Για το μετρό της Θεσσαλονίκης, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και την κίνηση στην Αττική, τον σιδηρόδρομο και το πόρισμα για τα Τέμπη μίλησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας στους Νίκο Χατζηνικολάου, Κάτια Μακρή και Αντώνη Δελλατόλα από την συχνότητα του Realfm 97,8.
«Δέχομαι την εύλογη καχυποψία των συμπολιτών μας για το μετρό στην Θεσσαλονίκη γιατί πολύ απλά άργησε να παραδοθεί 18 χρόνια. (…) Δίνουμε συνεχώς ξεκάθαρες απαντήσεις όχι μόνο εμείς ως πολιτική ηγεσία αλλά οι ίδιοι οι φορείς που θα λειτουργήσουν το μετρό. Άρα σε τίτλους. Χρόνος παράδοσης: 30/11 παραδίδεται στην κοινωνία το μετρό της Θεσσαλονίκης, όπως έχουμε δεσμευτεί εδώ και πολλούς μήνες. Δεύτερον θα υπάρχουν εισιτήρια στο μετρό της Θεσσαλονίκης. Το κόστος αυτών θα είναι 0,60 ευρώ και τόσο θα είναι και το εισιτήριο στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης», είπε ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Για την ασφάλεια του μετρό Θεσσαλονίκης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε ότι η διαχειρίστρια εταιρεία «είπε χθες για τα θέματα της ασφάλειας ότι ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία είναι με βάση τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπάρχει απουσία ανθρωπίνου σφάλματος γιατί οι κρίσιμες επαναλαμβανόμενες λειτουργίες είναι πλήρως αυτοματοποιημένες. Υπάρχει αυτόματο σύστημα θυρών και θανατηφόρα περιστατικά με το αυτόματο σύστημα που θα λειτουργήσει υπάρχουν 0 τα τελευταία 40 χρόνια».
«Στο λογότυπο έχουμε ακούσει μία κριτική για την διαδικασία αλλά και μία κριτική για το αποτέλεσμα. Αυτό όπως θα βγει ανακοίνωση της ‘Ελληνικό Μετρό’, γιατί αυτή η εταιρεία έκανε όλες τις διαδικασίες, υπήρχε 28/2/24 διαγωνισμός για την δημιουργία λογοτύπου. Έκρινε τότε ο ιδιωτικός τομέας ότι θα έπρεπε να μην γίνει μόνο λογότυπο αλλά δημιουργία οπτικής ταυτότητας οπότε βγήκαν σε διαγωνισμό το ‘Ελληνικό Μετρό’ 25/06/24. Ο διαγωνισμός ύψους 30.000 ευρώ, αντίστοιχος αυτού σήμερα, όταν έληξαν οκτώ προσφορές η Επιτροπή Διαγωνισμού της ‘Ελληνικό Μετρό’ απέρριψε ομόφωνα αυτές τις προσφορές λαμβάνοντας υπόψη, όπως θα δείτε στην ανακοίνωση, τις αξιολογήσεις των δικαιολογητικών συμμετοχής και των δικαιολογητικών προσφορών και προχώρησαν μετά σε απευθείας ανάθεσης ίδιου ύψους σε εταιρεία, η οποία δεν συμμετείχε προφανώς στον διαγωνισμό, για να κάνει την μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης, το λογότυπο, τις επιγραφές των σταθμών, τα διαγράμματα στάσεων των γραμμών και το εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας, ότι προβλεπόταν στον διαγωνισμό», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Για την κριτική που δέχθηκε το μετρό για το νέο σήμα ο Χρήστος Σταϊκούρας τόνισε ότι «ως προς το σήμα ο καθένας έχει το δικό του αισθητικό μέτρο. Πέρα από την αισθητική και το μέτρο της αισθητικής που έχει ο καθένας μας πάντα στην ζωή μου εγώ στηρίζομαι και στους ειδικούς».
Σε ερώτηση για την πολύ αυξημένη κίνηση στους δρόμους της Αττικής που είναι καθημερινό φαινόμενο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε ότι «παγκοσμίως η κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα όλο και διογκώνεται άρα τι προσπαθούν οι κυβερνήσεις να κάνουν; Να ενισχύσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Εδώ συνεπώς έχουμε τα λεωφορεία και έχουμε και το μετρό. Σε ό,τι αφορά τα λεωφορεία ήδη έχουμε ανανεώσει 270 λεωφορεία. Σας δεσμεύομαι ότι 950 καινούργια λεωφορεία θα έχουμε μέχρι το καλοκαίρι του ’25».
Και συνέχισε: «Δεύτερον στο μετρό σήμερα είχαμε συζητήσεις για να αναβαθμίσουμε μέχρι το τέλος του ’25 ένα μεγάλο ποσοστό από 14 συρμούς της γραμμής 1 και είμαστε στην διαδικασία εύρεσης πόρων για να κάνουμε κάτι αντίστοιχο με ενίσχυση των συρμών γιατί πράγματι χρειάζονται ενίσχυση οι συρμοί και στις γραμμές 2 και 3, δηλαδή στο μετρό».
Παράλληλα για τον σιδηρόδρομο ο Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε στο νέο νομοσχέδιο για τον νέο ΟΣΕ. «Μέσα στις επόμενες κυριολεκτικά εβδομάδες θα βγει στην δημοσιότητα, σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για έναν ενιαίο σιδηροδρομικό φορέα στην Ελλάδα, τον νέο ΟΣΕ, που από κάτω θα είναι η ΕΡΓΟΣΕ και το τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό. Έτσι ώστε οι συνομιλητές μας να μην είναι ο ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ, η ΓΑΙΑΟΣΕ και η Hellenic Train να έχουμε έναν ενιαίο φορέα», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Αναφορικά με την σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε ότι «πολύ σωστά πρέπει να αναβαθμίσουμε τα συστήματα. Ήδη έχουν εγκατασταθεί τα συστήματα επί συρμών εγκαθίστανται και εξασφαλίσαμε και χρηματοδότηση για επιπλέον τμήματα. Το ETCS, το οποίο είναι το ευρωπαϊκό και το ERTMS αυτά που το τελευταίο χρονικό διάστημα συζητάμε έχει εγκατασταθεί στο 14% του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου και έχουμε ένα σχέδιο το οποίο κάθε δύο μήνες υποβάλλουμε στην Ευρώπη- το υποβάλαμε τέλος Σεπτεμβρίου, θα το υποβάλλουμε και τέλος Νοεμβρίου- με βάση το οποίο προγραμματίζουμε την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μετακινήσεων. Έχουμε αυξήσει την χρηματοδότηση στον ΟΣΕ από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ έτσι ώστε να γίνουν ακόμη περισσότερες παρεμβάσεις σε διαβάσεις ισόπεδες- είχαμε επί χρόνια αφύλακτες διαβάσεις στην Ελλάδα- όπως και σε βλάστηση και σε άλλα προβληματικά στοιχεία του ελληνικού σιδηροδρόμου».
Τέλος για τα Τέμπη ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι «έχουμε και μία εκκρεμότητα πέρα από την ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων έχουμε και ένα χρέος απέναντι σε αυτό που λέγονται Τέμπη. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όπως και οφείλει το υπουργείο, έγκαιρα στελεχώθηκε μαζί με τον ERA, τον ευρωπαϊκό οργανισμό, και μέχρι τέλος Φεβρουαρίου του ’25 θα υπάρχει πόρισμα».
Ακούστε το ηχητικό: