Financial Times: «Τι πήγε στραβά με τα αεροπλάνα 737 Max της Boeing;»

Η δραματική έκρηξη ενός τμήματος της ατράκτου σε πτήση της Alaska Airlines επανέφερε στο επίκεντρο το 737 Max της Boeing – το πιο δημοφιλές αεροπλάνο της αμερικανικής εταιρείας που είναι η μεγαλύτερη πηγή εσόδων της στον τομέα των εμπορικών αεροσκαφών, σύμφωνα με έρευνα των Financial Times.

Η τελευταία κρίση αφορά το 737 Max 9, μια μακρύτερη έκδοση του πιο κοινού μοντέλου της Boeing, του Max 8, το οποίο βρέθηκε στο επίκεντρο μιας διαμάχης μετά από δύο συντριβές το 2018 και το 2019, όπου σκοτώθηκαν συνολικά 346 άνθρωποι. Περίπου 217 αεροσκάφη Max 9 βρίσκονται σε λειτουργία, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία αερομεταφορών Cirium. Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, η ρυθμιστική αρχή των ΗΠΑ, έχει καθηλώσει 171 από αυτά, συμπεριλαμβανομένου του στόλου των 79 αεροσκαφών Max 9 της United Airlines.

Η United και η Alaska Airlines βρήκαν τη Δευτέρα χαλαρά εξαρτήματα σε ορισμένα από τα καθηλωμένα αεροσκάφη, απειλώντας να διευρύνουν τα προβλήματα για την Boeing. Η έκρηξη εξαφάνισε 12 δισ. δολάρια από την χρηματιστηριακή αξία της Boeing τη Δευτέρα, 8 Ιανουαρίου 2024.

Όποια και αν είναι η έκβαση της έρευνας, η Boeing θα δώσει μια τεράστια μάχη για να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των επιβατών στην οικογένεια Max.

Η έκδοση Max

Ποιο είναι το Max; Το Max είναι η ανανεωμένη έκδοση του best-seller της Boeing, του 737, το οποίο για δεκαετίες ήταν το εργαλείο για τα αεροπορικά ταξίδια μικρών αποστάσεων. Η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών λάνσαρε το μοντέλο βιαστικά για να προλάβει τον ευρωπαϊκό αντίπαλο Airbus, του οποίου το νέο, πιο αποδοτικό σε καύσιμα A320neo έπαιρνε παραγγελίες.

Στη βιασύνη της να πιστοποιήσει το αεροσκάφος και να το λανσάρει μέχρι το 2017, η Boeing έκοψε τις γωνίες, οδηγώντας στα ατυχήματα του Max 8, γράφουν οι Financial Times. Τι κρύβεται πίσω από τα δυστυχήματα του Max 8; Το Max 8 ήταν η μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της Boeing. Οι έρευνες που ακολούθησαν τα δυστυχήματα αποκάλυψαν ότι η εταιρεία είχε αποκρύψει σχεδιαστικές ατέλειες στο λογισμικό ελέγχου πτήσης από τους πιλότους και τις ρυθμιστικές αρχές, κάνοντας έναν αγώνα δρόμου για να πιστοποιηθεί το αεροσκάφος.

Η κρίση οδήγησε στην καθήλωση του στόλου των Max στα τέλη του 2019 για 20 μήνες,, κάτι που κόστισε στην Boeing δισεκατομμύρια δολάρια. Οδήγησε επίσης στην απομάκρυνση του τότε διευθύνοντος συμβούλου της και έθεσε υπό αμφισβήτηση την αξιοπιστία της ως κατασκευάστριας εταιρείας.

Το Max τροποποιήθηκε και στη συνέχεια επανεξετάστηκε εκτενώς, προτού επαναπιστοποιηθεί και επιτραπεί η επιστροφή του στους ουρανούς. Οι αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Ryanair, έδωσαν έκτοτε νέες μεγάλες παραγγελίες για το Max 8.

Το πάνελ που «έφυγε»

Τι συνέβη αυτή τη φορά με το Max 9; Ένα πάνελ, γνωστό ως door plug, που είχε τοποθετηθεί στην άτρακτο για να καλύψει μια αχρησιμοποίητη έξοδο κινδύνου, εξερράγη στο αεροσκάφος, περίπου 10 λεπτά μετά την απογείωσή του αεροπλάνου της Alaska Airlines το βράδυ της Παρασκευής, αφήνοντας μια τεράστια τρύπα στο πλάι του σκάφους. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι οι συνέπειες θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερες αν είχε συμβεί σε ύψος πλεύσης 35.000 ποδών αντί για περίπου 16.000 πόδια που ήταν την ώρα της έκρηξης.

Η ανατιναγμένη πόρτα, την οποία προμήθευσε η πρώην θυγατρική της Boeing, Spirit AeroSystems, βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο της έρευνας. Η Spirit κατασκευάζει τις ατράκτους και τα βύσματα για το Max και στη συνέχεια τα στέλνει στην Boeing.

Η αμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία αεροσκαφών, επικαλούμενη τη συνεχιζόμενη έρευνα, αρνήθηκε να σχολιάσει αν τα καλύμματα αφαιρούνται στις εγκαταστάσεις της έξω από το Σιάτλ, προκειμένου να ολοκληρωθεί η καμπίνα πριν επανατοποθετηθούν κατά την τελική συναρμολόγηση.

Τα μπουλόνια του πάνελ

Οι ερευνητές του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) δήλωσαν τη Δευτέρα ότι δεν έχουν ακόμη ανακτήσει τα τέσσερα μπουλόνια ασφάλισης που θα έπρεπε να υπάρχουν στο πώμα της πόρτας ούτε έχουν ακόμη “προσδιορίσει αν υπήρχαν εκεί”.

Το βύσμα στη δεξιά πλευρά του αεροσκάφους παρέμεινε άθικτο και το NTSB δεν διαπίστωσε καμία ασυμφωνία. Οι ερευνητές εξετάζουν επίσης γιατί οι προειδοποιητικές λυχνίες πίεσης στο ίδιο αεροσκάφος έσβησαν τρεις φορές τον μήνα πριν από το περιστατικό, οδηγώντας την αεροπορική εταιρεία να περιορίσει το αεροπλάνο από μακρινές πτήσεις πάνω από το νερό. Τα περιστατικά περιγράφηκαν στο NTSB ως “καλοήθη”. Δεν είναι σαφές αν αυτά σχετίζονταν με το ατύχημα, γράφουν οι Financial Times.

Τα ερωτήματα

Γιατί ορισμένες αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το Max 9; Η FAA έχει καθηλώσει στο έδαφος μόνο τα μοντέλα Max 9 που έχουν κλείσει τις πόρτες εξόδου κινδύνου. Τα βύσματα των θυρών χρησιμοποιούνται στο 737 εδώ και δεκαετίες, δήλωσε ο John Cox, συνταξιούχος πιλότος και επικεφαλής της Safety Operating Systems, μιας εταιρείας συμβούλων αερομεταφορών.

Υπάρχουν επίσης σε παλαιότερα μοντέλα του 737, τα 737-900ER. “Δεν υπάρχει τίποτα καινούργιο σε αυτό. Έχει νόημα, καθώς [επιτρέπει] διαφορετικές διαμορφώσεις για τις αεροπορικές εταιρείες”. Αλλά το περιστατικό, δήλωσε ο Cox, “φέρνει στο επίκεντρο τη διαδικασία διασφάλισης ποιότητας της [Boeing] και πόσο ισχυρή είναι αυτή”.

Η Boeing, η οποία συγκάλεσε σύσκεψη σε όλη την εταιρεία, τόνισε ότι η ασφάλεια παραμένει κορυφαία προτεραιότητά της. Τι θα συμβεί στη συνέχεια;  Ενώ οι ερευνητές έχουν μια σαφή κατανόηση του τι συνέβη, δεν γνωρίζουν ακόμη γιατί συνέβη. Η έρευνα του NTSB επικεντρώνεται στο ατύχημα στην Αλάσκα, αλλά μπορεί να διευρυνθεί.
Η διάρκεια της καθήλωσης των αεροσκαφών παραμένει ασαφής. Οι αναλυτές δήλωσαν ότι το περιστατικό θα μπορούσε να καθυστερήσει περαιτέρω την πιστοποίηση των νεότερων μοντέλων Max, του Max 7 και του Max 10.

Θα μπορούσε επίσης να έχει ευρύτερες επιπτώσεις κυρίως στην τόσο σημαντική κινεζική αγορά. Καμία κινεζική αεροπορική εταιρεία δεν έχει παραλάβει ένα νέο Max από την καθήλωση του 2019.

“Το γεγονός αυτό είναι απίθανο να βοηθήσει την υπόθεση της Boeing στην Κίνα, όπου η κυβέρνηση δεν έχει ακόμη εγκρίνει την παράδοση περισσότερων νέων αεροσκαφών Max για τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες”, σημείωσε ο Rob Stallard της Vertical Research Partners.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ