Οι πληγές του ΕΚΑΒ: Έως και 70 περιστατικά σε πολύωρη αναμονή στην Αττική καθημερινά – Τι συμβαίνει στα νησιά

Το διαχρονικό, αλλά εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα με τις τραγικές ελλείψεις και τα παροπλισμένα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ σε ολόκληρη τη χώρα επανέρχεται στο προσκήνιο μετά τον θάνατο τριών γυναικών τις τελευταίες ημέρες, καθώς δεν υπήρχε ασθενοφόρο να τις διακομίσει.

Χίος: «Χρειαζόμαστε διασώστες για τα ασθενοφόρα» – Τι λέει στο enikos.gr ο δημοτικός σύμβουλος που κατέρρευσε

Του Κωνσταντίνου Νικολόπουλου

Παρά τις προσπάθειες που γίνονται τα τελευταία χρόνια, οι ελλείψεις στο ΕΚΑΒ δεν έχουν περιοριστεί και συνεχίζουν να αποτελούν «πληγή» του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Ο ανεπαρκής αριθμός των ασθενοφόρων στην Αττική, στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα νησιά, αλλά και οι ελλείψεις στο προσωπικό των πληρωμάτων, έχει ως αποτέλεσμα την πολύωρη αναμονή των ασθενών για τη διακομιδή τους, ενώ πολλές φορές μεταφέρονται ακόμη και σε καρότσες αγροτικών οχημάτων προκειμένου να φτάσουν στο νοσοκομείο.

ΕΚΑΒ: Παροπλισμένα ασθενοφόρα στα νησιά λόγω έλλειψης προσωπικού – «Χρειαζόμαστε άμεσα διασώστες»

Το πρόσφατο περιστατικό στην Νέα Μάκρη, με τη 19χρονη έγκυο να χάνει τη ζωή της αναμένοντας να φτάσει το ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, αναδεικνύει για ακόμη μία φορά το πρόβλημα που υπάρχει, με τους συγγενείς της να κάνουν λόγο για αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην άφιξη του ασθενοφόρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το ΕΚΑΒ, η πρώτη κλήση έγινε στις 11 το πρωί της Τρίτης και στην καρτέλα δηλώθηκε αδιαθεσία και καταβολή μιας εγκύου οκτώ μηνών. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το περιστατικό δεν αξιολογήθηκε ως επείγον με αυτά τα χαρακτηριστικά, δεδομένου και του προχωρημένου της εγκυμοσύνης. Περίπου 1,5 ώρα αργότερα, στις 12:35 το μεσημέρι της Τρίτης, το ΕΚΑΒ δέχθηκε και δεύτερο τηλεφώνημα για την έγκυο, στο οποίο αναφέρθηκε ότι η κοπέλα πονάει και μάλλον γεννάει. Τελικά, η μονάδα του ΕΚΑΒ με γιατρό έφτασε στο σπίτι της νεαρής κοπέλας στη 1:00 μετά το μεσημέρι.

SOS στα νησιά για τα ασθενοφόρα: Τι λένε στο enikos.gr δήμαρχοι και εργαζόμενοι για την υποστελέχωση του ΕΚΑΒ

Για τις χρόνιες παθογένειες του ΕΚΑΒ μιλά στη Realnews ο πρόεδρος των εργαζομένων του εν λόγω φορέα, Γιώργος Μαθιόπουλος, σημειώνοντας ότι ημερησίως στην Αττική, κατά τις ώρες αιχμής, βρίσκονται σε αναμονή έως και 70 περιστατικά.

Στα συνεργεία

«Στην περίπτωση της εγκύου στη Νέα Μάκρη θεωρώ ότι στο πρώτο τηλεφώνημα δεν είχαν δώσει οι συγγενείς απ’ ό, τι φαίνεται το επείγον της κατάστασης. Στα υπόλοιπα τηλεφωνήματα δεν ξέρω τι ειπώθηκε, αυτό θα το δείξει η έρευνα. Ωστόσο, απ’ ό, τι γνωρίζω, έγινε λόγος για αδυναμία και ατονία. Έτσι δόθηκε η πρώτη κλήση. Τις ώρες αιχμής από τις 9 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα, είμαστε όλη μέρα στο συντονιστικό με 60 ή και 70 αναμονές, είναι λοιπόν σαφές ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα», δηλώνει στην «R» ο Γ. Μαθιόπουλος και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη διαθεσιμότητα των οχημάτων.

«Αγκάθι» για την καθυστέρηση των διακομιδών είναι και ο αυξημένος αριθμός ασθενοφόρων που βρίσκονται ακινητοποιημένα στα συνεργεία για επισκευή. Όπως αναφέρει ο Γ. Μαθιόπουλος στην «R», υπήρξε περίοδος όπου σχεδόν τα μισά ασθενοφόρα είχαν σηκώσει χειρόφρενο λόγω βλάβης.

«Αυτή τη στιγμή στην Αττική έχουμε 95 ασθενοφόρα αξιόμαχα, τα οποία είναι δωρεά, αλλά δυστυχώς τα 30 με 40 σε καθημερινή βάση είναι ακινητοποιημένα σε συνεργεία. Τα αυτοκίνητα δουλεύουν κάθε ημέρα, όλη την ημέρα. Είναι φυσιολογικό τα οχήματα να παρουσιάζουν βλάβες. Από εκεί και πέρα, όμως, έχουμε μεγάλο πρόβλημα με την επισκευή τους και την προτεραιότητα που δίνουν τα συνεργεία των αντιπροσωπειών. Δυστυχώς, έχουμε διαπιστώσει ότι τα συνεργεία δεν δίνουν προτεραιότητα στα ασθενοφόρα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο αριθμός των οχημάτων που μένουν εκτός. Ξεκινήσαμε πέρυσι με 15 ασθενοφόρα στο συνεργείο και τώρα έχουμε φτάσει στα 30. Βέβαια, ξεκαθαρίζω ότι δεν είναι μόνιμα ακινητοποιημένα αυτά τα ασθενοφόρα. Αλλα μπαίνουν, άλλα βγαίνουν. Έχουμε φτάσει και στο σημείο από τα 95 ασθενοφόρα τα 40 να είναι ακινητοποιημένα», λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ.

Προσλήψεις

Ο Γ. Μαθιόπουλος αναφέρεται και στις σημαντικές ελλείψεις εργαζομένων στα πληρώματα των ασθενοφόρων, ζητώντας άμεσα προσλήψεις. «Αυτές οι ανάγκες έχουν προκύψει από το 2004. Δεν είναι τωρινές και όμως εξακολουθούν να μας ταλαιπωρούν, παρά τις συνεχείς μας προτάσεις για ενίσχυση του στόλου και του προσωπικού. Είναι σαφές ότι πρέπει να γίνουν άμεσα 500 νέες προσλήψεις διασωστών και λοιπού προσωπικού για την Αττική και να αποκτήσουμε 40 νέα ασθενοφόρα για να μπορούμε να επιχειρούμε αξιοπρεπώς και έγκαιρα», τονίζει.

Αναφερόμενος στο περιστατικό της εγκύου στην Νέα Μάκρη, ο Γ. Μαθιόπουλος σημείωσε ότι σημαντικός παράγοντας για τον χρόνο άφιξης του ασθενοφόρου είναι και η περιοχή στην οποία βρίσκεται ο ασθενής. «Είναι σίγουρο ότι παίζει ρόλο η απόσταση, ωστόσο θεωρώ ότι αν βρισκόταν η κοπέλα στο κέντρο μπορεί να είχε απελευθερωθεί ένα ασθενοφόρο πιο γρήγορα. Από εκεί και πέρα, τονίζω ξανά ότι ιδιαίτερη σημασία παίζει η πληροφορία που δεχόμαστε για τα συμπτώματα και την κατάσταση του ασθενούς», αναφέρει.

Αίσθηση προκαλεί και η είδηση του θανάτου 63χρονης γυναίκας στην Κω, η οποία χρειάστηκε εσπευσμένα να μεταφερθεί στο νοσοκομείο με καρότσα αγροτικού οχήματος, καθώς δεν υπήρχε διαθέσιμο ασθενοφόρο. Πριν καλά-καλά κοπάσει ο θόρυβος από αυτή την τραγική είδηση, σημειώθηκε ακόμα ένας θάνατος, μιας τουρίστριας στην Χαλκιδική. Η γυναίκα από τη Ρουμανία άφησε την τελευταία της πνοή, το μεσημέρι της Πέμπτης, στην περιοχή της Ουρανούπολης, αναμένοντας 75 λεπτά να φτάσει το ασθενοφόρο.

Με αφορμή αυτά τα δύο περιστατικά, αναδεικνύονται τα άλυτα για χρόνια προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και στις τουριστικές περιοχές της ηπειρωτικής χώρας.

«Έχουμε τονίσει πολλές φορές ότι υπάρχει σοβαρό ζήτημα με τους διασώστες του ΕΚΑΒ», δηλώνει ο Γ. Μαθιόπουλος, επισημαίνοντας ότι απαιτούνται 11 διασώστες για να λειτουργεί το ασθενοφόρο όλο τον χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο. «Δυστυχώς, όμως, αρκετά συχνά έχουμε κάτω και από 10 διασώστες. Ακόμα και όταν βγαίνουν μόνιμες προκηρύξεις για επικουρικό προσωπικό, δεν πηγαίνει κάποιος για λίγο χρονικό διάστημα να εργαστεί γιατί τα ενοίκια είναι πανάκριβα. Άρα, ακόμα και στις μόνιμες προκηρύξεις που βγαίνουν, μένουν οι θέσεις ακάλυπτες», αποκαλύπτει ο Γ. Μαθιόπουλος, εστιάζοντας στη σημαντική έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού.

Για ασθενοφόρα που δεν επιχειρούν επειδή δεν υπάρχει προσωπικό κάνει λόγο στην «R» ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ Μιχάλης Γιαννάκος και τονίζει ότι σε 13 νησιά του Αιγαίου, τα οποία τους καλοκαιρινούς μήνες υποδέχονται εκατομμύρια τουρίστες, τα περιστατικά εξυπηρετούνται μόνο από ένα ασθενοφόρο…

«Οχήματα που κάθονται»

«Στα περισσότερα από τα νησιά του Αιγαίου έχουμε ένα διαθέσιμο ασθενοφόρο. Αυτό σημαίνει ότι εξυπηρετεί το πρώτο περιστατικό και στο δεύτερο μπαίνει ο ασθενής σε καρότσα αγροτικού. Δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν δύο περιστατικά ταυτόχρονα. Αυτό συμβαίνει γιατί δεν υπάρχει πλήρωμα για τα ασθενοφόρα.

Το παράλογο είναι πως υπάρχουν ασθενοφόρα, αλλά δεν υπάρχει το πλήρωμα για να επιχειρήσει. Δηλαδή υπάρχουν οχήματα που κάθονται. Ενδεικτικό είναι ότι στην Κω κάθονται δύο ασθενοφόρα. Στη Λέρο, στη Μύκονο, στην Πάρο, στη Σαντορίνη, στη Νάξο, στη Σύρο και στη Σάμο έχουμε μόνο ένα ασθενοφόρο, λόγω έλλειψης προσωπικού. Χίος και Ικαρία έχουν ενάμισι ασθενοφόρο. Δηλαδή, το πλήρωμα που υπάρχει, μπορεί να επιχειρήσει στο δεύτερο ασθενοφόρο για κάποιες βάρδιες, αλλά όχι για όλες».

Ωστόσο, η κατάσταση σε κάποια νησιά είναι ακόμα χειρότερη. Όπως τονίζει ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, υπάρχουν και νησιά που για κάποιες βάρδιες δεν έχουν κανένα ασθενοφόρο. «Σε Ιο, Κάρπαθο και Κύθηρα υπάρχουν μόνο δύο οδηγοί πλήρωμα, οπότε κάποια οκτάωρα δεν υπάρχει ουσιαστικά ασθενοφόρο», σημειώνει ο Μ. Γιαννάκος.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ