Ναυάγιο στη Λέσβο: 60% ύποπτη η εταιρία που διαχειριζόταν το «Raptor» – Οι 65 σοβαρές παρατυπίες που εντόπισαν οι Ρουμάνοι επιθεωρητές

Nέα αποκαλυπτικά στοιχεία για το πλήθος των παραβάσεων που εντοπίστηκαν στο φορτηγό πλοίο «Raptor», το οποίο ενεπλάκη στο ναυάγιο στη Λέσβο, αλλά και για την προηγούμενη εταιρία που το διαχειριζόταν έρχονται στη δημοσιότητα.

Ναυάγιο στη Λέσβο: Κορυφώνεται η αγωνία για τους αγνοούμενους – Έρευνα της ΕΥΠ για το «πλοίο Raptor»

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του MEGA, το οποίο επικαλείται στοιχεία των Διεθνών Ελέγχων Ναυσιπλοΐας, η προηγούμενη εταιρία, η οποία από το 2022 ανήκει σε μία εταιρία αιγυπτιακών συμφερόντων, είχε ως έδρα τη Τρίπολη του Λιβάνου και είχε χαρακτηριστεί κατά 60% επικίνδυνη. Αυτή είναι μία βαθμολόγηση που δίνεται στις εταιρίες σε σχέση με τα ατυχήματα που μπορεί να προκαλούν και με τα πορίσματα των ελέγχων που έχουν γίνει στα πλοία αλλά και των κινδύνων που υπάρχουν στο να μεταφέρουν παράνομο φορτίο.

Για ένα πλοίο, για το οποίο υπάρχουν ενδείξεις πως προέβη σε μία ύποπτη κίνηση, ο μέσος όρος ποσοστού που του δίνεται είναι 5-8%. Στη συγκεκριμένη εταιρία έχουν γίνει από το Λίβανο 5 έλεγχοι μέσα σε διάστημα 3 χρόνων ενώ ο μέσος όρος ελέγχου σε μία εταιρία είναι μία φορά την τριετία. Στον έλεγχο διαπιστώθηκε σωρεία παραβάσεων ενώ για την καινούρια εταιρία ο έλεγχος ξεκινάει τώρα.

Οι αξιωματικοί του Λιμενικού ερευνούν το ενδεχόμενο κάποιες από τις εταιρίες να συνδέονται με μία υπόθεση που είχε απασχολήσει το 2015 τις ελληνικές αρχές. Πρόκειται για το πλοίο «Haddad 1» το οποίο είχε εντοπιστεί τον Σεπτέμβριο του 2015 στα Χανιά να μεταφέρει 5.000 όπλα από την Τουρκία στο λιμάνι της Λιβύης.

Παράλληλα, το MEGA παρουσίασε τη μακροσκελή λίστα με τις συνολικά 65 σοβαρές παρατυπίες που εντόπισαν οι Ρουμάνοι επιθεωρητές, οι οποίες αφορούσαν από ληγμένα πιστοποιητικά πληρώματος, απουσία πυρασφάλειας και σωσιβίων, σπασμένες πόρτες, σαπισμένες υποδομές και προβλήματα στεγανότητας. Κάτι που επιβεβαιώνει άλλωστε και η μαρτυρία του διασωθέντα: «Από το προηγούμενο βράδυ το πλοίο έμπαζε νερά. Προσπαθούσαμε με κουβάδες και ό,τι είχαμε στο πλοίο να τα βγάλουμε. Κάποια στιγμή το καράβι τρύπησε».

Στο βίντεο ντοκουμέντο λίγη ώρα πριν βουλιάξει το «Raptor» διακρίνονται μουσαμάδες γεγονός που επιβεβαιώνει πως το πλοίο δεν ήταν σε θέση να αποφύγει την πλημμύρα των αμπαριών από τα κύματα.

Ο διασωθείς Αιγύπτιος φέρεται επίσης να αποκάλυψε στους λιμενικούς πως ο τελικός προορισμός τους ήταν η Ουκρανία και πως η Κωνσταντινούπολη ήταν ο σταθμός ανεφοδιασμού. Κάτι που γεννά ερωτήματα για το αν τελικά το «Raptor» πραγματοποιούσε αδήλωτα και άρα ύποπτα δρομολόγια.

Είχε αλλάξει 5 ονόματα

Τον περασμένο Αύγουστο δεν ήταν η πρώτη φορά που το εν λόγω πλοίο δεσμεύτηκε για παρατυπίες. Για την ακρίβεια έχει δεσμευτεί 11 φορές από το 2000 γιατί δεν πληρούσε τις προδιαγραφές. Το «Raptor» ήταν ένα φορτηγό πλοίο 39 ετών. Σε αυτές τις 4 δεκαετίες άλλαξε 5 φορές όνομα. Από Lady Bo, Lady L, Kaptan Ilyas Kalkavan και Inci 5.

«Στις 15 Ιουνίου 2018, με το όνομα Lady Bo , ταξίδεψε από την Τουρκία στη Ρωσία. Υπέστη βλάβη στον κινητήρα στο στενό του Βοσπόρου και χρειάστηκε να ρυμουλκηθεί σε ασφαλές αγκυροβόλιο για επισκευές. Στις 28 Φεβρουαρίου 2022, χάλασε ενώ ταξίδευε από τη Μερσίνα (Τουρκία) προς το Δυρράχιο (Αλβανία). Το πλήρωμα μπόρεσε να το επισκευάσει στις τουρκικές ακτές».

Ο μοναδικός διασωθείς φέρεται να είπε στην κατάθεσή του πως η πλοιοκτήτρια εταιρεία τους ζήτησε να προσπαθήσουν να βγάλουν μόνοι τους τα νερά από το πλοίο και να μην καλέσουν σε βοήθεια. Ίσως αυτό εξηγεί γιατί ο πλοίαρχος δεν ενημέρωσε νωρίτερα τις αρχές πως το πλοίο μπάζει νερά πάρα μονάχα όταν έμεινε μεσοπέλαγα χωρίς καν μηχανή.

Ο Νίκος Σπανός, ναύαρχος Λιμενικού Σώματος εν αποστρατεία σημείωσε: «Τα τελευταία χρόνια δεν πλησίαζε ευρωπαϊκά λιμάνια που σημαίνει ότι κάτι φοβάται». Το μόνο σίγουρο είναι πως ό,τι είχαν να κρύψουν πλέον βρίσκεται στον βυθό της θάλασσας.

Η σημαία του… «θανάτου»

Τον Ιούνιο του ’19 απέκτησε τη σημαία Κομορών, σημαία που φέρουν τα περισσότερα σαπιοκάραβα που κανονικά θα έπρεπε να είχαν αποσυρθεί. «Δεν είναι τυχαίο ότι από τα 215 πλοία με σημαία Κομόρες τα 136 είναι άνω των 30 ετών», σύμφωνα με την Equasis.

«Τον Φεβρουάριο 2023 το πλοίο Seamark με σημαία Κομορών έσπασε στα δυο. Κουβαλούσε 3.000 τόνους μαρμάρινα θραύσματα». Το 39 ετών πλοίο ανήκει σε μια αιγυπτιακή εταιρεία η οποία διαχειρίζεται συνολικά 3 φορτηγά πλοία 39 και 38 ετών. Όλα έχουν τεθεί υπό κράτηση τουλάχιστον μία φορά τα τελευταία 3 χρόνια.

Το χρονικό της βύθισης

Το «Raptor» μήκους 100 μέτρων είχε ξεκινήσει από την Αλεξάνδρεια με προορισμό το λιμάνι της Κωνσταντινούπολης. 14 τα μέλη του πληρώματος, από Συρία, Αίγυπτο και Ινδία.

Στις 03:06 τα ξημερώματα 5,5 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της σκάλας Ερεσού σταματά να κινείται πιθανότατα εξαιτίας μηχανικής βλάβης. Στις 04:47 οι μηχανές του πλοίου ξεκινούν και πάλι. 07:11 πρώτα λεπτά, 4 μίλια νοτιοδυτικά της Σκάλας Ερεσού σβήνουν και πάλι οι μηχανές του πλοίου. Αυτή είναι και η τελευταία καταγραφή της πορείας του στο σύστημα.

Μία ώρα μετά, στις 08:20 το πλοίο παίρνει κλίση. Ο πλοίαρχος εκπέμπει σήμα κινδύνου «mayday, mayday» σε παραπλέοντα σκάφη και στη συνέχεια χάνεται.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ