Εθνική Πινακοθήκη: «Ήταν μια λανθασμένη σκέψη – Ο καθένας θα μπορούσε να το κάνει» λέει ο δράστης της «κλοπής του αιώνα»

Η δίκη για την «κλοπή του αιώνα» από την Εθνική Πινακοθήκη ολοκληρώθηκε.

Εθνική Πινακοθήκη: Ποινή 6 ετών στον δράστη της «κλοπής του αιώνα» – Ελεύθερος με βραχιολάκι, όλα όσα υποστήριξε

Ο Γιώργος Σαρμαντζόπουλος, πριν από 11 χρόνια κατάφερε να αρπάξει μέσα από την Εθνική Πινακοθήκη τρία έργα αμύθητης αξίας των Πικάσο, Μοντριάν και Μονκάλβο και επί 10 χρόνια παρέμενε ασύλληπτος. Ο 50χρονος σήμερα ελαιοχρωματιστής, ο οποίος που συνήθιζε να συστήνεται ως συλλέκτης έργων τέχνης, καταδικάστηκε σε 6 χρόνια κάθειρξης με αναστολή. Του αναγνωρίστηκε το ελαφρυντικό της καλής συμπεριφοράς μετά την πράξη και με ηλεκτρονική επιτήρηση, επέστρεψε στο σπίτι του, ως το εφετείο.

Τον περασμένο Αύγουστο, όταν και έγινε δεκτό το αίτημα αποφυλάκισής του, έπειτα από 14 μήνες εγκλεισμού, είχε μιλήσει για το περιστατικό. «Συνέβη και έγινε από την αγάπη μου προς την τέχνη. Πιστεύω ότι οποιοσδήποτε άνθρωπος μπορεί κάποια στιγμή στη ζωή του να κάνει κάποιο λάθος».

Εθνική Πινακοθήκη: Επέστρεψαν οι κλεμμένοι πίνακες Πικάσο και Μοντριάν

Το έργο που δεν βρέθηκε

Από τα έργα που εξαφανίστηκαν εκείνη τη νύχτα, ένα δεν ανακτήθηκε ποτέ. Ο 50χρονος είπε στο δικαστήριο ότι κατά την προσπάθεια να διαφύγει, κόπηκε και σκούπισε με το σχέδιο του Μονκάλβο το ματωμένο χέρι του. Έπειτα ισχυρίζεται ότι το πέταξε.

«Ήμουν ήδη συλλέκτης μιας μικρής συλλογής από διάφορους Έλληνες καλλιτέχνες και ήθελα να εμπλουτίσω την υπάρχουσα συλλογή μου που είχα τότε, η οποία είναι ακόμα μεγαλύτερη τώρα, με κάποια έργα φημισμένων ζωγράφων» είχε δηλώσει.

Εθνική Πινακοθήκη: Ο κλέφτης του Πικάσο δηλώνει συλλέκτης έργων Τέχνης

Το «Γυναικείο κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο, με τη χειρόγραφη αφιέρωσή του στον ελληνικό λαό στο πίσω μέρος του πίνακα και ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» του Πιτ Μοντριάν είχαν βρεθεί σε μια ρεματιά, στο Πόρτο Ράφτη, προστατευμένοι σε μεγάλους χαρτοφύλακες.

«Τα 10 χρόνια αυτά, είχαν περάσει πάρα πολλές φορές οι σκέψεις του να επιστραφούν τα έργα, αλλά λόγω της οικογενειακής μου κατάστασης δεν επέστρεφα τα έργα». Επί 9 χρόνια οι πίνακες ήταν κρυμμένοι σε μια αποθήκη στην Κερατέα και ο ίδιος ισχυρίζεται ότι ουδέποτε είχε την πρόθεση να τους πουλήσει, αποδίδοντας την κλοπή καθαρά στο πάθος του για την τέχνη.

«Μια λανθασμένη σκέψη – Ο καθένας θα μπορούσε να το κάνει»

Μιλώντας στο MEGA, ο δράστης «της κλοπής του αιώνα» έκανε λόγο για μια λανθασμένη πράξη. «Ήταν μια λανθασμένη σκέψη η οποία αργότερα μετατράπηκε σε κλοπή. Υπήρξε ένας τεχνικός σχεδιασμός 6 μηνών. Η κλοπή θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί από κάθε απλό πολίτη» ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Ο καθένας θα μπορούσε να μπει στο κτίριο τότε το 2012 στην πινακοθήκη από μια ξεκλείδωτη μπαλκονόπορτα και να πάρει τα έργα. Ήταν εξαιρετικά αφύλακτη τότε η Εθνική Πινακοθήκη, με έναν φύλακα και σύστημα ασφαλείας που υπολειτουργούσαν» συμπλήρωσε.

Ο ίδιος αποκάλυψε ότι η σύλληψή του ήταν δύσκολη και μακρόχρονη καθώς «δεν μπορούσε να μπει στο μυαλό κανενός ότι μια κλοπή αυτού του μεγέθους μπορούσε να γίνει από έναν απλό πολίτη Ποτέ δεν έχω καταδικαστεί, ποτέ δεν έχω υπάρξει σεσημασμένος και ήταν μια λάθος σκέψη και πράξη» τόνισε.

«Ήμουν μεταξύ Ελλάδος και Αγγλίας από το 2009 έως το 2021. Τρεις-τέσσερις φορές τον χρόνο βρισκόμουν στην Ελλάδα, στο διαμέρισμα που έμενα στην Αθήνα βρίσκονταν τα έργα με την υπόλοιπη συλλογή μου, δεν ήταν σε κάποια αποθήκη κλεισμένα. Τα θαύμαζα κάποιες φορές. Η λάθος επιλογή στην απόκτηση των πινάκων δεν μου αφαιρεί το δικαίωμα να θαυμάζω την τέχνη» ανέφερε ο κ. Σαρμαντζόπουλος.

Κεχαγιόγλου: «Δίκαιη απόφαση»

Για δίκαιη απόφαση έκανε λόγο από την πλευρά του ο συνήγορος του κ. Σαρμαντζόπουλου, Σάκης Κεχαγιόγλου.

«Η απόφαση ήταν δίκαιη, ούτε αυστηρή ούτε επιεικής. Διότι, μετά τη διάπραξη της κλοπής, ο εντολέας μου το αποδέχτηκε πριν καταστεί κατηγορούμενος. Χωρίς την αυθόρμητη, αυτόβουλη και χωρίς πίεση απόφασή του να συνεργαστεί με τις Αρχές, τα έργα δεν επρόκειτο ποτέ να επιστρέψουν στην Πινακοθήκη. Ο ίδιος υπέδειξε το σημείο που τα είχε τοποθετήσει» ανέφερε ο κ. Κεχαγιόγλου.

Σύμφωνα με τον κ. Κεχαγιόγλου, το γεγονός ότι τα έργα επέστρεψαν άθικτα στην Πινακοθήκη, καθώς και ότι από την έρευνα δεν προέκυψε ενδεχόμενο πώλησης των πινάκων, οδήγησαν το δικαστήριο στην αναγνώριση ελαφρυντικού του δράστη. «Ο ορισμός για το ποιος μετανόησε και ήρε στην πράξη της συνέπειες της πράξεώς του είναι ο κύριος Σαρμαντζόπουλος».

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ