Το οπλισμένο C-130 που δοκιμάζουν οι ΗΠΑ και γιατί δεν μπορεί να το προμηθευτεί η Ελλάδα

Χρήστος Μαζανίτης
Δημοσιογράφος

Η πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) δοκιμάζει μία νέα έκδοση ενός οπλισμένου μεταγωγικού αεροσκάφους C-130, που φοράει ίδιο ραντάρ με αυτό των F-35.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Τη στιγμή που στην Ελλάδα η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων πιέζει προς κάθε κατεύθυνση για την εξεύρεση άμεσης λύσης στο θέμα των μεταγωγικών αεροσκαφών που αντιμετωπίζει η Πολεμική Αεροπορία, στις ΗΠΑ δοκιμάζουν την νέα έκδοση του AC-130J ή αλλιώς του οπλισμένου C-130 γνωστού κι ως Gunship.

Πρόκειται για ένα AC-130J Ghostrider εξοπλισμένο με ένα ενεργό ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιούν τα F-35 αλλά και τα F-16 Viper.

Η προσθήκη ενός AESA εκτιμάται ότι θα προσδώσει σε αυτά τα αεροσκάφη ένα πολύτιμο εργαλείο για τον εντοπισμό, την παρακολούθηση και την εμπλοκή στόχων, ειδικά σε κακές καιρικές συνθήκες και σε εκτεταμένες αποστάσεις. Το ραντάρ θα μπορούσε να εκτελέσει γενικότερη συλλογή πληροφοριών και να παρέχει βελτιωμένη επίγνωση της κατάστασης, μαζί με άλλες λειτουργίες, επίσης.

c-130

Οι επικείμενες δοκιμές AC-130 AESA επισημάνθηκαν κατά τη διάρκεια πρόσφατης ενημέρωσης από μέλη του Εκτελεστικού Γραφείου Προγράμματος της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων των ΗΠΑ (SOCOM) για αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας (PEO-FW), στην οποία συμμετείχε, μεταξύ άλλων, το The War Zone. Αυτή η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε ως μέρος ενός ετήσιου συνεδρίου με επίκεντρο τις ειδικές επιχειρήσεις που ονομάζεται πλέον Εβδομάδα SOF.

“Έχουμε μια επίδειξη τεχνολογίας που έρχεται, όπου έχουμε μια Συνεργατική Συμφωνία Έρευνας και Ανάπτυξης [CRADA] για να κάνουμε ένα ραντάρ AESA σε ένα πυροβόλο AC-130”, δήλωσε ένας από τους εκπροσώπους της PEO-FW. Η δοκιμή θα βοηθήσει τη SOCOM “να δει ποιες δυνατότητες μπορούν να μας βοηθήσουν να φέρουμε στον αγώνα”.

c-130

Το CRADA είναι μια διαδικασία κατά την οποία ο στρατός των ΗΠΑ συνεργάζεται με μια ιδιωτική εταιρεία ή ερευνητικό ίδρυμα σε ένα συγκεκριμένο έργο, αλλά χωρίς παραδοσιακή ανάθεση σύμβασης. Τα CRADA συνήθως περιλαμβάνουν διάφορους βαθμούς κατανομής των πόρων και τα αποτελέσματα οποιασδήποτε δοκιμής αντί για μια τυπική ανταλλαγή κεφαλαίων.

Τι είδους AESA SOCOM σχεδιάζει να δοκιμάσει στο AC-130J δεν είναι προς το παρόν γνωστό. Αυτή, φυσικά, δεν είναι η πρώτη φορά που η SOCOM, μαζί με την Πολεμική Αεροπορία, εξετάζει εξοπλισμένα AC-130 με ραντάρ αυτού του γενικού τύπου.

Το 2015, η SOCOM αποκάλυψε ότι δοκίμαζε το ραντάρ AN/ASQ-236 Dragon’s Eye στα πυροβόλα της ως μέρος ενός προηγούμενου CRADA. Το pod δοκιμάστηκε πτήσης σε τουλάχιστον ένα AC-130 τοποθετημένο σε έναν πυλώνα κάτω από τη δεξιά πτέρυγα.

c-130 c-130

Το enikos.gr βρέθηκε στα τέλη Μαρτίου στο εργοστάσιο συναρμολόγησης των C-130J, στην Marietta της Georgia, στις ΗΠΑ. Σε ερώτηση του υπογράφοντος για το εάν υπάρχει περίπτωση στο πλαίσιο εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις για την προμήθεια νέων C-130 σε αυτά να περιλαμβάνεται και οπλισμένη έκδοση, μας διευκρίνισαν ότι δεν αποτελεί εξαγωγικό αεροσκάφος των ΗΠΑ κι ότι τα πλήρη δικαιώματά του έχει η USAF. Που σημαίνει ότι οποιοδήποτε ενδεχόμενο παραχώρησης θα πρέπει να περάσει πρώτα από την έγκριση του Κογκρέσου σε συνεργασία με το Πεντάγωνο και στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ.

Βέβαια, σε αυτό το υποθετικό σενάριο θα πρέπει να προσθέσουμε ότι οι επείγουσες ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας περιλαμβάνουν  – όπως έχουμε γράψει πολλάκις στο enikos.gr -–την άμεση προμήθεια 4 λειτουργικών μεταγωγικών κι εν συνεχεία την προμήθεια 2 ιπτάμενων τάνκερ.

c-130 c-130

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ