Covid-19: Τι αποκαλύπτει η κινεζική ανάλυση των γενετικών δεδομένων από την αγορά της Γουχάν

Ζωικό DNA βρέθηκε στα δείγματα από την αγορά του Γουχάν που εξετάστηκαν και ήταν θετικά στον ιό sars-cov-2 ο οποίος προκάλεσε την πανδημία της covid-19, και αυτό σημαίνει ότι μπορεί ένα ζώο να ήταν ο ξενιστής που μετέφερε την ασθένεια στους ανθρώπους, σύμφωνα με δημοσίευμα του περιοδικού NATURE.

Την ανάλυση των δειγμάτων δημοσίευσαν ερευνητές του Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων της Κίνας και η πρώτη που δημοσιεύεται, μετά την πανδημία. Τα δείγματα που συλλέχθηκαν στην αγορά της Γουχάν κατά τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας Covid-19 – καθώς και τα υποκείμενα δεδομένα, τα οποία ζητούσε η διεθνής ερευνητική κοινότητα από την αρχή της επιδημίας, ουσιαστικά δημοσιεύονται τρία χρόνια μετά το ξέσπασμα της πανδημίας και παρά τα επίμονα αιτήματα της Δύσης, να δημοσιευτούν όσο γίνεται πιο γρήγορα.
Και αυτό γίνεται αφού στις ΗΠΑ σχεδόν εδραιώθηkε η πεποίθηση ότι ο ιός ξέφυγε από εργαστήριο στην Γουχάν και όχι από την αγορά, στην οποία πωλούνται ακόμα και ζωντανά άγρια ζώα, όπως τα ρακούν.

Η ανάλυση, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature» στις 5 Απριλίου, επιβεβαιώνει ότι τα επιχρίσματα από την αγορά θαλασσινών της Γουχάν  – η οποία έκλεισε τον Ιανουάριο του 2020 και έχει συνδεθεί εδώ και καιρό με την έναρξη της πανδημίας – περιείχαν γενετικό υλικό από άγρια ζώα που βρέθηκαν θετικά στον ιό SARS-CoV-2. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί ένα ζώο να ήταν ο ενδιάμεσος ξενιστής του ιού που διαδόθηκε σε όλον τον κόσμο.

Επιφυλακτικοί κάποιοι επιστήμονες

Τα αποτελέσματα έχουν γίνει δεκτά με επιφύλαξη. Γιατί ουσιαστικά σε κάποιον βαθμό αθωώνουν την Κίνα. Οι ερευνητές θεωρούν δύο πράγματα. Πρώτον ότι παρά τις αναλύσεις, δεν είναι οριστική η απόδειξη πως μπορεί ο ιός SARS-CoV-2 να προήλθε από ζώο σε άνθρωπο και δεύτερον αν συνεχιστούν οι δημοσιεύσεις των δεδομένων, οι έρευνες και οι αναλύσεις, τότε μπορεί να βρεθούν οριστικά στοιχεία για την προέλευση της πανδημίας.

«Είναι ένα από τα πιο σημαντικά σύνολα δεδομένων που είχαμε από την εμφάνιση της πανδημίας», δήλωσε η Φλοράνς Ντεμπάρ, εξελικτική βιολόγος στο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών της Γαλλίας (CNRS).  Σύμφωνα με τον εξελικτικό ιολόγο Τζέσι Μπλουμ, αν και τα επιχρίσματα, τα οποία συλλέχθηκαν τον Ιανουάριο του 2020, παρέχουν χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με το ποια ζώα βρίσκονταν στην αγορά, οι ερευνητές χρειάζονται ακόμη παλαιότερα δείγματα για να εντοπίσουν την προέλευση της πανδημίας.

Η κινεζική ομάδα που εκπόνησε την τελευταία έκθεση είχε δημοσιεύσει μια έκδοση της μελέτης της τον Φεβρουάριο του 2022 αλλά αυτή δεν περιλάμβανε ανάλυση του γενετικού υλικού των ζώων στα επιχρίσματα. Η ομάδα στην οποία συμμετείχε η Ντεμπάρ βρήκε τα δεδομένα των επιχρισμάτων του κινέζων ερευνητών στη διαδικτυακή βάση δεδομένων γονιδιωματικής GISAID και δημοσίευσε τη δική της ανάλυση στο αποθετήριο επιστημονικών δεδομένων Zenodo. Η εν λόγω έκθεση εντόπισε γενετικό υλικό άγριων ζώων στα επιχρίσματα που βρέθηκαν θετικά στον SARS-CoV-2 και σύμφωνα με την ομάδα, η έρευνα επιβεβαιώνει την θεωρία ότι η πανδημία πιθανώς προήλθε από παράνομα διακινούμενα σκυλιά ρακούν τα οποία μόλυναν ανθρώπους στην αγορά θαλασσινών της Γουχάν.

Διχασμένοι οι ειδικοί

Ορισμενοι ερευνητές θεωρούν την μελέτη αμφιλεγόμενη. Κάποιοι άλλοι, όπως ο Ντέιβιντ Ρέλμαν, μικροβιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ στην Καλιφόρνια, συμφωνεί εν μέρει με την εκτίμηση των συγγραφέων της μελέτης. Θεωρεί ότι η αγορά μπορεί να ενίσχυσε τη μετάδοση του SARS-CoV-2.

Η Άλις Χιούζ, βιολόγος στο Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, εξέφρασε την ανησυχία της σχετικά με την ποιότητα της ανάλυσης. Εκτός από τα γονιδιωματικά θραύσματα από ζώα όπως σκύλοι ρακούν, οι κινέζοι ερευνητές εντόπισαν γενετικό υλικό από πάντα, τυφλοπόντικες και χιμπατζήδες. «Δεδομένου ότι η θανάτωση ενός πάντα τιμωρείται με θανατική ποινή στην Κίνα, δεν υπάρχει απολύτως καμία περίπτωση να υπάρχει οποιοδήποτε ίχνος πάντα στην αγορά αυτή», σημείωσε η ερευνήτρια. Αυτό όμως ισχύει μόνο αν υποθέσουμε ότι στην αγορά της Γουχάν διακινούνται αποκλειστικώς νόμιμα προϊόντα.

Τα συγκεκριμένα ευρήματα θα μπορούσαν να οφείλονται σε εργαστηριακή μόλυνση ή σε ακατάλληλη επεξεργασία των δεδομένων που δεν κατάφερε να εξαλείψει τις ψευδείς ταυτοποιήσεις ειδών, υποθέτει η Χιούζ. Αλλά ο Ρέλμαν έχει άλλη άποψη. Δεν πιστεύει ότι περαιτέρω αναλύσεις του ίδιου συνόλου δεδομένων θα μπορούσαν να δώσουν αξιόπιστες απαντήσεις για την προέλευση του ιού. Θέλει άλλου είδους δεδομένα. Χρειαζόμαστε «καλά επαληθεύσιμα δεδομένα σχετικά με τα πρώιμα κλινικά συμβάντα στη Γουχάν», δήλωσε στο Nature.