Εκλογές 2023: Πώς το TikTok έγινε το «νούμερο 1» εργαλείο των πολιτικών

Τον τελευταίο έναν χρόνο έχει αυξηθεί σε σημαντικό βαθμό η χρήση του TikTok από τους Έλληνες πολιτικούς. Ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε μία προσπάθεια να προσεγγίσει τους νέους δημιούργησε λογαριασμό και πλέον ορισμένα βίντεό του ξεπερνούν τις 2,5 εκατομμύρια προβολές. Στον ίδιο δρόμο και ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας, αλλά και άλλοι Έλληνες πολιτικοί.

Του Μίλτου Σακελλάρη

Οι περισσότεροι έχουν επιλέξει το συγκεκριμένο μέσο, εκτός από τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να επικοινωνήσουν με τη νέα γενιά. Το enikos.gr μίλησε με τον Σύμβουλο Διαδικτυακής Επικοινωνίας, Τριαντάφυλλο Βλασσόπουλο, ο οποίος έχει διαχειριστεί μαζί με τη μεγάλη ομάδα του, εκτός από σελίδες εταιρειών και αρκετά προφίλ πολιτικών προσώπων, και συγκέντρωσε όλες τις απαντήσεις για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η χρήση των social media.

Τι γίνεται με το TikTok; Γιατί το χρησιμοποιούν τόσο ένθερμα οι πολιτικοί;

Το TikTok είναι ένα ανερχόμενο κανάλι κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιείται κυρίως από άτομα (αρκετά) νεαρής ηλικίας που δαπανούν πολύ χρόνο καθημερινά σε αυτό το μέσο. Εκεί βρίσκεται ένα κοινό που συνήθως είναι ανένταχτο (ακόμη) πολιτικά ή είναι ένα κοινό των επόμενων ψηφοφόρων. Επιπλέον διακρίνουμε μία αυξητική τάση στη χρήση του και από άλλες ηλικίες η οποία δεν είναι αμελητέα για την επικοινωνία. Και τέλος, ο κάθε πολιτικός εάν θέλει να «μιλήσει» στους νέους, θα τους βρει εκεί…

Μπορούν να υποκαταστήσουν τα social media την επικοινωνία του πολιτικού με τους πολίτες;

Τα SoMe δεν υποκαθιστούν την προσωπική επικοινωνία με τους πολίτες αλλά βοηθούν στην πιο άμεση και ταυτόχρονα πολύπλευρη ενημέρωση που απαιτείται στις εποχές μας.

Ειδικά στις μέρες μας, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για προσωπική επαφή από κοντά. Είναι διαφορετικό να πιείς έναν καφέ στο καφενείο της πόλης σου και να συζητήσεις με τους συμπολίτες σου από το να ποστάρεις ότι πίνεις έναν καφέ!

Ο πολιτικός όμως θα πρέπει να ενημερώνει για το έργο του, τις παρεμβάσεις του, τις επερωτήσεις, τα τοπικά ζητήματα αλλά και για τις εκδηλώσεις, την καθημερινότητα και τις απόψεις του. Αυτό, μπορεί να γίνει μόνον μέσα από τις πλατφόρμες των SoMe. Ο κάθε πολίτης σήμερα, μπορούμε να πούμε, ότι είναι «πιο κοντά» στον πολιτικό από ποτέ.

Ο πολίτης έρχεται σε επαφή με τον πολιτικό διά ζώσης στις διάφορες εκδηλώσεις ή σε άλλους χώρους και πλέον οι συναντήσεις γίνονται πιο ουσιαστικές και επικεντρώνονται σε πιο σοβαρά και καίρια ζητήματα για την κοινωνία.

Πώς πρέπει να είναι ο χειρισμός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;

Σημαντικοί παράγοντες στη σωστή διαχείριση των SoMe είναι η ειλικρίνεια, η αμεσότητα και η ανάπτυξη θεμάτων που απασχολούν σε μικρό ή μεγάλο βαθμό την τοπική κοινωνία που εκπροσωπεί ο κάθε πολιτικός με αδιάλειπτη παρακολούθηση των σχολίων που γίνονται σε κάθε ανάρτηση.

Από την άλλη, ο χειρισμός των Social Media θα πρέπει να γίνεται από εξειδικευμένους ανθρώπους με πιστοποιήσεις σε κάθε τομέα της Ψηφιακής Επικοινωνίας έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ακεραιότητα και η σωστή χρήση των μέσων.

Πώς πρέπει να δίνονται τα μηνύματα για όσους δεν έχουν προσωπική επικοινωνία με τον πολιτικό;

Επειδή τα SoMe απαιτούν ταχύτητα, μέσα σε πέντε λέξεις το πολύ ο πολιτικός θα πρέπει να δίνει το μήνυμα που έχει για κάθε ζήτημα που απασχολεί τον κόσμο έτσι ώστε ο καθένας να καταλαβαίνει άμεσα και γρήγορα τη θέση του πολιτικού.

Πόσο κοστίζει η επαγγελματική υποστήριξη ενός πολιτικού για να αναπτύξει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Ένα από τα καλά της Ψηφιακής Επικοινωνίας είναι η ελαστικότητα στη δαπάνη για την υποστήριξη. Ο κάθε πολιτικός μπορεί να διαθέσει όσα χρήματα εκτιμά ότι θα φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Γενικά θα λέγαμε ότι ένα μηνιαίο κόστος ξεκινά από τα 300 ευρώ.

Όταν αναλαμβάνετε τα social media πολιτικού απαντάτε εσείς σε email και στα σχόλια; Αναλαμβάνετε και τις απαντήσεις; 

Γενικά προσπαθούμε οι απαντήσεις σε σχόλια και σε email να έρχονται από τον ίδιο τον πολιτικό. Ειδικά σε σημαντικά ζητήματα ή για απαντήσεις που απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή από τον πολιτικό, υπάρχει διαδικασία όπου ενημερώνεται ο πολιτικός και αναμένουμε γραπτώς την απάντησή του για να την προωθήσουμε. Βέβαια, για απλά σχόλια ή μηνύματα, δεν απασχολούμε τον πολιτικό από το πρόγραμμά του.

Από ποιους πολιτικούς χρησιμοποιούνται περισσότερο τα Social Media;

Γενικά θα λέγαμε ότι οι πολιτικοί με την λιγότερη έκθεση στα παραδοσιακά μέσα (όπως τηλεόραση, ραδιόφωνο, εφημερίδες), χρησιμοποιούν περισσότερο τα Social Media για να μπορέσουν να γίνουν πιο γρήγορα γνωστοί και να αποκτήσουν κοινό τόσο για να τους διαβάζουν στα SoMe όσο και για τις συγκεντρώσεις τους.

Πώς διαχειρίζεστε τα fake news και τα trolls;

Μαθαίνουμε να ξεχωρίζουμε τα trolls, τους haters, τα fake news, τα spam comments και άλλα τέτοιου τύπου παράσιτα στην ψηφιακή επικοινωνία και προσπαθούμε μέσα από τα εργαλεία που μας δίνει η κάθε πλατφόρμα αλλά και με ειδικούς χειρισμούς να απομακρύνουμε αυτούς τους λογαριασμούς.

Ο Σύμβουλος Διαδικτυακής Επικοινωνίας, Τριαντάφυλλος Βλασσόπουλος

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ