Στις 10 Απριλίου το νέο ραντεβού στην ζηλευτή “Βαβυλωνία” που ανέβασε με οίστρο ο Κακλέας

ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΑΤΖΕΝΤΑ

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ

Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ

Ανήκετε σε αυτούς που δεν προλάβατε ή δεν μπορέσατε να δείτε την ζηλευτή «Βαβυλωνία» στο live streaming της το περασμένο Σάββατο; Ή μήπως σε αυτούς που θα ήθελαν να την χαρούν ξανά; Έχω ευχάριστα νέα! Από το Εθνικό Θέατρο, μας δίνουν δεύτερο ραντεβού με ένα ακόμα live steaming στις 10 Απριλίου, από ότι έμαθα! Μην την χάσετε αυτή την παράσταση-πρόταση του Κακλέα, αυτή την εντυπωσιακή υπερπαραγωγή της πρώτης κρατικής σκηνής μας και την ισχυρότατη dream team που την υποστηρίζει με πάθος! 10 Απριλίου!

Το Εθνικό Θέατρο ολοκληρώνει τον κύκλο των παραγωγών του στην Κεντρική Σκηνή για τη φετινή θεατρική περίοδο, με την κωμωδία του Δημητρίου K. Βυζάντιου, H Βαβυλωνία, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα. Η Βαβυλωνία γράφτηκε το 1836 και ανήκει στο είδος του «λαϊκού θεάτρου» (ηθογραφίας), όπου ο συγγραφέας αποτυπώνει ανάγλυφα μέσα από μια γλωσσική «βαβυλωνία» (γλωσσική/διαλεκτική ποικιλομορφία) το χρώμα και την εικόνα της κοινωνίας της πρώτης ελληνικής πρωτεύουσας κατά τη μετεπαναστατική περίοδο.

Η Βαβυλωνία μας μεταφέρει ως άλλη μηχανή του χρόνου πίσω στο 1827 και στην καρδιά του κοσμοπολίτικου Ναυπλίου, καθέδρας της ελληνικής κυβέρνησης, αμέσως μετά τη νίκη των συμμαχικών δυνάμεων στη Ναυμαχία του Ναυαρίνου. Η χαρμόσυνη είδηση αποτελεί την αφορμή για το γλέντι που θα στηθεί μεταξύ ρωμιών που βρίσκονται στο Ναύπλιο προερχόμενοι από διάφορα μέρη του ελληνισμού. Το ευτυχές γεγονός θα γιορτάσουν στη λοκάντα (πανδοχείο) του μισέ Μπαστιά, ένας Ανατολίτης (μικρασιάτης), ένας Μωραΐτης, ένας Χιώτης, ένας Κρητικός, ένας Αρβανίτης, ένας Κύπριος κι ένας λογιότατος (πρωτευουσιάνος).

Το γλέντι κορυφώνεται, το κρασί ρέει άφθονο, αλλά καθώς ο καθένας μιλάει το δικό του τοπικό γλωσσικό ιδίωμα, η ασυνεννοησία μεταξύ τους δεν θα αργήσει να καταλήξει σε σύγκρουση. Η λέξη «κουράδια» που θα ξεστομίσει ο Κρητικός στον Αρβανίτη θα προξενήσει τη μοιραία παρεξήγηση ανάμεσα στους δύο θαμώνες. Ο μεθυσμένος Αρβανίτης θα πυροβολήσει τον Κρητικό, και το σκάνδαλο θα ξεσπάσει. Η υπόθεση θα φτάσει στην αστυνομία, και η παρέμβαση του Ζακυνθινού αστυνόμου που θα προσπαθήσει να εξακριβώσει αν ο τραυματισμός είναι κάζο πενσάτο (εκ προμελέτης) ή ατσιντέντε (κακή στιγμή), θα επιτείνει την ασυνεννοησία εφόσον και αυτός μιλάει το δικό του γλωσσικό ιδίωμα και αδυνατεί να καταλάβει τα λόγια των άλλων. Καθώς η ανάκριση δεν πετυχαίνει να διαλευκάνει την υπόθεση, όλοι οι ήρωες κλείνονται στη φυλακή.

Ωστόσο η «Διοίκηση» που έχει λάβει γνώση του περιστατικού, δίνει χάρη στους φυλακισμένους και οι κρατούμενοι απελευθερώνονται. Το έργο τελειώνει όπως άρχισε: με τους Έλληνες να γλεντούν τη νίκη αφήνοντας πίσω τα «εμφύλια» τραύματα και τις διαφορές τους.

Το έργο του Βυζάντιου ευτυχεί στα χέρια του μετρ Γιάννη Κακλέα που’ χει φωτίζει με δεινότητα όλες τις πτυχές του και το πόσο επίκαιρο είναι -εξού και στο φινάλε κάνει εύστοχος αναφορές στο σήμερα. Εύρυθμη, ατμοσφαιρική και απολαυστική η παράσταση που έφτιαξε με μεράκι, παρά τους δύσκολους καιρούς που περνάμε-και-θεατρικά. Τα σκηνικά που συνυπογράφει με τον Σάκη Μπιρμπίλη είναι εξαιρετικά, οι φωτισμοί που κάνει ο πρώτος με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου μοναδικοί, ενώ υπέροχη δουλειά έχουν κάνει πλάι του η Μαρίζα Ρίζου [μουσική σύνθεση, μουσική επιμέλεια], η Αγγελική Τρομπούκη [κίνηση], η Μελίνα Παιονίδου [μουσική διδασκαλία]. Όσο για την ομαδάρα που έχει φτιάξει; Ένας κι ένας! «Κεντάει» στον Επτανήσιο αστυνομικό του ο χαρισματικός Οδυσσέας Παπασπηλίοπουλος, «σαρώνει» με οίστρο στον Ανατολίτη του ο έμπειρος Ιεροκλής Μιχαηλίδης, εντυπωσιάζει με το μέτρο και τη δεινότητά του στον Λογιότατό του ο Θανάσης Δήμου. Ξεκαρδιστικός είναι στον Κρη του ο Κώστας Αποστολάκης, έξοχος στον Χίο του ο Γιάννης Κότσιφας και ευθύβολοι πλάι τους οι Θοδωρής Σκυφτούλης, Κώστας Μαγκλάρας, Δημήτρης Φουρλής, Λάμπρος Κτεναβός, Μιχάλης Βαλάσογλου, Πάνος Ζυγούρος και Κωνσταντίνος Γαβαλάς. Καίριοι μαζί τους και οι Κωνσταντίνος Ζωγράφου – Σπύρος Κυριάκος. Η «ακριβή» πάντα Κωνσταντίνα Τάκαλου είναι «άσσος» για την παράσταση – στο τραγούδι της γέμισαν δάκρια τα μάτια μου- ενώ εξαιρετικά εύστοχη είναι και η Νίκη Λάμη στην Κανέλλα της.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ