NASA: Χάνουν ενέργεια τα διαστημόπλοια Voyager – Δείτε μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες τους

Τα ανιχνευτικά διαστημόπλοια Voyager συνεχίζουν το επικό τους ταξίδι στο διάστημα. Τα Voyager 1 και Voyager 2 έχουν φτάσει στο διάστημα πιο μακριά από οποιοδήποτε αντικείμενο στην ιστορία.

Εκτοξεύθηκαν το μακρινό 1977 για να επωφεληθούν από την ευνοϊκή ευθυγράμμιση των πλανητών, με μοναδικό τους σκοπό να μελετήσουν τα πλανητικά συστήματα του Δία και του Κρόνου. Όμως σήμερα 45 χρόνια αργότερα τα δύο μη επανδρωμένα διαπλανητικά διαστημόπλοια έχουν ξεπεράσει κάθε προσδοκία των επιστημόνων.

NASA: Οι εκτοξεύσεις των Voyager

Το πρόγραμμα Voyager εκμεταλλεύτηκε την ευθυγράμμιση των πλανητών, όταν ο Δίας, ο Κρόνος, ο Ουρανός και ο Ποσειδώνας, ήταν όλοι παραταγμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε οι ανιχνευτές Voyager να μπορούν να επισκεφθούν καθέναν από αυτούς τους πλανήτες, φεύγοντας από τη Γη. Τα Voyager κατάφεραν να τραβήξουν εικόνες από τα σύννεφα του Δία, ανακάλυψαν νέα φαινόμενα όπως η ηφαιστειακή δραστηριότητα στο φεγγάρι του Δία, Ιώ, ενώ ερεύνησαν και τους δακτυλίους του Κρόνου.

Ο Ποσειδώνας – Φωτογραφία του Voyager 2 το 1989
Nasa Voyager Κρόνος
Το Voyager 1 πλησίασε τον Κρόνο στις 23 Αυγούστου 1981 – Φωτογραφία με τους δακτυλίους του Κρόνου
Nasa Voyager Κρόνος
Η NASA χρησιμοποίησε τρεις εικόνες του Voyager 2, που τραβήχτηκαν μέσω υπεριώδους, ιώδους και πράσινου φίλτρου, για να συνθέσει αυτή τη φωτογραφία του Κρόνου.
Nasa Voyager Το φεγγάρι του Ουρανού, Μιράντα
Το φεγγάρι του Ουρανού, Μιράντα, όπως φωτογραφήθηκε από το Voyager 2 στις 24 Ιανουαρίου 1986, αποκαλύπτοντας το περίπλοκο γεωλογικό παρελθόν του
Nasa Voyager Τρίτωνας
Το Voyager 2 έδωσε στην ανθρωπότητα την πρώτη του κοντινή ματιά στον Τρίτωνα, το μεγαλύτερο φεγγάρι του Ποσειδώνα, το καλοκαίρι του 1989.

Τα Voyager χάνουν ενέργεια

Στο παρελθόν, η NASA έχει αναφέρει ότι η μοίρα των Voyager είναι να ταξιδεύουν αιωνίως στον Γαλαξία μας. Τα δύο διαστημόπλοια που κινούνται με ραδιενεργό πλουτώνιο, χάνουν ενέργεια περίπου 4 watt το χρόνο. Η NASA έχει αποφασίσει να μειώσει την ισχύ σε διάφορα συστήματα των Voyager, καθώς αυτό θα μπορούσε να παρατείνει τη διάρκεια ζωής τους για μερικά ακόμη χρόνια, μέχρι περίπου το 2030.

Οι αρχικές προβλέψεις ανέμεναν ότι η αποστολή Voyager θα διαρκέσει μόλις τέσσερα χρόνια, όμως βρισκόμαστε στο 2022 και ακόμη στέλνουν δεδομένα πίσω στη Γη. «Έχουμε ήδη καλύψει 10 φορές την εγγύηση λειτουργίας αυτών των διαστημοσυσκευών» αναφέρει αστειευόμενος ο Ralph McNutt, φυσικός στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φυσικής του Πανεπιστημίου Johns Hopkins.

Nasa Voyager

Μία από τις πιο σημαντικές αποστολές των Voyager ήταν η μελέτη του Δια. Η φωτογράφιση του μεγαλύτερου πλανήτη του Ηλιακού συστήματος ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1979. Το Voyager 1 ολοκλήρωσε τη συνάντησή του με τον Δία στις αρχές Απριλίου, τραβώντας περίπου 19.000 φωτογραφίες. Το Voyager 2 πήρε τη σκυτάλη στα τέλη Απριλίου, και η συνάντησή του με τον Δια πραγματοποιήθηκε τον Αύγουστο. Συνολικά, τα δύοVoyager τράβηξαν περισσότερες από 33.000 φωτογραφίες του Δία και των πέντε μεγαλύτερων δορυφόρων του.

Nasa Voyager Δίας
Η πλησιέστερη προσέγγιση του Voyager 1 στον Δία. Φωτογραφία τραβηγμένη στις 5 Φεβρουαρίου 1979
Ο Δίας με 2 από τα φεγγάρια του
Nasa Voyager Δίας
Το φεγγάρι Ευρώπη, πάνω από τον Δία, όπως καταγράφηκε από το Voyager 1 με χρήση πορτοκαλί και μοβ φίλτρων, στις 3 Μαρτίου 1979
Nasa Voyager Δίας
Η Μεγάλη Ερυθρά Κηλίδα του Δία που φωτογραφήθηκε από το Voyager 1, το Φεβρουάριο του 1979.
Nasa Voyager Δίας δακτύλιος
Εικόνα του δακτυλίου του Δία, που ανακαλύφθηκε από τα Voyager

Αφού ολοκλήρωσαν με επιτυχία την αρχική τους αποστολή, τα Voyager συνέχισαν να ταξιδεύουν βαθύτερα στο διάστημα, στέλνοντας εικόνες του ηλιακού μας συστήματος. Στις 14 Φεβρουαρίου 1990, το Voyager 1 βρισκόταν 6,4 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά από τη Γη.

Μετά από εισήγηση του μεγάλου αστρονόμου και συγγραφέα Carl Sagan, το Voyager φωτογράφισε τον πλανήτη μας από αυτή την απόσταση, και έστειλε την εμβληματική εικόνα “Pale Blue Dot” (Η αχνή μπλε κουκκίδα), που δείχνει τη Γη μέσα στην τεράστια έκταση του διαστήματος.

Nasa Voyager

Στις 13 Οκτωβρίου, ο Carl Sagan σε ομιλία του στο Cornell, παρουσίασε την εμβληματική φωτογραφία. Την ίδια χρονιά, εκδίδεται το βιβλίο του «A Pale Blue Dot: A Vision of the Human Future in Space».

Τα διαστημόπλοια Voyager 1 και 2, βρίσκονται αυτήν την στιγμή 14,5 δισεκατομμύρια μίλια και 12 δισεκατομμύρια μίλια αντίστοιχα μακριά από τη Γη, και συνεχίζουν ακάθεκτα!

Μπορείτε να δείτε σε πραγματικό χρόνο τη θέση των διαστημοπλοίων Voyager ΕΔΩ

Μετά το 2030, τα Voyager αναμένεται να χάσουν την επαφή με τη Γη. Τα δύο διαστημόπλοια φέρουν ένα χρυσό δίσκο 30 εκατοστών που περιέχει πληροφορίες από τη Γη.

Το αρχείο δεδομένων είναι χαραγμένο κυκλικά πάνω στην επιφάνεια του δίσκου. Το ίχνος αυτό αρχίζει με 150 απλά κωδικοποιημένες εικόνες από τη Γη. Έπειτα ακολουθεί ηχογραφημένο υλικό, μεταξύ άλλων και χαιρετιστήριες προσφωνήσεις σε 55 διαφορετικές γλώσσες, φυσικοί ήχοι (άνεμος, βροντή), και ήχοι ζώων.

Στη συνέχεια ακολουθεί ένα μουσικό πρόγραμμα 90 λεπτών. Εκτός των άλλων περιλαμβάνει και το αρχαιοελληνικό χαιρετιστήριο μήνυμα με ερασμιακή προφορά: “Οἵτινές ποτ’ ἔστε χαίρετε! Εἰρηνικῶς πρὸς φίλους ἐληλύθαμεν φίλοι”.

Nasa Voyager Χρυσός Δίσκος
Ο χρυσός δίσκος που βρίσκεται στο Voyager 1, και στο Voyager 2.

Το περιεχόμενο του δίσκου καθορίστηκε για τη NASA από μία επιτροπή, με πρόεδρο τον Carl Sagan, στο Πανεπιστήμιο Cornell. Ο χρυσός δίσκος των Voyager απευθύνεται σε άγνωστο παραλήπτη σε περίπτωση που τον ανακαλύψει κάποιος γήινος ή εξωγήινος πολιτισμός στο διάστημα.

Ο δίσκος είναι καλυμμένος με προστατευτική εξωτερική θήκη (Golden Record Cover), η οποία περιέχει ένα απλό εγχειρίδιο χρήσης, με ποιο τρόπο δηλαδή μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε το περιεχόμενό του. Οι βοηθητικές πληροφορίες είναι κωδικοποιημένες στο δυαδικό σύστημα και απεικονίζονται για παράδειγμα ως άτομο του υδρογόνου. Πέρα από αυτό απεικονίζεται η σχετική με 14 ραδιοπηγές Πάλσαρ (αστέρες νετρονίων με ισχυρό μαγνητικό πεδίο) τοποθεσία του πλανήτη μας στο διάστημα.

Nasa Voyager Χρυσός Δίσκος

Δείτε αναλυτικά το οπτικοακουστικό περιεχόμενο του χρυσού δίσκου

Σε 20.000 χρόνια, τα Voyager θα περάσουν από το πλησιέστερο αστέρι ως προς τη γη, το Proxima Centauri. Ο Εγγύτατος Κενταύρου είναι αστέρας τύπου ερυθρού νάνου, που απέχει περίπου 4.243 έτη φωτός και εντοπίζεται στον αστερισμό Κένταυρο.

Δείτε μερικές από τις ιστορικές φωτογραφίες των Voyager

Nasa Voyager Ιω Φεγγάρι Δία
Ηφαιστειακή δραστηριότητα στην επιφάνεια της Ιώ, ενός από τα φεγγάρια του Δία
Nasa Voyager Δαχτυλίδια Ποδεισώνα
Τα δαχτυλίδια του Ποσειδώνα
Nasa Voyager Ποσειδώνας
Ο Ποσειδώνας, όπως φωτογραφήθηκε από το Voyager 2 το 1989. Εδώ, στα σημεία του κόκκινου ή λευκού χρωματισμού, σημαίνει ότι το φως του ήλιου διέρχεται μέσα από μια ατμόσφαιρα που είναι πλούσια σε μεθάνιο.
Nasa Voyager Ποσειδώνας
Ο Ποσειδώνας, όπως φωτογραφήθηκε από το Voyager 2 το 1989.
Nasa Voyager Ποσειδώνας
Το Voyager 2 κατέγραψε αυτές τις εικόνες, σε αληθινό χρώμα (αριστερά) και ψεύτικο χρώμα (δεξιά) του Ποσειδώνα το 1986.
Ο Ποσειδώνας το 1989
Nasa Voyager Κρόνος
Κρόνος, 16 Νοεμβρίου 1980.
Nasa Voyager Κρόνος Εγκέλαδος
Ο Εγκέλαδος, ο έκτος κατά σειρά δορυφόρος του Κρόνου.