Φρεγάτες Belharra: Τι γράφουν τα γαλλικά ΜΜΕ για την αμυντική συμφωνία

Κυριαρχεί στον γαλλικό Τύπο το θέμα της υπογραφής της αμυντικής συμφωνίας Ελλάδας-Γαλλίας και της απόκτησης των τριών φρεγατών.

Της Μαρίας Δεναξά 

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, χθες εκτός από την υπογραφή για την αγορά τριών φρεγατών Βelharra έπεσαν οι υπογραφές και για την αγορά των έξι επιπλέον μαχητικών Rafale από την Dassault Aviation. Εκκρεμεί να κλείσει η συμφωνία για την αγορά των κορβετών Gowind 2000.
Το θέμα είναι υπό διαπραγμάτευση για τα τεχνικά ζητήματα και το που θα κατασκευαστούν.  Οι Γάλλοι επιθυμούν αυτό να γίνει στα δικά τους ναυπηγεία. 
Tα συμβόλαια για την αγορά των φρεγατών και των Rafale, αποτελούν τη βάση νέων παραγγελιών γαλλικού αμυντικού εξοπλισμού από την Ελλάδα προσεχώς.  Συγκεκριμένα  εξαγορά μιας μοίρας ακόμη Rafale, περαιτέρω ενίσχυση της ναυτικής δύναμης της χώρας μας και επίσης θα πρέπει να αντικατασταθούν 2000 τεθωρακισμένα οχήματα. Η φρεγάτα FDI είναι η πιο ακριβή από όλα τα προτεινόμενα μοντέλα.
Το γαλλικό πολεμικό ναυτικό πιθανότατα να κληθεί να αυξήσει την παρουσία του στην Ανατολική Μεσόγειο το επόμενο διάστημα μέχρι η Αθήνα να παραλάβει τα νέα της πλοία .
Οι Γάλλοι αποδίδουν τις τελευταίες εξελίξεις με τις υπογραφές των συμφωνιών, στην αποφασιστικότητα που έδειξε το Παρίσι απέναντι στην Τουρκία πέρυσι το καλοκαίρι, αλλά και στη γαλλική στρατιωτική δύναμη (6 υποβρύχια πυρ15 φρεγάτες, 1 αεροπλανοφόρο, 250 μαχητικά αεροσκάφη) και όχι τόσο στις χρονοβόρες διαπραγματεύσεις.  Το Παρίσι υπολόγισε πολύ και στην σημαντική λαϊκή υποστήριξη των Ελλήνων.

LE FIGARO: H Αθήνα αγοράζει φρεγάτες και Rafale

Πρόκειται για ένα «πρώτο γενναίο βήμα προς την ευρωπαϊκή στρατηγική αυτονομία», όπως δήλωσε ο Εμανουέλ Μακρόν, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Είναι ένα σχέδιο που προωθεί η Γαλλία στη Γηραιά ήπειρο ενόψει της επανεστίασης των αμερικανικών στρατηγικών προτεραιοτήτων προς την Κίνα.

Αυτή η συμφωνία “είναι ο καρπός μιας σχέσης που, κατά τα τελευταία χρόνια, έχει ενταθεί, αλλά και του δουλειάς μας, ιδίως κατά  τις τελευταίες εβδομάδες”, τόνισε ο Γάλλος Πρόεδρος.

Το δημοσίευμα υπενθυμίζει ότι το καλοκαίρι του 2020 οι δύο χώρες ήρθαν πιο κοντά, καθώς η Γαλλία ήταν η μόνη χώρα που δημοσίως διαμαρτυρήθηκε για τις τουρκικές προκλήσεις και επενέβη στέλνοντας δύο αεροσκάφη Rafale και δύο πλοία της στην περιοχή.

Έκτοτε, το Παρίσι δε σταμάτησε να εκδηλώνει την στήριξή του προς την Ελλάδα έναντι της Τουρκίας, κάτι που τώρα ενισχύεται από τη ρήτρα αμοιβαίας συνδρομής 2 που προβλέπεται στη συμφωνία.

Διευκρινίζει ότι «οι δύο χώρες θα αλληλοβοηθούνται, με όλα τα κατάλληλα μέσα, “συμπεριλαμβανομένης της ένοπλης ισχύος, εάν διαπιστώσουν ότι μια ένοπλη επίθεση πλήττει το έδαφος μιας από τις δύο χώρες”.

 Αυτή η ρήτρα είναι σύμφωνη με το άρθρο 51 του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και με τις διατάξεις που προβλέπονται στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ (του οποίου η Τουρκία είναι επίσης μέλος), διευκρινίζει το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων.

Η Γαλλία θα εφαρμόσει επίσης τη «ρήτρα Mirage», όπως την αποκαλεί ο ελληνικός Τύπος, με την οποία η Γαλλία απέχει από την πώληση στην Τουρκία του ίδιου στρατιωτικού εξοπλισμού με αυτόν που πωλήθηκε στην Ελλάδα. 

Τέλος, ο Εμανουέλ Μακρόν σχεδιάζει να δημιουργήσει μια γαλλική στρατιωτική βάση σε ένα ελληνικό νησί, απέναντι από την Τουρκία.

Αυτή η ευρεία στρατηγική εταιρική σχέση συγκεκριμενοποιείται επίσης με την υπογραφή μνημονίου συμφωνίας για την αγορά στρατιωτικού εξοπλισμού, το οποίο θα οδηγήσει στην υπογραφή συμβάσεων “εντός τριών μηνών”.

φρεγάτες belharra

Η Αθήνα ξεκινά τον εκσυγχρονισμό του ναυτικού της παραγγέλνοντας τρεις φρεγάτες άμυνας και επέμβασης (FDI), ένα συμπαγές σκάφος πολλαπλών αποστολών 1ης τάξης, που κατασκευάζεται από την Naval Group. Αυτό, έναντι ποσού 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, με τον εξοπλισμό και τη σύμβαση συντήρησης για περίοδο τριών ετών, διευκρινίζει ο Hervé Grandjean,  εκπρόσωπος του Υπουργείου Ενόπλων Δυνάμεων. Η Ελλάδα θα έχει επίσης την επιλογή αγοράς ενός ακόμα σκάφους.

Οι ελληνικές FDI θα εξοπλιστούν ειδικότερα με πυραύλους Aster 30 και Exocet που παραγγέλθηκαν από τον ευρωπαϊκό MBDA. Αυτές οι παραγγελίες είναι “μαρτυρία εμπιστοσύνης και απόδειξη της ποιότητας της γαλλικής προσφοράς”, σύμφωνα με τον Eμανουέλ Μακρόν.

Αναφορικά δε με το γεγονός ότι η παραγγελία αυτή έρχεται δύο μόλις εβδομάδες μετά την ακύρωση της “σύμβασης του αιώνα” με την Αυστραλία για τα υποβρύχια, ο Hervé Grandjean διευκρινίζει ότι  «δεν υπάρχει αντισταθμιστικός χαρακτήρας ή αναγκαστική σύμπτωση μεταξύ της ακύρωσης της αυστραλιανής σύμβασης και της ανακοίνωσης των ελληνικών συμβάσεων».

Το δημοσίευμα αναφέρει επίσης ότι «βασικός ανταγωνιστής της Naval Group ήταν η αμερικανική Lockheed Martin, μέχρι που οι Ηνωμένες Πολιτείες συμφώνησαν να αποσυρθούν, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό στη Γαλλία. 

Έτσι ο Pierre-Éric Pommellet, διευθύνων σύμβουλος της Naval Group, αναχώρησε για την Αθήνα την περασμένη Τετάρτη, προκειμένου να προσφέρει μια βιομηχανική εταιρική σχέση στην Ελλάδα. Δεκάδες εταιρείες θα εμπλακούν στην κατασκευή υποεξαρτημάτων των FDI στα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά.

Από την άλλη πλευρά, τα σκάφη θα συναρμολογηθούν πλήρως στο Lorient, το βιομηχανικό αρχηγείο των πλοίων επιφανείας της Naval Group, για τα οποία η σύμβαση αποτελεί πολύ καλή είδηση ​​μετά το βίαιο σοκ που δέχθηκε από την Αυστραλία.

Αυτή η σύμβαση θα βοηθήσει στη διατήρηση εκατοντάδων θέσεων εργασίας στο Lorient. Η Naval Group, η οποία υπογράφει το πρώτο της διεθνές συμβόλαιο για τα FDI, πρόκειται να παραδώσει τα δύο πρώτα σκάφη στην Ελλάδα το 2025 και το τρίτο το 2026».

Το δημοσίευμα εν κατακλείδι υπενθυμίζει την προσφάτως ανακοινωθείσα επιπρόσθετη παραγγελία των έξι ακόμα μαχητικών Rafale, που συνιστούν πολύ καλή είδηση για την  Dassault Aviation,  αλλά και για την  Thales, που παρέχει τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό των αεροσκαφών και για τη Safran που παρέχει τον κινητήρα τους αλλά και για περίπου 400 μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις,  εγκατεστημένες σε όλη την επικράτεια, οι οποίες εργάζονται για το πρόγραμμα Rafale, με τους 7.000 υπαλλήλους τους.

 

Liberation – ΑFP: Ελλάδα-Γαλλία/ συμφωνία για φρεγάτες και αναβάθμιση της «στρατηγικής εταιρικής σχέσης»

Δέκα μέρες μετά το σοκ που προκάλεσε το ναυάγιο της “συμφωνίας του αιώνα” για τα υποβρύχια στην Αυστραλία η Γαλλία υπέγραψε με την Ελλάδα συμφωνία για μια “στρατηγική εταιρική σχέση” μεταξύ Παρισίων και Αθήνας στη Μεσόγειο.

Οι φρεγάτες άμυνας και επέμβασης (με την εξαγωγική ονομασία Belharra) θα κατασκευαστούν στη Γαλλία από τη Naval Group, η οποία επρόκειτο να κατασκευάσει τα αυστραλιανά υποβρύχια. Θα παραδοθούν στο ελληνικό ναυτικό το 2025 και το 2026. Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης μια προαιρετική τέταρτη φρεγάτα.

Το ποσό της σύμβασης μεταξύ Παρισίων και Αθήνας που πρέπει να υπογραφεί «μέχρι το τέλος του έτους» είναι «της τάξης των τριών δισεκατομμυρίων ευρώ», σύμφωνα με το γαλλικό υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων.

Εκτός από τα πλοία, η συμφωνία περιλαμβάνει την προμήθεια του εξοπλισμού τους από τον κατασκευαστή πυραύλων MBDA (αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster, αντιπλοϊκούς πυραύλους Exocet και τορπίλες), καθώς και υπηρεσίες υποστήριξης για τρία χρόνια.

Το δημοσίευμα φιλοξενεί επίσης τις δηλώσεις Macron, τις οποίες έκανε στο περιθώριο της συνάντησής του στο Μέγαρο των Ηλυσίων με τον Κυριάκο Μητσοτάκη,  με τις οποίες καλεί τους Ευρωπαίους να βγουν από την αφέλειά τους και να αναλάβουν οι ίδιοι την προστασία τους προκειμένου να καταστούν αξιοσέβαστοι.

LES ECHOS: Το Παρίσι παρηγορείται για το AUKUS με την Αθήνα

Η Γαλλία έχασε την Αυστραλία αλλά μπορεί να παρηγορηθεί με την Ελλάδα, σημειώνει ο δημοσιογράφος, αναφερόμενος στην αμυντική συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών, η οποία, όπως τονίζει, είναι ακόμη πιο ευπρόσδεκτη για το γαλλικό στρατιωτικό όμιλο, καθώς έρχεται δύο εβδομάδες μετά την απογοήτευση από την Καμπέρα. 

Επισημαίνοντας την πρόβλεψη για «αμοιβαία στρατιωτική βοήθεια σε περίπτωση επίθεσης στο κυρίαρχο έδαφος του ενός ή του άλλου», χαρακτηρίζει τη συμφωνία  χωρίς προηγούμενο, για τη γαλλική πανοπλία.

Κατά τον ίδιον, επιβεβαιώνει την εγγύτητα των σχέσεων μεταξύ των δύο εθνών, που αποδεικνύεται ήδη από τον τρόπο με τον οποίο το Παρίσι υποστήριξε την Αθήνα, κατά την διάρκεια μιας ακόμη κρίσης με την Τουρκία, το καλοκαίρι του 2020, για το οποίο το Παρίσι «ανταμείφθηκε» με την αγορά 18 αεροσκαφών Rafale τον περασμένο Ιανουάριο, που ολοκληρώθηκε πρόσφατα με άλλα έξι.

Σημειώνει, ότι αυτή η εμφανής υποστήριξη της Γαλλίας στην Αθήνα ήλθε στο πλαίσιο ιδιαίτερα υποβαθμισμένων σχέσεων με την Τουρκία, που οφείλεται στη γαλλική άρνηση της ένταξης της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις διαφορές σχετικά με τη Συρία και τη Λιβύη, αλλά, όπως σημειώνει, αυτό που έριξε λάδι στη φωτιά είναι το ζήτημα της κοσμικότητας και της διείσδυσης των ισλαμιστικών οργανώσεων στη γαλλική κοινωνία. 

Επισημαίνει την αλλαγή στάσης εκ μέρους της Τουρκίας, με την υιοθέτηση ενός πιο συμφιλιωτικού  τόνου από την αρχή του έτους, λόγω της ανάγκης της Άγκυρας για ξένες επενδύσεις, προκειμένου να χρηματοδοτήσει το εντυπωσιακό έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών της,  αλλά και την «ειρηνική» συνάντηση, τον περασμένο Ιούνιο, στο περιθώριο της συνάντησης του ΝΑΤΟ, μεταξύ Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και  Εμανουέλ Μακρόν, υπενθυμίζοντας στο σημείο αυτό, ότι αριθμητικά η Τουρκία είναι ο δεύτερος στρατός της Ατλαντικής Συμμαχίας και η Γαλλία ο τέταρτος.

Υπογραμμίζει, ότι «σύμφωνα με Τούρκους αναλυτές, το Παρίσι, λαμβάνοντας φαινομενικά θέση υπέρ της Ελλάδας, χάνει την δυνατότητα να παίξει τον διαιτητή μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας», αλλά κυρίως είναι σχετικά απομονωμένο, καθώς το Βερολίνο, με μια μεγάλη τουρκική μειονότητα και ισχυρές εμπορικές ροές με την Τουρκία, ζητά κατευνασμό, όπως και η Ρώμη». 

 Στο σημείο αυτό επισημαίνει τον διπλό ρόλο Ιταλίας και ΗΠΑ, σημειώνοντας, ότι μπορεί το ιταλικό ναυτικό να συμμετείχε στους γάλλο-ελληνικούς ελιγμούς του καλοκαιριού του 2020, αλλά είχε βοηθήσει και τουρκικά πλοία, ενώ η Ουάσιγκτον ανέπτυξε εμφανώς πλοία στο πλευρό και των δύο ναυτικών.

 

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ