Η Τουρκία και τα social media

Η Τουρκία και τα social media

 

Στη δημοφιλή σε όλο τον κόσμο υπηρεσία microblogging, Twitter, λαμβάνει χώρα η κύρια διαδικτυακή διάσταση των ταραχών στην Τουρκία. Με τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις να μη φαίνονται να σταματούν- ειδικά μετά τους δύο θανάτους διαδηλωτών- πολλοί Τούρκοι πολίτες στρέφονται προς το Twitter και τα κοινωνικά δίκτυα εν γένει για ενημερώσεις και ανταποκρίσεις.

Μελέτη του New York University έδειξε πως, μετά τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, πάνω από 3.000 tweets σχετικά με τις διαδηλώσεις «ανέβαιναν» κάθε λεπτό. Αν και τα περισσότερα εξ αυτών προέρχονται από διαδηλωτές, πολλά στελέχη τους τουρκικής κυβέρνησης έχουν στραφεί επίσης στο μέσον, παρά την οργισμένη αντίδραση του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, που χαρακτήρισε το μέσον ως «βάσανο» και τα κοινωνικά δίκτυα ως «κατάρα των κοινωνιών».

Τα γεγονότα των τελευταίων ημερών και η γενικότερη στροφή προς τα social media στη χώρα έχουν θέσει επί τάπητος το θέμα της πρόσβασης στα κοινωνικά δίκτυα για πολλούς Τούρκους, οι οποίοι διαμαρτύρονται για επεμβάσεις, περιορισμούς και κάποιες φορές μπλοκάρισμα της χρήσης τους λόγω των επεισοδίων.

Επίσης, είναι πολλοί αυτοί οι οποίοι επιτίθενται κατά των «συμβατικών» ΜΜΕ, καθώς θεωρούν ότι η ειδησεογραφική κάλυψη των γεγονότων είναι ανεπαρκής, στρεφόμενοι στο Ίντερνετ για να ενημερώσουν και να ενημερωθούν- μία τάση που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, καθώς και άνθρωποι από τον χώρο των τεχνών (όπως ο βραβευμένος σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν) χρησιμοποιούν σελίδες και υπηρεσίες όπως το YouTube για να εκφραστούν πάνω στο θέμα.

Γενικότερα, η χρήση των social media στην Τουρκία ήταν ήδη διαδεδομένη (35% των Τούρκων, σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center), με τις διαδηλώσεις να εντείνουν το φαινόμενο, εκτοξεύοντάς την στα ύψη: σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε το Σάββατο από το Social Media and Political Participation Laboratory του New York University, το 90% των tweets για τις ταραχές προέρχονται από το εσωτερικό της Τουρκίας- ποσοστό πολύ μεγαλύτερο από τα αντίστοιχα των χωρών της αποκαλούμενης «Αραβικής Άνοιξης», όπου οι συζητήσεις ήταν περισσότερο διεθνούς χαρακτήρα.

Μέσα στις τελευταίες τέσσερις ημέρες, πάνω από δέκα εκατομμύρια tweets έχουν ανεβεί, μέσω των δημοφιλέστερων hashtags, όπως εκτιμάται από το New York University. Η κυρίαρχη γλώσσα, όπως είναι φυσικό, είναι η τουρκική- και ο κύριος λόγος για αυτό είναι ότι, αν και τα διεθνή ΜΜΕ παρέχουν ικανοποιητική κάλυψη των γεγονότων, αυτό δεν συμβαίνει με τα τουρκικά, με αποτέλεσμα τη δημιουργία «κενού» που καλύπτεται από το Twitter.

Εν ολίγοις, οι Τούρκοι στρέφονται στα κοινωνικά δίκτυα επειδή είναι δυσαρεστημένοι από τα ΜΜΕ τους, με τους διαδηλωτές να ενθαρρύνουν τους πολίτες να κλείσουν τις τηλεοράσεις τους (#BugünTelevizyonlarıKapat : «κλείστε την τηλεόραση σήμερα») και να στραφούν στα ξένα δίκτυα και στο υλικό που ανεβάζουν οι ίδιοι μέσω των social media και των smartphones τους, ενώ εικόνες και κολάζ φωτογραφιών κυκλοφορούν ευρέως μέσω Twitter, Facebook, Tumblr, Reddit και άλλων πλατφορμών.

 

Πηγή: naftemporiki.gr

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ