ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ: Στην τελική ευθεία για τις Κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού

Η ελληνική βαριά βιομηχανία αναγεννάται από την σκουριά της κι ετοιμάζεται να χτίσει πλώρες για το Πολεμικό Ναυτικό, αυξάνοντας κατακόρυφα την θαλάσσια αποτρεπτική ισχύ.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Τα ναυπηγεία Ελευσίνας είναι πανέτοιμα να αναλάβουν την ναυπήγηση των κορβετών του Πολεμικού Ναυτικου (ΠΝ). Μάλιστα, όπως φαίνεται και στις αποκλειστικές φωτογραφίες που εξασφάλισε το enikos.gr ήδη έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση των εργασιών στον βασικό χώρο προκατασκευής για να ξεκινήσει η ναυπήγηση.

Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες, στο παράρτημα 2 του μνημονίου συνεργασίας της αμερικανικής ΟΝΕΧ με την Ιταλική Fincantieri για την ναυπήγηση των κορβετών FCX-30, γνωστές κι ως κλάση DOHA στην Ελλάδα, υπήρχε αναφορά για τον «οδικό χάρτη» για το χρονοδιάγραμμα προετοιμασίας σε δύο διαφορετικούς τομείς, ταυτόχρονα.

Το πρώτο έχει να κάνει με τον χώρο των εγκαταστάσεων, τον τεχνικό εξοπλισμός και την αναβάθμιση. Το δεύτερο αφορά το εργατικό δυναμικό και την εξειδίκευση. Μέσα σε 4 μήνες, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που δημοσιεύει κατ’ αποκλειστικότητα το enikos.gr, ο χώρος της προκατασκευής, όπου θα παράγονται τα Block των κορβετών, είναι έτοιμος καθώς και ο χώρος που σε δεύτερο χρόνο θα γίνεται η συναρμολόγηση.

Σε ότι αφορά το εργατικό δυναμικό, εκτός από τους εργαζόμενους των ναυπηγείων, υπολογίζεται ότι μαζί με εργολάβους και ελληνικές εταιρείες που θα συμμετέχουν στην ναυπήγηση, θα εργαστούν πάνω από 2.000 άτομα. Ήδη, έχουν επιλεγεί οι περισσότερες εταιρείες που μπορούν να προσφέρουν εξειδικευμένες εργασίες, και πολλές από αυτές έχουν ήδη μεταβεί και στην Γένοβα της Ιταλίας, όπου προέκυψαν κι επιπλέον συνεργασίες.

3+1 κορβέτες

Το σχέδιο περιλαμβάνει την ναυπήγηση συνολικά 6 κορβετών, όπως προβλέπει η «Δομή Δυνάμεων» του ΓΕΕΘΑ, που έχει εγκριθεί από το ΚΥΣΕΑ. Σε πρώτη φάση όμως θα ξεκινήσει η παραγωγή με 3+1 κορβέτες. Αυτό σημαίνει ότι οι πρώτη θα κατασκευαστεί στην Ιταλία και οι υπόλοιπες στην Ελλάδα. Για την αρχή είναι πολύ πιθανό να ναυπηγηθούν 2 στην Ελλάδα και να ακολουθήσουν σε δεύτερη φάση η τέταρτη συν οι άλλες δύο μελλοντικά.

Το σημαντικότερο απ’ όλα είναι ότι θα υπάρξει πλήρης μεταφορά τεχνογνωσίας στα ελληνικά ναυπηγεία, με ότι αυτό συνεπάγεται και για τα μελλοντικά σχέδια του Πολεμικού Ναυτικού, που θα μπορεί να στηρίζεται σε εγχώρια χέρια, χωρίς επιπλέον κόστη για την μεταφορά και την εισαγωγή. Η τεχνογνωσία ήδη υπάρχει στην Ελλάδα, από την ναυπήγηση των Πυραυλακάτων «ΡΟΥΣΣΕΝ» ενώ από τις επενδύσεις δημιουργούνται οι υποδομές ανάπτυξης.

Επιπλέον, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το enikos.gr από ιταλικές πηγές ενημέρωσης, η ελληνική κυβέρνηση έχει ενημερωθεί ότι αποτελεί δέσμευση η ιταλική βιομηχανία να κατασκευάσει στην Ελευσίνα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης αμυντικών συστημάτων. Μία επένδυση με τεράστια βιομηχανικά οφέλη για την ελληνική οικονομία και μάλιστα όλη η επένδυση θα γίνει από ιταλικά κεφάλαια, ανεξάρτητα της ναυπήγησης των κορβετών.

Ταυτόχρονα, επενδύονται δεκάδες εκατομμύρια ήδη από αμερικανικής πλευράς για την υποστήριξη επισκευής και συντήρησης εμπορικών πλοίων, με τα τουρκικά ναυπηγεία ήδη να αρχίζουν να αιμορραγούν, αφού Έλληνες αλλά και ξένοι πλοιοκτήτες έχουν αρχίσει να φέρνουν στην Ελλάδα τα πλοία τους για τις απαραίτητες εργασίες.

Στον τομέα των οπλικών συστημάτων, οι απαιτήσεις του πολεμικού ναυτικού για την δυνατότητα εκτόξευσης των πυραύλων ESSM2, στους οποίους είναι συμπαραγωγός η Ελλάδα και δεν επιτρέπει την εξαγωγή τους στην Τουρκία, έγινε δεκτή από τους Ιταλούς χωρίς επιβάρυνση του κόστους. Στην τιμή περιλαμβάνονται κι άλλες απαιτήσεις του ΠΝ, όπως Strales στο πλωραίο πυροβόλο, διπλό σόναρ (αγόμενο και τρόπιδας), αντιαεροπορική προστασία με RAM ενώ φαίνεται για την σουίτα επιχειρήσεων, να επιλέγεται στο σύστημα ATHENA και όχι το TACTICOS, που στην περίπτωση των ΜΕΚΟ πλέον αποτελεί περισσότερο λύση ανάγκης κι όχι πρώτη επιλογή.

Στα «συν» του πλοίου είναι ότι είναι πιστοποιημένη η «αθόρυβη» λειτουργία του σε επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ, χάρις στους ηλεκτροκινητήρες, κάτι που το καθιστά ιδιαίτερα ικανό σε ανθυποβρυχιακές επιχειρήσεις, ενώ μπορεί να αναπτύξει ταχύτητες άνω των 28 κόμβων. Με εκτόπισμα 3.250 τόνους, και 8 κάθετης εκτόξευσης κελιά πυραύλων, θεωρείται περισσότερο φρεγάτα, παρά κορβέτα.

Το κόστος για τις 3 κορβέτες φαίνεται να αγγίζει (με τον φόρτο σε οπλικά) τα 1,8 δις ενώ για τις 4 υπάρχει προσπάθεια να συμπιεστεί το κόστος στα 2,2 δις.

Οι εκλογές και οι ΜΕΚΟ

Οι εκλογές έχουν φρενάρει αυτή τη στιγμή την ανακοίνωση για την προμήθεια των κορβετών, με το ΠΝ να αγωνιά για την όσο το δυνατόν συντομότερη διευθέτηση, αφού λόγω της αυξημένης ζήτησης από τον πόλεμο στην Ουκρανία οι εταιρείες παραγωγής αμυντικών συστημάτων έχουν βρει πάτημα αύξησης της τιμής έως και 30%. Μέχρι στιγμής η τιμή των κορβετών παραμένει αμετάβλητη και καταβάλλεται προσπάθεια να παραμείνει μέχρι την σύναψη της τελικής σύμβασης.

Ανάλογη είναι η πίεση χρόνου και σε ότι αφορά το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ, για το οποίο υπήρξε πλήρης επιβεβαίωση του enikos.gr.

Ο «Γολγοθάς της Σύμβασης», όπως αποκαλείται, έχει να κάνει με την επιλογή των συστημάτων που ταιριάζουν απόλυτα στις ανάγκες του ΠΝ, με το μικρότερο δυνατό κόστος. Στόχος είναι από την εξοικονόμηση χρημάτων να τοποθετηθούν επιπλέον Anti-Drone συστήματα αλλά και το πανίσχυρο πανοραμικό σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης «IRST», που θα εκτοξεύσει τις δυνατότητες των πλοίων.
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, όπως εγκρίθηκε και από το ΚΥΣΕΑ, ανέρχεται σε 605 εκατ. ευρώ.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ