Πισώπλατη μαχαιριά στον Πούτιν: Η Τουρκία απογειώνει ελικόπτερο με ουκρανική… καρδιά

Χρήστος Μαζανίτης
Δημοσιογράφος

Η Τουρκία εμφανίζεται έτοιμη να απογειώσει για δοκιμές το νέο της ελικόπτερο «ΑΤΑΚ ΙΙ», το οποίο εφοδιάζεται με ουκρανική… καρδιά. Το ερώτημα είναι πώς θα αντιδράσει η Ρωσία και ο Πούτιν.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Κινούμενη σταθερά στην πολιτική εναγκαλισμού με την Ρωσία από τη μία και τον μεγαλοϊδεατισμό της αυτονομίας και αμυντικής υπεροχής μέσω της εγχώριας παραγωγής στρατιωτικού υλικού από την άλλη, η διάρρηξη των σχέσεων της Τουρκίας με τη Δύση κινείται σε σταθερή τροχιά με αυξανόμενη ταχύτητα.

Η Τουρκία επιθυμεί για τον εαυτό της τον ρόλο της περιφερειακής υπερδύναμης και προσπαθεί μέσα από αμυντικά προγράμματα αμφιβόλου ποιότητας να επιτύχει εξαγωγές που θα τονώσουν το βιομηχανικό «εγώ» της και θα ενισχύσουν τις περαιτέρω επενδύσεις για έρευνα και ανάπτυξη.

Μετά το μπλόκο από τις ΗΠΑ στην εξαγωγή στο Πακιστάν των τουρκικής κατασκευής ελικοπτέρων ΑΤΑΚ T-129 λόγω του ότι οι κινητήρες τους ήταν αμερικανικής προέλευσης, αλλά και η ενεργοποίηση των κυρώσεων από τις ΗΠΑ βάσει του νόμου CAATSA λόγω προμήθειας των S-400, η Τουρκία ενεργοποίησε τους διαύλους προμήθειας όσων συστημάτων χρειάζεται από τρίτες χώρες.

Η πώληση των τουρκικών Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) Bayraktar TB2 στις ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις, μετά την παρουσία τους στο πεδίο των μαχών στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, έφερε και εκτενέστερη συνεργασία της Ουκρανίας με την τουρκική αμυντική βιομηχανία, κάτι που είχαμε επισημάνει στο enikos.gr από τον Μάρτιο του 2021.

Το ελικόπτερο εγχώριας παραγωγής της Τουρκίας Τ-129, με το οποίο έχει προμηθεύσει τόσο τον Στρατό όσο και την Στρατοχωροφυλακή (Jadarma) είναι αντίγραφο του ιταλικού σχεδίου της Augusta Bell. Για την ακρίβεια, πρόκειται για το «ιταλικό Apache» της δεκαετίας του ’80, τα σχέδια του οποίου αγόρασε η τουρκική αεροπορική βιομηχανία (ΤΑΙ).

ΑΤΑΚ T-129

Το ΑΤΑΚ ΙΙ ή Τ-929 όπως είναι το όνομά του, είναι 11 τόνων – βαρύτερο δηλαδή από το Τ129 που διαδέχεται και θα εφοδιάζεται κινητήρα απόδοσης 2.500 ίππων ουκρανικής κατασκευής.

Σε περίπτωση που η τουρκική βιομηχανία τα καταφέρει με τις δοκιμές, ελπίζει ότι θα μπορέσει να εκτελέσει το συμβόλαιο που είναι σε εκκρεμότητα από το Πακιστάν για την προμήθεια επιθετικών ελικοπτέρων, ύψους 2,4 δις.

Ωστόσο, δύο είναι τα ερωτήματα που προκύπτουν από αυτό το αποτέλεσμα. Το πρώτο είναι τι περιορισμούς θέτει η Ουκρανία, αφού από το 2021 που έκλεισε η συμφωνία μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει οι συσχετισμοί κι οι ισορροπίες στην περιοχή εξαιτίας της ρωσικής εισβολής στην χώρα.

Το δεύτερο είναι η στάση της Ρωσίας και του Ρώσου Προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν προσωπικά προς τον σύμμαχό του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Θα δεχθεί ο Ρώσος Πρόεδρος αυτόν τον αμυντικό συνεταιρισμό της Τουρκίας με τον μεγαλύτερο αυτή τη στιγμή εχθρό του;

Όπως και να ‘χει, οι επόμενοι μήνες της νέας χρονιάς αναμένεται να είναι εξαιρετικά ενδιαφέροντες.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ