Φρεγάτες και κορβέτες εν αναμονή και υποβρύχια που χρειάζονται ανανέωση

Δεν είναι μόνο οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν… χθες για την αντικατάσταση των υπέργηρων φρεγατών και τη ναυπήγηση κορβετών. Είναι και ο Στόλος με τα υποβρύχια, που επίσης χρειάζεται αναβάθμιση αλλά και νέες μονάδες.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Το 2013 το Πολεμικό Ναυτικό απέκτησε ένα μεγάλο πλεονέκτημα στον βυθό του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου με την ένταξη στην επιχειρησιακή δομή των τεσσάρων υπερσύγχρονων υποβρυχίων «ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ» Type 214. Τα χαρακτηριζόμενα κι ως «φαντάσματα του βυθού» έχουν μετατραπεί στον εφιάλτη των Τούρκων.

Κι αν σε ορισμένους δημιουργείται η εντύπωση ότι η λέξη «εφιάλτης» που αναφέρεται στον τίτλο είναι δημοσιογραφική υπερβολή, όπως είχαμε γράψει αναλυτικά στο enikos.gr, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν στις κριτικές των ΝΑΤΟϊκών επιτελών στη μεγάλη Συμμαχική άσκηση υποβρυχίων με την επωνυμία “Dynamic Manta 2016”, οι οποίοι βάφτισαν «υποβρύχιο-φάντασμα», “The Ghost Submarine”, το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ» (S-121), Type-214AIP, κλάσεως «Παπανικολής». Κατάφερε να βυθίσει δύο φορές ένα πυρηνοκίνητο βρετανικό υποβρύχιο, ναυπήγησης του 2012, εξαπολύοντας ισάριθμες βολές τορπίλης χωρίς να γίνει αντιληπτό από τους Βρετανούς συναδέλφους τους.

Οι Τούρκοι από τη μεριά τους τρέχουν. Ναυπηγούν τα δικά τους type-214 με την άδεια των Γερμανών και αργά η γρήγορα – παρόλα τα προβλήματα που έχει το πρόγραμμα και η εισαγωγή τουρκικής κατασκευής ηλεκτρονικών – θα αρχίσουν να επιχειρούν σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο.

Το Πολεμικό Ναυτικό έχει προνοήσει κι έχει ήδη προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα με την παραγγελία 7 «φονιάδων των υποβρυχίων», των ελικοπτέρων MH-60R ή Romeo όπως είναι πιο γνωστά, τα τρία εκ των οποίων έρχονται εντός διμήνου.

Η δομή δυνάμεων που έχει εξαγγείλει ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και έχει επικυρώσει το ΚΥΣΕΑ αφορά στη διαθεσιμότητα 10 υποβρυχίων. Αυτή τη στιγμή το ΠΝ διαθέτει τα 4 TYPE 214- κλάσης Παπανικολής, το ένα αναβαθμισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ και 5 Type 209 κλάσης Γλαύκος, τα οποία μετρούν ήδη 50 χρόνια ζωής.

Υπήρξε μία προφορική εισήγηση για αναβάθμιση των TYPE 214 όμως η μελέτη για Mid Life Upgrade δεν υπάρχει και η κατάρτισή της θα απαιτήσει τουλάχιστον  ένα χρόνο. Το κόστος αναβάθμισης κάθε άλλο παρά χαμηλό είναι, αφού εκτιμάται ότι θα κινηθεί από 700 εκατ. ως 1 δις. Και είναι χρήματα που πρέπει να βρεθούν για την αναβάθμιση… χθες αν δε θέλουμε να χάσουν το επιχειρησιακό τους πλεονέκτημα, να απαξιωθούν και να φτάσουν το σημείο των ΜΕΚΟ.

Το ΩΚΕΑΝΟΣ δεν πρόκειται να αναβαθμιστεί περαιτέρω και θα συνεχίσει ως έτσι την επιχειρησιακή του ζωή.

Τα υπέργηρα «ΓΛΑΥΚΟΣ» πρέπει να αντικατασταθούν. Χρήματα όμως δεν υπάρχουν κι ως τότε ίσως δεχθούν νέο σόναρ, που θα τους δώσουν μεγάλη επιχειρησιακή ανάσα.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ