Black Friday: Πέντε κανόνες για να μην πέσετε θύματα «προσφορών»

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας προτείνει 5 κανόνες για μην πέφτουν οι καταναλωτές θύματα “προσφορών” όταν πραγματοποιούν τις αγορές τους  ενόψει της σημερινής Black Friday.

Ο θεσμός της Black Friday, κατά τον οποίο τα καταστήματα που συμμετέχουν προβάλλουν πολύ δελεαστικές προσφορές σε επιλεγμένα προϊόντα για περιορισμένο αριθμό ημερών, αντιμετωπίζεται από πολλούς καταναλωτές ως ευκαιρία για αγορές.

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας της ΓΣΕΕ συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές. Ειδικά τη φετινή χρονιά, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, με την ακρίβεια να επιβαρύνει στον μέγιστο βαθμό τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, η ιεράρχηση των αναγκών και η έρευνα αγοράς καθίστανται πιο αναγκαίες από ποτέ.

Οι κανόνες

Η Ένωση προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που, όπως εκτιμά, διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα “προσφορών”:

  1. Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
  2. Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
  3. Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς. Ιδίως να ερευνούν αν και κατά πόσο επιβάλλονται τόκοι στην αγορά αυτή, αφού, στην περίπτωση αυτή, το κόστος αγοράς αυξάνει ραγδαία.
  4. Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής
  5. Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Πώς γίνονται οι έλεγχοι τιμών για την προστασία των καταναλωτών

Επίσης σημειώνει: Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κ.λπ.) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι “πρέπει” να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Στο σημερινό πλαίσιο της εκρηκτικής ακρίβειας σε αγαθά πρώτης ανάγκης, ο καταναλωτής οφείλει να ενεργεί τις αγορές του με σύνεση και περίσκεψη.

Τα πρώτα προϊόντα που εντάχθηκαν στην πρωτοβουλία της «μόνιμης μείωσης τιμής»,  έχουν αυξήσει το τζίρο τους κατά 15-20%, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης. «Δηλαδή οι καταναλωτές έχουν αγκαλιάσει τη δράση», όπως ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας και εξήγησε πώς γίνονται και πώς θα συνεχιστούν οι έλεγχοι τιμών για την Black Friday.

Ο ίδιος υπογράμμισε την σημασία που δίνουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες, ώστε προσφορές και εκπτώσεις να είναι πραγματικές προς όφελος του καταναλωτή και ειδικά για την BlackFridayυπογράμμισε ότι έχει γίνει τιμοληψία σε χιλιάδες προϊόντα το προηγούμενο διάστημα, θα υπάρξει διασταύρωση στοιχείων για τις εκπτώσεις που διαφημίζουν οι επιχειρήσεις και, εάν χρειαστεί, όπως προβλέπεται θα επιβληθούν πρόστιμα.

Ο ίδιος τόνισε ότι υπάρχουν καλά νέα για την ελληνική οικονομία, αλλά πρόσθεσε ότι «η κυβέρνηση μένει πιστή σε μία ισχυρή μεταρρυθμιστική ατζέντα προκειμένου να συνεχίσει να αναπτύσσεται η οικονομία μας σε ισχυρές βάσεις».

Επίσης, συμπλήρωσε ότι η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει τη μεγάλη πρόκληση του πληθωρισμού τροφίμων που επιμένει σε υψηλά επίπεδα, τα οποία όμως αντιστοιχούν στο μέσο όρο της ευρωζώνης, καθώς δεν αποτελεί «ελληνικό φαινόμενο».

Ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες του υπουργείου οι οποίες, όπως σημείωσε, έχουν οδηγήσει ήδη σε μειώσεις τιμών στα ράφια. Υπενθύμισε ότι εκτός από το καλάθι του νοικοκυριού με 70 βασικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και επώνυμα, στην πρωτοβουλία για τη μόνιμη μείωση τιμής έχουν ενταχθεί ήδη, 924 προϊόντα, ενώ έχουν δικαίωμα να ενημερώσουν οι επιχειρήσεις και για νέα προϊόντα μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.

Ο υπουργός γνωστοποίησε ότι από τα στοιχεία φαίνεται πως τα πρώτα προϊόντα που εντάχθηκαν στην πρωτοβουλία της μόνιμης μείωσης τιμής, έχουν αυξήσει το τζίρο τους κατά 15-20%. «Δηλαδή οι καταναλωτές έχουν αγκαλιάσει τη δράση» σχολίασε ο κ. Σκρέκας.  Για τους ελέγχους στην αγορά ο υπουργός σημείωσε ότι αποδίδουν «καθώς όσο ο πληθωρισμός προβληματίζει, τα νοικοκυριά βοηθούν να συγκρατούνται οι τιμές».

Τα πρόστιμα και το eKatanalotis

Εμείς όμως, πρόσθεσε ο ίδιος, ζητάμε από τις εταιρείες να σεβαστούν το νόμο για να βοηθηθούν τα νοικοκυριά να έχουν πρόσβαση σε φτηνά αγαθά και να διασφαλίσουν τους όγκους πωλήσεων τους. «Έχουν επιβληθεί μεγάλα πρόστιμα και θα επιβληθούν κι άλλα αν χρειαστεί» τόνισε ο υπουργός, ενώ αναφέρθηκε και στο ρόλο του ίδιου του καταναλωτή για την πορεία των τιμών.

«Η ενδυνάμωση του καταναλωτή είναι εξίσου βασικό στοιχείο, καθώς βοηθάει να λειτουργήσει η αγορά με κανόνες δίκαιου και ισότιμου ανταγωνισμού». Υπενθύμισε την χρησιμότητα της πλατφόρμας eKatanalotis για να συγκρίνει τιμές ο καταναλωτής, υπογράμμισε ότι έχουν ενταχθεί, το τελευταίο διάστημα οι τιμές και των οπωροκηπευτικών «και τις είδαμε να μειώνονται» πρόσθεσε ο ίδιος. Επιπλέον, επανέλαβε ότι στην ίδια πλατφόρμα ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει και ηλεκτρονικά τις καταγγελίες του μέσα από ειδική εφαρμογή.

Μοιράσου το:

σχολίασε κι εσύ