Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους ανθρώπους είναι αληθινά καλοί και ευγενικοί και σε όσους καιροσκοπούν. Η διαφορά είναι στο κίνητρο της ευγένειας. Οι άνθρωποι που είναι κατά συνθήκη καλοί, είναι ευγενικοί μόνο όταν θέλουν να έχουν προσωπικό όφελος.
Οι ενέργειές τους έχουν κίνητρο το προσωπικό όφελος, όχι την αληθινή φροντίδα ή τη συμπόνοια. Αντίθετα, οι αληθινά ευγενικοί άνθρωποι, ενεργούν μόνο από αισθήματα συμπόνοιας, χωρίς να περιμένουν τίποτα σε αντάλλαγμα.
Η ευγένειά τους είναι διάχυτη, δεν αποτελεί στρατηγική κίνηση ώστε να πάρουν αυτό που θέλουν. Η αναγνώριση των διακριτικών αυτών ενδείξεων, μπορεί να είναι δύσκολη, όχι όμως και αδύνατη.
Στο άρθρο αυτό, αναλύονται οι συμπεριφορές που μαρτυρούν πως, ένας άνθρωπος, είναι ευγενικός και καλός, μόνο επειδή περιμένει να αποκομίσει κάτι από εσάς, ακόμη και χωρίς να το συνειδητοποιεί.
Οι άνθρωποι που είναι καλοί με τους άλλους μόνο όταν έχουν κάτι να κερδίσουν, συνήθως εμφανίζουν αυτές τις 7 συμπεριφορές
- Επιλεκτική ευγένεια
- Υπερβολικά κομπλιμέντα
- Προσδοκία για ανταπόδοση
- Ξαφνικό ενδιαφέρον
- Συναισθηματικές εκκλήσεις
- Ασυνεπής συμπεριφορά
- Έλλειψη συμπόνοιας
Επιλεκτική ευγένεια
Μία από τις πιο χαρακτηριστικές συμπεριφορές των ανθρώπων που είναι καλοί μόνο όταν έχουν να κερδίσουν κάτι, είναι η επιλεκτική ευγένεια.
Τα άτομα αυτά, γίνονται απίστευτα ευγενικά και ευχάριστα όταν έχουν να περιμένουν κάτι. Αντίστοιχα, όταν δεν θέλουν να εξυπηρετήσουν κάποιον σκοπό τους, γίνονται αδιάφοροι.
Η συμπεριφορά αυτή, μπορεί να είναι ακόμη και υποσυνείδητη. Η καλοσύνη τους είναι πρόσκαιρη και μεθοδευμένη – με κίνητρο, το προσωπικό όφελος.
Υπερβολικά κομπλιμέντα
Είναι μια αρκετά χαρακτηριστική συμπεριφορά των συμφεροντολόγων. Αν ένας άνθρωπος σας κατακλύζει με κομπλιμέντα όταν θέλει μια χάρη από εσάς, μπορεί να καταλαβαίνετε πως, τα λόγια του είναι ψεύτικα.
Ίσως ακόμη παρατηρήσετε πως, μετά τα καλά λόγια και τους επαίνους, ακολουθεί η αξίωση για κάποια χάρη. Λες και σας κολακεύουν προκειμένου να εκμαιεύσουν τη θετική σας απάντηση.
Όσο υπέροχο και αν είναι να μας επαινούν, είναι σημαντικό να μπορούμε να διακρίνουμε πότε ο έπαινος είναι τακτική χειραγώγησης. Η αναγνώριση του μοτίβου αυτού, θα σας βοηθήσει να διαχειριστείτε αποτελεσματικά τέτοιου είδους καταστάσεις.
Προσδοκία για ανταπόδοση
Μία χαρακτηριστική συμπεριφορά των ανθρώπων που είναι καλοί μόνο επειδή έχουν κάτι να κερδίσουν, είναι η προσδοκία της ανταπόδοσης. Η αμοιβαιότητα είναι βαθιά ριζωμένη στις ανθρώπινες σχέσεις.
Από τη φύση μας, έχουμε την τάση να θέλουμε να ανταποδώσουμε ένα καλό που μας έκαναν. Αν ωστόσο, υπάρχει άλλου είδους κίνητρο, η αρχή της αμοιβαιότητας, από υγιής κοινωνική σύμβαση, μετατρέπεται σε ύπουλο εργαλείο χειραγώγησης.
Μπορεί δηλαδή, να παρατηρήσετε ότι, ένας άνθρωπος κάνει το παν για να σας εξυπηρετήσει, αλλά μόνο και μόνο επειδή έχει κάτι να περιμένει. Αυτό μπορεί να είναι μια χάρη, μια συμβουλή, μια υπόσχεση.
Η αμοιβαιότητα είναι ο θεμέλιος λίθος για την ευημερία των κοινωνιών και των σχέσεων, αλλά πρέπει να μπορείτε να καταλάβετε πότε είναι υποκριτική. Η αληθινή ευγένεια, δεν περιμένει ανταπόδοση.
Ξαφνικό ενδιαφέρον
Έχετε προσέξει πώς, ορισμένοι άνθρωποι εκδηλώνουν ξαφνικό ενδιαφέρον, μόνο όταν έχουν κάποια ανάγκη; Είναι μια συμπεριφορά που δείχνει ξεκάθαρα ότι, ο άνθρωπος αυτός, έχει κάποιο όφελος ν’ αποκομίσει.
Μπορεί να σας ρωτήσουν αναπάντεχα τι θα κάνετε το σαββατοκύριακο, να δείχνουν ξαφνικά ενδιαφέρον για την οικογένειά σας, για εσάς. Ενώ το ενδιαφέρον των ανθρώπων είναι κάτι συγκινητικό, μπορεί να αποτελέσει και μέθοδο χειραγώγησης.
Αυτό συμβαίνει όταν οι άνθρωποι που θέλουν να εξυπηρετήσουν τους σκοπούς τους, επιχειρούν να δημιουργήσουν μια επίπλαστη αίσθηση εγγύτητας – προτού σας ζητήσουν μια χάρη. Πρέπει να μπορείτε να ξεχωρίσετε τις καταστάσεις αυτής.
Το αυθεντικό ενδιαφέρον, είναι σταθερό και δεν εξαρτάται από το προσωπικό όφελος.
Συναισθηματικές εκκλήσεις
Οι άνθρωποι αυτοί, όταν χρειάζονται κάτι, μπορεί να μοιραστούν μια προσωπική ιστορία, να κάνουν μια προσωπική εξομολόγηση, ασκώντας συναισθηματική πίεση στο άλλο άτομο.
Για παράδειγμα, μπορεί να μην ζητούν απευθείας μια χάρη στη δουλειά.
Αντ’ αυτού, αρχίζουν να λένε δακρύβρεχτες οικογενειακές ιστορίες, για επείγουσες καταστάσεις, για απρόβλεπτα συμβάντα. Αυτό κάνει τους άλλους να νιώθουν την υποχρέωση να τους διευκολύνουν, να τους εξυπηρετήσουν, στην τόσο κρίσιμη ώρα ανάγκης.
Με το πέρασμα του χρόνου, το μοτίβο αυτό, παρατηρείται σε ανθρώπους που θέλουν κάτι. Πρέπει να αναγνωρίζετε αυτή την χειριστική τακτική και να την ξεχωρίζετε από το αληθινό ενδιαφέρον.
Η αυθόρμητη συναισθηματική έκφραση, δεν αποτελεί μοχλό πίεσης, ή εργαλείο ικανοποίησης των επιθυμιών μας.
Ασυνεπής συμπεριφορά
Η ασυνέπεια στη συμπεριφορά, είναι ένα ακόμη ενδεικτικό σημάδια που αποκαλύπτει πότε ένας άνθρωπος είναι καλός μόνο επειδή έχει κάτι να περιμένει. Από την μια, μπορεί να είναι προστατευτικός και ευγενικός και την αμέσως επόμενη, να είναι απόμακρος και αδιάφορος.
Η ασυνέπειά τους, συχνά αποκαλύπτει ποιες είναι οι ανάγκες τους Όταν δηλαδή, θέλουν κάτι από έναν άνθρωπο, θα κάνουν το παν, θα είναι ευγενικοί και φιλικοί. Όταν όμως, έχουν ικανοποιήσει την επιθυμία τους, αυτή η καλοσύνη, εξαφανίζεται.
Η ασυνεπής συμπεριφορά, προκαλεί σύγχυση και κάνει το άλλο άτομο ν’ αμφιβάλλει για την ίδια του την αντίληψη.
Η αναγνώριση του μοτίβου αυτού, θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα τη δυναμική αυτή και να χειριστείτε αποτελεσματικά τέτοιου είδους καταστάσεις.
Έλλειψη συμπόνοιας
Το πιο ενδεικτικό στοιχείο που μαρτυρά πως, ένας άνθρωπος είναι καλός, μόνο και μόνο επειδή θέλει να κερδίσει κάτι από εσάς, είναι η απουσία συμπόνοιας. Η συμπόνοια, είναι η κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων – χωρίς κρυμμένες προθέσεις.
Τα άτομα αυτά, μπορεί να παριστάνουν ότι καταλαβαίνουν τους άλλους, μόνο αν θέλουν να κερδίσουν κάτι, οι ενέργειές τους όμως, έρχονται σε αντιπαραβολή με τα λόγια τους. Όσο και αν δείχνουν κατανόηση και ενδιαφέρον, δεν έχει διάρκεια, αφού το κάνουν μόνο μέχρι να πάρουν αυτό που θέλουν.
Πρέπει να αναγνωρίζετε τη συμπεριφορά αυτή και να θυμάστε πως, η αυθεντική ευγένεια απορρέει από τη συμπόνοια, χωρίς καμία προσδοκία ανταλλάγματος.
Tip: Η αυθεντική ευγένεια, δεν είναι στρατηγική
Η ανθρώπινη συμπεριφορά, είναι περίπλοκη και πολύπτυχη.
Οι συμπεριφορές που έχουμε παρατηρήσει – από την επιλεκτική ευγένεια, μέχρι τις ασυνεπείς ενέργειες, πολύ συχνά είναι ασυνείδητες.
Οι περισσότεροι άνθρωποι που συμπεριφέρονται με τους παραπάνω τρόπους, δεν είναι κακοπροαίρετοι, αλλά απλώς, δεν έχουν συνειδητοποιήσεις τις πράξεις τους. Το πρώτο βήμα προς την αλλαγή της συμπεριφοράς, είναι η επίγνωση.
Μπορείτε να δείτε την προσπάθεια αυτή, ως μια ευκαιρία για εξέλιξη και βελτίωση. Από την άλλη, αν παρατηρήσετε τα παραπάνω σημάδια σε άλλους ανθρώπους, να θυμάστε πως, δεν μπορείτε να ωθήσετε κανέναν ν’ αλλάξει.
Το καλύτερο που έχετε να κάνετε, είναι να εκφράσετε όσα έχετε παρατηρήσει, χωρίς να ασκείτε κριτική. Η αυθεντική ευγένεια, δεν είναι στρατηγική, ούτε εργαλείο για την εξυπηρέτηση των αναγκών και των επιθυμιών μας, αλλά η αυθόρμητη έκφραση της ευγένειάς μας, της συμπόνοιας για τους συνανθρώπους μας.