“Δεν με αφορά το θέμα, έχω άλλα επαγγελματικά σχέδια”

Του Θάνου Μωριάτη

Ενα tweet του βουλευτή του Ποταμιού και καθηγητή του ΕΜΠ Γιώργου Μαυρωτά έγινε είδηση. Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι μία διάταξη του σχεδίου νόμου για την έρευνα, που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας, «φωτογραφίζει» τη σύζυγο του πρωθυπουργού Μπέττυ Μπαζιάνα και της δίνει το δικαίωμα να μεταταχθεί από την πρωτοβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και συγκεκριμένα σε θέση Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ). 

Η καταγγελία αναπαράχθηκε στα ΜΜΕ, στα κοινωνικά δίκτυα και στο διαδίκτυο, προκαλώντας πλήθος αρνητικών σχολίων: ότι ο πρωθυπουργός πάει να «βολέψει» τη γυναίκα του, ότι η διάταξη είναι «φωτογραφική» κ.λπ.

Το υπουργείο Παιδείας απάντησε άμεσα με δελτίο Τύπου στις καταγγελίες του βουλευτή, αναφέροντας ότι «η διάταξη ρυθμίζει με πάγιο τρόπο, άρα εξ ορισμού μη φωτογραφικό, θέματα μετάταξης μόνιμων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ΑΕΙ. 

Η διάταξη αφορά πολλούς εκπαιδευτικούς με αυξημένα ακαδημαϊκά προσόντα και η τυχόν μετάταξή τους στα ΑΕΙ θα τίθεται στην αυστηρή και αντικειμενική κρίση των ακαδημαϊκών αρχών και των αρμόδιων υπηρεσιακών οργάνων ευρείας αντιπροσωπευτικής σύνθεσης». 

Η απάντηση συμπληρώνει: «Πρόκειται για πάγια διάταξη με την οποία θεραπεύεται ένα ακόμη κενό στη νομοθεσία που επέτρεπε φωτογραφικές μετατάξεις στο παρελθόν». Τέλος, σημειώνεται ότι «τα τυπικά προσόντα που περιγράφει η διάταξη μοιάζουν με αυτά που αντιστοιχούσαν στο ακαδημαϊκό προφίλ του λέκτορα (Ν. 3027/2002)», ενώ επισημαίνεται ότι «η ρύθμιση αυτή δεδομένων των δημοσιονομικών συνθηκών, που δυσχεραίνουν την πρόσληψη προσωπικού, είναι προς πρόδηλο όφελος της λειτουργίας των ΑΕΙ και αποτελεί άλλωστε και αίτημα πολλών πανεπιστημιακών τμημάτων».

«Το θέμα δεν με αφορά προσωπικά»

Η Μπ. Μπαζιάνα δηλώνει ενοχλημένη από την καταγγελία και τα όσα ακολούθησαν: «Παρακολουθώ με θλίψη και ενόχληση τόσο την καταγγελία, όσο και τα σχόλια που αυτή προκαλεί. 

Ομως, το θέμα δεν με αφορά προσωπικά». Και διευκρινίζει εξαρχής ότι η ίδια είχε άγνοια της συγκεκριμένης διάταξης και έχει διαφορετικούς επαγγελματικούς στόχους για το μέλλον.

Για τη διάταξη του σχεδίου νόμου δηλώνει: «Πολλοί συνάδελφοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, κάτοχοι διδακτορικού και με δημοσιευμένη έρευνα, έχουν εργαστεί σε πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό. 

Η εμπειρία τους εμπλουτίζει και αναβαθμίζει σημαντικά την εκπαιδευτική διαδικασία. Κατά τη γνώμη μου, είναι λογικό η πολιτεία να θέλει να τους αξιοποιήσει, βάσει κριτηρίων, με τον πιο αποδοτικό τρόπο». 

Η ίδια στηλιτεύει δηκτικά την κατάσταση στα ΑΕΙ σήμερα, σημειώνοντας ότι «η υποχρηματοδότηση και η απουσία προσλήψεων προσωπικού για πολλά χρόνια έχουν δημιουργήσει μεγάλα κενά, ιδιαίτερα στην περιφέρεια».

«Σε αυτούς λογοδοτώ, αυτών η γνώμη με ενδιαφέρει»

Η Μπ. Μπαζιάνα είναι διδάκτωρ Ηλεκτρολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ. Το διάστημα 2002-2004, ενώ εκπονούσε τη διδακτορική της διατριβή, διορίστηκε αναπληρώτρια καθηγήτρια Πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. «Υπέβαλα τα χαρτιά μου γιατί χρειαζόμουν πόρους για να υποστηρίξω την έρευνά μου. Επρεπε να δουλεύω για να ζω», λέει. 

Το 2004 διορίστηκε μόνιμη καθηγήτρια Πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αναφέρει χαρακτηριστικά: «Υπηρέτησα σε πολλά σχολεία του κέντρου της Αθήνας, κυρίως σε νυχτερινά γυμνάσια και λύκεια, ώστε να έχω τη δυνατότητα να προχωρώ το διδακτορικό μου». 

Το 2013 -και ενώ είχε τελειώσει το διδακτορικό της και συνέχιζε να δημοσιεύει εργασίες- μετατάχθηκε υποχρεωτικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, μαζί με πολλούς εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων, υπό την απειλή της διαθεσιμότητας. 

«Υπηρέτησα για έναν χρόνο σε δημοτικό σχολείο στο κέντρο της Αθήνας και στη συνέχεια ζήτησα υπηρεσιακή απόσπαση σε ΑΕΙ, στηριζόμενη στο βιογραφικό μου», δηλώνει. Πράγματι, το 2014 αποσπάστηκε στη Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ για την παροχή εργαστηριακού έργου, απόσπαση που ανανεώνεται κάθε χρόνο μέχρι και σήμερα. 

Παράλληλα, τον Σεπτέμβριο του 2015 επιλέχθηκε -κατόπιν προκήρυξης και βάσει του βιογραφικού της- να διδάξει αυτοδύναμα δύο μαθήματα ως έκτακτο διδακτικό προσωπικό στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Για τη θέση της γενικότερα στην εκπαίδευση δηλώνει χαρακτηριστικά: «Δεν διαχωρίζω τη διδασκαλία στις διάφορες βαθμίδες. Με την ίδια σοβαρότητα οφείλει να την αντιμετωπίζει ένας εκπαιδευτικός. Για μένα είναι μάθημα ζωής τόσο η τάξη, όσο και το αμφιθέατρο. 

Οι μαθητές και οι φοιτητές μου είναι για μένα οι πιο αυστηροί κριτές. Σε αυτούς λογοδοτώ, αυτών η γνώμη με ενδιαφέρει. Και θέλω να κάνω τη δουλειά μου όσο καλύτερα μπορώ». 

Θυμάται την εποχή που ήταν καθηγήτρια σε λύκειο και παράλληλα εκπονούσε τη διατριβή της: «Οι μαθητές μου ήξεραν ότι ήμουν και εγώ “στα θρανία”. Νομίζω ότι ήταν ένα μήνυμα ότι η γνώση ποτέ δεν φτάνει στο τέλος της. Αξίζει όσο ζεις να την κατακτάς».

«Η γνώση είναι η μεγαλύτερη δύναμη και εξουσία»

Η κριτική που δέχεται περί διάταξης στο σχέδιο νόμου που τη «φωτογραφίζει» τη θυμώνει: «Η μέχρι τώρα διαδρομή μου δεν επιτρέπει σε κανένα να μιλά για αδιαφάνεια. Από φοιτήτρια ακόμα στο Πανεπιστήμιο Πάτρας, υπερασπίστηκα με δύναμη ψυχής την αξιοπρέπεια του ερευνητή και επιστήμονα. 

Γνωρίζοντας ότι η γνώση είναι η μεγαλύτερη δύναμη και εξουσία. Κόντρα σε όσους εκμεταλλεύτηκαν τη θέση τους στο πανεπιστήμιο για πλουτισμό και διαπλοκή με την πολιτική εξουσία, προσκομίζοντας πολλαπλά οφέλη». Και συμπληρώνει: «Ο,τι έχω καταφέρει ως ερευνήτρια -μικρό ή μεγάλο- δεν έχει κανένα θολό σημείο, είναι φανερό και μπορεί να κριθεί. Και για αυτό είμαι βαθιά περήφανη». 

Προσθέτει, δε, με αποφασιστικότητα: «Σήμερα, επιλέγω συνειδητά να εργάζομαι στα πανεπιστημιακά εργαστήρια. Επιλέγω συνειδητά να διδάσκω σε ένα περιφερειακό πανεπιστήμιο, με πενιχρή αμοιβή». Και καταλήγει λέγοντας: «Είναι τιμή μου να καταθέτω τις δυνάμεις μου στο ελληνικό δημόσιο σχολείο και πανεπιστήμιο. Και αυτό σκοπεύω να συνεχίσω να κάνω». 

Οσο για το σχόλιο ότι ως σύζυγος πρωθυπουργού θα μπορούσε να ήταν αποσπασμένη σε κάποιο πολιτικό γραφείο ή να μην εργάζεται καθόλου, με κατηγορηματικό τρόπο δηλώνει: «Μακριά από μένα τέτοιες λογικές».

Σχετικά με την πολιτική εκμετάλλευση -όπως αναφέρει- του θέματος από πολιτικούς και ΜΜΕ, με δηκτικό τρόπο τονίζει: «Αν κάποιος θέλει να βάλει εναντίον του συζύγου μου, ας το κάνει απευθείας. Δεν δέχομαι να γίνομαι βορά πολιτικής χυδαιότητας». 

Και τονίζει χαρακτηριστικά: «Δεν έχω δώσει κανένα δικαίωμα στον δημόσιο και επαγγελματικό βίο μου».

Οταν η Μπ. Μπαζιάνα ερωτάται για τα επόμενα επαγγελματικά σχέδιά της, το πρόσωπό της φωτίζεται και πάλι. 

«Είμαι χαρούμενη που, παρ’ όλη τη δημοσιονομική ασφυξία, τα ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας αιματοδοτούνται άμεσα με προσωπικό, με την προκήρυξη 1.900 θέσεων έκτακτου διδακτικού προσωπικού και 500 θέσεων μόνιμων μελών ΔΕΠ. Θα καταθέσω και εγώ τα χαρτιά μου και θα κριθώ», λέει. Και γελάει αναρωτώμενη: «Λέτε να πουν ότι και αυτές οι προκηρύξεις είναι “φωτογραφικές”;».

Πατήστε πάνω στη φωτογραφία και δείτε το δημοσίευμα της Realnews

          

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ