Τουρκική Πολεμική Αεροπορία σε περιδίνηση: HURJET αντί για F-16 και ΚΑΑΝ αντί για F-35

Τη στιγμή που η τουρκική πολεμική αεροπορία βρίσκεται σε περιδίνηση, τα μέσα ενημέρωσης της γείτονος κατακλύζονται από δημοσιεύματα για το ΚΑΑΝ, που λανσάρεται ως το εγχώριο F-35 κι εσχάτως για το HURJET, που λένε ότι είναι εφάμιλλο του F-16!

του Χρήστου Μαζανίτη

Η Τουρκία φιλοδοξεί να γίνει μία από τις 10 μεγαλύτερες χώρες στον κόσμο στην παραγωγή κι εξαγωγή αμυντικών συστημάτων. Έχοντας ως βάση την παραγωγή χάλυβα, επενδύει στην ανάπτυξη της εγχώριας βιομηχανίας και παράγει υποσχόμενα οπλικά συστήματα (αν και αμφιβόλου ποιότητας ως προς την απόδοσή τους) με ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές.

Ενώ η πίεση προς την Ουάσιγκτον εντείνεται για την έγκριση πώλησης 40 νέων F-16 Viper και πακέτων αναβάθμισης σε Viper άλλων 80 F-16 – πακέτο με οπλικά συστήματα, η Άγκυρα προσπαθεί να αναπτύξει τα δικά της εγχώρια μαχητικά, ώστε να αποκτήσει την πολυπόθητη για εκείνη αυτονομία.

Το πολυδιαφημισμένο μαχητικό εγχώριας ανάπτυξης TF-X ή ΚΑΑΝ όπως αποκαλείται πλέον, ήταν προγραμματισμένο να πετάξει για το τέλος το 2023. Τελικά αναβλήθηκε για μεταγενέστερο χρόνο, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει ανακοινωθεί κάποια ημερομηνία.

Ο Ερντογάν από τη μεριά του προσπαθεί να ξεπεράσει το βαρύ σκόπελο της παραγωγής κινητήρων, με τους κατασκευαστές να κανιβαλίζουν κινητήρες από F-16 του στόλου της τουρκικής αεροπορίας και να τους τοποθετούν στο πρωτότυπο.

Ταυτόχρονα, απευθύνει κάλεσμα σε Ιράν, Πακιστάν, Αφγανιστάν και Σαουδική Αραβία να μετάσχουν στην έρευνα και συμπαραγωγή του «F-35 της ανατολής», όπως θέλει να το παρουσιάσει.

Όμως, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όπως ο Ερντογάν θέλει να παρουσιάσει, όπως εξηγούν έμπειροι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας στο enikos.gr.

Η κατασκευή κι εξέλιξη ενός μαχητικού κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι, πολλώ δε μάλλον αυτό να γίνει εγχωρίως. Κι αν υποστηρίζει ότι θα είναι μαχητικό 5ης γενιάς, το ΚΑΑΝ θα είναι 4ης, αφού φέρει πολλές γωνίες που εκθέτουν το στίγμα του σχεδιαστικά.

Το αεροσκάφος, ξεκίνησε ως project το 2016, και έχει μήκος 21 μέτρων ενώ μπορεί να φτάσει μέγιστη ταχύτητα 1,8 mach χάρη στους δίδυμους κινητήρες του, οι οποίοι μπορούν να παράγουν ώση 29.000 λίβρες (13.000 κιλά) ο καθένας.

Στις 23 Μαρτίου, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, οι Τούρκοι παρουσίασαν ένα πρόπλασμα αεροπλάνου σε πραγματική κλίμακα με 2 κινητήρες.

Στο βίντεο φαίνονταν οι μηχανικοί να συνοδεύουν με τζόκινγκ το αεροπλάνο, στο οποίο έχουν τοποθετηθεί 2 κινητήρες από μαχητικά F-16 που έχουν κανιβαλίσει.

Το πολυδιαφημιζόμενο TF-Χ δεν θα είναι τίποτα άλλο τελικά από ένα δικινητήριο F-16 με ένα κουφάρι αμφιβόλου συμπεριφοράς στους αιθέρες. Κάτι που σημαίνει πως ακόμη κι αν έτσι καταφέρουν να κάνει μία υποτυπώδη βόλτα στους αιθέρες σε χαμηλό υψόμετρο, θα χρειαστούν χρόνια – ίσως και 10 – για τη σταθεροποίησή του.

Κάνοντας ταμείο, μαζί με την απώλεια της επένδυσής της 1,4 δισ. δολαρίων στο πρόγραμμα των F-35 από το οποίο αποβλήθηκε, η Άγκυρα έχασε επίσης 9 δισ. δολάρια σε πιθανή οικονομική δραστηριότητα που θα προέκυπτε από τη μακροπρόθεσμη εμπλοκή της χώρας στο πρόγραμμα F-35. Εάν σε αυτά προσθέσουμε και τα πάνω από 4 δισ. που έχουν μέχρι στιγμής – κατά φημολογία – ξοδέψει για την μακέτα, ο τελικός λογαριασμός είναι πολύ πικρός.

HURJET αντί F-16

Όμως, οι εκπλήξεις της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας δεν σταματούν.

Αποτελεί κοινό μυστικό ότι ο στόλος των F-16 αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα διαθεσιμοτήτων. Το εμπάργκο των ΗΠΑ στην πώληση όχι μόνο των πακέτων αναβάθμισης που ζητά η Τουρκία αλλά και στην πώληση ανταλλακτικών για την συντήρηση των αεροσκαφών, έχει φέρει την πολεμική αεροπορία σε τραγική κατάσταση.

Μπορεί να σταμάτησαν οι υπερπτήσεις και η παραβιάσεις στο Αιγαίο, αλλά τα ελληνικά μαχητικά απογειώνονται καθημερινά σε όλο το μήκος και πλάτος του ελληνικού FIR πραγματοποιώντας ασκήσεις αλλά και αποστολές επιτήρησης.

Απεναντίας, στην Τουρκία τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλά, αφού οι πτήσεις έχουν περιοριστεί στις απολύτως απαραίτητες. Ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες κάνουν λόγο για διαθεσιμότητες μαχητικών που μετά βίας φτάνουν το 30%.

Παρόλα αυτά, η τουρκική πολεμική βιομηχανία παρουσιάζει τα επιτεύγματά της, με την Τουρκική Αεροπορική Βιομηχανία (ΤΑΙ – Turkish Aerospace Industries – TUSAŞ) να υποστηρίζει ότι ελαφρύ μονοκινητήριο Jet που παρήγαγε είναι σχεδόν εφάμιλλο ενός F-16!

Η εφημερίδα ΑΚΙΤ δημοσιεύει στην ηλεκτρονική της έκδοση ρεπορτάζ – όπως και το τηλεοπτικό δίκτυο TR HABER – εκτενές αφιέρωμα για τις δυνατότητες του νέου μαχητικού. Όπως αναφέρεται σχεδιάστηκε στα πρότυπα του F-16.

Όμως, παρατηρώντας κάποιος προσεκτικά τις γραμμές βλέπει ότι μοιάζει με το παλαιό F-5. Αν δεν ήταν μονοκινητήριο, μάλιστα, θα έλεγε κανείς ότι είναι πιστό αντίγραφο ίσως με πιο εξελιγμένα ηλεκτρονικά.

Η ΤΑΙ ανακοίνωσε πώς ετοιμάζεται να παραδώσει 4 HÜRJET την επόμενη χρονιά και εν συνεχεία θα παράγει 2 κάθε μήνα, δηλαδή 24 το χρόνο. Η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει ήδη παραγγείλει 16 αεροσκάφη του τύπου.

Σύμφωνα με την ΤΑΙ, το τουρκικό μαχητικό σχεδιάστηκε κατά τα πρότυπα του αμερικανικού F-16, αλλά όπως λέει είναι πολύ πιο οικονομικό, αφού η τιμή του θα είναι κατά 60% φθηνότερο. Η τιμής πώλησης ενός F-16 Viper ανέρχεται στα 65 εκατ. δολάρια και για το Hurjet η τιμή δε θα υπερβαίνει τα 25.

Και εδώ, όμως, ο κινητήρας που διαθέτει δεν είναι εγχώριας ανάπτυξης αλλά αμερικανικής κατασκευής. Επιλέγη ο F-404 της General Electric, που είναι ο ίδιος κινητήρας που εξοπλίζει και τα F-18. H Τουρκία έχει ζητήσει μεταξύ άλλων από τις ΗΠΑ την πώληση 100 κινητήρων, αλλά ούτε για αυτό το αίτημα έχει λάβει ακόμη θετική απάντηση.

Παρά τα αγκάθια στο πρόγραμμα, η ΤΑΙ ισχυρίζεται ότι θα αναπτύξει ακόμη μία έκδοση του φθηνού μαχητικού το οποίο θα μπορεί να επιχειρεί και από το αεροπλανοφόρο Anadolu.

Μάλιστα διατείνονται ότι με την ενσωμάτωση του εγχώριας ανάπτυξης ραντάρ AESA Murad που κατασκευάζεται από την ASELSAN, το Hürjet θα είναι σε θέση να εκτελεί πλήρως τις αποστολές των F-16 και να εκτοξεύει επίσης τουρκικής παραγωγής πυραύλους.

Ένα F-16 έχει μήκος 15 μέτρα και άνοιγμα πτερυγίων 9,9 μέτρα. Το Hürjet έχει μήκος 13,6 μέτρα και το άνοιγμα των φτερών του φτάνει τα 9,5 μέτρα. Το πίσω κατακόρυφο πτερύγιο, με ύψος 5,1 μέτρα πάνω από το έδαφος, παρέχει στο Hürjet απότομη ισχύ ελιγμών, Μπορεί επίσης να φτάσει ταχύτητα 1700 km/h (1,4 mach) σε υψόμετρο των 14 χιλιομέτρων.

Η κατασκευάστρια εταιρεία ανακοινώνει ότι το Hürjet μπορεί να ανέβει 12 χλμ. μέσα σε 1 λεπτό μετά την απογείωση και μπορεί να φτάσει σε αυτονομία 2222 χλμ χωρίς δεξαμενή καυσίμου. Μπορεί να μεταφέρει 2.700 κιλά ωφέλιμου φορτίου.

Τούρκοι εμπειρογνώμονες εκφράζουν την πεποίθηση ότι το Hürjet είναι ικανό να αντικαταστήσει τα F-16 μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, αν και οι περισσότεροι Τούρκοι στρατιωτικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η Τουρκία χρειάζεται οπωσδήποτε τουλάχιστον περίπου 40 εκσυγχρονισμένα F-16 ή Eurorfighter, μέχρι να αναπτυχθεί το εγχώριο ΚΑΑΝ 5ης γενιάς για να μπορεί να ανταγωνιστεί την Ελλάδα στο Αιγαίο στο μεσοδιάστημα.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ