Βαλτιμόρη: Τι σημαίνει για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα το κλείσιμο του θαλάσσιου δρόμου προς το λιμάνι

Παγκόσμια ανησυχία για τυχόν διεθνείς επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα εκφράζεται μετά την πρόσκρουση του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali στην γέφυρα Φράνσις Σκοτ Κι, στην Βαλτιμόρη των ΗΠΑ. Η γέφυρα (που κάλυπτε την είσοδο στο λιμάνι της Βαλτιμόρης, το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και το ένατο πιο πολυσύχναστο για ξένα φορτία) κατέρρευσε.

Αξιωματούχοι αρχικά ανέφεραν ότι η θαλάσσια κυκλοφορία μέσω του λιμανιού – η οποία πέρυσι ανήλθε σε περισσότερους από 47 εκατομμύρια τόνους ξένου φορτίου – θα ανασταλεί “μέχρι νεωτέρας”. Η αναστολή θα μπορούσε να έχει “σημαντικές επιπτώσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού”, δήλωσε στο BBC ο Marco Forgione, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου.

Περισσότερα από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα πέρασαν από τη Βαλτιμόρη τον περασμένο χρόνο, δήλωσε στην εκπομπή The World Tonight του Radio 4. Σε αυτά περιλαμβάνονται αμερικανικές, βρετανικές και ευρωπαϊκές μάρκες όπως η General Motors, η Ford, η Jaguar Land Rover, η Nissan, η Fiat και η Audi.

Η Βαλτιμόρη είναι το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για μεταφορές αυτοκινήτων και επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι των ΗΠΑ σε όγκο για τη διακίνηση γεωργικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων.  Είναι επίσης το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι για τις εξαγωγές άνθρακα των ΗΠΑ.

Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Pete Buttigieg δήλωσε σε ενημέρωση ότι “δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτό θα έχει σημαντικές και παρατεταμένες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού”. “Είναι πολύ νωρίς για να προσφέρουμε εκτιμήσεις σχετικά με το τι θα χρειαστεί για να καθαρίσει το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι”, είπε.

Ωστόσο, η Βαλτιμόρη είναι ένα από τα μικρότερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στις βορειοανατολικές ΗΠΑ, διακινώντας 265.000 εμπορευματοκιβώτια το τέταρτο τρίμηνο του περασμένου έτους, σύμφωνα με τον ειδικό στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων Lars Jensen.

Αντίθετα, το λιμάνι της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ διακίνησε περίπου 2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια την ίδια περίοδο και το λιμάνι του Νόρφολκ στη Βιρτζίνια 850.000.

Η αναδιανομή σε άλλα λιμάνια

Η ροή εμπορευματοκιβωτίων προς τη Βαλτιμόρη μπορεί πιθανώς να αναδιανεμηθεί σε μεγαλύτερα λιμάνια, δήλωσε ο Jensen.  Αρχικά υπήρχαν ανησυχίες ότι οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) θα μπορούσαν να επηρεαστούν, αλλά ο τερματικός σταθμός Cove Point LNG στον κόλπο Chesapeake Bay, ο οποίος συνήθως εξάγει περίπου 500.000 τόνους LNG το μήνα σε αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ, δήλωσε ότι οι δραστηριότητές του δεν επλήγησαν από την κατάρρευση της γέφυρας.

Ο πρόεδρος Μπάιντεν είπε στους δημοσιογράφους ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ “θα κινήσει γη και ουρανό για να ανοίξει ξανά το λιμάνι και να ξαναχτίσει τη γέφυρα το συντομότερο δυνατό”, αλλά πρόσθεσε ότι η διαδικασία θα “πάρει κάποιο χρόνο”.

Εκτός από τη θαλάσσια κυκλοφορία, το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι άμεσα υπεύθυνο για περίπου 15.000 θέσεις εργασίας και υποστηρίζει άλλες 140.000, όπως εκτιμάται. Οι αρχές της πόλης ανέφεραν σήμερα ότι η λειτουργία του λιμανιού θα συνεχιστεί.

Η MAERSK

Μετά το ατύχημα, ο δανέζικος ναυτιλιακός κολοσσός Maersk, του οποίου το φορτίο μετέφερε το Dali, δήλωσε ότι “θα παραλείψει τη Βαλτιμόρη σε όλες τις υπηρεσίες μας για το προβλέψιμο μέλλον”.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το κλείσιμο του λιμανιού της Βαλτιμόρης μετά την κατάρρευση της γέφυρας Key θα μπορούσε να κοστίσει έως και 15 εκατ. δολάρια την ημέρα, έως ότου ανοίξει ξανά η λωρίδα ναυσιπλοΐας.


Αν και δεν είναι το μεγαλύτερο στις ΗΠΑ, το λιμάνι διακινεί δεκάδες εκατομμύρια τόνους φορτίου κάθε χρόνο, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών αυτοκινήτων και των εξαγωγών άνθρακα.

Η γέφυρα που εκτείνεται απέναντι από το λιμάνι είναι επίσης μέρος ενός μεγάλου αυτοκινητόδρομου – του Interstate 695 – που συνδέει τις βορειοανατολικές ΗΠΑ. Είναι πλέον απροσπέλαστη για τους περίπου 30.000 κατοίκους του Μέριλαντ που διασχίζουν τη γέφυρα καθημερινά.

“Οι επιπτώσεις εδώ είναι εκτεταμένες”, δήλωσε στο Business Insider ο οικονομολόγος Anirban Basu, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Sage Policy Group με έδρα τη Βαλτιμόρη. “Και είναι όλα αρνητικές”. Οι αξιωματούχοι της Πολιτείας για τις μεταφορές δεν έχουν ακόμη δώσει καμία ένδειξη για το πότε το λιμάνι θα μπορούσε να ανοίξει ξανά για τα πλοία.

Η Emily Stausboll, αναλύτρια αγοράς στην εταιρεία ναυτιλιακών αναλύσεων Xeneta, μίλησε στο BBC για τη σημασία του λιμανιού της Βαλτιμόρης όπου κατέρρευσε η γέφυρα. Λέει ότι ενώ είναι σημαντικός κόμβος για τις ΗΠΑ, υπάρχουν μεγαλύτερα λιμάνια στη Νέα Υόρκη και τη Βιρτζίνια που θα μπορέσουν να διαχειριστούν τον επιπλέον όγκο εμπορευματοκιβωτίων που θα έρθει από την εκτροπή.


“Οι άνθρωποι που έχουν κολλήσει περισσότερο είναι αυτοί που έχουν εμπορευματοκιβώτια στο πλοίο που χτύπησε τη γέφυρα ή αυτοί που βρίσκονται ήδη στο λιμάνι – θα έχει αντίκτυπο στις περαιτέρω μεταφορές”, λέει.

Προσθέτει ότι θα χρειαστεί κάποιος χρόνος για να επαναλειτουργήσει το λιμάνι, αλλά μετά την αύξηση του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων σε σχέση με πέρυσι, θα υπάρχουν αρκετά πλοία για να αντιμετωπίσουν τους μεγαλύτερους χρόνους μεταφοράς και τις μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης.

 

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ