Σαν σήμερα: 8 χρόνια από την τραγωδία του Norman Atlantic

Ήταν 28 Δεκεμβρίου του 2014 όταν το πλοίο Norman Atlantic καθώς έπλεε στο στενό του Οτράντο, στην Αδριατική Θάλασσα, τυλίχθηκε στις φλόγες.

Norman Atlantic: Ένοχοι οι πέντε από τους συνολικά 11 κατηγορούμενους για τη φονική πυρκαγιά

Το πλοίο εκτελούσε το δρομολόγιο από την Πάτρα στην Ηγουμενίτσα και την Ανκόνα όταν λίγο μετά τις 6 το πρωί και ενώ βρισκόταν 81χλμ. βορειοδυτικά της Κέρκυρας ξέσπασε φωτιά στο κατάστρωμα των οχημάτων.

Η πυρκαγιά εξαπλώθηκε και παρά τις προσπάθειες εκκένωσης, 12 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ενώ υπήρξαν και 18 αγνοούμενοι. Δεκαοκτώ άνθρωποι κυριολεκτικά «εξαφανίστηκαν». Ακόμη και για τους ειδικούς, η περίπτωση του Norman Atlantic αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια στα ναυτικά χρονικά.

Φωτιά στο Euroferry Olympia: Επιβάτης έζησε τον ίδιο εφιάλτη στο Norman Atlantic – ΒΙΝΤΕΟ

Σε ηχητικό ντοκουμέντο από τη στιγμή που το πλοίο εκπέμπει σήμα κινδύνου, ο πλοίαρχος ακούγεται να λέει: «Προς όλα τα πλοία, προς όλα τα πλοία! Mayday! Mayday! Σήμα κινδύνου» και στη συνέχεια αναφέρει ημερομηνία και ώρα. Η επιχείρηση διάσωσης κράτησε 36 ολόκληρες ώρες.

Τα βίντεο που τράβηξαν με τα κινητά τους οι επιβάτες είχαν συγκλονίσει ολόκληρο τον πλανήτη, όπως και οι περιγραφές τους για τις δραματικές στιγμές που έζησαν κατά τη διάρκεια εκκένωσης του πλοίου.

«Έσπαγαν τα σχοινιά με τα οποία προσπαθούσαμε να δεθούμε για να ανέβουμε στην ανεμόσκαλα» ανέφερε πατέρας δύο παιδιών, που προσπαθούσε να βοηθήσει τα παιδιά του να δεθούν με τα σχοινιά των διασωστών προκειμένου να εγκαταλείψουν το φλεγόμενο πλοίο.

 

Norman Atlantic: Σειρά λαθών και παραλείψεων

Στις αρχές του 2017, ομάδα Ιταλών εμπειρογνωμόνων διαπιστώνει σε πόρισμά της, το οποίο είναι 650 σελίδες, σειρά λαθών και παραλείψεων τόσο κατά τη φόρτωση του πλοίου και την αντιμετώπιση της φωτιάς, όσο και κατά τη διαδικασία εκκένωσής του.

Σύμφωνα με το πόρισμα, δεν τηρήθηκαν αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων, ενώ η ηλεκτρική σύνδεση των φορτηγών-ψυγείων με το πλοίο εκτελέστηκε από μαθητευόμενο ηλεκτρολόγο, που μόλις είχε επιβιβασθεί και όχι από τον αρμόδιο ηλεκτρολόγο του πλοίου. Ακόμη αναφέρεται ότι δεν έγινε επαρκής έλεγχος για αποφυγή εισόδου και παραμονής λαθρεπιβατών στα γκαράζ. Τουλάχιστον τρεις διασωθέντες, βάσει του πορίσματος, δεν ήταν εγγεγραμμένοι στη λίστα επιβατών.

Η πυρκαγιά άρχισε από το κατάστρωμα 4, ενώ οι εμπειρογνώμονες σημειώνουν ότι υποτιμήθηκαν από τουλάχιστον δύο μέλη του ιταλικού πληρώματος οι πρώτες ενδείξεις καπνού. Δεν έγιναν, βάσει του πορίσματος, οι απαραίτητες ενέργειες για να μην εισέλθει καπνός στο μηχανοστάσιο, ενώ ένας εκ των μηχανικών φέρεται να εγκαταλείπει τον χώρο χωρίς να ενημερώσει τη γέφυρα του πλοίου. Ζητήματα φαίνεται ότι υπήρξαν και με την ενεργοποίηση του συστήματος κατάσβεσης drencher στη ζώνη όπου εκδηλώθηκε η πυρκαγιά.

Οι εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι «το συνολικό σύστημα διαχείρισης της κατάστασης έκτακτης ανάγκης από την πυρκαγιά στο γκαράζ του πλοίου “Norman Atlantic” παρουσίαζε εμφανή και εγγενή ελαττώματα, συναφή επίσης και με την υψηλή πιθανότητα ανθρώπινου σφάλματος».

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ