Θλίψη για την απώλεια του Λουκιανού Κηλαηδόνη

Με ανακοίνωσή της η σύζυγός του, Άννα Βαγενά, ενημέρωσε τον Τύπο για τον χαμό του αγαπημένου τραγουδιστή και τραγουδοποιού, Λουκιανού Κηλαηδόνη.

Διαβάστε την ανακοίνωση:

“Ο Λουκιανός έφυγε σήμερα, 7 Φεβρουαρίου 2017, τα ξημερώματα από κοντά μας.

Ευχαριστούμε πολύ όλους τους γιατρούς, τις νοσηλεύτριες και τους

νοσηλευτές που τον φρόντισαν σε όλες του τις νοσηλείες.

Ευχαριστούμε όλους εσάς που τον αγαπήσατε και ξέρουμε ότι θα τον

αγαπάτε για πάντα.

Η τελετή θα γίνει σε στενό οικογενειακό κύκλο.

Στη μνήμη του Λουκιανού όσοι θέλετε μπορείτε να καταθέσετε χρήματα

στον λογαριασμό GR8501101130000011395450502 της Εθνικής Τράπεζας βοηθώντας μία αγαπημένη μας οικογένεια που το έχει ανάγκη. 

Οικογένεια Λουκιανού Κηλαηδόνη”

 

Ποιος ήταν ο Λουκιανός Κηλαηδόνης

Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης γεννήθηκε στις 15 Ιουλίου του 1943 και μεγάλωσε στην Κυψέλη. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, καθώς και στο Μετσόβειο Πολυτεχνείο, χωρίς ποτέ να ασκήσει το επάγγελμα του αρχιτέκτονα, αφού από πολύ νωρίς φαινόταν ότι θα τον κέρδιζε ολοκληρωτικά η μουσική».

Η καλλιτεχνική του καριέρα ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ’70, όταν γράφει τη μουσική για τη θεατρική παράσταση του έργου της Κωστούλας Μητροπούλου «Η Πόλη μας». Τα τραγούδια, στον ομότιτλο δίσκο που κυκλοφόρησε, ερμηνεύουν η Βίκυ Μοσχολιού και ο Μανώλης Μητσιάς.

Ακολουθεί ο δίσκος «Κόκκινη Κλωστή» σε στίχους Νίκου Γκάτσου με τις ερμηνείες της Δήμητρας Γαλάνη και του Μανώλη Μητσιά.

Το 1973 κυκλοφορούν σε κόκκινο βινύλιο τα «Μικρoαστικά» σε στίχους Γιάννη Νεγρεπόντη, όπου για πρώτη φορά ο Λουκιανός Κηλαηδόνης ερμηνεύει δικές του συνθέσεις. Αυτή η δουλειά είναι σταθμός στην καλλιτεχνική του πορεία, αλλά και στα μουσικά πράγματα, γιατί τα «Μικροαστικά» πριν εκδοθούν σε δίσκο κυκλοφορούν παράνομα στη διάρκεια της δικτατορίας και γίνονται σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά.

Επόμενη δισκογραφική δουλειά του είναι τα «Απλά μαθήματα πολιτικής οικονομίας» πάλι σε στίχους Γιάννη Νεγρεπόντη.

Το 1976 ο Λουκιανός γράφει το «Media Luz», το μόνο δίσκο με ορχηστρική μουσική, που είναι το σάουντρακ μιας υποθετικής ταινίας «Film Noir».

Από το 1978 και μέχρι το 1991 κυκλοφορούν πέντε απόλυτα προσωπικοί του δίσκοι: «Είμαι ένας φτωχός και μόνος καουμπόϋ», «Ψυχραιμία Παιδιά», «Χαμηλή πτήση», «Τραγούδια για κακά παιδιά», «Γιατί θα γίνω μαραγκός» κι ένας δίσκος με τραγούδια της δεκαετίας του ’50 και τίτλο «Fifties και ξερό ψωμί».

Το 1993 κυκλοφορεί το διπλό του άλμπουμ «Αχ! Πατρίδα μου γλυκειά» που είναι μια καταγραφή της μουσικής πορείας της Ελλάδας τα τελευταία 50 χρόνια. Στη δουλειά αυτή παρουσιάζονται δισκογραφικά για πρώτη φορά κατηγορίες τραγουδιών που ανήκουν στον χώρο της προφορικής παράδοσης, όπως σχολικά, τραγούδια της γειτονιάς, του δρόμου, της κατασκήνωσης, του κατηχητικού, προσκοπικά και ακόμη επτανησιακά, καντάδες, ελαφρά και ρεμπέτικα.

Παράλληλα γράφει θεατρική και κινηματογραφική μουσική. Για δέκα συνεχή χρόνια γράφει αποκλειστικά τη μουσική για το «Ελεύθερο Θέατρο» – «Ελεύθερη Σκηνή» (Μουσική από τις παραστάσεις αυτές κυκλοφορεί και σε διπλό άλμπουμ με τίτλο: «Πάμε μαέστρο») και είναι βασικός συνθέτης των παραστάσεων του «Θεσσαλικού Θεάτρου» της πρώτης περιόδου.

Συνεργάζεται επίσης με το Εθνικό Θέατρο, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, με το Λαϊκό Θέατρο του Λ. Τριβιζά, καθώς και με την παιδική σκηνή της Ξένιας Καλογεροπούλου.

Γράφει μουσική για τις ταινίες: «Οι κυνηγοί» και «Ο θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Ελευθέριος Βενιζέλος» του Παντελή Βούλγαρη και «Οι Αθηναίοι» του Βασίλη Αλεξάκη, καθώς και μουσική για πολλές τηλεοπτικές εκπομπές.

Επιπλέον όλα αυτά τα χρόνια ο Λουκιανός κάνει πάρα πολλές ζωντανές εμφανίσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα και στην Κύπρο. Γνωστότερη από αυτές είναι το περίφημο «Πάρτυ στη Βουλιαγμένη», που έγινε το 1983 και που συγκέντρωσε περίπου 70.000 κόσμο. Το «Πάρτυ στη Βουλιαγμένη» θεωρήθηκε το ελληνικό “Woodstock” και ο Λουκιανός με αυτήν την εκδήλωση ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης που έβγαλε τις συναυλίες από τα γήπεδα και τα θέατρα σε φυσικούς χώρους. Στο πάρτυ αυτό εμφανίστηκαν διαδοχικά οι Διονύσης Σαββόπουλος, Μαργαρίτα Ζορμπαλά, Βαγγέλης Γερμανός, Γιώργος Νταλάρας, Αφροδίτη Μάνου και Μαντώ, καταφθάνοντας με ταχύπλοα σε πλωτή εξέδρα, μια φορτηγίδα φερμένη από τον ΟΛΠ, που είχε στηθεί γι αυτόν τον σκοπό στα δύο μέτρα από την ακτή…. Σε μια εποχή που ο όρος “beach party” δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός, η συναυλία αυτή κατάφερε να δημιουργήσει το αδιαχώρητο σε όλη την παραλιακή λεωφόρο, από τη Βουλιαγμένη ίσαμε τη Λεωφόρο Συγγρού.

Ο ίδιος είχε δηλώσει για αυτή τη βραδιά: «Πάντα για τα πάρτι μου έψαχνα το απέραντο γαλάζιο της θάλασσας ή το απέραντο γρασίδι αυτών των κήπων, πάντα ήθελα να φαίνονται όλα χαλαρά και απρόβλεπτα για να αισθάνονται όλοι σαν το σπίτι τους, όση δουλειά κι αν κρυβόταν από πίσω, πάντα με κρατούσε στην αγκαλιά της η Αθήνα μας, οπότε νοιώθω πολύ οικεία σε αυτό τον υπέροχο χώρο και ελπίζω να σημάνει το ίδιο και για σας».

Συνέχισε την πορεία του εμπλουτίζοντας τις συναυλίες του με πολλά θεατρικά και εικαστικά στοιχεία κάνοντάς τες περισσότερο μουσικές θεατρικές παραστάσεις, με αποκορύφωμα την παράσταση του «Αχ! Πατρίδα μου γλυκειά» στο Θέατρο Λυκαβητού το καλοκαίρι του 1993, που ονομάστηκε το πρώτο ελληνικό λαϊκό μιούζικαλ και στη συνέχεια παρουσιάστηκε στην Κύπρο, τη Ρόδο και την Νέα Υόρκη με μεγάλη επιτυχία.

Ακόμα σημαντικές του εμφανίσεις στο Λυκαβητό ήταν η «Σκοτεινή πλευρά» και το “Cocktail Party”. Άλλη θεατρική του δουλειά ήταν η παράσταση «Τα καλύτερά μας χρόνια» σε κείμενο Βαγγέλη Γκούφα.

Επόμενες δισκογραφικές του δουλειές το «Νέα Κυψέλη – Νέα Ορλεάνη» που προήλθε από την συνεργασία του με το περίφημο συγκρότημα της Νέας Ορλεάνης Preservation Hall Jazz Band και «Τα φανταρίστικα», πάνω σε στίχους ανώνυμων φαντάρων.

Το καλοκαίρι του 2006 συνεργάστηκε με την Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής (ΚΟΕΜ) πραγματοποιώντας συναυλίες στην Ελλάδα, το εξωτερικό καθώς και στο Ηρώδειο, από όπου προέκυψε ένα διπλό cd με τίτλο «Μ’ Αγιόκλημα και γιασεμιά». Οι συναυλίες συνεχίστηκαν και το καλοκαίρι του 2007.

Το 2011, σε μία συναυλία – αναδρομή στα 35 χρόνια πορείας του, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, ερμήνευσε στο Φεστιβάλ Ρεματιάς αγαπημένα τραγούδια απ’ όλη τη δισκογραφική του δουλειά, όπως την «Πόλη μας», την «Κόκκινη Κλωστή», τα «Μικροαστικά», το «Είμαι ένας φτωχός και μόνος καουμπόυ», τα «Τραγούδια για κακά παιδιά», τη «Χαμηλή Πτήση» κλπ.

Τριάντα χρόνια μετά το θρυλικό «πάρτι» που είχε πραγματοποιήσει στην πλαζ της Βουλιαγμένης, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης έδωσε μία συναυλία στον Κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (15/6/2013), χαρίζοντας στο κοινό μία βραδιά αναβίωσης, μνήμης, συγκίνησης, κεφιού και μουσικής.

Με το αρχειακό υλικό από την κινηματογράφηση εκείνης της βραδιάς σαν οδηγό, με την ορχήστρα και τους καλεσμένους του -από το παρελθόν και όχι μόνο- πήρε τη θέση του στο πιάνο και ταξίδεψε τους θεατές σε μια μαγική βόλτα στη Βουλιαγμένη, στα θερινά τα σινεμά, στα απόκρυφα μπαράκια του, στις γειτονιές των κοριτσιών του, κάνοντας τους παλαιότερους να θυμηθούν τα νιάτα τους του ΄83 και παρασέρνοντας τους νεότερους στον κόσμο της αθωότητας του.

Ήταν παντρεμένος με την ηθοποιό και βουλευτή Άννα Βαγενά, με την οποία απέκτησαν δύο κόρες. Το 1999 δημιούργησαν μαζί τη δική τους μουσική σκηνή, το «Μεταξουργείο», στο οποίο εμφανίζονταν μέχρι σήμερα.

 

Τα συλλυπητήρια των πολιτικών για την απώλεια του Λουκιανού Κηλαηδόνη

 

Την τελευταία του πνοή άφησε σήμερα τα ξημερώματα, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, βυθίζοντας σε θλίψη τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Ο πολιτικός κόσμος της χώρας εξέφρασε τα συλλυπητήριά του, για τον θάνατο του δημοφιλούς τραγουδιστή και τραγουδοποιού.

Ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Νικόλαος Βούτσης εξέφρασε την οδύνη του για τον θάνατο του Λουκιανού Κηλαηδόνη και τα θερμά συλλυπητήριά του στην οικογένεια του καλλιτέχνη. Ο κ. Βούτσης δήλωσε:

«Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, ο χαρισματικός τροβαδούρος, ο πολυτάλαντος δημιουργός, ο αγαπητός φίλος, έφυγε από κοντά μας. Με το εξαιρετικά πλούσιο μουσικό έργο του, σφραγισμένο με την κριτική ματιά και το καυστικό χιούμορ του πολιτικά ενεργού, ανήσυχου καλλιτέχνη, μας συγκίνησε, μας μάγεψε και μας προβλημάτισε στα κρίσιμα ‘‘πώς’’ και ‘‘γιατί’’ της ιστορίας και της κοινωνίας μας. Η απώλειά του είναι οδυνηρή και αναντικατάστατη. Θερμά συλλυπητήρια στη σύζυγό του, συνάδελφο βουλευτή Άννα Βαγενά, και στις θυγατέρες τους.

Στη μνήμη του, η Βουλή των Ελλήνων θα καταθέσει ποσό για φιλανθρωπικό σκοπό σε τραπεζικό λογαριασμό, σύμφωνα με την επιθυμία της οικογένειάς του».

 

Από την πλευρά του, ο υπουργός Επικρατείας και κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος,  έγραψε στο Twitter: «Φεύγοντας από το briefing, με βρήκαν τα νέα… Αντίο Λουκιανέ. Θα σε αγαπάμε πάντα!». Ο κ. Τζανακόπουλους συνόδευσε την ανάρτηση του με το βίντεο του τραγουδιού του Λουκιανού Κηλαηδόνη «ο ύμνος των μαύρων σκυλιών».

 

«Λουκιανέ δε θα φύγεις ποτέ από κοντά μας. Θα είσαι πάντα εδώ μα τα τραγούδια σου την καθαρή ματιά σου, τον προσωπικό σου πολιτισμό.

Θα είμαστε  πάντα μαζί σου στο αγαπημένο πάρτι της ζωής, που φρόντισες να μας τη στολίσεις με μουσικές, στίχους, ιδέες, καλό γούστο, ανθρωπιά.

Θα σε σκεφτόμαστε πάντα, μαζί με την συντρόφισσα μας Άννα, και θα σε συνοδεύει για πάντα η αγάπη μας μ’ αγιόκλημα και γιασεμιά», δήλωσε ο Βουλευτής Περιφέρειας Αττικής και Συντονιστής της ΕΠΕΚΕ Πολιτισμού της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρολιάκος για τον θάνατο του Λουκιανού Κηλαηδόνη.

 

«Σαν καλλιτέχνης σημάδεψε με τα τραγούδια του μια ολόκληρη εποχή.

Σαν άνθρωπος θα μείνει για πάντα στις καρδιές μας για τη ζεστασιά, το χαμόγελο και το μοναδικό του χιούμορ.

Καλό παράδεισο Λουκιανέ», έγραψε στον λογαριασμό του στο Facebook, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης.

 

Η Τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Α’ Αθηνών, κυρία Όλγα Κεφαλογιάννη, για την απώλεια του Λουκιανού Κηλαηδόνη, έκανε την ακόλουθη δήλωση:

«Μεγάλη απώλεια ο θάνατος του Λουκιανού Κηλαηδόνη.

Καινοτόμος για την εποχή του, φεύγοντας, μας αφήνει παρακαταθήκη το σημαντικό του έργο, σήμα κατατεθέν της δεκαετίας του ’80 και όχι μόνο.

Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του».

 

Η Φώφη Γεννηματά με τη σειρά της γράφει στο Twitter: «Η γλυκιά νοσταλγία των νεανικών μας χρόνων θα μας συντροφεύει πάντα μέσα από τα τραγούδια του. Καλό ταξίδι Λουκιανέ Κηλαηδόνη».

 

«Η Δημοκρατική Αριστερά αποχαιρετά με βαθιά θλίψη τον μικρό ήρωα που μεγάλωσε πολλές γενιές. Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης υπήρξε πολύ σημαντικός συνθέτης, με πολιτική στάση κατά τη διάρκεια της δικτατορίας μέσα από τα τραγούδια του. Με τη μουσική του και με συναυλίες που σημάδεψαν την εποχή συντρόφευσε για χρόνια όλους εμάς και ενέπνευσε πολλούς δημιουργούς στη συνέχεια. Η παρουσία του θα παραμείνει για πάντα ζωντανή στη σκέψη και στην καρδιά μας», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Αριστερά για την απώλεια του Λουκιανού Κηλαηδόνη.

 

«Η απώλεια του Λουκιανού Κηλαηδόνη αφήνει κενό στη μουσική, όπως επίσης στο θέατρο και τον κινηματογράφο.

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην σύζυγο του Άννα Βαγενά, τις δύο του κόρες και σε όλους τους δικούς του ανθρώπους», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ.

 

Ο Σταύρος Θεοδωράκης έγραψε σε ανάρτησή του στο Facebook  για τον Λουκιανό Κηλαηδόνη:

«Ο Λουκιανός ήταν ο τραγουδιστής μιας νέας χαράς. Και μιας νέας πατρίδας. Σλίπινγκ μπαγκ, αμφισβήτηση, καρπούζι, θάλασσα, ήλιος, χειραφέτηση, χρώματα… Όλα, βουτηγμένα στους στίχους και τις μουσικές του. Οι μοναχικοί καουμπόηδες των πόλεων γίναμε ξαφνικά εραστές της χώρας μας. Ένας πατριωτισμός γήινος, λιτός, χωρίς φιοριτούρες.

Η Βουλιαγμένη και οι Λυκαβηττοί του ήταν τα δικά μας Γούντστοκ. Ήθελε πάντα να κάνει ένα πάρτι… Με τον Φελίνι, τους Μπητλς, τον Σαρλό, τον Καντίνσκι, τον Μπόρχες, τον Σινάτρα, ένα μπουκάλι ρούμι, τον Σεγκόβια, τον Πικάσο, τον Ντίσνεϊ, τον Μπρελ, τον Πρίσλει, τον Μπόγκαρτ, τον Βάιλ, τον Μπρεχτ, τον Σαββόπουλο, τον Λέστερ, τον Τζέρεμι, τον Τριφό, τον Τζιν Κέλι, τον Σκοτ Τζόπλιν, τον Ζορό, τον Μακλάρεν, τον Σάτσμο, τον Μπένι Γκούντμαν, τον Ρομπέν των Δασών, τον Σεφέρη, τον Ρώτα, τον Μικέλη, τον Ντασέν, τον Ντίλινγκερ, τον Βέγγο, τον Γκέρσουιν, τον Μπραμς, τον Άμποτ και τον Κοστέλο, τον Τσιτσάνη, τον Μπαχ κι άλλο ένα μπουκάλι ρούμι.

Ξημερώναμε με τη βεβαιότητα ότι το πάρτι δεν θα τελειώσει ποτέ. Ότι θα το ξαναστήσουμε στην επόμενη πανσέληνο.

Πού την έκρυβε τόση δύναμη ο Λουκιανός; Που τον θυμάμαι πάντα λιγομίλητο και με χαμηλωμένο το βλέμμα.

Τα τραγούδια του μας απελευθέρωσαν. Να οφειλόταν στην αμεσότητά τους; Στη μαγεία της απλότητας των στίχων του; Στη μουσική του που αναπαραγόταν αδέξια στις παρέες μας;

Ο Λουκιανός χαμογελούσε όταν ο ήλιος έδυε. Έτσι θέλω να τον φαντάζομαι και αυτό το τελευταίο ξημέρωμα. Ένας φτωχός και μόνος καουμπόυ με την κιθάρα του για όπλο. Να μας κλείνει το μάτι. Όπως τότε, στη Νέα Ορλεάνη, που πάνω στο γνωστό επικήδειο εμβατήριο, έγραψε:

«Αυτά που κάναμε εμείς τόσα χρόνια /

τα προσπαθούνε στις μέρες μας πολλοί /

αυτό που λείπει απ΄αυτά τα κωθώνια /

είναι το αίμα και τους λείπει και η ψυχή».

Στην Άννα, στην Γιασεμή, την Μαρία και τους φίλους του τα βαθιά μου συλλυπητήρια».

 

«Ένας σπουδαίος τραγουδοποιός, από τους σημαντικότερους της γενιάς του, που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στα μουσικά πράγματα της χώρας, ο Λουκιανός Κηλαηδόνης, έχασε τελικά τη μάχη που έδινε για τη ζωή, την οποία τόσο υπέροχα ύμνησε με τις μουσικές και τα τραγούδια του. Ο “φτωχός και μόνος καουμπόι” που έγραψε τα “Μικροαστικά”, τα οποία έγιναν σημείο αναφοράς για μία ολόκληρη γενιά σε άλλες δύσκολες εποχές, που έγραψε “τραγούδια για κακά παιδιά”, που συνιστούσε “ψυχραιμία παιδιά”, έκανε τη μοιραία “χαμηλή πτήση” του, προκαλώντας μας μεγάλη, ανείπωτη θλίψη». Αυτό δήλωσε η εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Μανταλένα Παπαδοπούλου για την απώλεια του Λουκιανού Κηλαηδόνη.

«Ο Λουκιανός Κηλαηδόνης θα μείνει στη μνήμη και στις καρδιές όλων εκείνων που τον αγάπησαν και τον λάτρεψαν για τα πολύ όμορφα τραγούδια του», πρόσθεσε η κ. Παπαδοπούλου και κατέληξε: «Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στη σύζυγό του, Άννα Βαγενά και την οικογένειά του».

 

Ο πρόεδρος της Ένωσης Κεντρώων, Βασίλης Λεβέντης εκφράζει τη βαθιά του λύπη στην οικογένεια του, για τον πρόωρο θάνατο του αξιόλογου καλλιτέχνη Λουκιανού Κηλαηδόνη και τονίζει το δυσαναπλήρωτο κενό που αφήνει, η απώλεια του στον καλλιτεχνικό χώρο.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ