Εθνική Πινακοθήκη: Τι πρόδωσε τον 49χρονο δράστη της “κλοπής του αιώνα” – Τα social media, το εισιτήριο και τα ερωτήματα

Νέα στοιχεία έρχονται στο φως σχετικά με την υπόθεση που χαρακτηρίστηκε ως “κλοπή του αιώνα“, με δράστη έναν 49χρονο οικοδόμο-ελαιοχρωματιστή, ο οποίος ομολόγησε την πράξη του στις Αρχές, έπειτα από εννέα χρόνια. Ο ίδιος ισχυρίστηκε στην απολογία του ότι είναι λάτρης της Τέχνης και δεν σκόπευε να πουλήσει τους πίνακες ανεκτίμητης αξίας του Πικάσο και του Μοντριάν, που είχε αφαιρέσει από την Εθνική ΠινακοθήκηΩστόσο, οι Αρχές είχαν στοιχεία ότι επρόκειτο να διαφύγει στο εξωτερικό, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες του αστυνομικού ρεπορτάζ.

Σύμφωνα με το ΟΡΕΝ, ο 49χρονος σήμερα θα πετούσε για την Ολλανδία και μάλιστα είχε βγάλει εισιτήριο χωρίς επιστροφή, στοιχείο που οι αστυνομικοί εξέλαβαν ότι έκρυβε την πρόθεσή του να εξαφανιστεί. Γι’ αυτόν τον λόγο, φέρονται να αποφάσισαν να επισπεύσουν την επιχείρηση και να προχωρήσουν στην προσαγωγή του χθες. Ο οικοδόμος ομολόγησε ότι είναι ο ίδιος ο δράστης της κλοπής και υπέδειξε στους αστυνομικούς το σημείο όπου είχε κρύψει τα πολύτιμα έργα Τέχνης, σε ρεματιά της Κερατέας.

Πληροφορίες, που μετέδωσε ο τηλεοπτικός σταθμός, αναφέρουν ότι όλα αυτά τα χρόνια οι αστυνομικοί που διερευνούσαν την υπόθεση είχαν φροντίσει να κρατήσουν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, ένα σημαντικό στοιχείο για τον τρόπο με τον οποίο έδρασε ο διαρρήκτης της Εθνικής Πινακοθήκης: πώς κατάφερε να σπάσει τη γυψοσανίδα, η οποία οδηγούσε και στη μεγάλη αίθουσα με τα εκθέματα. Αυτό που είχαν παρατηρήσει οι αστυνομικοί είναι ότι η συγκεκριμένη γυψοσανίδα είχε σπάσει στην κάτω της πλευρά. Όταν προσήχθη ο 49χρονος, τους επιβεβαίωσε με την περιγραφή του ότι αυτός είναι ο δράστης, καθώς παραδέχτηκε ότι είχε καθίσει στο έδαφος και με τα πόδια του χτύπησε τη γυψοσανίδα, καταφέρνοντας έτσι να τη σπάσει και να μπει στη συνέχεια στη μεγάλη αίθουσα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, μεταξύ άλλων, αυτό που φαίνεται να πρόδωσε τον οικοδόμο είναι η μεγάλη δραστηριότητά του στα social media και το είδος των αναρτήσεων που έκανε και οι οποίες φανέρωναν ότι είχε εμμονή με τα έργα Τέχνης. Η παρακολούθηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θεωρείται πως ήταν ένα από τα κλειδιά που βοήθησαν τους αστυνομικούς στην εξιχνίαση της υπόθεσης.

Ο 49χρονος είχε υιοθετήσει στο προφίλ του το όνομα “artfreak” θέλοντας να δείξει ότι είναι λάτρης της τέχνης. Όπως αποκάλυψε ο ίδιος στην απολογία του, για έξι μήνες παρακολουθούσε την Εθνική Πινακοθήκη, όπου τελικά εισέβαλε τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012, αφού πρώτα είχε καταστρώσει το σχέδιό του. Διέρρηξε μία αλουμινένια πόρτα στο μπαλκόνι, μπήκε στο εσωτερικό και κατάφερε να αρπάξει τρία έργα τέχνης. Κατά την παραμονή του στον χώρο ενεργοποίησε αισθητήρες κίνησης και τον καταδίωξε ο φύλακας χωρίς να καταφέρει να τον σταματήσει.

Τα ερωτήματα

Από την υπόθεση, πάντως, προκύπτουν κάποια ερωτήματα, όπως επισήμανε ο ιδιωτικός ερευνητής, Γιώργος Τσούκαλης. Μιλώντας στο mega, ο κ. Τσούκαλης τόνισε ότι αρχικώς η κατάθεση του φύλακα έκανε λόγο για δύο δράστες. “Από την έρευνα που κάναμε τότε με το τμήμα Αρχαιοκαπηλείας και την ΕΥΠ είχαμε πληροφορίες για δύο άτομα” σημείωσε.

Κατά δεύτερον, σχολίασε πως “ένας άνθρωπος που παρακολουθεί τον χώρο και επισκέφθηκε πολλές φορές το εσωτερικό της πινακοθήκης πώς δεν έπεσε στην αντίληψη των σεκιουριτάδων, πώς δεν φάνηκε το πρόσωπό του στις κάμερες, να τον δουν εκ των υστέρων οι αστυνομικοί”, ενώ παράλληλα αμφισβήτησε την ικανότητα του δράστη να αφοπλίσει τον συναγερμό.

Το κύριο ερώτημα στην υπόθεση, πάντως, σύμφωνα με τον ερευνητή αφορά στον πίνακα που ο δράστης ισχυρίζεται ότι κατέστρεψε, πετώντας τον στην τουαλέτα. Πρόκειται για τον λιγότερο αναγνωρίσιμο πίνακα, ο οποίος θεωρητικά είναι και πιο “εμπορεύσιμος”, όπως σχολιάστηκε. “Ένας άνθρωπος που δηλώνει φιλότεχνος, ακόμα και αν έπαθε ζημιά ένας πίνακας, τον πετάει στην τουαλέτα; Μήπως φυγαδεύτηκε στο εξωτερικό ο πίνακας;”, είπε ο ιδιωτικός ερευνητής.

Τα πολύτιμα έργα τέχνης

Ο δράστης είχε τοποθετήσει τους δύο πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν σε μία ειδική κρύπτη στο σπίτι του και, όπως ισχυρίστηκε, τους δύο τελευταίους μήνες τους μετέφερε και τους έκρυψε στο ρέμα, καθώς φοβόταν ότι οι αρχές είχαν βρει τα ίχνη του, έπειτα από σχετικά δημοσιεύματα.

Ο πρώτος είναι ο πίνακας του Πικάσο “Γυναικείο κεφάλι” που είχε φιλοτεχνηθεί το 1939 και το δώρισε ο μεγάλος ζωγράφος το 1949 στον ελληνικό λαό ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Ο δεύτερος είναι ένας πίνακας του Ολλανδού Πιτ Μοντριάν του 1905 που απεικονίζει έναν ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού “Ο ανεμόμυλος Στάμμερ”, ο οποίος αγοράστηκε το 1963 από τον Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος τον δώρισε στην συνέχεια στην Εθνική Πινακοθήκη.

Τι δήλωσε ο δικηγόρος του

Για τις εξηγήσεις που έδωσε σχετικά με την κλοπή των έργων Τέχνης από την Εθνική Πινακοθήκη πριν από εννέα χρόνια, ο 49χρονος κατηγορούμενος, κατά την πρώτη τους επικοινωνία, μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 με τον Νίκο Χατζηνικολάου ο συνήγορός του, Σάκης Κεχαγιόγλου.

“Η επικοινωνία μας ήταν μόνο μισή ώρα, όσο για να συνεννοηθούμε εάν επρόκειτο να συμφωνήσουμε να αναλάβω την υπεράσπισή του… Η ερώτησή μου ήταν: για ποιον λόγο; Δύο είναι οι λόγοι συνήθως. Ή από κάποιο πάθος ή για οικονομικούς λόγους” τόνισε ο κ. Κεχαγιόγλου, ενώ σημείωσε πως “μου είπε ότι προέβη σ’ αυτήν τη διακεκριμένη κλοπή, λόγω της λατρείας του για την Τέχνη. Βέβαια, είναι ένας ιδιαίτερα περίεργος, να μην πω διεστραμμένος, τρόπος αγάπης της Τέχνης όταν κλέβεις από την Εθνική Πινακοθήκη της χώρας σου, αυτά τα έργα. Διότι αν επρόκειτο να τα πωλήσει και να νοσφιστεί τα πολλά εκατομμύρια της αξίας κάπου θα το καταλάβαινα”. Για το ένα έργο Τέχνης που φέρεται να το κατέστρεψε, ο συνήγορος του 49χρονου εξήγησε πως “αυτό, λέει η Αστυνομία, μπορεί να έγινε κατά τη διάρκεια της διαπράξεως της κλοπής. Εγώ σας μεταφέρω του εντολέως μου την εξήγηση. Από τη στιγμή που επιβεβαιώνεται η εξήγησή του από τις διωκτικές Αρχές, ότι δηλαδή ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό επεχείρησε να πουλήσει αυτούς τους ανεκτίμητης καλλιτεχνικής και οικονομικής αξίας πίνακες, τότε οφείλω να πιστέψω την εκδοχή του. Τους κατείχε για εννέα χρόνια και να προσθέσω, γεγονός που το διακηρύσσει διά του διαβιβαστικού της η Ασφάλεια, το Τμήμα Διαρρηκτών, που δημοσίως ως Έλληνας πολίτης απονέμω και εγώ από τη μεριά μου τα εύσημα για την εξιχνίαση αυτής της υπόθεσης, ότι χωρίς την ενεργό συνεργασία του εντολέως μου δεν επρόκειτο ποτέ να βρεθούν αυτά τα έργα. Η μεταμέλειά του είναι στην πράξη, υπέδειξε στις διωκτικές Αρχές πού είναι τα έργα αυτά”.

Όσο για το αν ο εντολέας του αποπειράθηκε και απέτυχε να πωλήσει τους πίνακες, ο κ. Κεχαγιόγλου είπε: “Ο εντολέας μου έζησε πολλά χρόνια στην Αγγλία όπου εργαζόταν. Ταξίδευε στο εξωτερικό, στη Γερμανία, στην Ολλανδία και στην Αγγλία. Δεν μου προξενεί εντύπωση το ότι ταξίδευε στο εξωτερικό. Καταθέτω αυτό που λέω με βάση τις μέχρι στιγμής πληροφορίες που έχω. Ούτε δικογραφία έχουμε λάβει. Είναι προφορικές οι πληροφορίες που έχω” υπογράμμισε ο συνήγορος του 49χρονου. “Επαναλαμβάνω ότι η μεταμέλειά του είναι έμπρακτη” τόνισε.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ