Η σωσίβια σχεδία από το υπερπολυτελές σούπερ γιοτ Bayesian, που βυθίστηκε στην Σικελία, προσελκύει τα βλέμματα έξω από το Λιμεναρχείο,του Porticello κοντά στο Παλέρμο, καθώς οι ομάδες κατάδυσης αναζητούν απεγνωσμένα έξι άτομα που εξακολουθούν να αγνοούνται μετά την «πρωτοφανή» καταστροφή το πρωί της Δευτέρας, που οι ειδικοί δεν αποκλείουν να οφείλεται και στο τεράστιο κατάρτι του σκάφους.
Η σωστική σχεδία είναι από εκείνες που φουσκώνουν αυτόματα όταν έρθουν σε επαφή με το νερό. Αυτό αποτέλεσε την σωτηρία όσων κατόρθωσαν να πέσουν στην θάλασσα πριν το σκάφος μπατάρει και βυθιστεί. Οι άνεμοι με ταχύτητα ανεμοστρόβιλου αναποδογύρισαν το πολυτελές σκάφος τόσο γρήγορα που δεν υπήρχε χρόνος για όσους βρίσκονταν μέσα να σημάνουν συναγερμό ή να καλέσουν βοήθεια.
Ειδικοί δύτες λένε ότι το Bayesian έχει «καθίσει» στον βυθό, 50 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας με «σχεδόν τα πάντα άθικτα» και ότι τα έπιπλα εμποδίζουν τις προσπάθειες να μπουν στο εσωτερικό του. Οι διασώστες αντιμετωπίζουν ένα «πολύ περίπλοκο» έργο.
Οι εμπλεκόμενοι στις προσπάθειες διάσωσης συνέκριναν το περιστατικό με την «καταστροφή του Costa Concordia σε μικρότερη κλίμακα», προσθέτοντας ότι θα κάνουν «τα πάντα για να ανασύρουν τα πτώματα» εν μέσω επιδείνωσης των καιρικών συνθηκών. Ο Βρετανός μεγιστάνας της τεχνολογίας Μάικ Λιντς, η 18χρονη κόρη του Χάνα, ο πρόεδρος της τράπεζας Morgan Stanley International Τζόναθαν Μπλούμερ και η σύζυγός του Τζούντι, καθώς και ο δικηγόρος της εταιρείας Clifford Chance, Κρις Μορβίλο, ο οποίος εκπροσώπησε τον κ. Λιντς σε πρόσφατη δικαστική διαμάχη, έχουν κατονομαστεί ως αγνοούμενοι.
Πιστεύεται ότι το πλοίο βυθίστηκε αφού το κατάρτι του – ένα από τα ψηλότερα στον κόσμο με το τεράστιο ύψος των 246 ποδών (σχεδόν 75 μέτρα) – έσπασε κατά τη διάρκεια του βίαιου περιστατικού και αναποδογύρισε, οδηγώντας το κύτος πέρα από τη “γωνία κατάκλυσης”, σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς εμπειρογνώμονες.
Ο πρώην διευθυντής του ναυπηγείου και τεχνικός επιθεωρητής ναυτιλίας Gino Ciriaci δήλωσε στην ιταλική εφημερίδα Corriere Della Sera ότι μόλις έπεσε ο ιστός, το σκάφος ήταν πολύ πιο επιρρεπές στην κλίση και την κύλιση, καθώς χτυπιόταν από τα κύματα χωρίς τα πανιά να το σταθεροποιούν. Στην περίπτωση του Bayesian, είπε ότι η νεροποντή ήταν τόσο βίαιη που το σκάφος, παρασυρόμενο από το σπασμένο κατάρτι του, έγειρε μέχρι που η άκρη του καταστρώματος γλίστρησε κάτω από την επιφάνεια. Η όλη δοκιμασία διήρκεσε πιθανότατα μόνο λίγα λεπτά, με το πλοίο να βυθίζεται ραγδαία καθώς «έμπαζε» νερά τα οποία το κατέκλυσαν.
Ο επιθεωρητής Marco Tilotta, επικεφαλής της καταδυτικής μονάδας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας του Παλέρμο, παρομοίασε τη ζοφερή επιχείρηση έρευνας με την καταστροφή του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia το 2012, η οποία στοίχισε τη ζωή σε 33 ανθρώπους. Οι ειδικοί δύτες σπηλαίων που κλήθηκαν για την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης βρήκαν “σχεδόν τα πάντα άθικτα” στο πλοίο, με ελάχιστα σημάδια ζημιών και “κανένα σχίσιμο στο πλάι, κανένα σημάδι πρόσκρουσης”, δήλωσαν στη MailOnline.
Οι ελάχιστες ελπίδες
Οι διασώστες εξακολουθούν να ελπίζουν ότι μπορεί να βρεθούν επιζώντες, παρά τις πιθανότητες, σε παγιδευμένους θύλακες αέρα, αλλά ο Insp Tilotta παραδέχτηκε ότι “είναι ένας αγώνας δρόμου ενάντια στο χρόνο και η ποιότητα του οξυγόνου θα είναι κακή”. Ο Tilotta διάλεξε προσεκτικά τις λέξεις που χρησιμοποίησε, αφήνοντας να εννοηθεί ότι όσα έλεγε ήταν πολύ θεωρητικά.
Η πίεση στα 50 μέτρα βάθος δεν είναι ανεκτή. Ακόμα και οι δύτες που έχουν ειδικό εξοπλισμό, δεν μπορούν να μείνουν εκεί περισσότερο από 10-12 λεπτά. Επιπλέον το σκοτάδι δεν τους; επιτρέπει να δουν τι υπάρχει μέσα στο πλοίο, όπου τα πάντα έχουν αναποδογυρίσει, οπότε υπάρχουν εμπόδια πίσω από τις πόρτες και τα φινιστρίνια. Σε συνδυασμό με το σκοτάδι και τον λασπώδη βυθό, η ορατότητα είναι πολύ περιορισμένη.
Η επιλογή των λέξεων από τον Tilotta έλεγε τη δυσάρεστη αλήθεια: “Θα κάνουμε τα πάντα για να ανασύρουμε τα πτώματα. Οι καιρικές συνθήκες επιδεινώνονται, αλλά ελπίζουμε να συνεχίσουμε τις επιχειρήσεις χωρίς προβλήματα”. Ο Σαμ Τζέφερσον, συντάκτης του περιοδικού Sailing Today, δήλωσε ότι οι καταπακτές και οι πόρτες που έμειναν ανοιχτές κατά τη διάρκεια της νύχτας μπορεί επίσης να συνέβαλαν στη βύθιση του Bayesian.
Ο εμπειρογνώμονας δήλωσε: “Θα έλεγα ότι το σκάφος χτυπήθηκε πολύ δυνατά από τον άνεμο, και ότι είχε πέσει στο πλάι. Φαντάζομαι ότι όλες οι πόρτες ήταν ανοιχτές επειδή έκανε ζέστη, οπότε υπήρχαν αρκετές καταπακτές και πόρτες ανοιχτές ώστε να κατακλυστεί το σκάφος με νερό πολύ γρήγορα και να βυθιστεί έτσι. Ο λόγος ήταν επειδή το κατάρτι είναι τεράστιο. Λειτουργούσε σχεδόν σαν πανί. (Σπρώχνει) το σκάφος δυνατά στο πλάι. Όλα αυτά είναι εικασίες, αλλά αυτή είναι η μόνη λογική εξήγηση. Ο Τζέφερσον πρόσθεσε ότι τέτοια περιστατικά είναι “απίστευτα σπάνια”, περιγράφοντας τις πιθανότητες να χτυπηθεί ένα σκάφος από νεροποντή με υδροσίφωνα, ως “ελάχιστες”.
Ο Salvo Cocina, της υπηρεσίας πολιτικής προστασίας της Σικελίας, δήλωσε για το πλήρωμα του Bayesian: “Βρέθηκαν στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή”. Οι ψαράδες της περιοχής μάλιστα λένε ότι το σημείο στο οποίο είχε αγκυροβολήσει το γιοτ δεν ήταν ασφαλές.