Η επόμενη μέρα στην Παναγία των Παρισίων: Οι δωρεές-μαμούθ, το καταστροφικό «δάσος», το best seller του Ουγκώ και η φωτό που τρέλανε το Ίντερνετ – ΒΙΝΤΕΟ

Παγκόσμιο σοκ έχουν προκαλέσει οι μεγάλες καταστροφές που άφησε πίσω της η φωτιά, η οποία εκδηλώθηκε το βράδυ της Δευτέρας στην Παναγία των Παρισίων, το εμβληματικό μνημείο της γαλλικής πρωτεύουσας.

Η φωτιά, εξαπλώθηκε αστραπιαία στην οροφή του γοτθικού κτιρίου που ανεγέρθηκε πριν από οκτώ αιώνες και πλέον, φθάνοντας στο βέλος της, που κατέρρευσε, ακολουθούμενο από ουσιαστικά όλη τη στέγη.

Η πυρκαγιά έχει «σβήσει» πλήρως, ανακοίνωσε λίγο πριν από τις 11:00 το πρωί της Τρίτης, ώρα Ελλάδας ο εκπρόσωπος των πυροσβεστών. «Όλη η φωτιά έσβησε. Βρισκόμαστε πλέον στη φάση της εμπειρογνωμοσύνης», δήλωσε ο Γκαμπριέλ Πλις, εκπρόσωπος της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Παρισιού, ενημερώνοντας τους δημοσιογράφους μπροστά στη Νοτρ Νταμ και διευκρίνισε πως η «σφοδρή πυρκαγιά» «διαδόθηκε πολύ γρήγορα σε ολόκληρη τη στέγη» σε «περίπου 1.000 τετραγωνικά μέτρα».

«Το θέμα για τους πυροσβέστες του Παρισιού ήταν μέχρι το πρωί να διαφυλάξουν τα δύο κωδωνοστάσια, το Βόρειο και το Νότιο, για να εξασφαλίσουν ότι οι πύργοι δεν θα πληγούν. Και αυτό συνέβη», υπογράμμισε εκφράζοντας επίσης τη χαρά του για τη διάσωση «των δύο κωδωνοστασίων, των δύο πύργων και έργων».

Τώρα πρέπει να τεθούν υπό παρακολούθηση οι δομές, η κίνησή τους, καθώς και να σβήσουν εστίες που ενδεχομένως παραμένουν, εξήγησε ακόμη.

Ο ίδιος πρόσθεσε πως «ένα τμήμα του θόλου κατέρρευσε στο κεντρικό κλίτος» και πως 100 πυροσβέστες «εξακολουθούν να βρίσκονται επιτόπου και θα παραμείνουν όλη την ημέρα».

Στα 600 εκατ. ευρώ οι δωρεές για την αποκατάσταση

Πρωτοφανή δυναμική αλληλεγγύης έχει προκαλέσει η καταστροφή του Καθεδρικού Ναού. Οι δωρεές από μεγάλους βιομηχανικούς ομίλους και πλoύσιες οικογένειες της Γαλλίας για τη χρηματοδότηση της Παναγίας των Παρισίων ξεπερνούν ήδη τα 600 εκατομμύρια ευρώ.

Η οικογένεια που έχει κληρονομήσει τη L’Oreal, οι Μπετανκούρ-Μεγέρ, μαζί με τον παγκόσμιο κολοσσό καλλυντικών ανακοίνωσαν σήμερα δωρεά συνολικού ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ στα οποία προστίθενται τα 200 εκατομμύρια της οικογένειας Αρνό και του ομίλου της LVMH, και τα 100 εκατομμύρια που υποσχέθηκαν αντίστοιχα ο πετρελαϊκός όμιλος Total και η οικογένεια Πινό, ιδιοκτήτρια του ομίλου Kering.

Ο επιχειρηματίας Μαρκ Λαντρέ ντε Λασαριέρ (Firmalac) θα συνδράμει με δωρεά 10 εκατομμυρίων ευρώ για την “αποκατάσταση του βέλους” και η οικογένεια Μπουίγκ του ομώνυμου ομίλου τηλεπικοινωνιών θα δώσει επίσης 10 εκατομμύρια ευρώ.

Γιατί εξαπλώθηκε με ταχύτητα η φωτιά στον Καθεδρικό Ναό;

Ο λόγος για τον οποίο εξαπλώθηκε με ταχύτητα η φωτιά φέρεται να είναι το γεγονός ότι πάνω από τον πέτρινο θόλο του Καθεδρικού Ναού και μέχρι την οροφή υπάρχουν 1.300 ξύλινα υποστηρίγματα, κορμοί βαλανιδιάς, που αποκαλείται “δάσος”. Εκεί στηρίζεται η μήκους άνω των 100 μέτρων μολύβδινη οροφή της Παναγίας των Παρισίων.

Ο συνδυασμός ξύλου και μολύβδου αναζωπύρωσε την πυρκαγιά η οποία σε μία ώρα οδήγησε στην κατάρρευση του βέλους και στη συνέχεια ολόκληρης της στέγης. Τα κωδωνοστάσια που διεσώθησαν είναι κατασκευασμένα από πέτρα αν και όλα συντείνουν ότι αυτό που διέσωσε τελικά τον ναό από την καθολική καταστροφή είναι η έγκαιρη επέμβαση των πυροσβεστών.

Ο Γάλλος υφυπουργός Εσωτερικών, Λοράν Νουνιέζ, μιλώντας στα Μέσα, τόνισε πως η δομή της Παναγίας των Παρισίων «αντέχει» μετά την πυρκαγιά, όμως στο κτίριο έχουν εντοπισθεί «ευάλωτα σημεία», ιδιαίτερα στο επίπεδο του θόλου. «Η πυρκαγιά τελείωσε, τώρα η κύρια ανησυχία είναι να εξασφαλισθεί ότι το οικοδόμημα δεν θα εμφανίσει ρωγμές».

«Συνολικά η δομή αντέχει, όμως, μερικά ευάλωτα σημεία εντοπίσθηκαν κυρίως στο επίπεδο του θόλου και ενός αετώματος του βόρειου κλίτους που πρέπει να ενισχυθεί» και το οποίο οδήγησε στην εκκένωση πέντε γειτονικών πολυκατοικιών, υπογράμμισε επιπλέον.

Όλο το Ίντερνετ ψάχνει τον άντρα και το κοριτσάκι της φωτογραφίας

Μία φωτογραφία τραβηγμένη περίπου μία ώρα πριν ξεσπάσει η φωτιά στην Παναγία των Παρισίων έχει γίνει viral, καθώς έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 230.000 like και έχει γίνει retweet περισσότερες από 113.000 φορές.

Η φωτογραφία αποτυπώνει τις ανέμελες στιγμές ενός άνδρα με ένα κοριτσάκι με φόντο την Παναγία των Παρισίων.

Τη φωτογραφία τράβηξε η Brooke Windsor και η ίδια έγραψε στο twitter «Έβγαλα αυτή τη φωτογραφία την ώρα που φεύγαμε από την Παναγία των Παρισίων, περίπου μια ώρα πριν πιάσει φωτιά. Ήμουν έτοιμη να πάω στον μπαμπά να ρωτήσω εάν την ήθελε. Τώρα εύχομαι να το είχα κάνει. Twitter, αν έχεις μαγικές ικανότητες, σε παρακαλώ βοήθησέ τον να τη βρει».

Η φωτογραφία χαρακτηρίζεται ήδη ως ιστορική και στα social media έχει ξεκινήσει ένας αγώνας για να εντοπιστούν ο άνδρας και το κοριτσάκι, όπως αποτυπώνουν και οι σχετικοί αριθμοί.

Έως το απόγευμα της Τρίτης, πάντως, δεν υπήρχε αποτέλεσμα.

Στην κορυφή των πωλήσεων “Η Παναγία των Παρισίων” του Βίκτωρος Ουγκώ

Αυξήθηκαν κατακόρυφα οι πωλήσεις του κλασικού αριστουργήματος του Βίκτωρος Ουγκώ “Η Παναγία των Παρισίων” μετά την καταστροφική πυρκαγιά στον Καθεδρικό Ναό. Το επικό ρομαντικό μυθιστόρημα ανέβηκε στην πρώτη θέση στη λίστα των ευπώλητων της Amazon.

Το βιβλίο πραγματεύεται την ιστορία της όμορφης Εσμεράλντα και του κωδωνοκρούστη Κουασιμόδου. Σύμφωνα με τα διεθνή Μέσα, κάτι παρόμοιο είχε συμβεί και μετά την πολλαπλή τρομοκρατική επίθεση στο Παρίσι τον Νοέμβριο του 2015, όταν το κλασικό έργο του Έρνεστ Χέμινγουεϊ “Το Παρίσι είναι μια γιορτή” είχε βρεθεί στην κορυφή των bestseller στις διαδικτυακές πωλήσεις.

Την Τρίτη πάντως, στην τρίτη θέση των bestseller της Amazon ήταν έκδοση της “Παναγίας των Παρισίων” που κυκλοφόρησε το 2012, ενώ στην όγδοη θέση ήταν μια άλλη έκδοση. Παράλληλα αυξήθηκε η ζήτηση σε οδηγούς του Παρισίων.

Υπενθυμίζεται πως στο αριστούργημα του Γάλλου μυθιστοριογράφου, περιγράφεται μία σκηνή όπου η Παναγία των Παρισίων τυλίγεται στις φλόγες, με κάποιους να μιλάνε για προφητική περιγραφή: «Όλα τα βλέμματα στράφηκαν στο πιο ψηλό μέρος της εκκλησίας. Αυτό που έβλεπαν ήταν κάτι συγκλονιστικό. Μια μεγάλη φλόγα υψωνόταν ανάμεσα στους δυο πύργους με ανεμοστρόβιλους και σπινθήρες, μια τεράστια και ανεξέλεγκτη φλόγα η οποία πότε φαινόταν και πότε χανόταν από τον πυκνό καπνό». Το βιβλίο εκδόθηκε το 1831.

Σε ατύχημα οφείλεται η πυρκαγιά;

Η πυρκαγιά στον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων πιθανόν να οφείλεται σε ατύχημα και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι προκλήθηκε σκόπιμα, ανακοίνωσε σήμερα ο εισαγγελέας του Παρισιού Ρεμί Χέιτζ.

“Προσανατολιζόμαστε προς το σενάριο του ατυχήματος”, είπε στους δημοσιογράφους ο Χέιτζ και πρόσθεσε ότι 50 άνθρωποι απασχολούνται σε μια “μακρά” και “πολύπλοκη” έρευνα για τα αίτια της χθεσινής πυρκαγιάς.

Οι εργάτες, που συμμετείχαν στις εργασίες συντήρησης είχαν ολοκληρώσει τη δουλειά τους στις 17.30 ώρα Γαλλίας, περίπου 1 ώρα και 20 λεπτά προτού ξεσπάσει η φωτιά, δηλαδή στις 18.50 ώρα Γαλλίας, δήλωσε ο διοικητής της Πυροσβεστικής στο Παρίσι, Ζαν Κλοντ Γκαλέ.

“Όταν ξέσπασε η πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων, ήχησαν οι συναγερμοί του καθεδρικού ναού και οι επισκέπτες στη Notre Dame άρχισαν γρήγορα να εκκενώνουν το κτίριο… Οι εργάτες είχαν σταματήσει τις εργασίες από τις 17:00 έως τις 17:30 ώρα Γαλλίας”, επισημαίνει ο Αντρέ Φινό, υπεύθυνος επικοινωνίας του καθεδρικού ναού.

“Αλλά δεν είμαστε σίγουροι εάν είχε απομείνει κάποιος. Δύο εταιρείες από την Ανατολική Γαλλία (η Meuse και Meurthe-et-Moselle) είχαν αναλάβει αυτό το έργο αποκατάστασης”, προσθέτει.

Ο εισαγγελέας του Παρισιού ξεκίνησε έρευνα για «ακούσια καταστροφή από φωτιά». Η αστυνομία άρχισε σήμερα να ανακρίνει τους εργάτες που εμπλέκονταν στην ανακαίνιση, ανέφερε το γραφείο του εισαγγελέα.

Ο εισαγγελέας εξήγησε ότι υπήρξε «ένας πρώτος συναγερμός στις 18:20 τον οποίο ακολούθησε μια διαδικασία αλλά δεν διαπιστώθηκε καμία έναρξη πυρκαγιάς».

«Υπήρξε ένας δεύτερος συναγερμός στις 18:43, και εκεί διαπιστώθηκε φωτιά στο επίπεδο της σκαλωσιάς. Εν τω μεταξύ, η εκκλησία εκκενώθηκε καθώς λίγο πριν είχε ξεκινήσει μια λειτουργία», συνέχισε ο Ετζ.

Οι υπάλληλοι του κεντρικού εργαστηρίου της αστυνομικής διεύθυνσης του Παρισιού εργάζονται χέρι με χέρι με τους πυροσβέστες και τις ομάδες «Έρευνας των αιτιών και των συνθηκών πυρκαγιάς» (RCCI).

Μόλις δοθεί το πράσινο φως για την είσοδο στον ναό, οι ομάδες του κεντρικού εργαστηρίου θα μπορούν να αρχίσουν να παίρνουν δείγματα και να πραγματοποιούν ορισμένες διαπιστώσεις.

«Ο σκοπός είναι διπλός: να προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε από πού ξεκίνησε η πυρκαγιά και να κατανοήσουμε τον τρόπο που εξελίχθηκε», εξηγεί στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Κριστόφ Πεζρόν, διευθυντής του κεντρικού εργαστηρίου της αστυνομικής διεύθυνσης.

Όμως η εργασία των «ειδικών» της αστυνομικής διεύθυνσης ξεκίνησε από χθες βράδυ την ώρα που οι φλόγες καταβρόχθιζαν το κτίριο.

Έναν τεχνικός και ένας μηχανικός βρίσκονταν επιτόπου έξω από τον ναό λίγο μετά τις 19:00.

«Ήταν πολύ κοντά στις ομάδες των πυροσβεστών, με τρόπο ώστε να παρακολουθούν την εξέλιξη της φωτιάς. Έμειναν στο σημείο μέχρι τη μία το πρωί και επέστρεψαν το πρωί με αρχιτέκτονες για την ασφάλεια, μαζί με την ομάδα των πυροσβεστών του Παρισιού για να κάνουν τον γύρο του καθεδρικού», είπε ο Πεζρόν.

Μαζί με τον σωρό των μπάζων που προκάλεσε η πυρκαγιά, «η έρευνα για ίχνη και ενδείξεις θα είναι πολύ πολύπλοκη», προβλέπει ο Πεζρόν.

«Η έρευνα μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες, μήνες, εξαρτάται από το τι θα βρουν οι ερευνητές», προειδοποίησε ο Λοράν Νουνιέζ.

Συγκλονιστική περιγραφή

«Τα βιτρό κατεστραμμένα από τις εκρήξεις, το βέλος καταρρέοντας άνοιξε μία οπή επάνω από το ιερό: εικόνα βομβαρδισμού», περιέγραψε ο Φιλίπ Μαρσέ, γενικός βικάριος της αρχιεπισκοπής του Παρισιού. Ήταν από τους πρώτους που μπήκε στον Καθεδρικό Ναό μετά την πυρκαγιά.

«Αυτή η εκκλησία ανεγέρθηκε πριν από 850 χρόνια, άντεξε πολέμους, άντεξε βομβαρδισμούς, άντεξε τα πάντα», είπε ο Φιλίπ Μαρσέ που χειροτονήθηκε ιερέας στη Νοτρ Νταμ πριν από 31 χρόνια.

«Μπαίνοντας τη νύκτα, την ώρα που μόλις άρχιζε να ελέγχεται η φωτιά και καθώς υπήρχαν ακόμη μεμονωμένες εστίες που συνέχιζαν να καίνε, η εικόνα ήταν εικόνα βομβαρδισμού», λέει.

«Στην αρχή όλα ήταν μαύρα και υπήρχε στο βάθος ο μεγάλος κίτρινος σταυρός φωτισμένος από τις φλόγες. Ηταν εντυπωσιακό!», περιγράφει ο άνθρωπος που πέρασε όλη την νύκτα «στο προσκέφαλο της Παναγίας μας που κλαίει».

«Δεξιά του σταυρού αυτού, υπάρχει ένα άγαλμα της Μαρίας…Είναι όρθια, υπάρχει ο σταυρός και η Παναγία, εκεί στην καρδιά της Παναγίας των Παρισίων».

Και στη μέση όλων αυτών, ένα παράταιρο αντικείμενο: «ένα ρομπότ που έριχνε νερό». «Και οι σπίθες από το λιωμένο μολύβι που έπεφταν από τη στέγη».

«Όλη τη νύκτα είδα να περνούν άνθρωποι με δάκρυα στα μάτια. Κράτησα αυτήν την εικόνα: είναι το χάος, αλλά δεν πρέπει αυτό να μας βγάλει νοκ άουτ».

Ωστόσο, η λέξη «κόλαση» δεν του φεύγει από το μυαλό και μιλά για τη στιγμή που ξέσπασε η πυρκαγιά λίγη ώρα μετά το τέλος της λειτουργίας.

«Δεν είναι η Νοτρ Νταμ των καθολικών, είναι η Νοτρ Νταμ της Γαλλίας, η Νοτρ Νταμ του κόσμου. Η εκκλησία καίγεται και ο κόσμος ολόκληρος κλαίει».

«Οι πυροσβέστες, ήρωες»

Για τον γενικό βικάριο, «δεν είναι μία εκκλησία που καταστράφηκε, είναι το σύμβολο της ιστορίας της Γαλλίας και του Παρισιού». «Αυτή η εκκλησία είναι τόσο συμβολική. Μετράμε τις χιλιομετρικές αποστάσεις εκκινώντας από την Νοτρ Νταμ, είναι ο ομφαλός του Παρισιού».

«Είμαστε όλοι συγκλονισμένοι, πρόκειται για κάτι περισσότερο από θαύμα, είναι ηρωισμός διότι θαύμα σημαίνει θεία επέμβαση», λέει. «Οι πυροσβέστες είναι ήρωες».

Λίγες ημέρες πριν από το Πάσχα, κανείς δεν ξέρει πού θα γίνουν οι προγραμματισμένες για σήμερα, για αύριο, για την Πέμπτη, την Παρασκευή…λειτουργίες. «Είναι σαν να πείραξαν την μητέρα μας…».

«Το κρεβάτι μου είναι εδώ. Αυτό το πρωινό, βρίσκομαι στο προσκέφαλο της Παναγίας μας που κλαίει».

Δείτε φωτογραφίες από το εσωτερικό του ναού

Το νερό είναι τώρα ο μεγαλύτερος εχθρός

Ο ναός της Παναγίας των Παρισίων έχει να αντιμετωπίσει πλέον και έναν άλλον κίνδυνο, το ίδιο το μέσο που καλείται να τη σώσει από τη φωτιά: το νερό. Αυτό επεσήμανε από την πρώτη στιγμή της είδησης για την πυρκαγιά στη “Νοτρ Νταμ” ο καθηγητής Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής και Αποκατάστασης Μνημείων και υποδιευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ισπανίας Χαβιέ Ριβέρα Μπλάνκο, επικαλούμενος το προηγούμενο παράδειγμα του καθεδρικού ναού της Λυών, ο αντίστοιχος ναός στη Νότιο Γαλλία σώθηκε το 1966 επειδή αποφεύχθηκε να κατασβεστεί η πυρκαγιά με τη χρήση νερού.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι προτιμότερο να αφεθούν τα ξύλινα και γύψινα δομικά στοιχείαστους υποστηρικτικούς αρμούς και στις αντηρίδες της “Νοτρ Νταμ” να καούν παρά να ρίξουν νερό στις νευρώσεις, διότι αυτές θα απορροφήσουν την υγρασία, αυξάνοντας έτσι το βάρος τους, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν κατάρρευση όλου τού συνόλου. «Στη Λιόν συνέβη το ίδιο πριν πενήντα χρόνια. Οι ειδικοί έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, αποφεύχθηκε να βρέξουμε τις πέτρες και ο Καθεδρικός σώθηκε».

Ο Ριβέρα Μπλάνκο υπενθύμισε πως ο παρισινός καθεδρικός ναός είχε αποκατασταθεί το 1830 από τον Εζέν Βιολέ-λε-Ντυκ, ο οποίος ανακατασκεύασε την οροφή και την κεντρική ακκίδα με κάλυμμα σχιστόλιθου που απομιμείτο την παλιά στέγη. «Καίγεται ο θόλος, ο οποίος είναι ένα από τα μέρη που αποκατέστησε ο Βιολέ -λε -Ντυκ και όπου μπορείτε να δείτε την ομάδα των γλυπτών που αναπαριστούν τους 12 Αποστόλους να αναλήπτονται στους ουρανούς και όπου ο ίδιος ο συντηρητής συμπεριέλαβε τον εαυτό του (ΣτΜ, στη μορφή του Αγίου Θωμά) επειδή ήταν εγωμανής», εξηγεί ο καθηγητής.

Σύμφωνα με τον ίδιο ειδικό, η αξία της Παναγίας των Παρισίων είναι «ανεκτίμητη». «Αναπαριστά την ταυτότητα των ίδιων των Γάλλων. Είναι ο Καθεδρικός των Βασιλέων της Γαλλίας, και μετά την Επανάσταση πέρασε στον ίδιον τον λαό. Είναι επίσης μία φανταστική κι αστείρευτη πηγή εσόδων, καθώς αποτελεί το μεγάλο πρότυπο του γαλλικού γοτθικού ρυθμού». Η Παναγία των Παρισίων αντάμα με τους Καθεδρικούς της Σαρτρ και της Λιόν συνιστούν το μεγάλο τρίγωνο της ευρωπαϊκής γοτθικής αρχιτεκτονικής.

Για τον Ριβέρα Μπλάνκο, η φωτιά ενδεχομένως θα βλάψει και τα βιτρό του ναού, που κατά το 60% τους είναι τα αυθεντικά από κτίσεώς του. «Η φωτιά θα λιώσει τον μόλυβδο που ενώνει τα γυαλιά, εάν δεν αναχαιτίζονται έγκαιρα οι φλόγες», τονίζει ο ίδιος ειδικός, προσθέτοντας πως εκείνο που κινδυνεύει περισσότερο είναι το κύριο κλίτος, που βρίσκεται στο κέντρο του κυρίως ναού, καθώς και το τμήμα που οδηγεί προς το εξωτερικό του». Σε αυτά τα τμήματα βρίσκονται πλήθος αγάλματα και αναγεννησιακοί πίνακες μεγάλης αξίας, επισημαίνει.

Τα πρωτοσέλιδα του γαλλικού Τύπου για την Παναγία των Παρισίων: “Η καρδιά μας στις στάχτες” – ΦΩΤΟ

Σοκαρισμένη η ανθρωπότητα από την πυρκαγιά στην Παναγία των Παρισίων, έναν από τους πιο εμβληματικούς ναούς γοτθικού ρυθμού σε ολόκληρο τον κόσμο.

Τα πρωτοσέλιδα της επόμενης ημέρας αποτυπώνουν τη θλίψη από την τεράστια καταστροφή.

Χαρακτηριστικό είναι το πρωτοσέλιδο της “La Croix” που γράφει “Η καρδιά μας στις στάχτες”.

Δείτε τα πρωτοσέλιδα από τις γαλλικές εφημερίδες:

Ξεπερνούν τα 600 εκατομμύρια ευρώ οι δωρεές για την Παναγία των Παρισίων

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ