Τέμπη: Αποκαλυπτικά στοιχεία για το μπάζωμα – «Πήραμε εντολή από Πυροσβεστική, Αστυνομία»

Νέες αποκαλύψεις για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη και το μπάζωμα του χώρου όπου έγινε η μοιραία σύγκρουση των αμαξοστοιχιών, έναν χρόνο μετά την τραγωδία που συγκλόνισε και συγκλονίζει την Ελλάδα.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», η Αστυνομία και η Πυροσβεστική αποφάσισαν την απομάκρυνση των κατεστραμμένων βαγονιών και τη διαμόρφωση με σκαπτικά μηχανήματα του χώρου του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Το δημοσίευμα επικαλείται καταθέσεις που έδωσαν στα τέλη Ιανουαρίου 2024 στην πταισματοδίκη Λάρισας οι χειριστές σκαπτικών μηχανημάτων και από όσα δήλωσαν στην «Καθημερινή» αξιωματούχοι με γνώση του θέματος, που θέλουν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Προηγουμένως, την Αστυνομία είχαν υποδείξει ως υπεύθυνη για τη διαχείριση του χώρου του δυστυχήματος οι επικεφαλής της Hellenic Train και του ΟΣΕ, Μαουρίτσιο Καποτόρτο και Παναγιώτης Τερεζάκης αντιστοίχως.

Ωστόσο, όπως σημειώνεται, συγγενείς θυμάτων έχουν υποβάλει μηνύσεις καταγγέλλοντας «πρωτοφανή αλλοίωση του χώρου του πολύνεκρου δυστυχήματος, η οποία τελέστηκε πριν ακόμη επισκεφθεί τον χώρο κλιμάκιο της Χημικής Υπηρεσίας Λάρισας για να προβεί σε δειγματοληψία υλικών». Kαι οι τεχνικοί σύμβουλοι της πλευράς των συγγενών, πάντως, επιμένουν στην ύπαρξη «γκρίζων» σημείων ως προς τη διαχείριση και τις παρεμβάσεις που έγιναν στον τόπο της τραγωδίας. Για την υπόθεση του μπαζώματος ασκήθηκε δίωξη –αρχές Φεβρουαρίου 2024– σε βάρος του τέως περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστού.

Επισημαίνουν ότι έπρεπε να πατήσουν σε σταθερό έδαφος οι γερανοί προκειμένου να απεγκλωβιστούν τυχόν τραυματίες, καθώς και ότι κάτω από το σημείο του δυστυχήματος περνάει αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου.

Οι καταθέσεις

Στις 18 Ιανουαρίου, ένας χειριστής μηχανήματος γκρέιντερ, που βρέθηκε από το μεσημέρι της 1ης Μαρτίου στο σημείο του δυστυχήματος, κατέθεσε ότι: «Πήγα το απόγευμα, την 1η μέρα μετά το ατύχημα, και με την καθοδήγηση της Πυροσβεστικής ρίχναμε χαλίκια για να πατήσει ο γερανός επειδή δεν είχε πρόσβαση λόγω της λάσπης, προκειμένου να πάρει τα βαγόνια του τρένου». Ο ίδιος υπογράμμισε ότι «πριν πατήσει ο γερανός, εμείς καθαρίσαμε ένα χώρο πλατεία, αριστερά από το ατύχημα, προς τον ελαιώνα, και ρίξαμε χαλίκια για να πατήσει ο γερανός και ό,τι βγάλει να τα πάει συνοδεία αστυνομίας στο Κουλούρι».

Τέσσερις ημέρες αργότερα, το πρωί της 22ας Ιανουαρίου, στην πταισματοδίκη Λάρισας κατέθεσε ένας ακόμη χειριστής σκαπτικού μηχανήματος που μετείχε στις χωματουργικές εργασίες στο σημείο του δυστυχήματος. «Πήγα αμέσως εκεί, 9 το πρωί ήμουν εκεί. Το έδαφος δεν ήταν ευσταθές για να πατήσουν πάνω οι γερανοί, να μπορέσουν να δουλέψουν και να πάρουν τα πράγματα», κατέθεσε. Περιέγραψε ακόμη ότι για τις επόμενες πέντε ημέρες έπαιρναν το χώμα από το σημείο του δυστυχήματος και το μετέφεραν με φορτηγά και συνοδεία αστυνομίας στο Κουλούρι της Λάρισας. «Δεν μπορώ να υπολογίσω πόσα κυβικά χώμα φορτώθηκε. (…) Αφού έφυγαν τα ογκώδη αντικείμενα (βαγόνια), έπρεπε να καθαριστεί ο χώρος από τα συντρίμμια», συμπλήρωσε ο 38χρονος χειριστής φορτωτή.

Το δημοσίευμα επικαλείται και τις καταθέσεις των ιδιοκτητών της εταιρείας που έφερε εις πέρας τις χωματουργικές εργασίες. Είπαν ότι κλήθηκαν να πάνε στα Τέμπη κατόπιν συνεννόησης με την Περιφέρεια, καθώς και ότι κύρια δουλειά τους ήταν να καθαρίσουν τον χώρο για να περάσουν οι γερανοί. «Φορτώσαμε περίπου 300 κυβικά χώμα (20 φορτηγά), τα οποία απομακρύναμε για να καθαρίσουμε τον χώρο», κατέθεσε ο ένας από αυτούς, ενώ τα ίδια επανέλαβαν και τα άλλα δύο αδέλφια – συνιδιοκτήτες της εταιρείας.

Τη διαδικασία που ακολουθήθηκε περιέγραψε αναλυτικά και ο επικεφαλής αξιωματικός της Πυροσβεστικής που είχε την ευθύνη της επιχείρησης. Κατέθεσε ότι ήταν επιτακτική ανάγκη να επιχειρήσουν άμεσα οι γερανοί προκειμένου να απεγκλωβιστούν τυχόν τραυματίες και να γίνει η περισυλλογή των νεκρών, καθώς και ότι για να γίνει αυτό έπρεπε να διαμορφωθεί κατάλληλα ο χώρος διότι, μεταξύ άλλων, ακριβώς κάτω από το σημείο του δυστυχήματος περνάει ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου. «Ζητήθηκε να έρθουν μέσα ώστε να διαμορφώσουν τον χώρο και να τον ασφαλίσουν ώστε τα βάρη των γερανών και τα βάρη του φορτίου να μην επηρεάσουν τον αγωγό και να μην αποσταθεροποιήσουν τους γερανούς», κατέθεσε ο ανώτατος αξιωματικός της Πυροσβεστικής. Σύμφωνα με αρμόδιο αξιωματούχο, οι έρευνες της Πυροσβεστικής στο σημείο του δυστυχήματος ολοκληρώθηκαν με απόφαση της ηγεσίας του Σώματος την Παρασκευή 3 Μαρτίου, τρεις ημέρες μετά το δυστύχημα.

Η Εξεταστική

Επισημαίνεται, επίσης, ότι την Αστυνομία υπέδειξαν ως την αρχή που διέταξε την απομάκρυνση των βαγονιών από το σημείο του δυστυχήματος οι επικεφαλής της Hellenic Train και του ΟΣΕ καταθέτοντας στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής. «Εναποθέσαμε όλα τα υπολείμματα αυτά του στόλου και τα κατεστραμμένα σε ένα χώρο, σε έναν τόπο που μας διέθεσε η αστυνομική αρχή (…) η Αστυνομία εντέλλεται στον διαχειριστή της υποδομής να απομακρύνει το υλικό», δήλωσε ο πρόεδρος της Hellenic Train Μαουρίτσιο Καποτόρτο απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή Νικόλαου Βρεττού.

Δημοσιεύεται, παράλληλα και ο διάλογος του επικεφαλής του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη με τον βουλευτή Κωνσταντίνο Φλώρο. «Μας είπατε ότι πήρατε εντολή από την Αστυνομία για την απομάκρυνση των βαγονιών και την επισκευή της γραμμής;» ρώτησε τον κ. Τερεζάκη ο βουλευτής. «Σωστά», είπε εκείνος και συνέχισε απαντώντας σε διευκρινιστικές ερωτήσεις: «Η εντολή δόθηκε προφορικά στο τμήμα της γραμμής. Από αστυνομικό, από το προσωπικό της Αστυνομίας. Συγκεκριμένα δεν γνωρίζω το όνομά του», απάντησε ο κ. Τερεζάκης. Αρμόδιος αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. που ρωτήθηκε σχετικά απέφυγε να σχολιάσει τις συγκεκριμένες αναφορές, αναφέρεται. Η «Κ» επικοινώνησε και με τον τέως περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό, ο οποίος δήλωσε ότι «η Περιφέρεια έδρασε στο πλαίσιο των αποφάσεων του ΣΟΠΠ (Συντονιστικό Οργανο Πολιτικής Προστασίας) και διέθεσε τα μέσα που αποφασίστηκαν, χωρίς να έχει πρωτοβουλία ενεργειών και τηρώντας τη νόμιμη διαδικασία».

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ