Αντίστροφη μέτρηση για την ναυπήγηση κορβετών στην Ελευσίνα – ΦΩΤΟ-ΒΙΝΤΕΟ

Έπεσαν οι τελικές υπογραφές εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας και πλέον ανοίγει διάπλατα ο δρόμος για την ναυπήγηση κορβετών, μόλις ένα 24ωρο μετά την σχετική απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου.

του Χρήστου Μαζανίτη

Μεγάλη ημέρα για την βαριά βιομηχανία της χώρας μας που αναγεννάται από την… σκουριά και την απαξίωση των τελευταίων δεκαετιών.

Όπως έχουμε αποκαλύψει στο enikos.gr με λεπτομέρειες, το σχέδιο της αμερικανικής ΟΝΕΧ για την εξυγίανση των ναυπηγείων περιλαμβάνει την σύμπραξη με τον ιταλικό ναυπηγικό κολοσσό FINCANTIERI για το στρατιωτικό κομμάτι, που περιλαμβάνει και την πρόταση προς το Πολεμικό Ναυτικό για το πρόγραμμα των κορβετών.

Το σχέδιο περιλαμβάνει επενδύσεις περίπου 170 εκατ. ευρώ στο «Εμπορικό» κομμάτι των ναυπηγείων, εκ των οποίων τα 102 εκατ. προέρχονται από τον Κρατικό Αμερικανικό Οργανισμό Επενδύσεων DFC.

Σε πρώτη φάση προβλέπεται η ONEX να επενδύσει άμεσα 15 εκατ. και η DFC επιπλέον 50 εκατ. Τα καλά νέα συνεχίζονται και στο «Αμυντικό» κομμάτι, στο οποίο η ιταλικό Fincantieri μέσω της κοινοπραξίας με την ONEX σχεδιάζει να επενδύσει περίπου 100 εκατ.

Σύμφωνα με όσα προβλέπει το νομοσχέδιο, η κοινοπραξία θα αναλάβει την εξυπηρέτηση χρεών ύψους 220 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 419 εκατ. που έχουν προκύψει από την προηγούμενη εταιρεία καθώς και ενέργειες του δημοσίου, ενώ αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι το «Αμυντικό» τμήμα των ναυπηγείων αναλαμβάνει να εξυπηρετήσει το χρέος που έχει προκύψει προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 143 εκατ. σε βάθος 30 ετών.

Έτσι, με το νέο σχήμα προκύπτει μεγάλο όφελος για το ελληνικό δημόσιο, αφού σε περίπτωση πτώχευσης και βίαιης ρευστοποίησης των Ναυπηγείων θα λάβει πάνω από 25% επιπλέον των χρημάτων.

Υπολογίζεται ότι το εμπορικό και το αμυντικό τμήμα των ναυπηγείων θα απασχολούν πάνω από 2.000 άτομα, με τα οφέλη για το ελληνικό δημόσιο να είναι πάνω από μισό δισ. ευρώ, αφού υπολογίζεται ότι μόνο τα ασφαλιστικά ταμεία θα λάβουν 300 εκατ. ενώ θα υπάρχουν κι επιπλέον έσοδα από τους φόρους.

Σε αυτά, αν υπολογιστεί και η έμμεση αύξηση κατά 0,5% στο ΑΕΠ, μπορεί κάποιος να καταλάβει γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση στηρίζουν το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων.

Οι υπογραφές

Το μεσημέρι έπεσαν οι υπογραφές στο γραφείο του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο, για το σκέλος των χρεών των Ναυπηγείων προς το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 140 εκατ. ευρώ, που όχι τελικά δεν «κουρεύτηκαν» όπως απαιτούσαν κάποια άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, αλλά απεναντίας με την πρωτοβουλία της ΟΝΕΧ θα αποδοθούν σταδιακά στο ΠΝ.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, παρέστη σήμερα στην τελετή υπογραφής της Συμφωνίας εξυγιάνσεως – μεταβιβάσεως των «Ναυπηγείων Ελευσίνος», η οποία πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Νίκος Παναγιωτόπουλος Άδωνις Γεωργιάδης Ναυπηγεία Ελευσίνας Νίκος Παναγιωτόπουλος Άδωνις Γεωργιάδης Ναυπηγεία Ελευσίνας Νίκος Παναγιωτόπουλος Άδωνις Γεωργιάδης Ναυπηγεία Ελευσίνας

Μετά το πέρας της τελετής, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος δήλωσε τα εξής: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η συμφωνία αυτή ήταν η μόνη που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποια λύση για το πρόβλημα των ναυπηγείων που σας θυμίζω ότι κρατά εδώ και μερικές δεκαετίες χωρίς λύση.

Και επειδή η προοπτική αναβίωσης ενός ή και των δύο κατά προτίμηση ελληνικών ναυπηγείων, του Ναυπηγείου Ελευσίνος μέσω του σχεδίου εξυγίανσης που επεξεργάστηκε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, ο φίλος μου ο Άδωνις και ο φίλος μου ο Νίκος, και ψηφίσαμε στη Βουλή των Ελλήνων πριν από δυο μήνες.

Η προοπτική λοιπόν αυτή έχει μεγάλο θετικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία δεδομένου ότι είμαστε στην τελική ευθεία να αποφασίσουμε για κρίσιμης εθνικής σημασίας προγράμματα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων.  Έχουμε πει ότι είναι απαραίτητη προϋπόθεση -εμείς, η Κυβέρνηση, τη βάζουμε ως απαραίτητη προϋπόθεση- να ναυπηγηθούν κάποια από αυτά και σε ελληνικό ή ελληνικά ναυπηγεία, καθώς και να υποστηριχθούν και τα υπόλοιπα καράβια του στόλου που είναι η ανάγκη όπως καταλαβαίνετε αυξάνεται όσο αυτά γηράσκουν, παλιώνουν δηλαδή και φθείρονται.

Και το δεδομένο είναι  ότι με την ένταση που επικρατεί στην περιοχή μας, με τις γεωπολιτικές ανακατατάξεις θα πρέπει να είναι συνέχεια σε επιχειρησιακή ετοιμότητα. Να περνάνε δηλαδή χρόνο στη θάλασσα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική μας ασφάλεια.

Άρα χρειαζόμαστε και μια βιομηχανική υποδομή. Είναι απαραίτητη, θα έλεγα εθνική προϋπόθεση να υπάρχει αυτή η βιομηχανική υποδομή, εδώ με τα ναυπηγεία, και προς αυτή την κατεύθυνση είναι όλη αυτή η προσπάθεια.

Μεγάλη προσπάθεια! Με τη συνδρομή των εργαζομένων που άντεξαν, στήριξαν την πρωτοβουλία μας, έκαναν υπομονή αλλά τώρα βλέπουμε πραγματικά ένα καινούριο μέλλον μπροστά τους.

Τους επενδυτές οι οποίοι, εκτιμώ, ότι θα πληθύνουν όταν με το καλό συμφωνήσουμε και για τη ναυπήγησης των ελληνικών πλοίων για το Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού, δηλαδή θα εισέλθει και επενδυτικό σχήμα. Αυτό είναι το πλάνο τουλάχιστον, γιατί υπάρχει ενδιαφέρον εκδηλωμένο για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, οπότε από εκεί και πέρα καταλαβαίνετε τι πολλαπλό θετικό όφελος αυτό έχει και για την εθνική οικονομία και για τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας, αλλά και για τις δυνατότητες τους Πολεμικού μας Ναυτικού και την εθνική ασφάλεια σε δύσκολους καιρούς.

Συγχαρητήρια κυρίως στον Υπουργό Ανάπτυξης, τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τον Αναπληρωτή, τον κ. Νίκο Παπαθανάση για την μεγάλη προσπάθεια που κατέβαλαν.

Εμείς απλώς συνδράμαμε, στηρίξαμε. Βρήκαμε αν θέλετε λύση στις τεχνικές λεπτομέρειες και δεν ήταν λίγες που υπήρχαν, ακόμα και νομικής φύσεως.

Απομένει το τελικό στάδιο, δηλαδή κατάθεση σχεδίου εξυγίανσης κατά την προβλεπόμενη διαδικασία στα δικαστήρια, επεξεργασία, έγκριση (θέλουμε να πιστεύουμε), και από εκεί και πέρα δρομολογείται η δημιουργία ενός στην ουσία καινούριου λειτουργικού ναυπηγείου υπό την διαχείριση της ΟΝΕΧ, του επενδυτή δηλαδή, τη συμμετοχή κεφαλαίων από το εξωτερικό και κατά πάσα πιθανότητα συμμετοχή κι ενός μεγάλου ναυπηγικού οίκου του εξωτερικού προκειμένου να συνδράμει στην ναυπήγηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και όχι μόνο.

Γιατί είπαν ότι το ναυπηγείο, όπως είναι δομημένο να λειτουργήσει, δεν θα απασχολείται αποκλειστικά και μόνο με την ναυπήγηση και υποστήριξη του Πολεμικού Ναυτικού. Δεν θα έχει δηλαδή μόνο έναν πελάτη με τις ευκολίες ή τις δυσκολίες που αυτό συνεπάγεται, αλλά θα υποστηρίζει, θα εξυπηρετεί και άλλες ανάγκες της Ελληνικής Ναυτιλίας. Άρα, πολλαπλό το όφελος.

Συγχαρητήρια! Μεγάλη προσπάθεια και σήμερα νομίζω ότι μπαίνουμε σε μία νέα φάση, στην τελική φάση».

Νίκος Παναγιωτόπουλος Ναυπηγεία Ελευσίνας Νίκος Παναγιωτόπουλος Ναυπηγεία Ελευσίνας

Οι κορβέτες

Ήδη έχει καθυστερήσει, και μάλιστα κατά πολύ, η λήψη απόφασης για τις Κορβέτες του Πολεμικού Ναυτικού, ανεξάρτητα από την αναβάθμιση των ΜΕΚΟ, που έχει αποφασιστεί ότι θα προχωρήσουν κανονικά.

Άλλωστε, βάσει του σχεδιασμού του ΓΕΕΘΑ, που έχει εγκριθεί από την σχετική συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ το 2021, η δομή δυνάμεων προβλέπει την ύπαρξη 12 Φρεγατών και 6 κορβετών στην δύναμη του Στόλου. Συνεπώς, η ναυπήγηση των κορβετών δεν θα φέρουν αντικατάσταση των παλαιών φρεγατών «S» όπως είχε αφεθεί να εννοηθεί παλαιότερα από στρατιωτικές πηγές.

Την Τρίτη, στην γιορτή της Πολεμικής Αεροπορίας, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας σε σχετικές του δηλώσεις προς τους δημοσιογράφους έθεσε χρονοδιάγραμμα ως το τέλους του έτους για την υπογραφή της συμφωνίας με την εταιρεία που θα επιλεγεί. Αυτή τη στιγμή είπε ότι προκρίνονται η ιταλική και η γαλλική πρόταση.

Οι Γάλλοι κομίζουν την πρόταση των Gowind, έχοντας την δυναμική που απέκτησαν από το πρόγραμμα των Belharra. Και η Fincantieri – ΟΝΕΧ με την φρεγατο-κορβέτα DOHA.

Ωστόσο, αποτελεί κοινό μυστικό ότι το συνολικό πακέτο της αμερικανο-ιταλικής πρότασης φαίνεται να είναι αδύνατο να προσβληθεί – με τα έως τώρα δεδομένα – από τον ανταγωνισμό.

Όπως έχει ανακοινώσει η κοινοπραξία, προσφέρονται έγγραφες διαβεβαιώσεις για την πιστή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και των απαιτήσεων του ΠΝ, τη στιγμή που το σχέδιο προβλέπει την πρώτη DOHA να παραλαμβάνει σε 36 μήνες και τις υπόλοιπες 3 (που θα ναυπηγηθούν στην Ελλάδα) σε διάστημα 24 έως 12 μηνών (σ.σ. ο χρόνος θα μειώνεται όσο προχωρούν οι επενδύσεις).

Η πρόταση περιλαμβάνει υπηρεσίες υποστήριξης (Follow on Support), από την έναρξη μέχρι το τέλος ζωής του πλοίου, κάτι στο οποίο πάσχουν διαχρονικά όλες οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού.

Επίσης, κι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, η πρόταση έχει την απόλυτη στήριξη της ιταλικής κυβέρνησης, που σημαίνει ότι υπάρχουν τράπεζες για την εκταμίευση των απαραίτητων κεφαλαίων και ταυτόχρονα όλα τα δάνεια θα εκταμιευθούν με την εγγύηση του ιταλικού δημοσίου. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι εκτός από τα 6 χρόνια περιόδου χάριτος στην αποπληρωμή, μπορεί να δοθούν επιπλέον 12 χρόνια χρηματοδότησης, ανεβάζοντας σε συνολικά 18 χρόνια την αποπληρωμή των δανείων.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι εάν οι 4 κορβέτες, μαζί με την αναβάθμιση των τεσσάρων ΜΕΚΟ κοστίσουν 2,2 δις, η Ελλάδα θα καταβάλει περίπου 122 εκατ. τον χρόνο για την αποπληρωμή τους, έχοντας όμως εξασφαλισμένη την Συνεχή Υποστήριξη των πλοίων.

Το ΑΝΣ

Χθες, 9 Νοεμβρίου, συνήλθε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) το οποίο αποφάσισε την προμήθεια 4 κορβετών για την ενίσχυση του Στόλου. Αυτό συνεπάγεται την δέσμευση των σχετικών κονδυλίων για το πρόγραμμα, που σημαίνει ότι υπάρχει η πολιτική βούληση επ’ αυτού.

Επιπλέον, κάθε άλλο παρά τυχαία θα πρέπει να θεωρείται η τηλεφωνική επικοινωνία το απόγευμα της Τρίτης με τον νέο Υπουργό Άμυνας της Ιταλίας κ. Γκουΐντο Κροσέττο (Guido Crosetto).

Κατά την συνομιλία, υπογραμμίστηκε το εξαιρετικό επίπεδο των διμερών αμυντικών σχέσεων και η κοινή θέληση για την περαιτέρω ενίσχυσή της τόσο σε διμερές πλαίσιο, όσο και στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών αμυντικών πρωτοβουλιών.

Έγινε επίσης, ανταλλαγή απόψεων για την τρέχουσα κατάσταση ασφαλείας στην Ανατολική Μεσόγειο, κατά την οποία τονίστηκε η σημασία του πλήρους σεβασμού του Διεθνούς Δικαίου και της αρχής της καλής γειτονίας.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ