Διαδικτυακές Εκδηλώσεις Επιβράβευσης των Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Δοκιμίου και του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ζωγραφικής

Μια συγκινητική Διαδικτυακή Εκδήλωση Επιβράβευσης των Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Δοκιμίου, που διοργάνωσε κατά την περασμένη χρονιά το «Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» στο πλαίσιο του Επετειακού Έτους «Θερμοπύλες -Σαλαμίνα 2020», πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021.

Με την εκδήλωση αυτή, το Ίδρυμα θέλησε να συγχαρεί τους νικητές καθώς η εκδήλωση βραβεύσεων που είχε προγραμματιστεί δεν κατέστη δυνατό να πραγματοποιηθεί λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας.

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Δοκιμίου πραγματοποιήθηκε με την ευγενική υποστήριξη της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία) και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και είχε ως θέμα «Η Μάχη των Θερμοπυλών και η Ναυμαχία της Σαλαμίνας 2.500 χρόνια μετά. Αποτιμούμε τα γεγονότα ως προς τη σημασία τους για τον σύγχρονο κόσμο και τον πολιτισμό». Απευθυνόταν σε μαθητές της Γ’ Γυμνασίου και της Α’ και Β’ Λυκείου και ήταν αφιερωμένος στη μνήμη της μεγάλης Ελληνίδας ποιήτριας και Ακαδημαϊκού, Κικής Δημουλά, που υπήρξε Μέλος της Τιμητικής Κοσμητείας του Επετειακού Έτους.

Νικητές του Διαγωνισμού αναδείχθηκαν οι μαθητές:

Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Αθανάσιος Κιουτσούκης, 1ο Γενικό Λύκειο Κομοτηνής.

Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Νικολίτσα Καρβούνη, 2ο Γενικό Λύκειο Ναυπάκτου.

Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ: Ελευθέριος Κόκκινος, 11ο Γυμνάσιο Ηρακλείου Κρήτης.

Την εκδήλωση άνοιξε με ομιλία της η Πρέσβης Καλής Θελήσεως της UNESCO, Πρόεδρος του Ιδρύματος και της Διεθνούς Τιμητικής Κοσμητείας του Επετειακού Έτους «Θερμοπύλες-Σαλαμίνα 2020» κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, ενώ χαιρετισμό απηύθυναν: η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κυρία Ζέττα Μακρή, και μέλη της Κριτικής Επιτροπής, ο κύριος Γεώργιος Μπαμπινιώτης -Καθηγητής Γλωσσολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών Πρόεδρος Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αρσακείων ─ Τοσιτσείων Σχολείων) ως Πρόεδρος της Επιτροπής, η Ακαδημαϊκός Καθ. Χρύσα Μαλτέζου, ο κύριος Κωνσταντίνος Μπουραζέλης – Ομότιμος Καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο κύριος Αμφιλόχιος Παπαθωμάς – Καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας-Παπυρολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην ομιλία της η κα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, βαθύτατα συγκινημένη, ανέφερε ανάμεσα σε άλλα:

«Αγαπημένα μου παιδιά, θα ήθελα να σας εκφράσω ένα μεγάλο ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας και τα πιο θερμά συγχαρητήριά μου για τη διάκρισή σας αυτή. Η συμμετοχή σας, μέσα στις αντίξοες συνθήκες της πανδημίας, στέλνει ένα ακόμα πιο δυνατό μήνυμα αισιοδοξίας και ελπίδας σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, ενώ γεμίζει με καμάρι κάθε έναν που διαβάσει τα κείμενά σας. Κείμενα τα οποία μέσα από τον Επετειακό Τόμο, που εκδώσαμε, ταξίδεψαν σε ολόκληρη την Ελλάδα και το εξωτερικό, σε ηγέτες χωρών, σε προσωπικότητες, σε σχολεία, φορείς, στις μεγαλύτερες βιβλιοθήκες του κόσμου, και έστειλαν το μήνυμα της νέας γενιάς της πατρίδας μας με τον πιο ξεχωριστό τρόπο. Το μήνυμα για ένα κόσμο ειρήνης, θεμελιωμένο σε αξίες όπως η ελευθερία, η δημοκρατία, η ομοψυχία, η γενναιότητα. Τα διπλώματα, ο Επετειακός Τόμος και τα αναμνηστικά που κρατάτε στα χέρια σας, ελπίζουμε να σας θυμίζουν για πάντα αυτή την Επέτειο και αυτή σας την επιτυχία που εύχομαι να γίνει κίνητρο και για πολλές ακόμα επιτυχίες στη ζωή και στην πρόοδό σας! Και μάλιστα θα ήθελα να σας ενημερώσω πως τα ταξίδια και οι επισκέψεις στα μουσεία, στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Ρώμη, που είχαμε αρχικά ανακοινώσει ως βραβεία για τους τρεις νικητές, θα γίνουν όταν τελειώσει ο συναγερμός της πανδημίας! Ιδιαίτερες ευχαριστίες θα ήθελα να απευθύνω στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και την Υπουργό κυρία Νίκη Κεραμέως για την πολύτιμη συνεργασία μας καθώς και στην Υφυπουργό κυρία Ζέττα Μακρή που μας τιμά σήμερα με την παρουσία της. Ευχαριστώ θερμά την Ειδική Επιστημονική Επιτροπή Αξιολόγησης των δοκιμίων που αποτελείτο από εξέχοντα μέλη της ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας. Με χαρά τους υποδεχόμαστε σήμερα! Επίσης θα ήθελα να συγχαρώ τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς σας που στέκονται δίπλα σας άγρυπνοι συμπαραστάτες στις προσπάθειές σας. Αγαπημένα μου παιδιά, και πάλι, μέσα από την καρδιά μου ένα μεγάλο «Μπράβο»! Μας κάνετε πραγματικά υπερήφανους! Να έχετε πάντα υγεία και πάντα να αριστεύετε στη ζωή σας!»

Η Υφυπουργός Παιδείας κυρία Ζέττα Μακρή στον χαιρετισμό της είπε χαρακτηριστικά:

«…Όντως το Υπουργείο το έκανε με πολύ μεγάλη χαρά και τιμή να συμμετέχει σε αυτή την εξαιρετική προσπάθεια. Την ίδια τιμή νιώθω και εγώ για την πρόσκληση που μου κάνατε να είμαι παρούσα σε αυτή την διαδικτυακή τελετή βράβευσης και να συγχαρώ και εγώ τα παιδιά που συμμετείχαν με τις δημιουργίες τους, τους εκπαιδευτικούς, τα σχολεία που μέσα σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει επιβάλλει η πανδημία δεν πτοούνται, αλλά δραστηριοποιούνται και ανταποκρίνονται σε τέτοιες προκλήσεις και δράσεις. Συγχαίρω από καρδιάς τους μαθητές που απέσπασαν τα τρία πρώτα βραβεία στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δοκιμίου Στα πρόσωπα αυτών των μαθητών συγχαίρω και όλους τους μαθητές που διακρίθηκαν με τη συμμετοχή τουςή την ευαισθητοποίηση τους και την ανταπόκρισή τους σε αυτή την πρόσκληση και τίμησαν με την πένα τους τη μνήμη της μεγάλης Ελληνίδας ποιήτριας και ακαδημαϊκού Κικής Δημουλά που υπήρξε μέλος της τιμητικής Κοσμητείας του επετειακού έτους. Να μου επιτρέψετε όμως να συγχαρώ με την ίδια θέρμη και ενθουσιασμό και τους μαθητές των Δημοτικων σχολείων της Ελλάδος και της ομογένειας για την συμμετοχή τους στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ζωγραφικής… Το παράδειγμα όλων αυτών των παιδιών πρέπει να αποτελέσει έμπνευση για τα άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας. Η συμμετοχή πρέπει να αυξάνεται σε κάθε εκδήλωση και να φανερώνει την αλήθεια και το όραμα της νέας γενιάς. Να συγχαρώ κι εσάς, κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη, μεταφέροντας και τα συγχαρητήρια της Υπουργού κυρίας Νίκης Κεραμέως, για την προσπάθεια και που καταβάλλετε συνολικά, για το έργο, για την προσφορά σας. Βρίσκεστε πάντα κοντά στα παιδιά, στις νέες και στους νέους, με αγνό ενδιαφέρον και αληθινή αγάπη και αφοσίωση. Σας ευχαριστώ που μου δώσατε την ευκαιρία να συμμετέχω σε αυτή την εξαιρετική εκδήλωση. Σας συγχαίρω για τις προσπάθειές σας!»

Στο βιντεοσκοπημένο του μήνυμα ο Καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης ανέφερε:

«Αγαπητοί βραβευθέντες μαθητές, με πρωτοβουλία του «Ιδρύματος Μαριάννα Βαρδινογιάννη» και μάλιστα με πρωτοβουλία της ίδιας της κυρίας Βαρδινογιάννη αποφασίστηκε να φτάσει ο διαγωνισμός για τα 2500 χρόνια από το κοσμοϊστορικό γεγονός της Μάχης των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνος στα σχολεία και να διαγωνιστούν οι μαθητές. Έτσι έγινε με τη βοήθεια του Υπουργείου Παιδείας και, παρά τις δυσμενείς συνθήκες της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης, ένας μεγάλος αριθμός μαθητών συμμετείχε και έτσι έφτασε στην Επιτροπή μας ένας αριθμός κειμένων και μπορέσαμε να ξεχωρίσουμε τα τρία κείμενα, τα δικά σας, τα οποία και βραβεύσαμε. Κείμενα δυνατά, κείμενα καλογραμμένα, κείμενα με έμπνευση με διαφορετική προσέγγιση το καθένα του θέματος, που διευκόλυνε κι εμάς τους αξιολογητές δηλαδή τέσσερις πανεπιστημιακούς καθηγητές, τον Καθηγητή της Αρχαίας Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κύριο Κ. Μπουραζέλη, την Καθηγήτρια Ιστορίας και Ακαδημαϊκό κυρία Χ. Μαλτέζου, τον Καθηγητή της Κλασσικής Φιλολογίας κύριο Α. Παπαθωμά, την Εποπτρια των Αρσακείων Σχολείων κυρία Β. Παπαπέτρου κι εμένα ως Καθηγητή Γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Καθίσαμε, λοιπόν, αξιολογήσαμε αυτά τα κείμενα και με ενθουσιασμό ξεχωρίσαμε τα τρία δικά σας κείμενα τα οποία μάλιστα χωρίς να το επιδιώξουμε είναι από διαφορετικές περιοχές, από τη Μακεδονία, από τη Δυτική Ελλάδα και από την Κρήτη. Αγαπητοί μαθητές, σας αξίζουν συγχαρητήρια! Τα κείμενα σας έδειξαν ότι έχετε μία δυνατή σκέψη, μια πρωτοτυπία και μία πραγμάτευση του θέματος που ήταν διαφορετική από τους τρεις σας. Σας συγχαίρουμε και σας εύχομαι εκ μέρους της Επιτροπής να έχετε πάντοτε τέτοιες επιτυχίες και να πηγαίνετε πάντοτε μπροστά! Θερμά συγχαρητήρια και σε εσάς, κυρία Βαρδινογιάννη, και στο Ίδρυμα κι ευχαριστίες στο Υπουργείο Παιδείας».

Η Ακαδημαϊκός Χρύσα Μαλτέζου χαιρέτισε με τη σειρά της λέγοντας:

«Θέλω και εγώ με τη σειρά μου να συγχαρώ τους τρεις νικητές αυτού του διαγωνισμού για δύο λόγους. Πρώτον γιατί έβαλαν με την γραφή τους μια ακόμη ψηφίδα στην αφήγηση της ιστορίας δύο εμβληματικών οροσήμων, όπως είναι η Μάχη των Θερμοπυλών και η Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Και, δεύτερον, γιατί διάβασαν με νεανική ματιά για το ιστορικό παρελθόν και επέτυχαν να το συσχετίσουν με το παρόν. Και, εντέλει, να δείξουν ότι τα πολυσύνθετα μακρινά στο χρόνο ιστορικά αυτά γεγονότα εκπέμπουν ακόμα και σήμερα μηνύματα παγκόσμιας εμβέλειας. Θερμότατα, λοιπόν, συγχαρητήριά, μαζί με ευχές για καλή σταδιοδρομία και, βεβαίως και πρωτίστως, τα θερμότερα συγχαρητήρια τα δικά μου και προφανώς όλων, στην κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη για αυτή της την πρωτοβουλία».

Ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Μπουραζέλης χαιρέτισε στη συνέχεια αναφέροντας:

«Πιστεύω ότι αξίζει να φέρουμε στο μυαλό μας, με αφορμή αυτή την βράβευση και το περιεχόμενο αυτού του διαγωνισμού, τη σχετικότητα ορισμένων πραγμάτων. Πρώτα απ’ όλα τη σχετικότητα του χρόνου, γιορτάστηκε με αυτόν τον τρόπο μια σειρά γεγονότων πριν από 2500 χρόνια, τόσο μακριά αλλά ταυτόχρονα τόσο κοντά, στη σημερινή μας πραγματικότητα. Δεύτερον, πρόκειται για γεγονότα όπου εμφανίζεται η σχετικότητα της αξίας των ιστορικών γεγονότων και της αξιολόγησης τους διότι επίσημα το ένα από τα δύο μεγάλα γεγονότα η Μάχη των Θερμοπυλών ήταν μια ήττα, αλλά ήταν μία σχετική ήττα γιατί ακριβώς γέννησε και δημιούργησε, αν θέλετε, ως ένα βαθμό τις προϋποθέσεις για μια νίκη που ακολούθησε τη μεγαλύτερη νίκη, της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας. Αξίζει λοιπόν πάντοτε να σκεφτόμαστε τι έχει σχετική και τι δεν έχει σχετική αξία στην ιστορία. Και τα πράγματα που δεν έχουν σχετική αξία αλλά απόλυτη αξία στην ιστορία είναι η αφοσίωση και η παρακολούθηση ορισμένων αξιών και ορισμένων ιδανικών και αυτά τα ιδανικά ήταν εκείνα τα οποία ουσιαστικά υπηρετήθηκαν σε εκείνα τα γεγονότα που εξακολουθούν να είναι τόσο επίκαιρα. Αυτά τα παιδιά, λοιπόν, τα οποία πήραν μέρος σε αυτό το διαγωνισμό είναι ένα παράδειγμα μιας άλλης ακατάλυτης αξίας, της αφοσίωσης σε ορισμένα ιδανικά, της αφοσίωσης στην αναζήτηση χρήσιμων στοιχείων από το παρελθόν μας για το παρόν και το μέλλον. Θέλω λοιπόν να συγχαρώ το Ίδρυμα Βαρδινογιάννη και προσωπικά την κυρία Βαρδινογιάννη για αυτή την πρωτοβουλία και να ευχηθώ σε αυτά τα παιδιά Καλή σταδιοδρομία και παραπέρα. Ας είναι αυτό μόνο η αφετηρία μιας πολύ θετικής τους εξέλιξης».

Με τη σειρά του ο Καθηγητής Αμφιλόχιος Παπαθωμάς χαιρέτισε και συνεχάρη κι αυτός τα παιδιά λέγοντας ανάμεσα σε άλλα:

«… Είναι μεγάλη χαρά και τιμή και για μένα, όπως και για όλα τα μέλη της Επιτροπής, να συμμετέχουμε σε μία τόσο σημαντική στιγμή, γιατί είναι σημαντική στιγμή, και θα ήθελα να συγχαρώ και το Ίδρυμα και την κυρία Βαρδινογιάννη προσωπικά και το Υπουργείο Παιδείας που αγκάλιασε την πρωτοβουλία αυτή. Γιατί πιστεύω ότι είναι σημαντική, γιατί είναι μια στιγμή αυτοσυνειδησίας για τα νιάτα του τόπου μας και μια ευκαιρία που δόθηκε και δίνετε που παράγει πολλαπλασιαστικά καρπούς και παράγει υπεραξίες για τη νέα μας γενιά. Να σταθούμε λίγο να αναλογιστούμε το παρελθόν μας με ένα τρόπο γόνιμο, δημιουργικό και εποικοδομητικό, με ένα τρόπο ασυνήθιστο μέσα από τη σοβαρότητα στην οποία σας υποχρεώνει η συμμετοχή σας ως νέα παιδιά σε ένα τέτοιο διαγωνισμό. Όταν ήμουν και εγώ πιο νέος στην ηλικία σας, παιδιά, λέγαμε συχνά ότι η Ελλάδα τουλάχιστον και οι Έλληνες ξέρουμε πολύ καλά τα μεγάλα μας ορόσημα. Ξέρουμε τον Όμηρο, την κλασική περίοδο, τους Περσικούς Πολέμους, τις ένδοξές μας περιόδους και έχουμε μεγάλα κενά σε περιόδους, όπως η Ύστερη Αρχαιότητα, τα Ελληνιστικά Βασίλεια, η Ρωμαιοκρατία. Και λέγαμε ότι θα ήταν σημαντικό ως έθνος να αποκτήσουμε αυτοσυνειδησία για αυτές τις περιόδους. Όπως και για τη Βυζαντινή μας Περίοδο που κι αυτή πολλές φορές είναι παρεξηγημένη. Τα χρόνια που ακολούθησαν έγιναν βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση αλλά ταυτόχρονα είχαμε και πολλά προβλήματα σε σχέση με την αυτοσυνειδησία ακόμα και με τα μεγάλα ορόσημά μας. Ακόμα και με ορόσημα τα οποία είναι παγκόσμια ή τουλάχιστον θεωρούνται ως τέτοια για το δικό μας πολιτισμό και όχι μόνο, όπως είναι η περίοδος των Περσικών Πολέμων, η οποία περίοδος παραδοσιακά εδώ και χιλιετίες θεωρείται κομβική στιγμή για τον Δυτικό πολιτισμό. Ακόμα και σε αυτές τις περιόδους τα τελευταία χρόνια υπήρξαν κενά και υπήρξαν ερωτήματα για το κατά πόσο μπορούμε να συλλογιστούμε και να προβληματιστούμε, να διδαχθούμε αλλά και ταυτόχρονα να γονιμοποιήσουμε την κοινωνία με τα όποια διδάγματα μπορεί να μας δώσει αυτή ιστορική ματιά, η ματιά στο παρελθόν. Πιστεύω ότι ήταν εξαιρετικά τα δοκίμιά που διαβάσαμε, εγώ θα ήθελα να συγχαρώ τα παιδιά τα οποία κέρδισαν, τα οποία τα έχουμε και κοντά μας και μας ακούνε, αλλά θα ήθελα να συγχαρώ ακόμα περισσότερο τα πάρα πολλά άλλα παιδιά τα οποία συμμετείχαν και τα οποία παρήγαγαν εξαιρετικά κείμενα, κείμενα που μας έκαναν να γεμίσουμε αισιοδοξία και να στραφούμε με χαρά και προοπτική για το μέλλον της πατρίδας μας. Δεν σώζεται ούτε η πατρίδα μας, ούτε η κοινωνία μας από έναν διαγωνισμό, όμως είναι κάτι που μπορεί να ξεκινήσει κάτι και νομίζω ότι δεν πρέπει να ντρεπόμαστε να αναμετρηθούμε με το παρελθόν, να αναλογιστούμε το παρελθόν και να δούμε τις μεγάλες στιγμές και τα λάθη μας. Αυτός ο διαγωνισμός ήταν μία πρώτη ευκαιρία να το κάνουμε με έναν επιστημονικό τρόπο, γι’ αυτό θα ήθελα να συγχαρώ για ακόμα μία φορά την κυρία Βαρδινογιάννη και το Υπουργείο Παιδείας που αγκάλιασε αυτή την προσπάθεια…».

Στη συνέχεια πήραν τον λόγο οι βραβευθέντες οι οποίοι με συγκινητικό τρόπο ευχαρίστησαν και μίλησαν για την εμπειρία τους αυτή.

Εκ μέρους του μαθητή Θανάση Κιουτσούκη, που έλαβε το 1ο Βραβείο, λόγω αδιαθεσίας του μίλησε η μητέρα του κυρία Παιδαράκη-Κιουτσούκη, μεταφέροντας τα καθηλωτικά λόγια του μαθητή:

«Ονομάζομαι Κιουτσούκης Θανάσης και είμαι μαθητής της Γ’ Λυκείου του 1ου ΓΕΛ Κομοτηνής. Αγαπώ την αρχαία ελληνική ιστορία και τη φιλοσοφία και ευχαριστώ την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη που μου έδωσε την ευκαιρία να εκφράσω με τη δική μου οπτική αυτήν την αγάπη γράφοντας το δοκίμιο για το συγκεκριμένο διαγωνισμό που προκήρυξε. Αφορμή στάθηκε μια διαδικτυακή ανάρτηση τις μέρες του εγκλεισμού: “Τιμή σ’ εκείνους όπου στην ζωή των ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες”. Τις Θερμοπύλες της δημόσιας υγείας! Τιμή, σεβασμός κι ευγνωμοσύνη! Αφορούσε βέβαια τους λειτουργούς της δημόσιας υγείας, αλλά μου έδωσε το έναυσμα να ασχοληθώ με τη σημασία της μάχης των Θερμοπυλών. Επίσης, κινητήριος δύναμη στάθηκαν και τα βραβεία του διαγωνισμού, κάτι που δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορο έναν άνθρωπο της ηλικίας μου. Αυτό επιβεβαίωσε και τη φράση που λέει ο Περικλής στον Επιτάφιο Λόγο του ότι: “όπου τα βραβεία της αρετής είναι τα πιο μεγάλα, εκεί συγκαταλέγονται και οι πιο γενναίοι άνδρες”. Το μήνυμα που θα ήθελα να μεταφέρω είναι ότι κέντρο της ζωής και των δραστηριοτήτων μας πρέπει να είναι ο Άνθρωπος. Ζω σε μια επαρχιακή – ακριτική πόλη. Δεν έχω πολλές ευκαιρίες να παρακολουθήσω θεατρικές παραστάσεις, ούτε και συνέδρια φιλοσοφίας ή ιστορίας. Ξέρω όμως με κάποιο τρόπο ότι τέχνη και πολιτισμός δεν είναι όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας αυτές τις μέρες. Η τέχνη, η ιστορία και ο πολιτισμός εκφράζουν ένα μόνο πράγμα: την πίστη στον άνθρωπο, στη λογική του ανθρώπου και στις αξίες του, τον αγώνα του ενάντια στον φόβο, στο σκοτάδι , στην άγνοια και στην προκατάληψη. Γι αυτό και σε εποχές σαν τη δική μας είναι ανάγκη να επιστρέφουμε στις Θερμοπύλες και στη Σαλαμίνα. Γιατί σε αυτούς τους τόπους υπάρχει η πίστη στον Άνθρωπο και το άπλετο ελληνικό Φως… Θα ήθελα να κλείσω το μήνυμά μου με έναν στίχο της ποιήτριας Κικής Δημουλά, στην οποία ήταν αφιερωμένος και ο διαγωνισμός. Γράφει λοιπόν στο ποίημα με τίτλο: “Υπέρβαση”: έχω πολλές φορές ψηλά πετάξει στο βάρος μου δεμένη. Παραφράζοντας θα πω ότι πρέπει να πετάμε πάντα ψηλά θέτοντας υψιπετείς στόχους παρά τα προβλήματά μας και τις δυσκολίες μας.

Σας ευχαριστώ και πάλι για αυτήν την εμπειρία και θα ήθελα στο σημείο αυτό να απευθύνω ένα ερώτημα στην κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη: “Τι χαρακτηριστικά και πόσα αποθέματα αγάπης πρέπει να έχει ένας σπουδαίος άνθρωπος, όπως εσείς, προκειμένου να χρησιμοποιεί τη δύναμή του για το καλό και την προσφορά στον συνάνθρωπο;”

Τον λόγο στη συνέχεια πήρε η μαθήτρια Νικολίτσα Καρβούνη που απέσπασε το 2ο Βραβείο:

«Πρώτα απ’ όλα, θα ήθελα να ευχαριστήσω το Ίδρυμα και την ίδια την κυρία Βαρδινογιάννη, για την ευκαιρία που έδωσε, τόσο σε μένα, όσο και στα υπόλοιπα παιδιά, να εκφράσουμε τις ιδέες μας γι’ αυτό το θέμα και για τους εκπαιδευτικούς και τους καθηγητές Πανεπιστημίου που έλαβαν μέρος στην Κριτική Επιτροπή ώστε να βοηθήσουν στην ολοκλήρωση του έργου. Και θα ήθελα να συγχαρώ και τα υπόλοιπα παιδιά που έλαβαν μέρος.

Για εμένα αφορμή για να συμμετάσχω στο διαγωνισμό αποτέλεσε μία καθηγήτρια από το σχολείο μου, που μας ανακοίνωσε αυτόν το διαγωνισμό και με αφορμή το γεγονός ότι από πολύ μικρή μου είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση η προσωπικότητα του Λεωνίδα, και ιστορία του, το βρήκα ως πολύ καλή ευκαιρία για να ασχοληθώ με το διαγωνισμό και έμαθα περαιτέρω για τους υπόλοιπους συντελεστές της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας και της Μάχης των Θερμοπυλών. Και αργότερα κατά τη διάρκεια που έγραφα το έργο αναλογίστηκα ότι χωρίς αυτές τις δύο μάχες δεν θα υπήρχε ούτε ο Ελληνισμός, ούτε το Ευρωπαϊκό πνεύμα γιατί με τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και με τη Μάχη των Θερμοπυλών θέσαμε ένα όριο μεταξύ της Ανατολής και της Δύσης. Και έτσι στη συνέχεια η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και η Βυζαντινή Αυτοκρατορία μπόρεσαν να μεταφέρουν το πνεύμα των αρχαίων Ελλήνων στους Ευρωπαίους Διαφωτιστές που με το έργο τους έχουν θέσει τόσα θεμέλια για την σημερινή κοινωνία, για τα δικαιώματα των ανθρώπων και πιστεύω ότι κι εμείς ως Έλληνες πρέπει να κοιτάζουμε το παρελθόν μας και να μαθαίνουμε από τα λάθη που έχουμε κάνει. Και να βλέπουμε τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και τη Μάχη των Θερμοπυλών ως ένα σύμβολο της ομοψυχίας γιατί μας δείχνει ότι, εφόσον ενωθήκαμε ως Έλληνες, καταφέραμε πάρα πολύ σημαντικά πράγματα. Και να μην προωθούμε την διχόνοια που βλέπουμε να υπάρχει σήμερα στις κοινωνίες, όχι μόνο στην Ελληνική κοινωνία, αλλά όλου του κόσμου. Και πάλι θα ήθελα να ευχαριστήσω την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη και να πω μπράβο και στα υπόλοιπα παιδιά».

Τέλος, τον λόγο πήρε ο μαθητής Ελευθέριος Κόκκινος που απέσπασε το 3ο Βραβείο:

«Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά το Ίδρυμα και την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη για την ευκαιρία που μου δόθηκε να συμμετάσχω. Η ενασχόλησή μου με τη συγγραφή του δοκιμίου ήταν μία διαδικασία που πραγματικά με ωφέλησε, με έκανε να διαχειριστώ πιο δημιουργικά τον χρόνο μου κατά τη διάρκεια της καραντίνας και των συνθηκών τον περασμένο Μάρτιο, και θεωρώ ότι ήταν μια πολύ ωφέλιμη διαδικασία. Είμαι πραγματικά υπερήφανος που συμμετείχα σε ένα διαγωνισμό που διοργάνωσε το Ίδρυμά σας, το οποίο επιτελεί πραγματικά αξιέπαινο έργο και είναι υπεύθυνο για πάρα πολλές δράσεις που πραγματοποιούνται. Ήταν τιμή μου που αξιολογήθηκε το γραπτό μου από τους καθηγητές αυτής της Επιτροπής, είμαι ευγνώμων που βρίσκομαι εδώ σήμερα και θα ήθελα για άλλη μια φορά να σας ευχαριστήσω θερμά όλους! Και να σας ευχηθώ καλή συνέχεια στο έργο σας».

Την εκδήλωση συντόνισε η δημοσιογράφος Ράνια Τραγόμαλλου.

Διαδικτυακή Εκδήλωση Επιβράβευσης των Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ζωγραφικής

Μια ακόμα συγκινητική πρωτοβουλία, η Διαδικτυακή Εκδήλωση Επιβράβευσης των Νικητών του Πανελλήνιου Μαθητικού Διαγωνισμού Ζωγραφικής, που διοργάνωσε κατά την περασμένη χρονιά το «Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» στο πλαίσιο του Επετειακού Έτους «Θερμοπύλες -Σαλαμίνα 2020», πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021. Με την εκδήλωση αυτή, το Ίδρυμα θέλησε να συγχαρεί τους μαθητές που διακρίθηκαν, καθώς η εκδήλωση βραβεύσεων που είχε προγραμματιστεί δεν κατέστη δυνατό να πραγματοποιηθεί λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας.

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Ζωγραφικής πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδας και είχε ως θέμα «Η μάχη των Θερμοπυλών και η ναυμαχία της Σαλαμίνας ως θρίαμβος της θέλησης και ως ο θεμέλιος λίθος του Δυτικού πολιτισμού». Ο διαγωνισμός απευθύνθηκε, με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, σε μαθητές των τάξεων Α΄- ΣΤ’ Δημοτικού, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε σχολεία της ομογένειας, και βράβευσε δύο έργα από κάθε ηλικιακή κατηγορία και τάξη.

Ως νικητές του διαγωνισμού διακρίθηκαν οι εξής μαθητές (αλφαβητικά):

ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ – ΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΡΙΑΝΝΑ, ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ, ΚΟΤΣΙΦΗ ΔΗΜΗΤΡΑ-ΛΥΔΙΑ, ΛΙΛΙΤΣΗ ΜΑΡΙΛΙΑ, ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΣΙΓΑΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ, ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ, ΤΣΙΓΚΟΣ ΒΑΣΙΛΗΣ, ΨΥΧΟΓΙΟΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ

Τους μικρούς μαθητές και ταυτόχρονα μεγάλους νικητές υποδέχτηκε η κυρία Βαρδινογιάννη η οποία άνοιξε την εκδήλωση με ομιλία της, και στη συνέχεια χαιρετισμό απηύθυναν τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης των έργων: Μιχάλης Αρφαράς – ζωγράφος, Καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα «Χαρακτικής», Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, Βάνα Ξένου – γλύπτρια, Ντόρα Ρογκάν – Κριτικός Τέχνης, και Τάκης Μαυρωτάς, Διευθυντής του Εικαστικού Προγράμματος του «Ιδρύματος Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη», ενώ τα συγχαρητήριά τους έστειλαν οι: Shanna Ingram Papadimosζωγράφος και Σωτήρης Σόρογκας – ζωγράφος, Ομότιμος Καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Εκ μέρους των μαθητών χαιρετισμό έκανε η Υπεύθυνη της Παιδικής Πινακοθήκης Ελλάδας κυρία Αικατερίνη Λέγγου.

Στην ομιλία της η κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη, αφού ευχαρίστησε το Υπουργείο Παιδείας, την Υπουργό Παιδείας κυρία Νίκη Κεραμέως, τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης, την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδος με Υπεύθυνη την κυρία Αικατερίνη Λέγγου, και την συντονίστρια της εκδήλωσης τη δημοσιογράφο Ράνια Τραγόμαλλου, απευθυνόμενη στους νικητές ανέφερε ανάμεσα σε άλλα:

«…Χαίρομαι πάρα πολύ που σας γνωρίζω, αγαπημένα μου παιδιά, που βλέπω τα όμορφα πρόσωπα που κρύβονται πίσω από τις υπέροχες δημιουργίες που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό μας αυτό και που επικοινωνώ προσωπικά μαζί σας. Χάρη σε εσάς, και σε εκατοντάδες μαθητές και μαθήτριες που συμμετείχαν, ο διαγωνισμός είχε μεγάλη επιτυχία. Διεξήχθη κάτω από δύσκολες συνθήκες όμως τίποτα δεν εμπόδισε την καλλιτεχνική δημιουργία και την έμπνευσή σας από το να εκφραστεί και να φτάσει στα χέρια μας με τη βοήθεια των πανάξιων εκπαιδευτικών σας και των γονέων σας. Τα έργα σας μίλησαν με χρώματα, εξαιρετικά σχέδια και ευαισθησία, για τη μεγάλη μας επέτειο, για τα 2500 χρόνια από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας όπως την φανταστήκατε, τονίζοντας συμβολισμούς και πολιτιστικά στοιχεία που μίλησαν περισσότερο στη φαντασία και στην καρδιά σας.

Μάλιστα δεν ξεχνάω τα συγκινητικά λόγια της Προέδρου της Δημοκρατίας, κυρίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, που ήταν η πρώτη που πήρε τον Επετειακό Τόμο στα χέρια της, και μου είπε ότι μόλις τον άνοιξε εντυπωσιάστηκε και χάρηκε, πρώτα απ’όλα, με τα όμορφα έργα σας!

Αγαπητοί μου Μαθητές και Μαθήτριες, το Ίδρυμά μας θέλησε να τιμήσει αυτή την επέτειο δίνοντας το έναυσμα μέσα στις σχολικές αίθουσες της πατρίδας μας και της ομογένειας να γίνει θέμα καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής δραστηριότητας. Παράλληλα θελήσαμε να γίνουν κτήμα της νέας γενιάς οι αξίες και τα μηνύματα των δύο εμβληματικών αυτών ιστορικών γεγονότων που έγιναν θεμέλια για την ανάπτυξη του Δυτικού πολιτισμού. Η συμμετοχή και τα έργα σας απέδειξαν ότι έπιασε τόπο αυτή η πρωτοβουλία μας. Μέσα από την καρδιά μου θα ήθελα να σας εκφράσω ένα μεγάλο «Ευχαριστώ» για τη συμμετοχή σας και τα θερμότερα συγχαρητήριά μου για τη διάκρισή σας! Μας κάνετε πραγματικά υπερήφανους!».

Στον χαιρετισμό του ο Καθηγητής Μιχάλης Αρφαράς ανέφερε ανάμεσα σε άλλα:

« Σας ευχαριστώ από καρδιάς, κυρία Βαρδινογιάννη, και σας εύχομαι για το μέλλον ό,τι καλύτερο! Να μας χαρίζετε πάντα όλες αυτές τις πολύ ενδιαφέρουσες εξελίξεις στο χώρο του πολιτισμού, της ανθρωπιάς και να μπορούμε κι εμείς όσο μπορούμε να προσφέρουμε σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια που κάνετε.

Η αλήθεια είναι ότι συγχαίρω και όλους αυτούς οι οποίοι συνέβαλαν στην επιτυχία αυτής της πολύ δύσκολης πραγματικά διοργάνωσης, κάτω από αυτές τις συνθήκες ξέρουμε όλοι το πόσο δύσκολο είναι πια να μπορούμε να κάνουμε κάτι από τέτοιες αποστάσεις, με τέτοιες δυσκολίες. … Ως εικαστικός, πρέπει να πω ότι χαίρομαι πάντα με τις ωραίες εικόνες των παιδιών που βλέπω, και θα πέπει να πω ότι αυτά τα έργα τα οποία δημιούργησαν για ένα πάρα πολύ δύσκολο θέμα, όπως είναι οι Θερμοπύλες και η Σαλαμίνα, δύο μάχες οι οποίες βέβαια δεν μπορούν πραγματικά να απεικονιστούν, όταν τα σκέφτομαι σαν ζωγράφος πως θα μπορούσα να απεικονίσω κάτι τέτοιο το οποίο έγινε τόσα χρόνια πριν, τόσους αιώνες πριν και δεν ξέρουμε καν πως πραγματικά ήταν τότε οι άνθρωποι, πως γινόταν όλη αυτή η εξέλιξη των μαχών, πως απεικονίζεται κάτι τέτοιο. Και βλέποντας τα παιδιά πως τις απεικόνισαν πραγματικά έμαθα και εγώ πολλά πράγματα πρέπει να πω την αλήθεια, διότι τα παιδιά μπόρεσαν στις εργασίες τους και δημιούργησαν αυτό που είπε και η κυρία Βαρδινογιάννη, σύμβολα. Και πιστεύω ότι μόνο με σύμβολα μπορεί πραγματικά ένα τέτοιο γεγονός να απεικονιστεί και να δώσει ακριβώς αυτό που χρειαζόμαστε, δηλαδή να δώσει αυτή την σημασία που είχε αυτός ο αγώνας, να κρατήσουν το ευρωπαϊκό πνεύμα άθικτο από αυτήν, θα λέγαμε, τη μεγάλη δύναμη, η οποία ήρθε από την Ασία, και να κρατήσουν αυτό το ιδεώδες της Δημοκρατίας, το οποίο πραγματικά σήμερα το χαίρεται όλη Ευρώπη. Και σε αυτό το ιδεώδες της Δημοκρατίας μπορούμε κι εμείς και αναπτύσσουμε τόσα έργα του πολιτισμού της ανθρωπιάς και της δικαιοσύνης. Σας ευχαριστώ πολύ, εύχομαι κάθε πρόοδο στα παιδιά και πάντα να μας χαρίζουν τόσο όμορφα έργα».

Στον χαιρετισμό της η γλύπτρια Βάνα Ξένου ανέφερε ανάμεσα σε άλλα:

«Χαίρομαι πάρα πολύ που βρισκόμαστε όλοι μαζί σε αυτή την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εκδήλωση, θέλω να χαιρετίσω το Ίδρυμα Μαριάννα Βαρδινογιάννη και την κυρία Βαρδινογιάννη φυσικά για τις συνεχείς και ακούραστες πολυεπίπεδες πρωτοβουλίες του Ιδρύματος και την ιδέα επίσης να ενσωματώσει σε αυτή την επετειακή εκδήλωση τα παιδιά που αντιπροσωπεύουν το νέο, το μέλλον. Ο μαθητικός διαγωνισμός ο οποίος αναφέρεται στη δημιουργία έργων ζωγραφικής που έχουν σχέση με τον εορτασμό των 2.500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και την ναυμαχία της Σαλαμίνας διευρύνει την ελπίδα πως η νέα γενιά μπορεί να αντιλαμβάνεται την ιστορία, όχι μόνο σαν μία επιστήμη η οποία απαριθμεί γεγονότα, αλλά με τα μηνύματα και τους συμβολισμούς της καλλιεργεί την διαπολιτιστική συνείδηση. Είναι αλήθεια πως η μετάδοση κάθε πολιτιστικής περιόδου αποτελεί το κεντρικό στοιχείο διάσωσης του εκάστοτε πολιτισμού. Και είναι μία διδακτική πράξη υψίστης σημασίας. Και τώρα θέλω να μιλήσω στα παιδιά, στα όμορφα αυτά προσωπάκια που έδειξαν ένα τεράστιο δυναμισμό με αυτές τις ζωγραφιές που μας παρουσίασαν. Θέλω να τους πω ότι θα πρέπει να δουν τους διαγωνισμούς ως ένα πεδίο άμιλλας σε μια συνδυαστική γνώση που διευρύνει την συνεργασία, την κριτική σκέψη, ελευθερώνει δυνάμεις έκφρασης και επικοινωνίας. Διότι, όταν η προσπάθεια φαίνεται να είναι ατομική και προσπαθεί ο καθένας ξεχωριστά και μόνος, έτσι μέσα από αυτήν την καταπληκτική θεματική δυνατότητα να προσεγγίσουμε τα βαθιά σημεία του ελληνικού πολιτισμού, δημιουργεί μία συνύπαρξη όπου το ατομικό βρίσκεται σε διάλογο με το συλλογικό. Ένα διάλογο που διακρίνονται οι διαφορετικές δεξιότητές σας, οι προσωπικότητές σας, ακόμα και κρυφές δυνάμεις που έχει ο καθένας από εσάς… Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να υπερασπίσω την τέχνη, γιατί πιστεύω ότι η τέχνη προσθέτει κάτι που είναι σχεδόν ανέλπιστο…».

Στη συνέχεια πήρε τον λόγο η Κριτικός Τέχνης Ντόρα Ρογκάν η οποία ανέφερε μεταξύ άλλων:

«…Συγχαίρω ουσιαστικά, και όχι τυπικά, την κυρία Μαριάννα Βαρδινογιάννη, Πρόεδρο της Τιμητικής Κοσμητείας του Επετειακού Έτους «Θερμοπύλες Σαλαμίνα 2020» και Πρόεδρο του ομώνυμου Ιδρύματός της, για την έξυπνη, ιδιοφυή ιδέα της όλης επετειακής εκθέσης που ειλικρινά χωρίς ίχνος υπερβολής από μένα καλύπτει πολυσήμαντα σύμβολα ακόμα και σήμερα. Ήταν ιδιοφυής αυτή ιδέα και ειλικρινά απόλυτα απαραίτητη για την προβολή της ψυχής της Ελλάδας. Η κυρία Βαρδινογιάννη σε ό,τι αναλαμβάνει δίνει την ψυχή της μέχρι τέλους. Και αυτό γιατί και στον κοινωνικό και στον πολιτιστικό τομέα έχει απόλυτες επιτυχίες γιατί είναι βγαλμένα από την καρδιά της. Θέλω, επίσης, να ευχαριστήσω ή μάλλον να χαιρετίσω την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδος και την Υπεύθυνή της που βοήθησε στην επιλογή των έργων ζωγραφικής. Θα αναφερθώ, βεβαίως, και τους βραβευμένους αλλά και σε όλα τα παιδιά που πήραν μέρος στο διαγωνισμό ζωγραφικής, γιατί, εκτός από το ταλέντο εκείνο που επιβεβαιώνουμε και εκτιμούμε, είναι η διάθεση για δημιουργία. Αυτή η διάθεση για δημιουργία ιδίως στην εποχή που ζούμε, την αποτρόπαιη από πολλές πλευρές, είναι αυτή που προφυλάσσει τον ψυχικό μας κόσμο. Θέλω να συγχαρώ και τους δασκάλους και όλα τα παιδιά και τους γονείς των παιδιών και βεβαίως τους βραβευθέντες διότι κατάλαβαν και κατανόησαν ότι η ζωή δεν είναι μόνο κομπιούτερ, ούτε κινητό, είναι η έφεση για δημιουργία. Η έφεση για δημιουργία ανταποκρίνεται στο πιο δυνατό ένστικτο του ανθρώπου το ένστικτο της δημιουργίας. Διότι αν ο παλαιολιθικός άνθρωπος έπρεπε να επιβεβαιώνει την ύπαρξή του για να την προφυλάξει ανά λεπτό, αν η τέχνη ήταν πολυτέλεια, δεν θα είχε την ανάγκη να σκαλίσει ή να ζωγραφίσει την σπηλιά του. Η τέχνη εξασφαλίζει την επικοινωνία ανάμεσα στους ανθρώπους και δείχνει μία διέλευση, μία δύναμη σε αυτούς που την τιμούν. Ανεξάρτητα και από το ταλέντο…

Η ψυχή δεν μπαίνει σε καλούπια, η ψυχή είναι ελεύθερη να δημιουργεί. Δεν είναι μηχάνημα. Συγχαρητήρια σε όσους το έχουν καταλάβει και συγχαρητήρια και στα παιδιά που ζωγραφίζουν ανεξάρτητα από το ταλέντο, γιατί ακούν την ψυχή τους και αυτό που μεταφέρουν στο χαρτί είναι η πνοή της ψυχής τους. Η ψυχή είναι ανίκητη γιατί είναι η απαραίτητη προϋπόθεση για να συνεχίσουμε να είμαστε άνθρωποι».

Οι χαιρετισμοί των μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης ολοκληρώθηκαν με τον κύριο Τάκη Μαυρωτά ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Θερμά σας ευχαριστώ, αγαπητή κυρία Βαρδινογιάννη, θερμά συγχαρητήρια που για μια ακόμα φορά σταθήκατε αντάξια των μεγάλων ευθυνών απέναντι στη ζωή και τον πολιτισμό μας. Και με όλες σας τις εμπνευσμένες σας δράσεις υπηρετήσατε την οικουμενική διάσταση του τεράστιου θέματος «Θερμοπύλες Σαλαμίνα 2020». Επίσης συστρατευσατε τα ελληνόπουλα από όλη τη χώρα για ακόμα μια χρονιά μαζί με την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδος για τον καθιερωμένο παιδικό διαγωνισμό ζωγραφικής. Οι μικροί μας ζωγράφοι αποκαλύπτουν την δική τους ιστορία για τον αξεπέραστο ηρωισμό, τη γενναιότητα και την αυταπάρνηση όλων όσων αγωνίστηκαν για την ελευθερία και την αξιοπρέπεια. Έτσι σε όλα τα παιδιά αξίζει ένα μεγάλο «Εύγε» για την καλλιτεχνική τους ευμάρεια και την προσπάθειά τους να αποτυπώσουν την ιδέα του ωραίου μέσα από την ιστορία μας.

Αγαπημένα μου παιδιά, σας εύχομαι πάντα να βλέπετε και να αισθάνεστε την ιστορική ζωγραφική από τα έργα του Ευγενίου Ντελακρουά εως του Θεόδωρου Βρυζάκη και του Κωσταντίνου Βολανάκη και να διδάσκεστε από αυτήν. Και μην ξεχνάτε ότι ο πατέρας της ελληνικής θαλασσογραφίας Κωνσταντίνος Βολανάκης, πριν από 139 χρόνια ζωγράφισε την περίφημη Ναυμαχία της Σαλαμίνας. Ο Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Μιχάλης Αρφαράς σας παρότρυνε να κρατήσετε το ευρωπαϊκό πνεύμα, και εγώ θα ήθελα να σας παρακαλέσω με τους γονείς και τους δασκάλους σας να επισκεφθείτε το Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδος και εκεί να δείτε έναν άλλο σπουδαίο πίνακα του Κωσταντίνου Βολανάκη τη «Ναυμαχία του Ναυαρίνου» δηλαδή αυτό τον τεράστιο πίνακα που αποτυπώνει την σπουδαία αυτή ναυμαχία που χάρη σε αυτήν κερδίσαμε την ανεξαρτησία μας…».

Εκ μέρους των μαθητών, μίλησε η Υπεύθυνη της Παιδικής Πινακοθήκης Ελλάδος, κυρία Αικατερίνη Λέγγου, η οποία αναφέρθηκε στα μηνύματα που βγήκαν μέσα από τα έργα τους:

«Αρχικά να δώσω θερμά συγχαρητήρια στο Ίδρυμα Μαριάννα Βαρδινογιάννη που με τόση λαμπρότητα κατάφερε να τιμήσει την Επέτειο των 25 αιώνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας σε μια τόσο κρίσιμη για την ανθρωπότητα περίοδο. Έχοντας την ιδιαίτερη τιμή να εκπροσωπώ τους μικρούς καλλιτέχνες της Παιδικής Πινακοθήκης Ελλάδος θα ήθελα να σας μεταφέρω τις φωνές και τις σκέψεις των παιδιών όπως αυτές αποτυπώθηκαν στο ζωγραφικό καμβά κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού που είχαμε την χαρά να συνδιοργανώσουμε με το Ίδρυμα Μαριάννα Βαρδινογιάννη για το επετειακό έτος. Πέρα από την απεικόνιση των δύο σπουδαίων μαχών, εκείνο που αποτελεί αξιοθαύμαστο στοιχείο στα παιδικά έργα, είναι η ελπίδα που φωτίζει την δυσοίωνη εικόνα της πραγματικότητας. Και η ακλόνητη πεποίθηση ότι το αύριο επιφυλάσσει για τον κόσμο μας το ξημέρωμα μίας καλύτερης ημέρας. Επιστρατεύοντας την δύναμη της τέχνης τα παιδιά χρωμάτισαν τα έργα τους με την Ειρήνη, τη Δημοκρατία, την Ελευθερία, την Αλληλεγγύη, τα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Ιστορικά στοιχεία, που πέρασαν στο θρύλο και εξυμνήθηκαν από τους ρήτορες και τους μεγάλους τραγικούς, έγιναν πηγή έμπνευσης για τους μικρούς δημιουργούς μας, που σήκωσαν το βλέμμα προς τους ήρωες προγόνους μας και χάραξαν στο χαρτί την αδαμάντινη άρνησή τους να δεχτούν κάτι λιγότερο από το άριστο. Μία ηχηρή υπόσχεση δηλαδή για ένα λαμπρό μέλλον. Θερμά συγχαρητήρια και στα 830 παιδιά που ζωγράφισαν, σε όλα τα παιδιά που μας χάρισαν αυτά τα υπέροχα αριστουργήματα!».

Η εκδήλωση έκλεισε με την ανακοίνωση από την κυρία Βαρδινογιάννη του νέου Διαγωνισμού Ζωγραφικής για μαθητές Δημοτικού που διοργανώνει το «Ίδρυμα Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη» σε συνεργασία με την Παιδική Πινακοθήκη Ελλάδος για το σχολικό έτος 2021 με θέμα «Aν υπάρχουν όνειρα, τότε υπάρχουν και οι δρόμοι που οδηγούν στον στόχο τους» τη φράση μιας από τις εμβληματικότερες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, του Νομπελίστα Ειρήνης Nelson Mandela στον οποίο είναι αφιερωμένος ο διαγωνισμός.

Ο διαγωνισμός διαρκεί από 17 Μαρτίου ως 25 Απριλίου 2021 και αφορά στην δημιουργία ζωγραφικών έργων αφιερωμένων στο κοινό όνειρο των παιδιών όπου Γης να νικήσει η ανθρωπότητα την πανδημία βαδίζοντας στο δρόμο της ομόνοιας και της παγκόσμιας συνεργασίας.

Πληροφορίες για τον διαγωνισμό μπορείτε να βρείτε στις ιστοσελίδες:Web: https://www.mvvfoundation.gr & https://sites.google.com/site/paidikipinakothikielladas

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ