Γιατί εξαπλώθηκε με ταχύτητα η φωτιά στην Παναγία των Παρισίων;

Παγκόσμια θλίψη έχει προκαλέσει η καταστροφή που υπέστη η Παναγία Παρισίων μετά την πυρκαγιά που ξέσπασε το απόγευμα της Δευτέρας. Ο λόγος για τον οποίο εξαπλώθηκε με ταχύτητα η φωτιά φέρεται να είναι το γεγονός ότι πάνω από τον πέτρινο θόλο του Καθεδρικού Ναού και μέχρι την οροφή υπάρχουν 1.300 ξύλινα υποστηρίγματα, κορμοί βαλανιδιάς, που αποκαλείται “δάσος”. Εκεί στηρίζεται η μήκους άνω των 100 μέτρων μολύβδινη οροφή της Παναγίας των Παρισίων.

Ο συνδυασμός ξύλου και μολύβδου αναζωπύρωσε την πυρκαγιά η οποία σε μία ώρα οδήγησε στην κατάρρευση του βέλους και στη συνέχεια ολόκληρης της στέγης. Τα κωδωνοστάσια που διεσώθησαν είναι κατασκευασμένα από πέτρα αν και όλα συντείνουν ότι αυτό που διέσωσε τελικά τον ναό από την καθολική καταστροφή είναι η έγκαιρη επέμβαση των πυροσβεστών.

Ο Γάλλος υφυπουργός Εσωτερικών, Λοράν Νουνιέζ, μιλώντας στα Μέσα, τόνισε πως η δομή της Παναγίας των Παρισίων «αντέχει» μετά την πυρκαγιά, όμως στο κτίριο έχουν εντοπισθεί «ευάλωτα σημεία», ιδιαίτερα στο επίπεδο του θόλου. «Η πυρκαγιά τελείωσε, τώρα η κύρια ανησυχία είναι να εξασφαλισθεί ότι το οικοδόμημα δεν θα εμφανίσει ρωγμές».

«Συνολικά η δομή αντέχει, όμως, μερικά ευάλωτα σημεία εντοπίσθηκαν κυρίως στο επίπεδο του θόλου και ενός αετώματος του βόρειου κλίτους που πρέπει να ενισχυθεί» και το οποίο οδήγησε στην εκκένωση πέντε γειτονικών πολυκατοικιών, υπογράμμισε επιπλέον.

Από την πλευρά του, ένας από τους οργανίστες της Νοτρ Νταμ δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο, ότι το μεγάλο όργανο του ναού «δεν κάηκε» από την πυρκαγιά, αλλά η δομή του μπορεί να έχει υποστεί ζημιές.

Το όργανο, το οποίο ανακαινίζεται στο πέρασμα των αιώνων, αλλά το ουσιαστικό μέρος της δομής του χρονολογείται από την αρχή του 15ου αιώνα, «έχει εν μέρει διασωθεί, όμως είναι καλυμμένο με μπάζα, σκόνη και νερό», δήλωσε ο Φιλίπ Λεφέβρ που εδώ και 35 χρόνια είναι οργανίστας στην Παναγία των Παρισίων, προσθέτοντας πως «τους επόμενους μήνες, όλο αυτό θα στεγνώσει και υπάρχει κίνδυνος να προκληθούν δομικά προβλήματα. Ελπίζουμε ότι θα παραμείνει σταθερό και ότι μόλις καταστεί δυνατό θα προστατευθεί», πρόσθεσε.

Αντιθέτως, «το μικρό όργανο υπέστη ζημιές από τη φωτιά, διευκρίνισε. Όμως το χειρότερο αποφεύχθηκε, η Νοτρ Νταμ είναι ακόμη όρθια και το ανακουφιστικό είναι η ομόφωνη αντίδραση ολόκληρου του κόσμου», δήλωσε συμπληρώνοντας πως «εδώ και αιώνες η Νοτρ Νταμ ζει με τη ζωή των ανθρώπων»

Στο μεταξύ, ο καθηγητής Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής και Αποκατάστασης Μνημείων και υποδιευθυντής του Ινστιτούτου Εθνικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ισπανίας Χαβιέ Ριβέρα Μπλάνκο, προειδοποίησε ότι ο ναός της Παναγίας των Παρισίων έχει να αντιμετωπίσει πλέον και έναν άλλον κίνδυνο, το ίδιο το μέσο που καλείται να τη σώσει από τη φωτιά: το νερό, επικαλούμενος το προηγούμενο παράδειγμα του καθεδρικού ναού της Λυών, ο αντίστοιχος ναός στη Νότιο Γαλλία σώθηκε το 1966 επειδή αποφεύχθηκε να κατασβεστεί η πυρκαγιά με τη χρήση νερού.

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι προτιμότερο να αφεθούν τα ξύλινα και γύψινα δομικά στοιχείαστους υποστηρικτικούς αρμούς και στις αντηρίδες της “Νοτρ Νταμ” να καούν παρά να ρίξουν νερό στις νευρώσεις, διότι αυτές θα απορροφήσουν την υγρασία, αυξάνοντας έτσι το βάρος τους, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν κατάρρευση όλου τού συνόλου. «Στη Λιόν συνέβη το ίδιο πριν πενήντα χρόνια. Οι ειδικοί έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, αποφεύχθηκε να βρέξουμε τις πέτρες και ο Καθεδρικός σώθηκε».

Ο Ριβέρα Μπλάνκο υπενθύμισε πως ο παρισινός καθεδρικός ναός είχε αποκατασταθεί το 1830 από τον Εζέν Βιολέ-λε-Ντυκ, ο οποίος ανακατασκεύασε την οροφή και την κεντρική ακκίδα με κάλυμμα σχιστόλιθου που απομιμείτο την παλιά στέγη. «Καίγεται ο θόλος, ο οποίος είναι ένα από τα μέρη που αποκατέστησε ο Βιολέ -λε -Ντυκ και όπου μπορείτε να δείτε την ομάδα των γλυπτών που αναπαριστούν τους 12 Αποστόλους να αναλήπτονται στους ουρανούς και όπου ο ίδιος ο συντηρητής συμπεριέλαβε τον εαυτό του (ΣτΜ, στη μορφή του Αγίου Θωμά) επειδή ήταν εγωμανής», εξηγεί ο καθηγητής.

Σύμφωνα με τον ίδιο ειδικό, η αξία της Παναγίας των Παρισίων είναι «ανεκτίμητη». «Αναπαριστά την ταυτότητα των ίδιων των Γάλλων. Είναι ο Καθεδρικός των Βασιλέων της Γαλλίας, και μετά την Επανάσταση πέρασε στον ίδιον τον λαό. Είναι επίσης μία φανταστική κι αστείρευτη πηγή εσόδων, καθώς αποτελεί το μεγάλο πρότυπο του γαλλικού γοτθικού ρυθμού». Η Παναγία των Παρισίων αντάμα με τους Καθεδρικούς της Σαρτρ και της Λιόν συνιστούν το μεγάλο τρίγωνο της ευρωπαϊκής γοτθικής αρχιτεκτονικής.

Για τον Ριβέρα Μπλάνκο, η φωτιά ενδεχομένως θα βλάψει και τα βιτρό του ναού, που κατά το 60% τους είναι τα αυθεντικά από κτίσεώς του. «Η φωτιά θα λιώσει τον μόλυβδο που ενώνει τα γυαλιά, εάν δεν αναχαιτίζονται έγκαιρα οι φλόγες», τονίζει ο ίδιος ειδικός, προσθέτοντας πως εκείνο που κινδυνεύει περισσότερο είναι το κύριο κλίτος, που βρίσκεται στο κέντρο του κυρίως ναού, καθώς και το τμήμα που οδηγεί προς το εξωτερικό του». Σε αυτά τα τμήματα βρίσκονται πλήθος αγάλματα και αναγεννησιακοί πίνακες μεγάλης αξίας, επισημαίνει.Πηγή φωτό: El Pais

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ