Ντόμινο μετακομίσεων για πιο φθηνό ενοίκιο – Επιχειρήσεις αφήνουν τα κεντρικά στέκια

Της Έυας Οικονομάκη

Τη µετεγκατάσταση των επιχειρήσεών τους σε δρόµους χαµηλότερης προβολής δροµολογούν ολοένα και περισσότεροι ιδιοκτήτες καταστηµάτων υγειονοµικού ενδιαφέροντος που βρίσκονται σε κεντρικές οδούς των µεγαλουπόλεων, µε στόχο να επιτύχουν µείωση του µηνιαίου µισθώµατος και να επενδύσουν ταυτόχρονα στην ανάπτυξη των e-shops τους. ∆εδοµένου ότι η υγειονοµική κρίση έχει εκτοξεύσει το ηλεκτρονικό εµπόριο και τις παραγγελίες µέσω εφαρµογών, µε το delivery να έχει πάρει «φωτιά» εν µέσω καραντίνας, οι ιδιοκτήτες καταστηµάτων εστίασης 20-40 τ.µ. που βρίσκονται σε πρωτοκλασάτους εµπορικούς δρόµους και φέρουν ένα αναγνωρίσιµο brand αναζητούν χώρους µε χαµηλότερο ενοίκιο σε οδούς της ίδιας περιοχής ή κοντά σε αυτή, προκειµένου να… µετακοµίσουν.

Αλλωστε, η παράδοση κατ’ οίκον, µέσω ηλεκτρονικών ή τηλεφωνικών παραγγελιών, κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος έναντι του take away, µε τους ίδιους τους επιχειρηµατίες πλέον να στρέφονται στην ανάπτυξη των ηλεκτρονικών καταστηµάτων τους προκειµένου να τονώσουν τον τζίρο τους, ιδιαίτερα σε περιόδους καραντίνας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγµα ιδιοκτητών καταστήµατος εστίασης, το οποίο λειτουργούσε επί της οδού Βαλαωρίτου, που αποφάσισαν να µεταφέρουν την επιχείρησή τους σε οδό µε χαµηλότερο µηνιαίο µίσθωµα στο εµπορικό τρίγωνο της πρωτεύουσας. Την ίδια στιγµή, ιδιοκτήτης αλυσίδας που εµπορεύεται λευκά είδη και είδη σπιτιού ζήτησε µείωση ενοικίου από τον ιδιοκτήτη του ακινήτου επί της οδού Αιόλου, όπου στεγάζεται το κατάστηµα, αίτηµα που δεν έγινε αποδεκτό, µε αποτέλεσµα ο επιχειρηµατίας να αναζητεί µικρότερο χώρο στην ευρύτερη περιοχή για να µεταφέρει την επιχείρησή του, εξετάζοντας παράλληλα το ενδεχόµενο να συγχωνευθεί το κατάστηµα µε άλλο που διατηρεί η αλυσίδα στο Κολωνάκι. Στην ίδια λογική κινείται και επιχειρηµατίας που διατηρεί κατάστηµα γνωστής αλυσίδας γρήγορου φαγητού επί της οδού Βαλαωρίτου. Με στόχο να περιορίσει τα έξοδα και να εστιάσει πλέον περισσότερο στο delivery, το οποίο αναπτύσσεται µε ταχείς ρυθµούς, αναζητεί χώρο σε γειτονικούς δρόµους β’ προβολής για να µεταφέρει την επιχείρησή του.

Εμφαση στο delivery

∆εν είναι τυχαίο, πάντως, ότι ακόμη και εστιατόρια υψηλής γαστρονομίας έχουν στραφεί στο delivery και στη δημιουργία e-shops, προ- κειμένου να καλύψουν ένας μέρος των απωλειών που έχουν καταγράψει το τελευταίο χρονικό διάστημα εξαιτίας της πανδημίας του νέου κορονοϊού. Οπως εξηγούν παράγοντες της κτηματαγοράς, αυτή η τάση, που τους τελευταίους μήνες εντείνεται, παρατηρείται εδώ και περίπου δύο χρόνια στα βόρεια προάστια της Αθήνας, με τους επιχειρηματίες να στοχεύουν στη διεύρυνση του πελατολογίου τους κυρίως μέσω παραγγελιών από εργαζομένους εταιρειών, από τουρίστες που επιλέγουν να ενοικιάζουν κάποιο διαμέρισμα μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας Airbnb και από όσους εργάζονται από το σπίτι.

Στο ηλεκτρονικό εμπόριο ποντάρουν, την ίδια στιγμή, και οι ιδιοκτήτες των εμπορικών καταστημάτων, τα οποία προσπαθούν να επιβιώσουν σε περιβάλλον αυξημένης αβεβαιότητας που έχει προκαλέσει η παρατεταμένη υγειονομική κρίση. Ενδεικτικό είναι το ότι επιχειρηματίες που διαχειρίζονται μεγάλες αλυσίδες ένδυσης εξετάζουν το ενδεχόμενο να βάλουν «λουκέτο» στα καταστήματα που δεν παράγουν τον απαιτούμενο για τη συντήρησή τους τζίρο και να δώσουν προτεραιότητα στην τόνωση του ηλεκτρονικού εμπορίου, με στόχο να περιορίσουν τις ζημιές.

Ηδη από την περίοδο του πρώτου lockdown κάποιες εταιρείες με ισχυρό brand name, όπως η Zara και η H&M, είχαν αναφέρει ότι, αν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων δεν δέχονταν μείωση του ενοικίου, δεν θα δίσταζαν να περιορίσουν τον αριθμό των καταστημάτων τους έτσι ώστε να μπουν πιο δυναμικά στην αγορά μέσω e-shop, που έδειχνε από τότε τις τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης που έχει.

Διαβάστε αναλυτικά το δημοσίευμα της Realnews ΕΔΩκαι ΕΔΩ

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ