβίβασε εν συνεχεία στο Κογκρέσο την πρότασή του, που πήρε το «πράσινο φως» για αύξηση της χρηματοδότησης κατά 25%, φθάνοντας τα 125 εκατ.
Όπως ανακοινώθηκε, λοιπόν, χθες, με μια ιστορική απόφαση για την χώρα μας το Αμερικανικό Κογκρέσο ενέκρινε την εισήγηση της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας
Η απόφαση αυτή είναι υψίστης σημασίας γιατί αποδεικνύει εν τοις πράγμασι την μεγάλης στρατηγικής σημασίας που έχουν τα ναυπηγεία αλλά και την αποφασιστικότητα να πραγματοποιείται η συντήρηση των πλοίων του 6ου Στόλου στην Ελλάδα.
Πρόκειται για την πρώτη και μοναδική έως τώρα χρηματοδότηση από την DFC στην Ελλάδα στην ιστορία των δυο Χωρών. Η απόφαση αυτή πιστοποιεί αφενός την υψηλή αξία και φερεγγυότητα της ΟΝΕΧ και του ιδιοκτήτη Πάνου Ξενοκωστα , και την σημαντικότητα των Ναυπηγείων Ελευσίνας για τον Αμερικανικό Όμιλο, και αφετέρου αναδεικνύει τους ισχυρούς δεσμούς συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και τη πολυδιάστατη γεωπολιτική σημασία του εγχειρήματός της ONEX στην Ανατολική Μεσόγειο.
Η χρηματοδότηση, η οποία εγκρίθηκε από Κογκρέσο και υπογράφηκε από την DFC, στοχεύει στην αποκατάσταση και την αναβάθμιση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αυξάνοντας την ικανότητα εξυπηρέτησης του ναυπηγείου σε έως και 200 πλοία ετησίως.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αποτελούν μία κρίσιμη υποδομή, ύψιστης στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα και την παγκόσμια ναυτιλία, ενώ προβλέπεται να ενισχύσει έως και 1% το παραγόμενο ΑΕΠ της χώρας σε ετήσια βάση, εντός των επόμενων πέντε ετών. Όταν λειτουργήσει πλήρως, το ONEX Elefsis ιδιοκτησίας Πάνου Ξενοκώστα, θα είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και θα εξυπηρετεί τον ελληνικό εμπορικό στόλο, τον μεγαλύτερο στον κόσμο. Επιπλέον, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα διαδραματίσουν ηγετικό ρόλο στην περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και στις «πράσινες» ναυπηγικές υπηρεσίες, διευκολύνοντας τη μετάβαση της βιομηχανίας και στην επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Φρεγάτες και κορβέτες
Ήδη, όπως αναφέραμε χθες στο enikos.gr, μέσω επίσημης ανακοίνωσης ήρθε η επιβεβαίωση των πληροφοριών του υπογράφοντος για την απόφαση ΗΠΑ και Ιταλίας να πιστοποιήσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας ως τα μόνα της Ευρώπης που μπορούν να κατασκευάσουν τις αμερικανικές φρεγάτες FFG 62 κλάσης Constellation.
Πρόκειται για την κορυφαία αμερικανική φρεγάτα που βρίσκεται στο στάδιο κατασκευής κι εξέλιξης, η οποία αναμένεται να μπει σε υπηρεσία το 2028 και προορίζεται να συνοδεύει τα αεροπλανοφόρα στις αποστολές τους παγκοσμίως.
Παράλληλα, όπως είχαμε με αποκλειστικές φωτογραφίες αποκαλύψει στο enikos.gr ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες προετοιμασίας των εγκαταστάσεων όπου θα μπορούν να ναυπηγηθούν οι κορβέτες FCX-30 κλάσης DOHA για το Πολεμικό Ναυτικό.
Η Fincantieri σχεδιάζει μέσω της κοινοπραξίας με την ONEX να επενδύσει περίπου 100 εκατ. αποκλειστικά για το αμυντικό κομμάτι.
Όπως έχουμε αποκαλύψει με αποκλειστικές φωτογραφίες στο enikos.gr ήδη έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των εργασιών στον βασικό χώρο προκατασκευής για να ξεκινήσει η ναυπήγηση.
Το σχέδιο περιλαμβάνει την ναυπήγηση συνολικά 6 κορβετών, όπως προβλέπει η «Δομή Δυνάμεων» του ΓΕΕΘΑ, που έχει εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ. Σε πρώτη φάση όμως θα ξεκινήσει η παραγωγή με 3+1 κορβέτες. Αυτό σημαίνει ότι οι πρώτη θα κατασκευαστεί στην Ιταλία και οι υπόλοιπες στην Ελλάδα. Για την αρχή είναι πολύ πιθανό να ναυπηγηθούν 2 στην Ελλάδα και να ακολουθήσουν σε δεύτερη φάση η τέταρτη συν οι άλλες δύο μελλοντικά.
Το σημαντικότερο απ’ όλα είναι ότι θα υπάρξει πλήρης μεταφορά τεχνογνωσίας στα ελληνικά ναυπηγεία, με ότι αυτό συνεπάγεται και για τα μελλοντικά σχέδια του Πολεμικού Ναυτικού, που θα μπορεί να στηρίζεται σε εγχώρια χέρια, χωρίς επιπλέον κόστη για την μεταφορά και την εισαγωγή. Η τεχνογνωσία ήδη υπάρχει στην Ελλάδα, από την ναυπήγηση των Πυραυλακάτων «ΡΟΥΣΣΕΝ» ενώ από τις επενδύσεις δημιουργούνται οι υποδομές ανάπτυξης.