Γαλλία: Ρώσοι κατάσκοποι ψάχνουν “θύματα” στις μικρές αγγελίες

Η Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Ασφάλειας (DGSI), η  υπηρεσία αντικατασκοπίας στη Γαλλία, προειδοποίησε σήμερα ότι Ρώσοι κατάσκοποι δραστηριοποιούνται σε ιστοτόπους μικρών αγγελιών, όπως  ο Le Bon Coin, στοχεύοντας  σπουδαστές πανεπιστημιακών σχολών ή νέους επαγγελματίες οι οποίοι παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα, αλλά αυτό που θέλουν δεν είναι παρά να αποσπάσουν πληροφορίες.

«Η κατασκοπεία, δυστυχώς δεν είναι στον κινηματογράφο!» γράφει στον ιστότοπό της η DGSI, αντικείμενο της οποίας είναι ο εντοπισμός των ξένων πρακτόρων.  Η DGSI εξηγεί ότι πρόσφατα διαπίστωσε πως πράκτορες της ρωσικής υπηρεσίας κατασκοπείας SVR (πρώην KGB) προσέγγισαν Γάλλους φοιτητές ή νέους επαγγελματίες που πρότειναν να κάνουν ιδιαίτερα μαθήματα, σε συγκεκριμένους τομείς, όπως τα οικονομικά, οι επιστήμες, οι γλώσσες, η γεωπολιτική και άλλοι τομείς.  Σύμφωνα με μια πληροφορία της εφημερίδας Le Monde, πληροφορία που επιβεβαιώθηκε από πηγή προσκείμενη στην υπόθεση, καταγράφηκαν περίπου δώδεκα τέτοιες «προσεγγίσεις» από τις γαλλικές υπηρεσίες. Η εφημερίδα ανέφερε ως παράδειγμα την ιστορία του Ρώσου κατασκόπου Βαλεντίν Βλαντιμίροβιτς Ζαχάροφ, ο οποίος απελάθηκε τον Νοέμβριο του 2020. Ο Ζαχάροφ παρίστανε τον Τσέχο σύμβουλο σε έναν νέο μηχανικό που  εργαζόταν σε μια μεγάλη εταιρεία, εξειδικευμένη στην τεχνητή νοημοσύνη.

«Πολυμήχανοι, εφευρετικοί και συμπονετικοί, οι κατάσκοποι έχουν στόχο ανθρώπους που τους ενδιαφέρουν για να εκμεταλλευτούν τα τρωτά σημεία τους ή, ακόμη καλύτερα, τις γνώσεις τους ώστε να λάβουν πληροφορίες», εξηγεί η υπηρεσία η οποία έχει υιοθετήσει μια στρατηγική διαφάνειας στην επικοινωνία τέτοιων θεμάτων. Περιγράφει πώς δρουν οι πράκτορες, οι οποίοι  προσπαθούν «να αναπτύξουν σχέσεις θεωρητικά ανώδυνες αλλά που, εν καιρώ, θα τους επιτρέψουν να σας εκμεταλλευτούν». Η DGSI δίνει μάλιστα έναν κατάλογο των «ενδείξεων» που θα πρέπει να εγείρουν υποψίες στα θύματα.

Ο «μαθητής» συνήθως δηλώνει άλλη υπηκοότητα πέραν της ρωσικής, κάνει ερωτήσεις για θέματα ολοένα και πιο ευαίσθητα, σπανίως τον πετυχαίνουν στο τηλέφωνό του, ζητάει να γίνονται τα μαθήματα σε εστιατόρια ή και μπαρ και ποτέ στο σπίτι του, πληρώνει μετρητοίς ποσά ολοένα και μεγαλύτερα και προγραμματίζει πάντα προφορικά το επόμενο μάθημα.  Η υπηρεσία ζητεί από όποιους «δασκάλους» αρχίσουν να αμφιβάλουν για την ταυτότητα του μαθητή τους, «να μην μένουν μόνοι απέναντι σε έναν επαγγελματία της χειραγώγησης» και να επικοινωνήσουν μαζί της.

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών, η DGSI έχει κάνει, από την αρχή του έτους, περισσότερες από 4.000 «επιχειρήσεις ευαισθητοποίησης» σε διευθυντές εταιρειών (75%), σε ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης και ερευνητικά εργαστήρια (14%), σε διοικητικές υπηρεσίες (6%) και σε διάφορες ενώσεις (5%).

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ