Ύπνος: 5 λόγοι για τους οποίους ξυπνάτε με πονοκέφαλο το πρωί και πώς να το αντιμετωπίσετε

Δεν υπάρχει τίποτα χειρότερο από τον πονοκέφαλο όταν ξυπνάτε το πρωί και ίσως να μην έχετε ιδέα ποια είναι η αιτία. Ειδικοί αποκαλύπτουν 5 βασικούς παράγοντες που προκαλούν πονοκέφαλο και εξηγούν πώς να απαλλαγείτε από το πρόβλημα αυτό.

Ύπνος: Το προειδοποιητικό σημάδι της υψηλής χοληστερόλης που μπορεί να εμφανιστεί κατά τη διάρκεια της νύχτας

Σας έχει τύχει ποτέ να ξυπνάτε με έντονο πονοκέφαλο και να μην έχετε ιδέα γιατί συμβαίνει αυτό; Αν ναι, σίγουρα δεν είστε μόνοι. Περίπου 1 στα 13 άτομα, βιώνει το ίδιο, με τους ανθρώπους ηλικίας 45 έως 64 ετών να είναι πιο ευάλωτοι, σύμφωνα με το Ίδρυμα Ύπνου (Sleep Foundation).

Όμως, μην ανησυχείτε. Ο Dr. Anis Khalaf, ειδικός στην παραδοσιακή κινεζική ιατρική και δημιουργός περιεχομένου στο TikTok (@acupuncturefit), καθώς και άλλοι ειδικοί, έχουν εντοπίσει μια σειρά από απρόσμενες αιτίες πίσω από τους πρωινούς πονοκεφάλους. Παράλληλα, αποκαλύπτουν μερικές απλές λύσεις για να απαλλαγείτε από αυτό το ενοχλητικό σύμπτωμα.

Ύπνος: Τα συμπτώματα που εμφανίζονται όταν κοιμάστε και δείχνουν ανεπάρκεια βιταμίνης D

Ύπνος: 5 πιθανές αιτίες που έχετε πονοκέφαλο το πρωί

  • Αλκοόλ
  • Τρίξιμο των δοντιών και στάση σώματος
  • Καφεΐνη και άλλα ροφήματα
  • Αϋπνία
  • Υπνική άπνοια

Αλκοόλ

Ας ξεκινήσουμε με κάτι προφανές, σύμφωνα με τον Dr. Khalaf, που είναι το αλκοόλ. Οποιοδήποτε αλκοολούχο ποτό, από το αγαπημένο σας κοκτέιλ μέχρι μια μπύρα συνήθως περιέχει ένα συστατικό που ονομάζεται «αιθανόλη», το οποίο είναι φυσικό διεγερτικό. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι μπορεί να προκαλέσει χημικές ανισορροπίες και αφυδάτωση αυξάνοντας την ποσότητα νερού που αποβάλλει ο οργανισμός. Επιπλέον, τα συστατικά που ενισχύουν τη γεύση ενός ποτού μπορούν επίσης να αυξήσουν τη φλεγμονή. Αυτοί οι δύο παράγοντες μαζί αποτελούν την τέλεια συνταγή για πονοκέφαλο.

Ο Dr. Gareth Nye, λέκτορας στην Ιατρική Σχολή του Chester, εξήγησε επίσης ότι ο περιορισμός της κατανάλωσης αλκοόλ ή η αύξηση της πρόσληψης νερού θα βελτιώσει την κατάσταση. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι περισσότεροι πονοκέφαλοι προκαλούνται από έλλειψη ενυδάτωσης και συχνά μπορούν να αντιμετωπιστούν πίνοντας περισσότερο νερό αντί να καταφεύγετε σε παυσίπονα. Αυτό ισχύει και για τους πρωινούς πονοκεφάλους, καθώς ο οργανισμός μας είναι φυσιολογικά αφυδατωμένος το πρωί. Η επαρκής ενυδάτωση του σώματός σας είναι ένα θετικό βήμα για πολλές καταστάσεις, όχι μόνο για τους πρωινούς πονοκεφάλους.

Τρίξιμο των δοντιών και στάση σώματος

Στη συνέχεια, ο Dr. Khalaf αναφέρει το τρίξιμο των δοντιών, επίσης γνωστό ως «βρυγμός». Αυτό μπορεί να συμβεί ενώ είστε ξύπνιοι ή άθελά σας στον ύπνο σας, προκαλώντας ένταση που συχνά συνδέεται με πονοκεφάλους.

Η Rosey Davidson, σύμβουλος ύπνου στην Just Chill Baby Sleep, εξήγησε επίσης ότι αυτό μπορεί να επιδεινωθεί και από την στάση ύπνου. Ο κακός ύπνος, όπως το να κοιμάστε σε άβολη στάση που επιβαρύνει τον αυχένα, μπορεί επίσης να είναι υπεύθυνος για το πρόβλημα. Η αφυδάτωση και το τρίξιμο των δοντιών κατά τη διάρκεια της νύχτας μπορούν να επιδεινώσουν περαιτέρω τους πρωινούς πονοκεφάλους.

Σύμφωνα με το Εθνικό Σύστημα Υγείας του Ηνωμένου Βασιλείου (NHS), ο βρυγμός συχνά συνδέεται με το άγχος και την ανησυχία, επομένως είναι ζωτικής σημασίας να βρείτε τρόπους για να χαλαρώσετε. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει την ακρόαση μουσικής, ασκήσεις αναπνοής ή τακτική άσκηση.

Η Rosey πιστεύει επίσης ότι η δημιουργία ενός σταθερού προγράμματος ύπνου μπορεί να βοηθήσει. «Η δημιουργία ενός κατάλληλου περιβάλλοντος ύπνου και η εξάσκηση τεχνικών χαλάρωσης πριν τον ύπνο μπορούν να συμβάλουν σε καλύτερη ποιότητα ύπνου», επισημαίνει η ειδικός.

Καφεΐνη και άλλα ροφήματα

Η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας καφέ, τσαγιού ή αναψυκτικών με ανθρακικό οξύ, κατά τη διάρκεια της ημέρας, μπορεί επίσης να επηρεάσει σημαντικά τον ύπνο σας, επιδεινώνοντας τους πονοκεφάλους, σύμφωνα με τον Dr. Khalaf. Αυτό συμβαίνει κυρίως επειδή μπλοκάρει γρήγορα την ευαισθησία μας στην «αδενοσίνη», μια ουσία του σώματος που είναι ζωτικής σημασίας για να νιώθουμε υπνηλία.

Ο Dr. Nye διευκρινίζει: «Ο εθισμός στην καφεΐνη και η διακοπή της κατανάλωσής της μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, αλλά μπορεί επίσης να τους ανακουφίσει. Η καφεΐνη είναι διεγερτικό, πράγμα που σημαίνει ότι βοηθά το αίμα να κυκλοφορεί πιο γρήγορα στο σώμα σας, βοηθώντας στην παροχή οξυγόνου στους μύες, αλλά επίσης στενεύει τα αιμοφόρα αγγεία γύρω από τον εγκέφαλο. Εξαρτάται εξ ολοκλήρου από το άτομο και την υποκείμενη αιτία του πονοκεφάλου, εάν συνδέεται με την κατανάλωση του πρωινού καφέ σας ή όχι».

Μια άλλη πρόσφατη μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι το γάλα πριν τον ύπνο μπορεί να έχει απρόβλεπτο αντίκτυπο στο σώμα σας, παρόλο που συχνά συνιστάται ως θεραπεία για ύπνο.

«Το γάλα θεωρείται συχνά ως χαλαρωτικό λόγω της περιεκτικότητάς του σε τρυπτοφάνη, ένα αμινοξύ, το οποίο είναι πρόδρομος της σεροτονίνης και της μελατονίνης. Όμως, τα στοιχεία που υποστηρίζουν την άμεση επίδραση του γάλακτος στον ύπνο είναι ανάμεικτα. Ενώ η τρυπτοφάνη μπορεί θεωρητικά να προάγει την υπνηλία, η ποσότητα που βρίσκεται στο γάλα μπορεί να μην είναι αρκετά σημαντική για να προκαλέσει αισθητές επιδράσεις. Επιπλέον, οι ατομικές αποκρίσεις στην τρυπτοφάνη μπορεί να διαφέρουν σημαντικά», εξηγεί η Rosey.

Αϋπνία

Ο Dr. Khalaf ανέφερε επίσης μία ακόμη διαταραχή που όχι μόνο επηρεάζει σημαντικά την προσωπική σας ευεξία, αλλά προκαλεί και επώδυνους πονοκεφάλους. Πρόκειται για την αϋπνία, μια κοινή πάθηση που δυσκολεύει τον ύπνο ή το να κοιμηθείτε τη νύχτα.

Όσοι πάσχουν από αυτή την πάθηση μπορεί επίσης να ξυπνούν πολύ νωρίς και να δυσκολεύονται να ξανακοιμηθούν, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει κούραση και πονοκεφάλους καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Το άγχος, ο θόρυβος, τα άβολα κρεβάτια και ακόμη και η καφεΐνη μπορούν να συμβάλουν σε αυτό το πρόβλημα, αλλά και πάλι, ο καθορισμός ενός προγράμματος ύπνου μπορεί να βοηθήσει.

Το Εθνικό Σύστημα Υγείας της Αγγλίας (NHS) συστήνει: «Χαλαρώστε τουλάχιστον μία ώρα πριν τον ύπνο, για παράδειγμα, κάντε ένα μπάνιο ή διαβάστε ένα βιβλίο. Βεβαιωθείτε ότι το υπνοδωμάτιό σας είναι σκοτεινό και ήσυχο – χρησιμοποιήστε κουρτίνες, ρολά, μάσκα ματιών ή ωτοασπίδες εάν χρειάζεται».

Υπνική άπνοια

Η υπνική άπνοια είναι μια κατάσταση στην οποία η αναπνοή σας σταματά και να ξεκινά ξανά ενώ κοιμάστε. Ενώ μπορεί να μην το αντιλαμβάνεστε, εμφανίζεται συχνά σε άτομα που ξυπνούν λαχανιάζοντας, ροχαλίζοντας έντονα ή με έντονο βήχα.

Η Dr. Nye εξήγησε: «Εκτός από την αφυδάτωση, ο κακός ύπνος είναι μια συχνά αναφερόμενη αιτία για τους πονοκεφάλους το πρωί. Η κακή ποιότητα ύπνου ή τα προβλήματα με την αναπνοή κατά τη διάρκεια του ύπνου σημαίνει ότι οι μύες δεν λαμβάνουν αρκετό οξυγόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση γαλακτικού οξέος, το οποίο ουσιαστικά προκαλεί κράμπες. Αυτό μπορεί να συμβεί στους μύες του προσώπου οδηγώντας σε πονοκέφαλο. Εάν ροχαλίζετε, είναι πιθανό να έχετε κάποιο πρόβλημα με τη μηχανική της αναπνοής σας κατά τη διάρκεια του ύπνου, το οποίο μπορεί να συνδέεται με μια κατάσταση που ονομάζεται υπνική άπνοια. Και τα δύο συνδέονται με πονοκεφάλους το πρωί».

«Εάν νιώθετε ότι μπορεί να έχετε κάποιο ιατρικό πρόβλημα όπως η υπνική άπνοια, συνιστάται πάντα να αναζητήσετε ιατρική βοήθεια, καθώς μπορεί να είναι αρκετά επικίνδυνο αν δεν αντιμετωπιστεί».

@acupuncturefit Do you ever wake up with a morning headache? #DrAnis #LearnOnTikTok #NeedToKnow #Sleep #TikTokPartner ♬ Swear By It – Chris Alan Lee

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ