Τέμπη: Έρευνα του ANT1 για τα ανθρώπινα λάθη και την τηλεδιοίκηση – ΒΙΝΤΕΟ

Ένας χρόνος συμπληρώνεται από την σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι. Σύμφωνα με όλα τα πορίσματα, αν λειτουργούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης θα είχε αποτραπεί η μοιραία σύγκρουση τρένων. Παράλληλα, σειρά από ανθρώπινα λάθη, έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στο δυστύχημα. Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η έρευνα του Τάσου Τέλλογλου που παρουσιάστηκε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου.

Ο Χρήστος Κωνσταντινίδης πήγαινε συχνά για περίπατο μπροστά στον σταθμό της Λάρισας μαζί με τη γυναίκα του Βάσω που σκοτώθηκε στην τραγωδία των Τεμπών. Το τρένο ήταν μέρος της ζωής τους. Η οικογένεια διηγείται ακόμα την ιστορία του παππού κλειδούχου του ΟΣΕ που είχε αγοράσει ένα σπίτι δίπλα στις γραμμές για να κοιμάται με τον ήχο του τραίνου.

«Το τρένο ήταν κάτι πάρα πολύ οικείο και για εμάς ήταν τρόπος ζωής διότι όταν είχαμε μετακομίσει Θεσσαλονίκη τουλάχιστον μία φορά στο 20ήμερο παίρναμε το τραίνο μαζί με τα παιδιά», λέει ο ίδιος στην κάμερα του ΑΝΤ1.

Σήμερα, τα τρένα από τη Λάρισα για Αθήνα ταξιδεύουν όπως και το μοιραίο βράδυ σε μονή γραμμή. Η δεύτερη έχει καταστραφεί από την κακοκαιρία Daniel.

Μιλώντας στον ΑΝΤ1 ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ Παναγιώτης Τερεζάκης περιγράφει ποια επιπρόσθετα μέτρα λαμβάνονται σήμερα: «Έχουμε μειωμένες ταχύτητες, στις μονές γραμμές πάμε με 80 χιλιόμετρα την ώρα, έχει γίνει η χάραξη των δρομολογίων με τέτοιο τρόπο ώστε δεν μπορεί να υπάρξει ταυτόχρονα τρένο να φύγει από τη Λάρισα και από το Λιανοκλάδι, είναι χαραγμένα σε τελείως διαφορετικούς χρόνους και έχουμε και διπλούς σταθμάρχες».

Οι επιβάτες έχουν μειωθεί στους μισούς μετά το περσινό δυστύχημα. Τα τραίνα όμως αρχίζουν σιγά σιγά να γεμίζουν ξανά κυρίως με νέους που θέλουν να ξέρουν τι έγινε το μοιραίο εκείνο βράδυ στα Τέμπη.

Ο διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Train, Μαουρίτσιο Καποπόρτο μιλώντας στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής έριξε το φταίξιμο στον σταθμάρχη αλλά οι εκθέσεις των εμπειρογνωμόνων μιλούν, εκτός από την απουσία τηλεδιοίκησης, και για άλλα, πρόσθετα λάθη.

«Φαίνεται ότι ο μηχανοδηγός ήταν εντελώς λογικό να καταλάβει ότι οδηγείται κάπου αλλού, η επικοινωνία του όμως με τον σταθμάρχη ήταν αυτή που δεν έδωσε στον σταθμάρχη να καταλάβει πού ακριβώς πήγαινε το τρένο. Χαθήκανε 57 ζωές για μία λέξη που δεν ειπώθηκε ποτέ. Αν λεγόταν η μαγική λέξη ότι “με βάζεις σε γραμμή καθόδου” όλα θα είχαν τελειώσει εκεί», αναφέρει στον ΑΝΤ1 ο κ. Τερεζάκης.

Για να γίνει αυτό θα έπρεπε ο μηχανοδηγός της μοιραίας αμαξοστοιχίας να είχε ένα ειδικό υπόδειγμα τηλεγραφήματος από τον σταθμάρχη , το 1001, που δεν είχε και επίσης να αναγγείλει ότι κινείται ανάποδα.

«Υπήρχε αρκετός χρόνος για φρενάρουν τα τρένα. Ήθελαν περίπου στα τρίχα χιλιόμετρα τουλάχιστον να βρίσκονται το ένα από το άλλο για να μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ακαριαία πέδη και να σταματήσουν ή έστω να γίνουν μόνο υλικές ζημιές χωρίς να χαθούν ανθρώπινες ζωές.

Από αυτά τίποτα δεν έγινε, με τα γνωστά σε όλους τραγικά αποτελέσματα.

«Εμείς θέλουμε να ανέβει το κατηγορητήριο στους πραγματικά υπεύθυνους και υπόλογους της δολοφονίας», τονίζει ο κ. Κωνσταντινίδης.

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΝΤ1, η ανάκριση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τόσο τα ανθρώπινα λάθη όσο και οι τεχνικές ελλείψεις συνέβαλαν στο αποτέλεσμα.

«Δεν νομίζω ότι θα ξαναμπώ σε αμαξοστοιχία», καταλήγει ο κ. Κωνσταντινίδης.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ