Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής ακυρώνει τη «Διαταγή» του Δημάρχου Βάρης-Βούλας- Βουλιαγμένης για τις οικοδομικές άδειες

Φουντώνει η κόντρα που έχει ξεσπάσει για τα πολεοδομικά μπόνους δόμησης στο ύψος και τους ορόφους των κτιρίων που προβλέπονται στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό.  Μετά το εξώδικο του ΤΕΕ, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ακυρώνει την διαταγή του Δημάρχου Βάρης – Βούλας Βουλιαγμένης περί της μερικής αναστολής έκδοσης οικοδομικών αδειών βάσει των κινήτρων που δίνει ο νέος ΝΟΚ.

Υπενθυμίζεται ότι τοπικοί άρχοντες τάσσονται κατά του ΝΟΚ ζητώντας από τις πολεοδομίες τους να αναστείλουν μερικώς την έκδοση νέων οικοδομικών αδειών, με το ΥΠΕΝ να επισημαίνει από την πλευρά του πως μια τέτοια απόφαση δεν ανήκει στις αρμοδιότητες των δήμων. Ένας από αυτούς τους δήμους είναι και ο Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, με τον δήμαρχο Γρηγόρη Κωνσταντέλλο να δίνει εντολή προς την Υπηρεσία Δόμησης να μην εκδίδει νέες οικοδομικές άδειες,  οι οποίες κάνουν χρήση των ευνοϊκών ρυθμίσεων του ΝΟΚ ως προς τον όγκο και τα ύψη των κτιρίων.

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας από την πλευρά του απέστειλε εξώδικο προς τους Δήμους Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Αλίμου, αναφορικά με το ζήτημα που έχει προκύψει με τα κίνητρα του ΝΟΚ, ζητώντας από τους εν λόγω Δήμους να προβούν άμεσα στην ανάκληση των αποφάσεων που έχουν λάβει περί αναστολής των οικοδομικών αδειών στην χωρική τους περιφέρεια.

Παράλληλα, σήμερα, ο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, με έγγραφό του που αποστέλλεται στο γραφείο Δημάρχου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, και το οποίο έχει τίτλο «Έλεγχος νομιμότητας, κατά το άρθρο 226 του ν. 3852/2010, της υπ’ αριθμ. πρωτ. 13289/26.03.2024 Διαταγής Δημάρχου», ζητά την ακύρωση της απόφασης του Γρηγόρη Κωνσταντέλλου για μερικό “μπλόκο” στις νέες οικοδομικές άδειες.

Ο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, αφού εξηγεί την αναρμοδιότητα του Δημάρχου για μία τέτοια πρωτοβουλία, αποφασίζει «την ακύρωση της υπ’ αριθ. πρωτ. 13289/26.03.2024 «Διαταγής Δημάρχου» του Δήμου Βάρης-Βούλας – Βουλιαγμένης». «Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 231 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, τα συλλογικά και μονομελή όργανα του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης έχει προς την παρούσα απόφαση υποχρέωση συμμόρφωσης χωρίς καθυστέρηση, ενώ κατά της παρούσης αποφάσεως προβλέπεται η άσκηση προσφυγής ενώπιον Ειδικής Επιτροπής, από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον, σύμφωνα με τα άρθρα 151 και 152 του ν. 3463/2006 «Κύρωση Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων» (ΦΕΚ Α/114/2006) όπως ισχύουν», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Δείτε ΕΔΩ την απόφαση

«Η «Διαταγή Δημάρχου», ως ενέργεια, περιλαμβάνεται στο Κεφάλαιο Γ’ του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων που αφορά στα καθήκοντα, υποχρεώσεις, περιορισμούς, κωλύματα  και αστική ευθύνη των υπαλλήλων. Η «Διαταγή» αποτελεί ζήτημα εσωτερικής λειτουργίας του Δήμου, το οποίο, κατά κανόνα μεν, δεν δύναται να ελεγχθεί από τους εποπτικούς φορείς, πλην όμως, εφόσον γνωστοποιείται σε αυτούς το περιεχόμενο της «Διαταγής», δύναται να ελεγχθεί in concreto, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, εάν από την διαταγή αυτή θεσπίζονται κανόνες δικαίου που ως εκ της φύσεώς τους και του περιεχομένου τους προσιδιάζουν σε διοικητική πράξη που παράγει έννομα αποτελέσματα. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, εφόσον διαπιστώνεται πλημμέλεια, για λόγους ασφάλειας του δικαίου πρέπει η «Διαταγή» να ακυρώνεται προς αποφυγή του ενδεχομένου της εφαρμογής τους.

Κατά την κρατούσα, στη θεωρία, άποψη, διοικητική πράξη είναι η δήλωση βούλησης του διοικητικού οργάνου, με την οποία θεσπίζεται μονομερώς ρύθμιση κατ’ ενάσκηση δημόσιας εξουσίας και προς εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος. Από αυτόν τον ορισμό, συνάγεται ότι τα βασικά στοιχεία της έννοιας της διοικητικής πράξης είναι (α) η μονομερής θέσπιση ρύθμισης (κανόνα δικαίου), (β) η προέλευσή της από διοικητικό όργανο, (γ) η εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος και (δ) το πλαίσιο εννόμων σχέσεων που ρυθμίζει, οι οποίες διέπονται από το διοικητικό δίκαιο.
Βασικό χαρακτηριστικό, μεταξύ άλλων, της διοικητικής πράξης, που συνδέεται με την μονομερή θέσπιση κανόνα δικαίου μέσω αυτής, είναι η εκτελεστότητά της, που σημαίνει ότι επιφέρει άμεση μεταβολή στον εξωτερικό νομικό κόσμο. Δηλαδή, η εφαρμογή της και συνακόλουθα η παραγωγή εννόμων συνεπειών είναι υποχρεωτική τόσο για τη Διοίκηση όσο και για τον διοικούμενο ήδη από τη στιγμή της έκδοσής της άνευ ετέρου, χωρίς να προϋποτίθεται η διαμεσολάβηση δικαστικής απόφασης ή άλλης διαδικασίας.
Το υπό κρίση έγγραφο, το οποίο φέρει τον τίτλο «Διαταγή Δημάρχου» δια του περιεχομένου του συνιστά αμιγώς διοικητική πράξη, καθόσον εισάγει ρύθμιση κανονιστική συνιστάμενη στην απαγόρευση έκδοσης οικοδομικών αδειών, οι οποίες ερείδονται στα άρθρα 10 παρ. 1, 15 παρ. 8 και 19 παρ. 2 περ. α’ του ΝΟΚ. Η απαγόρευση αυτή είναι μη νόμιμη διότι δεν εδράζεται σε καμία διάταξη νόμου και ως εκ τούτου έρχεται σε προφανή αντίθεση προς την αρχή της νομιμότητας που διέπει τη δράση της δημόσιας διοίκησης.

Η επικαλούμενη από το υπό κρίση έγγραφο της 149/2024 απόφασης του δημοτικού συμβουλίου δεν συνιστά νόμιμο λόγο απαγόρευσης έκδοσης οικοδομικών αδειών για τις περιπτώσεις αυτές. Και τούτο διότι με την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου απλώς και μόνο προτείνεται η αποστολή αιτήματος προς τον κ. Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την αναστολή έκδοσης αδειών δόμησης εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου, αναγνωρίζοντας κατά τον τρόπο αυτό ότι ο ίδιος ο Δήμαρχος δεν έχει τέτοια αρμοδιότητα. Ομοίως, η επικαλούμενη υπ’ αριθμ. 310/2024 απόφαση της 7μελούς Σύνθεσης του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν δύναται να αποτελέσει νόμιμο έρεισμα για την έκδοση του υπό κρίση εγγράφου, δοθέντος ότι ουδέν δεδικασμένο παράγεται από το διατακτικό της απόφασης αυτής, καθώς πρόκειται για μη οριστική απόφαση που παραπέμπει στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου την τελική κρίση των επίμαχων πολεοδομικών διατάξεων. Μετά την έκδοση της οριστικής απόφασης της Ολομέλειας του Ακυρωτικού Δικαστηρίου θα παραχθεί δεδικασμένο από το οποίο θα υποχρεούται η Διοίκηση να συμμορφωθεί προς το περιεχόμενο της», αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο σκεπτικό της απόφασης.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ