Κάνε και εσύ μια Παύση για Καλό – Η ΑΒ μας καλεί να αλλάξουμε συνήθειες

Ένας από τους βασικούς λόγους που μας οδηγεί στη σπατάλη τροφίμων είναι το να αγοράσουμε περισσότερα απ’ όσα χρειαζόμαστε. Η λογική «ας πάρω να έχω» υπερισχύει και καταλήγουμε να παραφορτώνουμε το καλάθι του supermarket με ποσότητες τροφίμων που δεν θα προλάβουμε να καταναλώσουμε. H AB καλεί τους καταναλωτές να αποκτήσουν μία νέα συνήθεια. Πριν βάλουν κάτι στο καλάθι τους να κάνουν μία παύση και να σκεφτούν αν πραγματικά θα καταναλώσουν εγκαίρως το τρόφιμο που πρόκειται να αγοράσουν. #PausiGiaKalo

Έτσι, όλοι μαζί, θα συνεχίσουμε την προσπάθειά μας για μείωση της σπατάλης τροφίμων, ώστε να κερδίσει το περιβάλλον και η τσέπη σου.

Κόστος και περιβάλλον

Η σπατάλη τροφίμων έχει σημαντικό αντίκτυπο στο οικογενειακό εισόδημα. Σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς, το κόστος της σπατάλης για μια τετραμελή οικογένεια ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ το χρόνο, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων. Επιπλέον, κάθε γραμμάριο τροφής που καταλήγει στον κάδο απορριμμάτων σημαίνει πως πολύτιμοι φυσικοί πόροι πετάχτηκαν στα σκουπίδια. Σημαίνει, επίσης, πως εκλύονται σημαντικές ποσότητες αερίων θερμοκηπίου, χωρίς κανένα αντίκρισμα. Για παράδειγμα, αν πετάξουμε 1 κιλό βοδινού κρέατος είναι σαν να πετάξαμε 15.500 λίτρα νερού που απαιτήθηκαν για την παραγωγή του και να εκλύσαμε χωρίς κανένα λόγο 30,4 κιλά διοξειδίου του άνθρακα. Μόνο για 1 κιλό κρέατος! Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών στα ελληνικά νοικοκυριά αφορά τα είδη διατροφής. Κάθε μερίδα φαγητού που πάει χαμένη προκαλεί άσκοπη επιβάρυνση των οικονομικών του νοικοκυριού.

Πιο συγκεκριμένα, στο τέλος του 2022, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε για πρώτη φορά μια εκτίμηση για τη σπατάλη τροφίμων σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Η Ελλάδα κατέχει την τέταρτη χειρότερη επίδοση στην ΕΕ, με 87 κιλά ανά άτομο. Μας περνάει μόνο η Πορτογαλία, η Ιταλία και το Λουξεμβούργο. Στον αντίποδα, τα ισπανικά νοικοκυριά πετάνε μόλις 30 κιλά φαγητού ανά κάτοικο! Τα στοιχεία για την Ελλάδα σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου αντλήθηκαν από την 18μηνη έρευνα της ΑΒ με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.

Ταυτόχρονα υπάρχει ανάγκη για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση στους Έλληνες καταναλωτές. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που θα πετούσαν ένα τρόφιμο μετά την παρέλευση της «ημερομηνίας ανάλωσης κατά προτίμηση πριν από» είναι διπλάσιο από τον μέσο όρο στην Ε.Ε.. Ένα πρόβλημα που πέρα από περιβαλλοντικά οφέλη θα έχει και κοινωνικά οφέλη, εφόσον μειωθεί η σπατάλη. Για παράδειγμα η καλύτερη διαχείριση της σπατάλης και η αύξηση δωρεών κοντόληκτων τροφίμων θα ωφελήσει ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Και οι ανάγκες είναι μεγάλες, αφού 1,4 εκατομμύρια συνάνθρωποί μας στην Ελλάδα, δηλαδή 12,9% του πληθυσμού, είναι αντιμέτωπα με επισιτιστική ανασφάλεια.

Η ιδιωτική πρωτοβουλία και η δέσμευση της ΑΒ

Η ΑΒ Βασιλόπουλος φροντίζει το περιβάλλον, για όλου μας και για τις επόμενες γενιές. Και για να γίνει αυτός ο σκοπός πράξη, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για την υιοθέτηση μιας «πράσινης» συμπεριφοράς, ώστε να συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος. Και γι’ αυτό η ΑΒ ηγείται μιας προσπάθειας, σε συνεργασία με το WWF Ελλάς, για μείωση σπατάλης τροφίμων σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα.

Σε αυτό το πλαίσιο, τον Σεπτέμβρη του 2019, δεσμεύτηκε να μειώσει το δικό της αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025.

Για να πετύχει τη μείωση σπατάλης ξεκίνησε στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες γύρω από τη σπατάλη τροφίμων και τη μείωσή της. Όπως για παράδειγμα: αυξάνει τις δωρεές κοντόληκτων τροφίμων μέσω του Προγράμματος, Τρόφιμα Αγάπης, ξεκίνησε την πρώτη Συμμαχία για τη Μείωση Σπατάλης Τροφίμων στην Ελλάδα μαζί με την οργάνωση Μπορούμε, πραγματοποίησε 18μηνη έρευνα με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο για να διερευνήσουν τη σπατάλη τροφίμων σε όλη της την εφοδιαστική αλυσίδα, από τους προμηθευτές της και τους πελάτες, μέχρι και τις διαδικασίες της. Τα στοιχεία της έρευνας σε επίπεδο νοικοκυριού και λιανεμπορίου χρησιμοποιήθηκαν από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ως baseline της χώρας μας για τη σπατάλη τροφίμων. Επίσης, ηγείται μιας προσπάθειας, μαζί με το WWF Ελλάς, με στόχο δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Τέλος, η εταιρεία δεσμεύτηκε να μειώσει το δικό της περιβαλλοντικό αποτύπωμα, για ένα καλύτερο μέλλον και τις επόμενες γενιές.

Η μείωση σπατάλης τροφίμων κάνει καλό για το συνάνθρωπό μας, καλό για το περιβάλλον. Κάνε λοιπόν και εσύ μια Παύση για Καλό.

Δείτε εδώ όλες τις λεπτομέρειες https://www.ab.gr/responsible/meiosi-spatalis-trofimon

 

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ