Από τα χορευτικά βίντεο μέχρι την παγκόσμια αίσθηση: Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την άνοδο του TikTok

Το TikTok το 2022 έγινε η εφαρμογή με τις περισσότερες λήψεις στον κόσμο, ξεπερνώντας αθόρυβα το Instagram και το Twitter. Μέχρι το τέλος αυτού του έτους, θα ξεπεράσει το YouTube καθώς οι χρήστες της πλατφόρμας κοινωνικών μέσων αφιερώνουν τον περισσότερο χρόνο παρακολουθώντας τα βιντεάκια.

Η μετεωρική άνοδος της πλατφόρμας βίντεο έχει καταπλήξει τους επενδυτές και τους ειδικούς του κλάδου, σύμφωνα με τον Guardian. Καθώς αναπτύσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα, διερευνώνται ορισμένα ερωτήματα γύρω από τις δραστηριότητές της: η αδιαφάνεια του αλγορίθμου της, η επίδρασή της στον εγκέφαλό μας, οι δεσμοί της με την Κίνα και ο ρόλος της στη διάδοση εκλογικής παραπληροφόρησης.

«Το TikTok έχει γίνει μια πηγή πολιτισμού και ένα καζάνι όπου δημιουργείται ο πολιτισμός», δήλωσε η Έμιλι Ντρέιφους, ερευνήτρια στο Κέντρο Μέσων, Πολιτικής και Δημόσιας Πολιτικής του Χάρβαρντ Shorenstein. «Είναι καιρός να το πάρουμε στα σοβαρά».

Καθώς εμβαθύνουμε στην εφαρμογή που αναμόρφωσε το Διαδίκτυο μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, ορίστε τι πρέπει να γνωρίζετε για την άνοδό της

Από πού προήλθε το TikTok

Το TikTok γεννήθηκε από το πάντρεμα δύο κινεζικών πλατφορμών – της εφαρμογής συγχρονισμού χειλιών Musical.ly και της πλατφόρμας βίντεο Douyin.

Το Musical.ly ιδρύθηκε το 2014 στη Σαγκάη και έγινε ευρέως δημοφιλές μέσα σε λίγα μόλις χρόνια. Το 2017, η πλατφόρμα εξαγοράστηκε από την κινεζική εταιρεία τεχνολογίας διαδικτύου ByteDance για 800 εκατομμύρια δολάρια, επιτρέποντας στην ByteDance να αξιοποιήσει τους 60 εκατομμύρια χρήστες του Musical.ly παγκοσμίως. Οπλισμένος με τη βάση χρηστών του Musical.ly στις ΗΠΑ και τις πιο δημοφιλείς λειτουργίες του, η ByteDance χρησιμοποίησε και το Douyin για το παγκόσμιο προϊόν TikTok.

Πόσο γρήγορα μεγάλωσε

Το σπριντ του TikTok προς την παγκόσμια κυριαρχία ξεκίνησε σοβαρά το 2018, όταν ξεπέρασε για πρώτη φορά το Facebook, το Instagram, το Snapchat και το YouTube σε λήψεις. Το επόμενο έτος, έγινε η τέταρτη εφαρμογή μη gaming με τις περισσότερες λήψεις στον κόσμο.

TikTok

 

Το 2020, η πανδημία Covid-19 έριξε «καύσιμο» στην ήδη εκρηκτική ανάπτυξη της εφαρμογής. Καθώς δισεκατομμύρια άνθρωποι αντιμετώπιζαν επαναλαμβανόμενα lockdown, η εφαρμογή συγκέντρωσε λήψεις, αναφέροντας αύξηση 45% στους μηνιαίους ενεργούς χρήστες μεταξύ Ιουλίου 2020 και Ιουλίου 2022.

Σήμερα, το TikTok μπορεί να υπερηφανεύεται για περισσότερους από 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες και η εφαρμογή αναμένεται να ξεπεράσει τους 1,8 δισεκατομμύρια χρήστες μέχρι το τέλος του 2022. Σε συνδυασμό, το TikTok και το Douyin αποτελούν την τρίτη μεγαλύτερη πλατφόρμα κοινωνικών μέσων μέσω μηνιαίων χρηστών, πίσω από το Facebook και το Instagram.

TikTok
Το TikTok έχει την τρίτη μεγαλύτερη μηνιαία βάση ενεργών χρηστών μεταξύ των εφαρμογών κοινωνικών μέσων

Ποιος το χρησιμοποιεί

Η δημοτικότητα του TikTok τροφοδοτείται από τη σχετικά νεαρή βάση χρηστών του. Σχεδόν οι μισοί από τους ανθρώπους μεταξύ 18 και 30 στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν την πλατφόρμα, σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του Pew Research Center – και το 67% των χρηστών μεταξύ 13 και 18 ετών χρησιμοποιούν την εφαρμογή καθημερινά. Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, το 16% όλων των εφήβων χρησιμοποιούν το TikTok «σχεδόν συνεχώς».

Αυτό κάνει το TikTok τη δεύτερη πιο δημοφιλή εφαρμογή στους νέους, μετά το YouTube που χρησιμοποιείται από το 95% των εφήβων. Το Instagram και το Snapchat χρησιμοποιούνται από περίπου το 60% των εφήβων και το Facebook μόλις το 32%.

TikTok
Ποσοστό Αμερικανών που χρησιμοποιούν κάθε σημαντική εφαρμογή μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το TikTok είναι πιο δημοφιλές σε άτομα κάτω των 30 ετών.

Η Meta τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στην Reels, τον κλώνο TikTok της, αλλά έχει δυσκολευτεί να αποκομίσει χρήματα.

Αυξανόμενες ανησυχίες

Ο αλγόριθμος

Ο αλγόριθμος του TikTok, ο οποίος εξυπηρετεί έντονα βελτιωμένο περιεχόμενο από τους χρήστες, είναι βασικό στοιχείο της επιτυχίας του. Η πλατφόρμα, σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα που διέρρευσαν το 2021, βελτιστοποιεί το περιεχόμενο για λεπτά και ώρες προβολής – μια απόκλιση από τους ανταγωνιστές της που ιστορικά έδιναν προτεραιότητα στα κλικ και την αφοσίωση. Αυτή η βασική διαφορά, και η εκπληκτική αποτελεσματικότητα του αλγορίθμου του, έχουν εγείρει συναγερμό για τον αντίκτυπο στην ψυχική υγεία μιας τέτοιας εντατικής στόχευσης.

Οι ανησυχίες σχετικά με τις συνέπειες της εκτεταμένης χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι μακροχρόνιες, με μελέτες να υποδηλώνουν ότι η υπερβολική χρήση μπορεί να επιδεινώσει προβλήματα ψυχικής υγείας και να συμβάλει στον αυτοκτονικό ιδεασμό. Αλλά το TikTok έχει τα δικά του προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των ανησυχιών ότι η ροή που βασίζεται σε αλγόριθμους μπορεί να κάνει βίντεο να γίνουν viral πριν τον έλεγχο ασφαλείας.

Οι δεσμοί της με την Κίνα

Εν τω μεταξύ, οι νομοθέτες των ΗΠΑ ανησυχούν όλο και περισσότερο για τους δεσμούς της πλατφόρμας με την Κίνα. Το 2020, το μέλλον του TikTok στις ΗΠΑ φαινόταν για ανασφαλές, όταν η κυβέρνηση Τραμπ απείλησε να απαγορεύσει οριστικά την πλατφόρμα ή να αναγκάσει την ByteDance να την πουλήσει σε μια αμερικανική εταιρεία.

Υπό πίεση, το TikTok μετακινήθηκε για να αποθηκεύει και να επεξεργάζεται τα δεδομένα των χρηστών των ΗΠΑ σε διακομιστές της αμερικανικής εταιρείας διαδικτύου Oracle. Ξεκινώντας τον Ιούνιο του 2022, η TikTok είπε: «Το 100% της κίνησης χρηστών στις ΗΠΑ κατευθύνεται στην Oracle Cloud Infrastructure».

Ωστόσο, τα ερωτήματα σχετικά με την πρόσβαση των Κινέζων στα δεδομένα χρηστών των ΗΠΑ εξακολουθούν να υφίστανται. Το TikTok έχει αναγνωρίσει ότι ορισμένα αντίγραφα ασφαλείας των δεδομένων χρηστών των ΗΠΑ θα συνεχίσουν να αποθηκεύονται στην Κίνα και τη Σιγκαπούρη. Και οι αναφορές από το Buzzfeed φέτος έδειξαν ότι τα δεδομένα χρηστών των ΗΠΑ συνέχισαν να έχουν πρόσβαση από υπαλλήλους της ByteDance στην Κίνα.

Η TikTok φέρεται να βρίσκεται σε συνομιλίες με το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ για μια συμφωνία για την αντιμετώπιση τέτοιων ανησυχιών για την εθνική ασφάλεια που θα της επιτρέψουν να συνεχίσει να δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ.

Παραπληροφόρηση

Οι ειδικοί προειδοποιούν επίσης όλο και περισσότερο για τον πολλαπλασιασμό της παραπληροφόρησης στην πλατφόρμα, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου στην Ουκρανία. Μια πρόσφατη μελέτη για τις εκλογές στην Κένυα διαπίστωσε ότι 130 βίντεο στο TikTok που προβλήθηκαν περισσότερες από 4 εκατομμύρια φορές εμφάνιζαν παραπληροφόρηση ή ρητορική μίσους σχετικά με την ψηφοφορία.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ