Τέμπη: Ολόκληρο το πρώτο πόρισμα των τεχνικών συμβούλων που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων

Τα πρώτα τους συμπεράσματα για το τι πήγε λάθος το βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη παρουσίασαν σήμερα οι πραγματογνώμονες Γιώργος Βλασσόπουλος, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, Κώστας Λακαφώσης και Βασίλης Παπαδόπουλος, οι οποίοι ορίστηκαν από τις οικογένειες των θυμάτων που έχασαν τη ζωή τους στις 28 Φεβρουαρίου. Οι ειδικοί ξεκαθάρισαν πως υπήρχαν προβλήματα στις επικοινωνίες, ότι οι σταθμάρχες δεν είχαν εκπαιδευτεί επαρκώς και ότι υπήρχαν τεράστιες καθυστερήσεις στα έργα τηλεδιοίκησης.

Τέμπη: Τι εντόπισαν οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων – Οι μετρήσεις για τους λόγους που προκάλεσαν την έκρηξη

Του Μίλτου Σακελλάρη 

Η έλλειψη επικοινωνιών

Στα συμπεράσματα τους από την έως τώρα έρευνα αναφέρουν αρχικά πως δεν εκτελούνται ορθώς οι επικοινωνίες: «Σε ολόκληρο τον οργανισμό του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ/Hellenic Train με κοινό σημείο την έλλειψη ή μη τήρηση συγκεκριμένων διαδικασιών όπως: μη τυποποιημένη ασύρματη επικοινωνία μεταξύ σταθμών-συρμών, μη τυποποιημένη εκτέλεση διαδικασιών κυκλοφορίας συρμών, μη τυποποιημένη εκπαίδευση με συγκεκριμένα σχέδια μαθήματος στην πρακτική εκπαίδευση των νέων Σταθμαρχών, ελλιπής διαδικασία αξιολογήσεων και πιστοποιήσεων, ελλείψεις σε θέματα risk management και Crew Resource Management (CRM).».

Γεραπετρίτης: Πλήρης τηλεδιοίκηση στις αρχές Οκτωβρίου – Πότε θα βγει το πόρισμα για τα Τέμπη

Οι πραγματογνώμονες τόνισαν ακόμη πως παρατηρήθηκαν σοβαρές ελλείψεις στο σύστημα ραδιοεπικοινωνίας ανάμεσα σε σταθμαρχεία και συρμούς οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των μεταφορών (ρύθμιση κυκλοφορίας με ανεπαρκές σύστημα VHF FM simplex με γνωστά κενά στην κάλυψη, σύστημα GSM-R με καθυστερήσεις στην υλοποίηση και περιορισμένης καταλληλότητας για ρύθμιση κυκλοφορίας).

Επιπρόσθετα υπογράμμισαν πως αναφέρονται  καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων για συστήματα ETCS και τηλεδιοίκησης, ενώ παρατηρούνται αδικαιολόγητα μεγάλα χρονικά διαστήματα επισκευής υφιστάμενων συστημάτων ζωτικών για την ασφάλεια της κυκλοφορίας.

Τέμπη: «Λύγισε» στον αέρα ο πατέρας της 28χρονης Ελπίδας – «Ζητώ δικαίωση για τις ψυχές των παιδιών»

«Δεν έχει γίνει εκπόνηση μελέτης επικινδυνότητας/ασφάλειας λειτουργίας. Υπάρχουν κενά της σχετικής νομοθεσίας σε ζητήματα πυρασφάλειας και πυροπροστασίας. Χρήζει περαιτέρω διερεύνησης η μη φυσιολογική και αναμενόμενη εικόνα ανάφλεξης μεγάλης ποσότητας άγνωστης καύσιμης ύλης που εκτιμάται ότι σχετίζεται με την εξέλιξη της φωτιάς που ακολούθησε σε συγκεκριμένα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας.», επεσήμαναν οι πραγματογνώμονες.

συνέντευξη Τύπου Τέμπη

Οι συστάσεις των ειδικών

Ως προς τις συστάσεις τους προς τον ΟΣΕ αναφέρουν τα εξής:

1. Συστήνεται η άμεση εγκατάσταση και πλήρης λειτουργία σύγχρονου συστήματος τηλεδιοίκησης και ETCS.

2. Συστήνεται η ριζική αναθεώρηση των διαδικασιών αξιολόγησης-πιστοποίησης για όλες τις ειδικότητες μετά το πέρας της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης OJT (On Job Training), δεδομένου ότι τα ποσοστά επιτυχίας που παρουσιάζονται, παραπέμπουν σε προβληματικές διαδικασίες.

3. Συστήνεται ο θεσμός της περιοδικής αξιολόγησης ώστε να διασφαλίζεται ότι παράγοντες όπως η προχωρημένη ηλικία ή η εισαγωγή νέων ψηφιακών τεχνολογιών δεν θα επηρεάζουν την επίδοση του εργαζομένου.

4. Συστήνεται η επιμονή της εκπαίδευσης, της αξιολόγησης και της επίβλεψης στην αυστηρή τήρηση κρίσιμων διαδικασιών χωρίς περιθώρια παρεκκλίσεων

5. Συστήνεται η άμεση ανάπτυξη δικτύου επαναληπτών και αναμεταδοτών του αναλογικού συστήματος ραδιοτηλεφωνίας (VHF) κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, έτσι ώστε να καλύπτεται πλήρως η (ούτως ή άλλως αυστηρά καθορισμένη) διαδρομή οποιουδήποτε συρμού, οπουδήποτε στην Ελλάδα, κατ’ αντιστοιχία με τα ειδικά ραδιοδίκτυα της ΕΛΑΣ, του ΠΣ ή του “ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ” της ναυτιλίας.

Β. Προς Hellenic Train ΑΕ:

1. Συστήνεται η άμεση εκπαίδευση και εφοδιασμός όλων των μηχανοδηγών με φορητές συσκευές GSM-R οι οποίες θα παίζουν το ρόλο του δευτερεύοντος/βοηθητικού συστήματος επικοινωνίας σε περίπτωση δυσλειτουργίας των συστημάτων VHF και GSM-R της κάθε μηχανής.

2. Συστήνεται η άμεση ενεργοποίηση των εγκατεστημένων τερματικών GSM-R στις μηχανές και η εγκατάσταση τερματικών GSM-R σε όσες μηχανές δεν το διαθέτουν ακόμα.

3. Συστήνεται η επανεξέταση και επικαιροποίηση των διαδικασιών ραδιοεπικοινωνίας ανάμεσα στους μηχανοδηγούς και στους προϊσταμένους των συρμών (Hellenic Train) και στους σταθμάρχες (ΟΣΕ).

4. Συστήνεται η προμήθεια και εγκατάσταση του module επέκτασης Cockpit Voice Recorder+video στο ήδη εγκατεστημένο καταγραφικό σύστημα της εταιρείας Hasler, έτσι ώστε να καταγράφεται επιπλέον ο ήχος και η εικόνα από την καμπίνα οδήγησης

Γ. Προς τις Κανονιστικές και Νομοθετικές Αρχές:

1. Συστήνεται η δημιουργία κανονισμών πυρασφάλειας και πυροπροστασίας  και οι τακτικοί έλεγχοι σε συνεργασία με το ΠΣ.

2. Συστήνεται η επανεξέταση των προδιαγραφών πυροπροστασίας και υλικών κατασκευής εσωτερικών επενδύσεων και η/μ εξοπλισμού των συρμών.

3. Συστήνεται η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας με δικαιοδοσία άμεσων ελέγχων σε ζητήματα ασφαλείας.

4. Συστήνεται η θεσμοθέτηση της υποχρέωσης εκπόνησης μελέτης Ανάλυσης Ρίσκου εκ μέρους των εμπλεκόμενων φορέων, για κάθε παράμετρο και κάθε μεταβολή των συνθηκών κίνησης των σιδηροδρομικών συρμών.

Η έρευνα συνεχίζεται

«Η διερεύνηση συνεχίζεται με διάφορες κατευθύνσεις, με πολλές και διαφορετικές εργαστηριακές δοκιμές υλικών σε σχέση με τη συμπεριφορά τους σε ανάφλεξη και καύση, αλλά και περαιτέρω διερεύνηση παραλείψεων σε επίπεδο Ανθρώπινου Παράγοντα (Human Factors). Το τελικό πόρισμα της Επιτροπής αναμένεται να εκδοθεί εντός των επόμενων μηνών.», ανέφερε η επιτροπή των πραγματογνωμόνων που ορίστηκε από τις οικογένειες των θυμάτων στα Τέμπη.

Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε την πρώτη παρουσίαση των συμπερασμάτων των πραγματογνωμόνων

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ