Ηλεκτρικά πατίνια: Προβληματισμός μετά τα δύο τροχαία στις Κυκλάδες μέσα σε λίγες μέρες – Τι λένε οι δήμαρχοι και συγκοινωνιολόγοι στο enikos.gr

Δύο τραγικά δυστυχήματα σημειώθηκαν στην άσφαλτο μέσα σε δύο 24ωρα στις Κυκλάδες και συγκεκριμένα σε Πάρο και Μύκονο, όπου τα θύματα οδηγούσαν ηλεκτρικό πατίνι όταν παρασύρθηκαν από αυτοκίνητο. Μιλώντας στο enikos.gr οι δήμαρχοι των δύο νησιών επεσήμαναν ότι πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά και πως δεν συνηθίζεται τουρίστες και κάτοικοι να μετακινούνται με αυτόν τον τρόπο.

Αθήνα όπως… Άμστερνταμ; Έτσι θα είναι ο νέος ποδηλατόδρομος «Γκάζι – Κηφισιά» – Τα βασικά σημεία του σχεδίου

Του Δημήτρη Καλογερόγιαννη

Συγκεκριμένα, το πρωί της Τρίτης σκοτώθηκε στην Πάρο ένας 26χρονος, ο οποίος παρασύρθηκε από αυτοκίνητο που οδηγούσε 60χρονος. Στο σημείο έσπευσε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ προκειμένου να μεταφέρει τον 26χρονο στο νοσοκομείο, ο οποίος τελικά δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή, υποκύπτοντας στα τραύματά του λίγο μετά τις 17:00, ενώ όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες ο οδηγός του αυτοκινήτου συνελήφθη.

«Ήταν ένα τυχαίο γεγονός. Πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό», δηλώνει μιλώντας στο enikos.gr ο Δήμαρχος Πάρου Μάρκος Κωβαίος και στη συνέχεια προσθέτει ότι « το άτομο που παρασύρθηκε είχε έρθει στο νησί για τη σεζόν, κάτι που κάνει το συμβάν ακόμη πιο τραγικό».

«Δεν υπάρχουν επιχειρήσεις που να νοικιάζουν ηλεκτρικά πατίνια, ζήτημα σε όλο το νησί να κυκλοφορούν 10 ιδιωτικά. Άλλωστε, δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος να μετακινηθεί κανείς με πατίνι, ακριβώς γιατί εδώ τα πεζοδρόμια είναι πλακόστρωτα και ως μέσο μεταφοράς δεν εξυπηρετεί κανέναν. Τα πατίνια αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη όπου οι αποστάσεις είναι μεγαλύτερες με σκοπό την αποφυγή της κυκλοφοριακής συμφόρησης», καταλήγει ο Δήμαρχος Πάρου.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει σε επικοινωνία του με το enikos.gr ο δήμαρχος Μυκόνου Κωνσταντίνος Κούκας, ο οποίος με αφορμή το τροχαίο δυστύχημα που έλαβε χώρα την Κυριακή του Πάσχα στο νησί υπογράμμισε ότι «δεν χρησιμοποιούνται τακτικά τα ηλεκτρικά πατίνια, δεν είναι κάτι συνηθισμένο για τον κόσμο να μετακινείται στο νησί με αυτό τον τρόπο ούτε τους καλοκαιρινούς μήνες».

Υπενθυμίζεται, λίγες μέρες νωρίτερα και συγκεκριμένα το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα, σημειώθηκε και δεύτερο τροχαίο δυστύχημα με ηλεκτρικό πατίνι στις Κυκλάδες. Στη Μύκονο αυτή τη φορά, ένας 42χρονος που έκανε βόλτα με το ηλεκτρικό του πατίνι παρασύρθηκε επίσης από αυτοκίνητο και τραυματίστηκε θανάσιμα. Το περιστατικό συνέβη στην επαρχιακή οδό Όρνου – Χώρας Μυκόνου. Ο 22χρονος οδηγός του αυτοκινήτου συνελήφθη, ενώ τα ακριβή αίτια και οι συνθήκες του τροχαίου διερευνώνται από την Υποδιεύθυνση Αστυνομίας Μυκόνου.

Τι λένε οι συγκοινωνιολόγοι

«Το φαινόμενο συναντάται κατά κύριο λόγο στα μεγάλα αστικά κέντρα, καθώς το ανάγλυφο που συνθέτει τα περισσότερα νησιά – πλακόστρωτα, ανηφόρες, επαρχιακοί δρόμοι- δεν εξυπηρετεί τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών. Όμως, χρησιμοποιούνται περισσότερο σε μεγαλύτερα νησιά όπως η Κρήτη», λέει στο enikos.gr η συγκοινωνιολόγος και επίκουρη καθηγήτρια στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών Ζωή Χριστοφόρου.

Σχολιάζοντας το νομικό πλαίσιο και τους κανόνες κυκλοφορίας των πατινιών στη χώρα μας η κ. Χριστοφόρου τονίζει ότι «θα πρέπει να μειωθεί το όριο ταχύτητας ακριβώς γιατί τα αυτοκίνητα προκαλούν τα ατυχήματα και όχι τα πατίνια, και όπως είναι λογικό όσο αυξάνεται η χρήση τους αυξάνεται και ο κίνδυνος τροχαίου»

«Στην Ελλάδα το μόνο υποχρεωτικό είναι η χρήση κράνους για τους οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, ενώ υπάρχει όριο ηλικίας για τη χρήση τους», πρόσθεσε η συγκοινωνιολόγος και στη συνέχεια τόνισε ότι στη χώρα μας προκειμένου να εξασφαλιστεί η μέγιστη ασφάλεια της μετακίνησης «θα πρέπει να δημιουργηθούν κατάλληλες οι υποδομές και να πολλαπλασιαστούν οι ποδηλατόδρομοι».

«Από την πλευρά τους οι οδηγοί χρειάζεται να είναι διαρκώς σε επαγρύπνηση, ενώ όσοι μετακινούνται με ηλεκτρικό πατίνι θα πρέπει να φροντίζουν να είναι ορατοί ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες», συμπλήρωσε η κ.Χριστοφόρου και τέλος ανέφερε ότι «στο Παρίσι ψηφίστηκε νόμος που απαγορεύει τη χρήσης κοινόχρηστων πατινιών και από 1η Σεπτέμβριου θα μπει σε ισχύ».

Τι προβλέπει ο ΚΟΚ

Εξαιτίας της αυξανόμενης κυκλοφορίας των Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τροποποίησε το Άρθρο 20 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, θεσπίζοντας κανόνες για τους χρήστες των οχημάτων αυτών.

Τα ΕΠΗΟ, όπως και όλα τα υπόλοιπα οχήματα και μοτοσυκλέτες, διέπονται από ειδικούς κανόνες οι οποίοι ρυθμίζουν την κυκλοφορία, τη στάθμευση, τις τεχνικές προδιαγραφές, καθώς και τις κυρώσεις.

Στην κατηγορία των ΕΠΗΟ υπάγονται τα κινούμενα με ηλεκτροκινητήρα:

  • Πατίνια (e-scooters),
  • Τροχοπέδιλα (e- rollers) και τροχοσανίδες (e- skateboards),
  • Αυτοεξισορροπούμενα προσωπικά οχήματα δηλαδή μηχανοκίνητα μονόκυκλα οχήματα ή μηχανοκίνητα δίκυκλα οχήματα διπλής τροχιάς, που βασίζονται σε εγγενή ασταθή ισορροπία και χρειάζονται βοηθητικό σύστημα ελέγχου για να διατηρούν την ισορροπία τους. (hoverboards, segways).

Οι 4 βασικοί κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια

  • Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα. Ανεξάρτητα πόσο ισχυρό είναι ένα ηλεκτρικό πατίνι, ο χρήστης πρέπει να συμμορφώνεται με το συγκεκριμένο όριο.
  • Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών και λοιπόν ΕΠΗΟ δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα. Έτσι, τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να
  • κινούνται σε επαρχιακές οδούς, στις μεγάλες λεωφόρους, σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας.
  • Οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αυτιά τους και φυσικά να μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, παρά μόνο με ανοικτή ακρόαση. Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.

Οι Βασικοί κανόνες για τα ΕΠΗΟ

  • Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6χλμ/ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί και επιτρέπεται η οδήγησή τους σε άτομα άνω των 12 ετών.
  • Αν έχουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ/ώρα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Επιτρέπεται η οδήγησή τους από 15 ετών και άνω.
  • Αν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατόδρομους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
  • Την νύκτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.
  • Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.
  • Οι οδηγοί τους πρέπει να φορούν κράνος.
  • Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
  • Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.

Διαβάστε εδώ τον σύντομο οδηγό του Υπουργείου Μεταφορών για ηλεκτρικά πατίνια και ποδήλατα.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ